Hoofdmenu

Vakantieverslagen

Gestart door firecrest, juni 25, 2010, 18:32:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickschonewille

Wauw! Daar wil ik ook een keer heen, prachtige platen Maarten!

redmar_woudstra

@Sander Haak

Geen Monniksgieren en Aasgieren? Daar zat je wel voor in de goede omgeving! Toen ik er was (2001) was Aasgier nog erg lastig, maar die schijnt nu bij de Belvedere des Vautours goed te doen te zijn. Monniksgier is een zekerheidje!

En ook opgevallen hoe algemeen Grauwe Kiek is in Auvergne? Vooral op die hoogvlaktes met graan...
groet,
Redmar

Margreet Kwh

@ Maarten:
Wat een prachtige foto's! Die derde kan zo bij de mooie luchten! :duim:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Lonnie Bregman

#63
Verslag Italië 2010 Deel 1

Zo daar ben ik weer. Hier alvast een voorproefje van m'n verslag van de vakantie naar Italië (het gaat trouwens nog alleen over Duitsland). Geen zorgen, de rest is korter.

5 augustus
De dag van de vakantie was aangebroken. We zouden eerst 2 nachten in een hotel in het Zwarte Woud (Duitsland) slapen. om de drukte te ontlopen. Het was bewolkt, maar toen we een uurtje onderweg waren was de lucht strakblauw geworden. Vanaf dat moment werd het echter weer steeds bewolkter en toen we er bijna waren begon het hard te regenen. Onderweg (toen het nog droog was) zagen we 3× reeën (2× 1 en 1× 2 ex.) en veel wouwen: eerst 2, later een groep van 5 (jongen?) en later nog één. Door m'n gebrek aan ervaring en het slechte licht door de bewolking kon alleen die laatste gedetermineerd worden, het was een Zwarte. De eerste nieuwe soort van de vakantie!
Toen we bij het hotel aankwamen was het nog steeds aan het miezeren. Niet echt lekker weer om de natuur te bewonderen... Toen we uit de auto stapten werden we meteen verrast met een paartje Zwarte roodstaart, inclusief jongen. De tweede gelukte doelsoort van de vakantie was een feit! Het was al vrij laat in de middag dus liepen we en kort rondje. Het weer was nog steeds niet best, dus we zagen niet zo veel. Alleen 3 Wijngaardslakken (rood op observado) en een Blauwe reiger die achter een Buizerd aanzat.
's Avonds klaarde het op, de volgende dag beloofde een goede te worden.

6 augustus
Vandaag stonden de watervallen bij Triberg op het programma, dat zijn de hoogste watervallen van Duitsland. Gelukkig was het beter weer dan gisteren, het was de hele zonnig. Nog voor het ontbijt hoorde ik vanaf het balkon van onze kamer een Groene specht roepen en ik zag weer een Zwarte roodstaart. Onderweg naar de watervallen zag ik weer 2 Zwarte roodstaarten, een Torenvalk en 's werelds grootste koekoeksklok!
In Triberg aangekomen werden we meteen verwelkomd door 2 Zwarte roodstaarten. Bij de ingang zagen we dat je een zakje pinda's kon kopen voor de Eekhoorns. 'Leuk!', dachten we, dus probeerde ik er één te kopen met m'n beste Duits ('Kann ich, euhh... zo'n zakje?').  Maar ze begreep me en onze eerste Eekhoorn liet niet lang op zich wachten. Tam dat ie was, pakte hij meteen de pinda's die we naar hem toe gooiden. Hij zat erg dichtbij, maar doordat we in een bos zaten was het te donker waardoor de foto's niet echt wilden lukken. Later kwamen we er nog een tegen, waarbij de foto's, zelfs met mijn digitale cameraatje, beter wilden lukken. Ook kwamen er een Boomklever en een Gaai langs om er een mee te pikken.
Na een tijdje verder te zijn gewandeld zag ik ineens de eerste vlinders van de vakantie. Keizersmantels! Meteen een nieuwe soort! De foto van de bovenkant is niet perfect (hij staat er bv. Niet helemaal op) omdat ik er niet zo goed bij kon en daardoor de monitor niet kon zien. Toen we verder gingen zagen we ineens een rare vogel. 'Wat is dat nou?', dachten we. Het bleek een Notenkraker te zijn! Ik dacht dat het schuwe bosvogels waren, maar bij ons pakte hij gewoon de pinda's die we naar hem toe gooiden. Later kwam er nog een tweede bij.
Eenmaal terug bij het hotel scheen de zon nog steeds fel: goed vlinderweer! Dus ging ik vlinders zoeken voor het hotel. De eerste vlinder die ik zag was meteen een nieuwe: een Bruine vuurvlinder. Daarna nog veel andere vlinders gezien, maar vooral algemene soorten. Totdat ik ineens een Dambordje zag vliegen, weer een nieuwe soort! Later heb ik ook nog redelijke foto's kunnen maken. Ook dacht ik nog een Oranje luzernevlinder te zien vliegen, maar die bleef onzeker. Later op de dag zag ik ook nog een juveniele Zwarte roodstaart van zó dichtbij (ca. 2 meter) dat ik zelfs met m'n digitale camera een aardige foto kon maken. En verder die dag: 3 Glanskoppen, een Groene specht, een Boomkruiper (laatste 2 alleen gehoord), een vrouwtje Argusvlinder en ± 50 Gierzwaluwtjes naar zuid.
Morgenochtend vroeg vertrokken we naar Italië.
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

#64
Verslag Italië 2010 Deel 2

7 augustus

Vandaag gingen we door naar Italië. Door het prachtige weer (de hele weg, 5 uur lang, geen wolkje aan de lucht) zagen we veel vogels. De leukste: een groep van 10 Ooievaars, zeker 3 rode, 6 Zwarte en een aantal onbekende wouwen (de Rode wouw was een nieuwe soort) en 2 Rotszwaluwen toen we wachtten voor de Gotthardtunnel (wat overigens maar een half uur duurde) en later nog 2× een losse. Toen we dichter bij Italië kwamen zagen we nóg twee nieuwe soorten: de Bonte kraai en de Italiaanse mus (oké, ondersoort, maar nieuw was ie wel). En toen we het plaatsje van de camping in reden merkte m'n broertje Danny de laatste nieuwe soort van de dag op: 3 Alpengierzwaluwen! Jammer genoeg zag ik er maar 2 en bovendien zag ik ze ook niet zo goed. Op de camping zelf vandaag niet veel bijzonders. Maar 's avonds was het toch wel leuk met een vleermuis en toen we voor onze stacaravan zaten een Egel die vlak langs ons liep tijdens zijn zoektocht naar voedsel.

Nieuwe-soorten-teller:   Vogels: 8   vlinders: 3

8 augustus
Vandaag zagen we de eerste mannelijke mussen goed, waardoor we zeker wisten dat het Italiaanse waren. Na het ontbijt maakten we een korte wandeling in de buurt van de camping. Het eerste leuke wat we tegenkwamen waren 2 Muurhagedissen, een nieuwe soort. Later werden het er minstens 10. Al snel zagen we onze eerste "vreemde" vlinders, waarvan er één ineens vlak voor ons op een struik ging zitten. Een Kleine ijsvogelvlinder! Daarna bij het meer de eerste leuke libel, die na wat gepuzzel thuis werd gedetermineerd als Metaalglanslibel. Op dezelfde plek ook 5 Boomblauwtjes, 2 Glanskoppen en weer een Kleine ijsvogelvlinder. Op de terugweg naar de camping zagen we 5 Bonte kraaien, een man Keizersmantel, nog meer Kleine ijsvogelvlinders en de laatste nieuwe vlindersoort van de dag: een man Oranje luzernevlinder (ook die werd pas later vanaf de foto's gedetermineerd). Ook hoorden we een laat, maar gevarieerd zingende Zwartkop. Die middag zag ik bij de camping ook nog een aantal libellensoorten, waaronder een man Weidebeekjuffer!


9 augustus
Niet veel bijzonders vandaag. We maakten wel een korte wandeling, maar dat leverde alleen wat nieuwe soorten voor Italië op: Lantaarntje, Icarusblauwtje en Bruin blauwtje. Ook hoorden we weer en Zwartkop (wel een andere dan de vorige). Verder vandaag wat planten, wat ongedetermineerde vlinders en de Weidebeekjuffer zat weer op z'n plek.

10 augustus
Vandaag gingen we naar Stresa om daarvandaan met de boot te vertrekken naar "Isola Pescatori" en "Isola Bella", 2 van de 3 grote eilanden in het Lago Maggiore. Italië deed z'n naam als slecht vogelland eer aan. Het enige leuke waren de ongeveer 100 Geelpootmeeuwen. Ook zag ik weer 2 Muurhagedissen, maar die zag ik ook op de camping. Ze zijn erg algemeen hier. In Stresa zat wel een nieuwe vlinder: het Geraniumblauwtje. Wat die betreft was er goed en slecht nieuws: het goede nieuws was dat ie rood is op observado, en dus een gave waarneming. Het slechte nieuws is dat ik hem op escape moet zetten, omdat het een exoot in Europa is (op waarneming.nl staat ie automatisch op escape). Verder vandaag bij de camping een roepende Groene specht, nu 3 Weidebeekjuffers (1 man, 2 rouw), wat Glanslibellen en 2 Roodwangschildpadden! Exoten, dat wel, maar toch leuk.
Groeten, Lonnie Bregman

snwja3

Italiaanse Mus mag je als soort tellen hoor, zie WP lijst op http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=228
(is al de 3e keer binnen 24 uur dat ik hiernaar verwijs  ;)   ;D ).
Wietze Janse

Sander Haak

Citaat van: redmar_woudstra op augustus 17, 2010, 15:19:17 PM
@Sander Haak

Geen Monniksgieren en Aasgieren? Daar zat je wel voor in de goede omgeving! Toen ik er was (2001) was Aasgier nog erg lastig, maar die schijnt nu bij de Belvedere des Vautours goed te doen te zijn. Monniksgier is een zekerheidje!

En ook opgevallen hoe algemeen Grauwe Kiek is in Auvergne? Vooral op die hoogvlaktes met graan...

Goed gekeken maar helaas niet gezien. Ik had wel meer verwacht toen we met de Train Jaune vanaf Villefrance de Conflent naar 1500 meter hoogte gingen. Vanuit de open trein (leuke attractie!) echter alleen maar Vale Gieren, Slangenarenden en een onzekere Steenarend. Voor de rest heb ik mij moeten beperken tot ochtendwandelingetjes rond de camping omdat mijn vrouw niet erg van de vogels is. Samen doen we meer cultuur dan natuur. Wellicht heb ik daardoor ook de Grauwe Kieken in de Auvergne gemist. Desalniettemin toch een aantal leuke nieuwe soorten en nog wat te wensen voor de toekomst.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Margreet Kwh



Lonnie wat een prachtige foto's.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Lonnie Bregman

Citaat van: snwja3 op augustus 24, 2010, 13:41:53 PM
Italiaanse Mus mag je als soort tellen hoor, zie WP lijst op http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=228
(is al de 3e keer binnen 24 uur dat ik hiernaar verwijs  ;)   ;D ).
Dan doe ik dat! ;) Jammer dat observado daar anders over denkt...
Groeten, Lonnie Bregman

snwja3

Citaat van: lonnie20 op augustus 24, 2010, 16:25:53 PM
Citaat van: snwja3 op augustus 24, 2010, 13:41:53 PM
Italiaanse Mus mag je als soort tellen hoor, zie WP lijst op http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=228
(is al de 3e keer binnen 24 uur dat ik hiernaar verwijs  ;)   ;D ).
Dan doe ik dat! ;) Jammer dat observado daar anders over denkt...
Ja, je hebt vele lijsten en inzichten, die ook weer dagelijks veranderen (bijna niet bij te houden).
De lijst waarna ik verwijs is in NL bij de meeste organisaties in gebruik.
Obs.org gebruikt inderdaad een andere (geloof voor hen programtechnisch gemakkelijker ivm w.nl en w.be), maar hopelijk pakken ze deze ooit eens op.  :'(
Wietze Janse

Robertmeer

Leuk Lonnie! Mooie foto's, vooral van die Kleine Weerschijnvlinder. Enneh... gefeliciteerd met je nieuwe soorten!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Lonnie Bregman

#71
Verslag Italië 2010 Deel 3

11 augustus

De dag begon goed met een nieuwe libellensoort: een jagende vrouw Vuurlibel op nog geen 5 meter van onze stacaravan! Het was even puzzelen maar uiteindelijk is het determineren gelukt. We gingen een wandeling maken langs de Toce-rivier, die in verbinding staat met het Lago Maggiore. Aan het begin van de wandeling zagen we meteen een Oeverloper, gevolgd door minstens 6 andere tijdens de rest van de wandeling. Na een tijdje zagen we een man Weidebeekjuffer (m'n moeder dacht dat het een vlinder was, door z'n donkere vleugels) en er cirkelde een Sperwer boven ons. Ook hoorden we 3 verschillende Groene spechten roepen. Net toen we terug wilden gaan kwamen we op een mooie plek met baltsende Dodaarzen, Gekraagde roodstaarten, Grauwe vliegenvangers, een zingende Boomkruiper en een Konijn. En dat terwijl het zacht regende. Op de terugweg zagen we nog een stuk of 10 Staartmezen en er zaten ineens 3 Kleine zilverreigers op een zandoever. Ook vond ik een gave plant: de Italiaanse aronskelk.
Die middag vond ik op de camping ook nog een kleine Gewone pad.

12 augustus
Weer een wandeling gemaakt bij de Fuime Toce, nu rond de monding in het Lago Maggiore, waar we meteen welkom werden geheten door 2 nieuwe Italië-soorten: en overvliegende Blauwe reiger en een zingende Tuinfluiter. Ook stikte het er van de Grauwe vliegenvangers. Toen we op een punt stonden waarvandaan je de monding kon zien, was het leukste een Oeverloper en een Kleine zilverreiger. Verder nog een vrouwtje Groene specht mooi dichtbij op de grond (die zitten hier echt veel!), een Groenling en Kleine karekieten.
Later die dag zagen we vanuit de auto trouwens ook de eerste Meerkoeten van de vakantie, die zitten hier echt verbazingwekkend weinig!

13 augustus
's Middags werd het eindelijk weer eens echt mooi weer: Tijd dus voor m'n ouders en broertje om naar het zwembad te gaan, en voor mij om bij de camping op zoek te gaan naar vlinders en libellen. Dat had al meteen succes, want nog voor ik de camping af was zag ik echt de mooiste vlinder die ik ooit had gezien: een Kleine weerschijnvlinder! Vanuit de ene hoek was ie oranje/bruin, vanuit de andere felblauw!
Onderweg zag ik m'n eerste Bonte zandoogjes hier en er groeiden frambozen. Op een mooie plek aan het water zag ik een ei-afzettende vrouw Vuurlibel die bewaakt werd door een felrood mannetje. Ook was er nog een tweede mannetje aanwezig. Op dat moment hoorde ik ineens een luid krò krò krò krò boven me. Dat geluid maakt een kraai toch helemaal niet? Oh wacht, het is een Raaf! Een nieuwe soort! Later hoorde ik er nog een. Helaas had ik de verrekijker niet mee.
Ik was nog niet bijgekomen van deze Raven toen ik m'n volgende nieuwe soort alweer zag. Een libel deze keer: een man Witpuntoeverlibel. Er landde een oeverlibel dicht bij me dus maakte ik snel wat foto's. Ik zoomde in en de witte aanhangselen werden zichtbaar.
's Avonds kwam de Egel weer langs.
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

#72
14 augustus
Vandaag is het bij de camping geen minuut droog geweest, dus gingen we naar het iets minder natte Milaan, naar San Siro (het voetbalstadion van AC Milan en Inter Milan). We hebben dus niks bijzonders gezien.

15 augustus
Vandaag hebben we weer een stukje gelopen bij de camping. Dit keer aan de voet van de Monte Orfano, een 800 meter hoge berg. Het leukste was een hele gave nachtvlinder: een Spaanse vlag. Als ie zit is ie al mooi, maar als ie opvliegt is het helemaal een prachtbeest. Met z'n zwart-geel gestreepte voorvleugels en z'n felrode achtervleugels. Verder zag ik m'n eerste Grote keizerlibel hier en heb ik een mooie foto kunnen maken van de Witpuntoeverlibel.

16 augustus
Het lastige van Paardenbijters is dat hij een paar gelijkende soorten heeft en als je niet in Nederland bent en geen net bij je hebt (of hem niet kunt vangen) blijft ie (bij mij dan) vaak onzeker. Maar vanochtend bleef ie zo mooi vlak voor me stilhangen dat ik alle kenmerken mooi kon zien. De eerste van de vakantie.
Verder was het een erg leuke dag. Nadat we gisteren de Monte Orfano een beetje bekeken hadden, gingen we hem vandaag beklimmen. Na een paar minuten kwamen we in een dorpje aan, waar ik meteen een Fluiter zag. Ik twijfelde nog even aan Bergfluiter, maar later bleek dat die geen gele keel heeft. Vlak daarna zagen we een Eekhoorn door de bomen springen. 100 meter verder hoorden we een vreemd geluid wat een Boomklever bleek te zijn. Ook zag ik er een vrouwtje/juveniele Zwartkop.
Toen we al een heel eind geklommen hadden, hoorden en zagen we ineens een aantal Bonte vliegenvangers, een nieuwe soort! M'n doel van aantal nieuwe soorten is behaald: 10! (Voor Danny trouwens 9, die had nog geen Raaf). Verder zagen we nog een Spaanse vlag en een zeer waarschijnlijke boswachter (niet schrikken, da's een dagvlinder), maar precies toen die laatste vlak voor ons op de grond ging zitten, kwamen de enige wandelaars die we de hele tijd gezien hebben ons inhalen waardoor ie opvloog. Daarna was ie niet meer terug te vinden.
Die namiddag op de camping gebeurde er wat grappigs. Danny bedacht dat ie nog geen Raaf had gezien en zei dat. En, ik zweer het, precies op dat moment hoorden we het krò krò krò van een Raaf boven ons! Da's nog eens toeval. Hij landde op een hoogspanningsmast, waar we hem leuk door de kijker konden bekijken. Even later kwam zijn/haar partner er aan en vlogen ze samen verder.
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Verslag Italië 2010 Deel 4

17 augustus
Zoals vrijwel iedere dag begin ik m'n verhaal weer met het woord "vandaag". Vandaag gingen we naar het schiereiland Orta bij het Ortameer. Doordat het eindelijk weer eens echt mooi weer was ,waren er veel vlinders. Eenmaal aangekomen zag ik meteen m'n eerste Knoopkruidparelmoervlinder. Ook de Muurhagedissen waren weer aanwezig. Na een paar minuten gelopen te hebben zag ik alweer m'n tweede nieuwe vlindersoort van de dag: een Kleine rotsvlinder. Daar ook een Kleine vuurvlinder. Vlak daarna hoorden we een Dodaars-achtig geluid, we keken omhoog en zagen Gierzwaluwen. Maar zijn het dan geen... ja, Alpengierzwaluwen! Een groep van minstens 22 liet zich prachtig bekijken. Op dezelfde plek zag ik ook 2 Vuurgoudhanen mooi dichtbij in een spar zitten. Ook horden we een Groene specht, die zijn hier nog algemener dan de Grote bonte, ze zitten echt overal! Op de terugweg zag ik weer twee kleine parelmoervlinders. 'Het zal wel weer dezelfde soort zijn als op de heenweg', dacht ik. Ik maakte snel wat foto's en we gingen verder. Maar thuis bleek dat het een andere soort was: de Tweekleurige parelmoervlinder. Ook zagen we de eerste Zwarte roodstaarten en Ringmus voor Italië, en een Bonte kraai liet zich mooi van dichtbij bekijken.
Die middag zag ik bij de camping ook weer een Bonte vliegenvanger (helaas weer geen adult man) en een Houtpantserjuffer. 's Avonds kwam er weer een egel langs.

18 augustus
Eindelijk gingen we een beetje de hoogte in. We gingen met een kabelbaan omhoog tot ongeveer 1400 meter. Toen we aankwamen was het enorm mistig, waardoor de kans op iets leuks niet zo groot was. We zagen alleen twee Zwarte roodstaarten. Gelukkig trok het snel open zodat de vlinders actief werden. Het stikte er van de Zomererebia's en er zat een Blauwoogvlinder. Overal stonden gave planten die je een paar honderd meter lager niet ziet. Na een eindje te hebben gelopen zagen we een jagende Torenvalk en op grote afstand ook een Buizerd/Wespendief. Er liepen wat mooi mestkevers en hele grote sprinkhanen (o.a. Wrattenbijters, achteraf). Toen we bijna weer naar beneden gingen zag ik nog een grote parelmoervlinder, maar die bleef ongedetermineerd.

19 augustus
Vandaag niet zoveel gedaan, maar toch leuke dingen gezien. Het begon 's ochtends met een roepende Boomklever, een Kleine weerschijnvlinder en een Populierenpijlstaart die de buren uit hun stacaravan haalden. Later op de dag 8 soorten vlinders op één vlinderstruik: 3 Keizersmantels, 1 Bosrandparelmoervlinder, 5 Citroenvlinder, 1 Klein geaderd witje, 3 Grote dikkopjes, 1 Argusvlinder, 1 Bruin zandoogje en een Spaanse vlag (nachtvlinder weliswaar).
Het vermoeden was er al, maar vandaag wisten we het zeker: als we naar de plaatselijke (enorme) supermarkt gaan, komen we langs een plek waar iedere keer 10-tallen Raven vliegen. Eerder zagen we ze hier ook zittend in een boom en dan zijn ze toch best wel groot!
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

20 augustus
"De laatste dag van de vakantie, morgen gaan we weer naar huis", met die gedachte begonnen m'n ma en ik aan het laatste wandelingetje in de buurt van de camping.  Het werd een leuke. We waren er al eens eerder geweest, dus we wisten een beetje wat we konden verwachten, en dat viel niet tegen. Een nieuwe vogel- en een nieuwe vlindersoort! Er zaten 2 Zwarte mezen, waarvan er één op m'n moeders hoofd poepte! Ook zaten er een aantal Heideblauwtjes, die eerder niet op naam te brengen waren. Leuke verjaardagscadeautjes!
Toen we 's avonds door Verbania liepen, een plaats aan het Lago Maggiore, herkende ik het geluid van een grote groep Alpengierzwaluwen. Gave beesten hoor! Een mooi afsluiting van een mooie vakantie.

21 augustus
De terugreis. De leukste dingen waren natuurlijk de Zwarte en Rode wouwen, een zingende Zwarte mees toen we voor een stoplicht wachtten op 2000 meter hoogte, een aantal Roeken en tijdens een korte stop een Zomererebia.

Aantal nieuwe soorten:
Vogels: 11
Vlinders: 14 (incl. de exoot Geraniumblauwtje)
Libellen: 5

Hier de waarnemingen: http://observado.org/user/view/18483?q=&g=0&from=2010-08-05&to=2010-08-21&prov=0&z=1&sp=0&gb=0&cdna=0&page=1
Groeten, Lonnie Bregman

Sjoerd


DeHaas

Groeten,
Nanny de Haas

firecrest

Ik ben inmiddels weer terug uit Frankrijk, dus hier ook mijn verslag


Frankrijk, Cap Griz Nez

19-08
S'ochtends vroeg reden we vanuit Heemstede richting Frankrijk. Onderweg in Nederland o.a. Purperreiger en IJsvogel.
We reden snel door België heen en vlak over de grens hadden we even een stop. Hier zagen we o.a. een Koninginnenpage en een Gierzwaluw. Daarna door naar onze eerste bestemming: Fort-Mahon-Plage.
Een korte wandeling door het duin leverde onder andere 20 Blauwvleugelsprinkhanen, Kuifmees en Tuinfluiter op.
Na het avondeten nog even naar het strand. Daar de eerste ringen afgelezen van wat Zilvermeeuwen. Er zaten een hoop meeuwen, maar de Fransozen/toeristen vonden het erg leuk ze steeds weg te jagen. Ook rende er regelmatig honden op af. Vooral als er enkele gekken met hun telescoop naar de groep meeuwen stonden te kijken vonden ze het erg leuk de meeuwen weg te jagen. Ook zaten er 3 Geelpootmeeuwen op het strand. Een redelijk algemene soort in deze regio.


20-08
Het vogelen ging nu echt beginnen. We gingen naar het vogelpark Marquenterre om het grootste deel van de soorten op te rollen. Het park ging om 10 uur open, maar om half 10 stonden er al zo'n 20 vogelaars met telescoop en camera te wachten. Om kwart voor 10 gingen de vogelaars van het park zelf de vogels tellen en om 10 uur mochten we eindelijk het park in. Er loopt een route met een hoop uitzichtpunten en vogelkijkhutten door het gebied met plasjes en slikken. Het eerste en beste uitzichtpunt leverde al meteen een hoop soorten op. Een Kwak kwam langsvliegen en een Kraanvogel zat op het eiland in het grootste meer van het gebied. De gids van het park was erg enthousiast over een Grote Zilverreiger en over de groep van zo'n 50 Lepelaars. Hij vertelde dat de Lepelaars hier sinds een week weer waren aangekomen. Op het eiland zaten verder nog 10 Ooievaars, zo'n 20 Kleine Zilverreigers en enkele Zomertalingen. Een plasje verder kwamen we de eerste steltlopers tegen: Steltkluten, Groenpoten, Bontbekplevieren en Oeverlopers. Ook vlogen er een hoop vlinders en libellen waaronder Gele Luzernevlinder en Grote Beer. Een wat hoger gelegen uitzichtpunt was goed voor wat landtrek. Het begon rustig met wat Gele Kwikstaarten en eindigde met 2 Wespendieven en 2 Visarenden. Het laatste meertje was goed voor een hoop eenden waaronder Wintertaling, Zomertaling, Pijlstaart en Geoorde Fuut. In het dennenbos zat een kolonie Kleine Zilverreigers en een enkele Koereiger. Ook wat bosvogeltjes als Bonte Vlieg, Grauwe Vlieg, Glanskop en Goudhaan. De eerste 80 soorten waren binnen dus een geslaagde dag! Bij de uitgang zat nog een mooi Kleine Zilverreiger dicht bij. Ik dacht een mooie foto te maken, maar toen ik op de display van mijn camera keek, bleek de foto onscherp te zijn. Wat ik ook aan de instellingen van mijn camera deed, de foto's bleven onscherp...
Daarna via het strand terug gelopen naar het hotel. Op het strand nog enkele Zilvermeeuwen afgelezen en op trek kwamen nog 3 Wespendieven over.


21-08
S'ochtends vroeg opgestaan en naar het strand om meeuwen af te lezen. Er waren weinig mensen dus we konden de vogels redelijk ongestoord aflezen en hadden dus ook een hoop ringen. Helaas werd langzaam iedereen wakker en waren er al snel weer een hoop mensen hun hond aan het uitlaten. Al snel renden de kleine keffertjes weer op de groepen meeuwen af en konden we weer ophouden.
Daarna via de kust naar ons hotel in Cap Griz Nez gereden.
Onderweg gestopt in Boulogne-sur-Mer in de wijk Le Portel. Een bekende plek voor Zwartkopmeeuwen.
Op het strand en de rotsen zaten zo'n 80 Zwartkopmeeuwen waarvan zo'n 40 geringde exemplaren die we allemaal hebben kunnen aflezen. Ook wat geringde Zilvermeeuwen, Kokmeeuwen en een geringde Kleine Mantelmeeuw.
Bij het nieuwe hotel bleek helaas dat we weer een hoop vergeten waren, waaronder de oplader van mijn iphone... Geen internet en notitieboekje meer dus...


22-08
Eerst lekker uitgeslapen en daarna de eerste 2 uurtjes op Cap Griz Nez gemaakt. Het was al wat later op de dag, dus echt schokkend was het niet meer. Toch een Noordse Stormvogel, een Kleine Jager en een  Grote Jager. Terug bij het hotel hadden we wel nog een mooie Europese Kanarie als tuinsoort.


23-08
Vroeg opgestaan en richting Cap Griz Nez. Windkracht 8 ZW en harde regen, echt stormvogelweer! Op Cap Griz Nez aangekomen leek de wind nog harder. Het was zeer moeilijk vooruit te komen. De stijle rotswand was ook zeer glibberig door de regen en het was moeilijk af te dalen naar te telpost. Het was wel de moeite waard! Grote groepen steltlopers, vooral Kanoeten, Rosse Grutto's en Zilverplevieren kwamen langs. Ook was er bizar genoeg landtrek! Soorten als Zomertortel, Tapuit, Paapje en een hoop Boertjes en Graspieper knokte tegen de wind in. Deze soorten werden echter niet opgeschreven door de trektellers... Er was echter weinig trek van echte zeevogels, daar kwamen we eigenlijk voor... Totaal 2 Noordse Stormvogels, 3 Kuifaalscholvers, enkele Drieteenmeeuwen en een Dwergmeeuw.  S'middags nog een keer naar Le Portel voor de Zwartkopmeeuwen. Er waren echter enkele Franse mannen die het erg leuk vonden om deze vogels continu weg te jagen. Daardoor hebben we maar 4 ringen af kunnen lezen... Wel kwam er nog wat trek langs over zee. Wat groepjes Bontbekplevieren, Steenlopers en meeuwen. Ook zat er nog een Drieteenstrandloper op het strand voor de vakantielijst.


Bij het volgende huisjes in Wissant ( tusen Cap Griz Nez en Cap Blanc Nez) zagen we nog een Wezel, een Rugstreeppad en een Oranje Zandoogje.


24-08
Ten zuiden van ons hotel was een mooi plassengebied wat we even hebben bekeken. De eerste plassen waren mooi met veel eenden waaronder Tafeleend, Kuifeend, Krakeend en Dodaars. Ook wat steltlopers zoals Zwarte Ruiter en Bosruiter. De laatste plassen waren echter een stuk minder. De plassen waren gevuld met plastic eenden en aan de rand waren schiethutjes. We zagen hoe enkele Wilde Eenden maar ook een Pijlstaart werd neergeschoten. De beesten werden vervolgens door een hond opgehaald. Er werden ook enkele steltlopers neergeschoten maar die lieten ze gewoon liggen, dat was puur voor de lol...
Vervolgens via het strand terug, waar we een dode Kuifaalscholver vonden.
S'avonds weer wat uurtjes op Cap Griz Nez. We zagen onder andere 3 Noordse Stormvogels, een Kleine Jager, 3 Bruine Kiekendieven, wat Drieteenmeeuwen en weer wat groepen steltlopers.


25-08
Het was een vrijwel windstille dag, niets voor Cap Griz Nez dus. We besloten om via het strand naar Cap Blanc Nez te lopen. Onderweg zagen we Zwartkopmeeuwen, wat Bontbekplevieren en flinke landtrek. Vooral Gele Kwikstaarten (zo'n 50 stuks), Boerenzwaluwen (zo'n 200 stuks) en graspiepers (zo'n 100 stuks). Over zee vlogen ook regelmatig groepjes Regenwulpen en sterns. Onderweg kwamen we ook nog een plas tegen met enkele plastic eenden...


26-08
In een cafe kon ik mijn iphone opladen en konden we even op internet kijken. Dutchbirdalerts was schokkend: Kalanderleeuwerik, Amerikaanse Zilvermeeuw, opnieuw Groene Bijeneter, Veldrietzanger... En de weersverwachting: Ooste wind 3-4. We besloten om een dag eerder naar huis te gaan. Op trektellen zagen we het volgende schokkende nieuws: Een Kuhls en 12 Vale Pijlstormvogels een dag eerder langs Cap Griz Nez! We reden meteen naar Cap Griz Nez om daar tot het donker te blijven. Van 3 tot 8 zaten we op de post, daarna werd het licht te slecht. De officiele tellers gingen om 5 uur weg, en dat hadden ze niet moeten doen. Tussen 3 en 8 zagen we o.a. 22 Grote Jagers, 8 Kleine Jagers, 1 Middelste Jager, 100-en Visdieven en Grote Sterns, tientallen Dwergsterns en Zwarte Sterns, enkele Grijze Zeehonden, Noordse Stormvogels, Kuifaalscholvers en Zwarte Roodstaarten. Rond half 5 riep mijn vader opeens: Shearwater! Iets later volgden de beslissende woorden: Balearic Shearwater! Door de goede aanwijzingen van mijn vader pikte ik hem snel op. Een keilende zeer grote meeuw met een vaalbruine bovenkant en een witte onderkant werd zichtbaar. Prachtig gezien, een geweldige soort!!! Mijn doelsoort voor deze vakantie en mijn 5e pijlstormvogel voor de WP! We konden weer tevreden op huis aan.


Thuis mijn foto's meteen op de computer geladen. Ik wist dat ik enkele mooie momenten had vastgelegd en hoopte dat ze ook mooi op de computer waren. Ik kwam echter tot de conclusie dat de foto van de Kleine Zilverreiger niet de enige onscherpe foto was. Vrijwel elke foto, zeker 95% was onscherp! Ik maakte nog wat foto's met mijn camera en ook deze waren onscherp. Met een andere lens kreeg ik wel goede foto's... Mijn 300mm kan dus de prullenbak in... Dat wordt dus de hele herfstvakantie fotograferen met 200mm en hopelijk heb ik voor de kerstvakantie, als we naar Gambia gaan, genoeg geld bij elkaar voor een nieuwe 400mm...
Met extreem verscherpen heb ik nog wel wat toonbare foto's kunnen maken. De kwaliteit is echter slecht en foto's van beeldvullende Noordse Stormvogels of duikende Jan-van-Genten konden rechtstreeks de prullenbak in...


Foto's van deze vakantie staan op: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/FrankrijkAugustus2010#
Mocht er nog een sprinkhanenkenner zijn die dit leest, een hoop sprinkhanenfoto's zijn nog ongedetermineerde. Mocht je de naam weten kan je dat hier of onder de foto plaatsen. Alvast bedankt.

firecrest

Mooie foto's Lonnie! Wel jammer dat je een zeer goede soort in je achtertuin hebt gemist...


Hier nog enkele toonbare foto's van mijn vakantie

firecrest

En wat foto's van Cap Griz Nez. Daar ging het natuurlijk om!

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op augustus 28, 2010, 21:03:05 PM
Wel jammer dat je een zeer goede soort in je achtertuin hebt gemist...
Ik ben nog steeds niet van de schok hersteld...

Jouw foto's zijn trouwens ook prachtig! Ik lees later je verslag, ga nu TV kijken.
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Leuke foto's en leuke lijst aflezingen! Is die rode is een Hongaar? Of toevallig een lijstje met soorten en landen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

firecrest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 28, 2010, 21:12:59 PM
Leuke foto's en leuke lijst aflezingen! Is die rode is een Hongaar? Of toevallig een lijstje met soorten en landen?
Mijn vader is druk bezig ze allemaal te mailen dus de leukste dingen en een lijstje zal ik later nog even posten!

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: firecrest op augustus 28, 2010, 21:14:45 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 28, 2010, 21:12:59 PM
Leuke foto's en leuke lijst aflezingen! Is die rode is een Hongaar? Of toevallig een lijstje met soorten en landen?
Mijn vader is druk bezig ze allemaal te mailen dus de leukste dingen en een lijstje zal ik later nog even posten!
Oké, mocht je er niet uit komen laat maar weten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

firecrest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 28, 2010, 21:28:19 PM
Citaat van: firecrest op augustus 28, 2010, 21:14:45 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 28, 2010, 21:12:59 PM
Leuke foto's en leuke lijst aflezingen! Is die rode is een Hongaar? Of toevallig een lijstje met soorten en landen?
Mijn vader is druk bezig ze allemaal te mailen dus de leukste dingen en een lijstje zal ik later nog even posten!
Oké, mocht je er niet uit komen laat maar weten.
Lesser Black-backed Gull
   N      10   Ringed   06/12/08   SGD   Stoke Orchard landfill site, Gloucestershire. 51.56N 02.06W
   S   12   Sighted    22/03/09       CZ   North Sea beach, nr Breakwater 12, Vlieland, Netherlands (499 km, ENE, 106 days)
   O   12   Sighted    10/11/09   JDS   Grundons landfill site, Gloucestershire (2 km, N, 339 days)
   O   12   Sighted    10/12/09   JDS   Grundons landfill site, Gloucestershire (2 km, N, 1 yr 4days)
   S   12   Sighted (R)   16/03/10      NH   Shawell landfill site, Leicestershire (82 km, NE, 1 yr 100days)
   S   12   Sighted   21/08/10      HB   Le Portel, Pas-de-Calais, France (289 km, ESE, 1 yr 258 days)

Dit was de Kleine Mantel die we hadden afgelezen. Heeft dus ook op Vlieland gezeten.
Zwartkopmeeuwen zijn naar Renaud Flamant opgestuurd, hij zou het verder uitzoeken.

firecrest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 28, 2010, 21:12:59 PM
Leuke foto's en leuke lijst aflezingen! Is die rode is een Hongaar? Of toevallig een lijstje met soorten en landen?
Inmiddels bijna alle ringen terug:
Zwartkopmeeuw
1 Polen
1 Hongarije
1 Slowakije
De rest uit Frankrijk, België en Nederland


Kleine Mantels uit Engeland.


Zilvermeeuwen uit Frankrijk en Nederland


Kokmeeuwen uit Nederland


Stormmeeuw met rode ring niet terug te vinden...

Christian

Gave foto´s Lars! Check trouwens even foto 87 (picasa) dat is geen Grote Jager maar een adult donkere fase Kleine Jager, met zelfs nog verlengde staartpennen. Niet helemaal goed te zien maar de 2 foto's ervoor lijken mij ook Kleine Jagers
Christian Brinkman

firecrest

Citaat van: Christian op augustus 29, 2010, 19:35:53 PM
Gave foto´s Lars! Check trouwens even foto 87 (picasa) dat is geen Grote Jager maar een adult donkere fase Kleine Jager, met zelfs nog verlengde staartpennen. Niet helemaal goed te zien maar de 2 foto's ervoor lijken mij ook Kleine Jagers
Inderdaad Kleine Jager :duim:
Ik dacht dat ik alleen Grote Jagers op de foto had gezet, dus bij het uitzoeken niet eens op gelet...
2 foto's ervoor zijn van hetzelfde exemplaar, bedankt voor de correctie!

Lonnie Bregman

Leuk verslag en leuke soorten Lars!
Groeten, Lonnie Bregman

Wouter van der Ham

Citaat van: lonnie20 op augustus 23, 2010, 21:59:20 PM
Verslag Italië 2010 Deel 2

7 augustus

Vandaag gingen we door naar Italië. Door het prachtige weer (de hele weg, 5 uur lang, geen wolkje aan de lucht) zagen we veel vogels. De leukste: een groep van 10 Ooievaars, zeker 3 rode, 6 Zwarte en een aantal onbekende wouwen (de Rode wouw was een nieuwe soort) en 2 Rotszwaluwen toen we wachtten voor de Gotthardtunnel (wat overigens maar een half uur duurde) en later nog 2× een losse. Toen we dichter bij Italië kwamen zagen we nóg twee nieuwe soorten: de Bonte kraai en de Italiaanse mus (oké, ondersoort, maar nieuw was ie wel). En toen we het plaatsje van de camping in reden merkte m'n broertje Danny de laatste nieuwe soort van de dag op: 3 Alpengierzwaluwen! Jammer genoeg zag ik er maar 2 en bovendien zag ik ze ook niet zo goed. Op de camping zelf vandaag niet veel bijzonders. Maar 's avonds was het toch wel leuk met een vleermuis en toen we voor onze stacaravan zaten een Egel die vlak langs ons liep tijdens zijn zoektocht naar voedsel.

Nieuwe-soorten-teller:   Vogels: 8   vlinders: 3

8 augustus
Vandaag zagen we de eerste mannelijke mussen goed, waardoor we zeker wisten dat het Italiaanse waren. Na het ontbijt maakten we een korte wandeling in de buurt van de camping. Het eerste leuke wat we tegenkwamen waren 2 Muurhagedissen, een nieuwe soort. Later werden het er minstens 10. Al snel zagen we onze eerste "vreemde" vlinders, waarvan er één ineens vlak voor ons op een struik ging zitten. Een Kleine ijsvogelvlinder! Daarna bij het meer de eerste leuke libel, die na wat gepuzzel thuis werd gedetermineerd als Metaalglanslibel. Op dezelfde plek ook 5 Boomblauwtjes, 2 Glanskoppen en weer een Kleine ijsvogelvlinder. Op de terugweg naar de camping zagen we 5 Bonte kraaien, een man Keizersmantel, nog meer Kleine ijsvogelvlinders en de laatste nieuwe vlindersoort van de dag: een man Oranje luzernevlinder (ook die werd pas later vanaf de foto's gedetermineerd). Ook hoorden we een laat, maar gevarieerd zingende Zwartkop. Die middag zag ik bij de camping ook nog een aantal libellensoorten, waaronder een man Weidebeekjuffer!


9 augustus
Niet veel bijzonders vandaag. We maakten wel een korte wandeling, maar dat leverde alleen wat nieuwe soorten voor Italië op: Lantaarntje, Icarusblauwtje en Bruin blauwtje. Ook hoorden we weer en Zwartkop (wel een andere dan de vorige). Verder vandaag wat planten, wat ongedetermineerde vlinders en de Weidebeekjuffer zat weer op z'n plek.

10 augustus
Vandaag gingen we naar Stresa om daarvandaan met de boot te vertrekken naar "Isola Pescatori" en "Isola Bella", 2 van de 3 grote eilanden in het Lago Maggiore. Italië deed z'n naam als slecht vogelland eer aan. Het enige leuke waren de ongeveer 100 Geelpootmeeuwen. Ook zag ik weer 2 Muurhagedissen, maar die zag ik ook op de camping. Ze zijn erg algemeen hier. In Stresa zat wel een nieuwe vlinder: het Geraniumblauwtje. Wat die betreft was er goed en slecht nieuws: het goede nieuws was dat ie rood is op observado, en dus een gave waarneming. Het slechte nieuws is dat ik hem op escape moet zetten, omdat het een exoot in Europa is (op waarneming.nl staat ie automatisch op escape). Verder vandaag bij de camping een roepende Groene specht, nu 3 Weidebeekjuffers (1 man, 2 rouw), wat Glanslibellen en 2 Roodwangschildpadden! Exoten, dat wel, maar toch leuk.


Hey lonnie. Leuk verhaal! ik was vorrig jaar ook bij het Lago Maggiore  op een camping. Ik had daar toen als nieuwe soorten Alpengierzwaluw, Gekraagde Roodstaart, Geelpootmeeuw en Bonte Kraaien
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl