Hoofdmenu

Validatie

Gestart door subok, augustus 10, 2010, 10:55:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

WimV

Nou, niet zo snel Elmar. Ik weet dus echt nergens wat van. De achtergrond van die actie van Hisko ontging mij ook volledig. En ik mag dan een smak ervaring hebben. Maar dat is ervaring uit het verleden. De NDFF is de toekomst. Laat ik daar nu vrijwel niets vanaf weten.... Ik beschouw mijzelf dan ook zeker niet als "in het zelfde schuitje zittende als de admins" . Helaas wellicht voor sommige, maar dan zal er nog veel meer water door Rijn, Maas, Waal, IJssel, Roer, Linge, Vlist en aanverwante watertjes moeten stromen om dat voor elkaar te krijgen.
Aan de andere kant, van Koos had ik het ook nooit verwacht..

Groetjes,
Wim

HPM

#31
Ik hoop dat je in ieder geval tijd genoeg overhoudt om af en toe nog  een grote bek op te zetten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

rapunzel

Citaat van: WimV op augustus 15, 2010, 19:12:00 PM
Nou, niet zo snel Elmar. Ik weet dus echt nergens wat van. De achtergrond van die actie van Hisko ontging mij ook volledig. En ik mag dan een smak ervaring hebben. Maar dat is ervaring uit het verleden. De NDFF is de toekomst. Laat ik daar nu vrijwel niets vanaf weten.... Ik beschouw mijzelf dan ook zeker niet als "in het zelfde schuitje zittende als de admins" . Helaas wellicht voor sommige, maar dan zal er nog veel meer water door Rijn, Maas, Waal, IJssel, Roer, Linge, Vlist en aanverwante watertjes moeten stromen om dat voor elkaar te krijgen.
Aan de andere kant, van Koos had ik het ook nooit verwacht..


Wim, het is me niet duidelijk van je niet van mij verwacht zou hebben. Kun je dat even toelichten ?
Gr.
Koos

Groetjes,
Wim
Koos Ballintijn

WimV

Hoi Koos,

Ik had gewoon nooit verwacht na al die Floron-jaren dat je daarna dus nog admin van waarneming.nl zou gaan worden. Ik weet dat je je betrokken voelt bij waarneming.nl, maar ik vond en vind het nog steeds een "move" van je die ik totaal niet verwacht had. Het is toch weer een verantwoordelijkheid die je op je neemt. Nu is dat je natuurlijk wel toevertrouwd, dus die stap begrijp ik nog wel, maar ik denk, al zou ik in jouw situatie zitten, dan zou ik het toch echt aan de jongere generatie overlaten en verder gewoon lekker van plantjes gaan genieten.

Groetjes,
Wim

rapunzel

Citaat van: WimV op augustus 16, 2010, 22:18:14 PM
Hoi Koos,

Ik had gewoon nooit verwacht na al die Floron-jaren dat je daarna dus nog admin van waarneming.nl zou gaan worden. Ik weet dat je je betrokken voelt bij waarneming.nl, maar ik vond en vind het nog steeds een "move" van je die ik totaal niet verwacht had. Het is toch weer een verantwoordelijkheid die je op je neemt. Nu is dat je natuurlijk wel toevertrouwd, dus die stap begrijp ik nog wel, maar ik denk, al zou ik in jouw situatie zitten, dan zou ik het toch echt aan de jongere generatie overlaten en verder gewoon lekker van plantjes gaan genieten.

Groetjes,
Wim

Hi Wim,

Vandaag weer 4 uurtjes in Amsterdam rondgestruind. Doe ik iedere week om mijn soorten bij te houden en nieuwe te leren kennen.
Verder word je er als admin iedere dag weer aan herinnerd hoe weinig je soms van soorten, die je dacht goed te kennen, weet.
Het houdt je dus scherp.

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

HPM

#35
Ik bedacht nog een validatie-eigenaardigheid. Vandaag vond ik in een straat Tongvarens op 11 (deels aansluitende) adressen. Van hooguit vier van die adressen heb ik foto's. Als ik van al die adressen een record maak (wat ik in vergelijkbare gevallen meestal doe) betekent dat dat zeven records niet goedkeurd zouden kunnen worden door gebrek aan bewijs, maar als ik het allemaal als één groeiplaats zou opvatten (waar ook wat voor te zeggen is) zou één bijgevoegde foto genoeg zijn om alles goed te keuren.
Overigens zal ik me daar niets van aantrekken en het gewoon doen zoals ik wil. Als ik samenvoeg zal ik in dit geval niet verder gaan dan vijf dus ik heb hoe dan ook een tekort aan bewijsfoto's.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Kan iemand van de heren de titel van het onderwerp veranderen van "plant onbekend" in "heren onder elkaar over valideren"?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

#37
Citaat van: MarKoHu op augustus 25, 2010, 22:57:57 PM
Kan iemand van de heren de titel van het onderwerp veranderen van "plant onbekend" in "heren onder elkaar over valideren"?

Margreet.

Ik dacht dat dat al lang gebeurd was, maar de toppost kennelijk niet.
Overigens mogen dames ook best meedoen hoor.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Wie kan zo'n onderwerp veranderen? Want het heet nog steeds: Plant onbekend.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Citaat van: MarKoHu op augustus 25, 2010, 23:31:41 PM
Wie kan zo'n onderwerp veranderen? Want het heet nog steeds: Plant onbekend.

Margreet.

Dat komt omdat niet iedereen heeft gereageerd op berichten die wel "Validatie (was: Re: Plant onbekend)" als nieuwe titel hadden. Je eigen berichten kan je ook handmatig een nieuwe titel geven. Als dit topic standaard een nieuwe titel moet hebben moet die van het eerste bericht worden veranderd. Dat kan alleen de poster van dat bericht en ik neem aan ook een admin.
Als een admin het doet zou het onderwerp ook afgesplitst kunnen worden van (bijvoorbeeld) de eerste twee berichten.
Maar ook in een afgesplitst topic over validatie zullen er dan berichten met de oude titel blijven bestaan, tenzij de posters die alsnog veranderen. Dat zal ik zo voor die van mij doen.
Het validatietopic hoeft natuurlijk ook niet in Planten te blijven staan, want het besprokene is voor alle groepen van belang.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Margreet Kwh

CiteerJe eigen berichten kan je ook handmatig een nieuwe titel geven.

Herman, bedoel je de berichten die je zelf gestart bent?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HPM

Elk eigen bericht.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Even een uitgebreidere uitleg. Bij elke reactie die je plaatst kun je het onderwerp veranderen. Dit kun je ook aanpassen door je bvericht te bewerken en dan het veld onderwerp aan te passen. Dit kan dus bij elk bericht wat je zelf hebt geplaatst.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

Geweldig, dank je wel jeroen :duim:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

WimV

Dag Herman,

Uiteraard moet je het gewoon doen, zoals je zelf wil, maar dan toch maar weer een opmerking over je Tongvaren. Tongvaren wordt automatisch goedgekeurd. Dus als je duizend groeiplaatsen zonder bewijs doorgeeft, worden ze (mits bekend uit het uurhok) normaal gesproken goedgekeurd.
Stel nu voor dat jouw 11 adressen allemaal Blaasvarens waren geweest. Dan wordt het een ander verhaal. Deze wordt niet automatisch goedgekeurd, sterker nog, ik denk dan zelfs dat van elke groeiplaats inderdaad bewijs gevraagd gaat worden. Maar ja, in zo'n geval (we zijn tenslotte geen gekke henkies) zou ik hooguit drie groeiplaatsen ook daadwerkelijk doorgeven. Namelijk van die 11 adressen de uiterste groeiplaatsen van beide kanten en ergens een groeiplaats in het midden met de meeste exemplaren. Want het is natuurlijk duidelijk dat het eigenlijk gewoon 1 populatie is. Overigens wordt het wel weer anders als deze 11 adressen in 2 km-hokken liggen. Dan zou ik de groeiplaats dus 6 keer doorgeven. Zoals het hier bovengenoemd en daarna hetzelfde procede, maar dan in het andere km-hok. En als blijkt dat in dit (fictieve) voorbeeld blijkt dat deze 11 adressen dan ook nog in 2 uurhokken liggen, dan wordt het ook weer leuk. Maar dan nog hoef je de soort ook maar 6 keer door te geven.
Al met al, is de vinder verantwoordelijk voor de invoer, maar de invoerder dient wel de consequenties in te zien wat hij/zij daadwerkelijk invoert.
Ik hoor allemaal weer verhalen dat het met de daadwerkelijke vallidatie nu wel echt snel gaat gebeuren, maar dat de vallidatie an sich tenenkrommend traag gaat. Alleen al bij waarneming.nl gaat het om duizenden plantenvondsten die in behandeling zijn. Als daar alles van Floron, de provincies, natuurbeherende organisaties etc ook nog bij komen (en die komen daar in de toekomst ook bij) dan zien de vallidatoren door de bomen het bos niet meer. M.a.w. het wordt uitermate belangrijk om een vondst zo goed mogelijk in te voeren. Met aanvullende info van de soort, met goede foto's, met een goede pijlneerzetting, met een goede abundantie etc.
En dit geldt (nogmaals) met name voor de beschermde soorten, de (zeer) zeldzame soorten, invasieven en nieuwkomers.

Wellicht is het een idee om, als de daadwerkelijke vallidatie echt van start gaat, om een zeer brede infostroom richting waarnemers te doen laten gaan met daarin informatie hoe om te gaan met de invoer van een soort en wat de EVENTUELE consequentie is van deze invoer.
Deze brede infostroom moet natuurlijk niet alleen door waarneming.nl worden gedaan, maar mijns inziens door IEDERE organisatie die ook maar iets van doen heeft met welke soortwaarnemingen dan ook.

En verder, weet je, word ik doodmoe van dit geleuter. Als die vallidatie echt in 2024 begint, dan hebben de hoge heren van de NDFF waarschijnlijk wel weer wat anders verzonnen hoe het dan weer moet.
Ik blijf erbij dat die prof. Jan Groenendijk eens wat minder naar partijtjes moet gaan en weer een nieuwe partner voor zijn NDFF laat tekenen, maar eens meer zijn eigen toko moet gaan leiden. Want nogmaals, al met al duurt het maar en duurt het maar en duurt het maar en duurt het maar.............

Groetjes,
Wim

Margreet Kwh

Dag Wim,

even muggenziften. Validatie is met één l.
Verder kan ik me je frustratie voorstellen. Deze rubriek begint op een divan te lijken...

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

WimV

Muggenziften mag hoor. Sterker nog, zou wat mij betreft wel vaker mogen. En het is niet echt frustratie, maar meer zoiets van, dat je er geen vat op hebt. Ik ben niet in de positie om er iets aan te kunnen veranderen, te verbeteren of wat dan ook. Maar, en dat is al vaker gezegd, volgens mij moet het toch niet zo moeilijk zijn om zo'n systeem na 5 (ja 5 jaar!) jaar nadenken eens op de rails te zetten. De prioriteit ligt bij de heren NDFF duidelijk hier niet bij en dat zou, met die inmiddels gigantische berg contracten die onze prof. inmiddels heeft, nu toch zo langzamerhand wel eens gaan moeten.

Groetjes,
Wim

petermeer

Titel van deze discussie is aangepast naar: Validatie (was: Plant onbekend)
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

HPM

Citaat van: WimV op augustus 27, 2010, 10:15:08 AM
Dag Herman,

Uiteraard moet je het gewoon doen, zoals je zelf wil, maar dan toch maar weer een opmerking over je Tongvaren. Tongvaren wordt automatisch goedgekeurd. Dus als je duizend groeiplaatsen zonder bewijs doorgeeft, worden ze (mits bekend uit het uurhok) normaal gesproken goedgekeurd.
Stel nu voor dat jouw 11 adressen allemaal Blaasvarens waren geweest. Dan wordt het een ander verhaal. Deze wordt niet automatisch goedgekeurd, sterker nog, ik denk dan zelfs dat van elke groeiplaats inderdaad bewijs gevraagd gaat worden. Maar ja, in zo'n geval (we zijn tenslotte geen gekke henkies) zou ik hooguit drie groeiplaatsen ook daadwerkelijk doorgeven. Namelijk van die 11 adressen de uiterste groeiplaatsen van beide kanten en ergens een groeiplaats in het midden met de meeste exemplaren. Want het is natuurlijk duidelijk dat het eigenlijk gewoon 1 populatie is. Overigens wordt het wel weer anders als deze 11 adressen in 2 km-hokken liggen. Dan zou ik de groeiplaats dus 6 keer doorgeven. Zoals het hier bovengenoemd en daarna hetzelfde procede, maar dan in het andere km-hok. En als blijkt dat in dit (fictieve) voorbeeld blijkt dat deze 11 adressen dan ook nog in 2 uurhokken liggen, dan wordt het ook weer leuk. Maar dan nog hoef je de soort ook maar 6 keer door te geven.
Al met al, is de vinder verantwoordelijk voor de invoer, maar de invoerder dient wel de consequenties in te zien wat hij/zij daadwerkelijk invoert.
Dag Wim,
Ik weet dat Tongvaren voor de goedkeuring geen goed voorbeeld is, maar het is een zeldzame soort waarbij het verschijnsel zich nog wel eens voordoet. Het hangt er ook maar van af wat je als een populatie opvat. Bij welke afstand ga je aannemen dat twee groeiplaatsen van bijvoorbeeld Blaasvaren tot dezelfde populatie horen? Als ze in hetzelfde bos of in dezelfde straat groeien? Het hangt deels af van de schaal waarop je kijkt. Als je uitgaat van in hetzelfde bos zou dus één bewijsfoto voldoende zijn voor beide (tegelijk gevonden) groeiplaatsen

Uiteindelijk heb ik die Tongvarengroeiplaatsen op één na (die ik in het veld al had samengevoegd) toch op individuele adressen gezet om drie redenen. In de eerste plaats omdat het om particuliere woningen gaat waardoor dus het 'beheer' van plek tot plek sterk kan verschillen, ondanks dat het als één populatie kan worden opgevat. Bij bijvoorbeeld kademuren speelt dat nauwelijks een rol en daar heb ik dan ook wel eens waarnemingen samengevoegd over een lengte die beduidend groter was dan in dit geval. In de tweede plaats loopt er inderdaad een kilometergrens en ik kan vooraf niet precies bepalen waar dat is. In de derde plaats hou ik rekening met welke nauwkeurigheid er eerder is geinventariseerd, ook al was dat in dit geval niet van belang. In principe karteer ik zo nauwkeurig mogelijk.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Windekind

#49
Das dan toch prima, Herman !?  ;D 
Ik vind dat goed onderbouwd.
Automatische goedkeuring zal straks overigens ook automatisch gaan na referentiegoedkeuringen.
Komt er op neer dat als we bijvoorbeeld beslissen dat als een soort handmatig wordt goedgekeurd, hij als referentie kan dienen voor nieuwe automatische goedkeuringen.
Dan kan bijvoorbeeld aangegeven worden dat alle waarnemingen van deze soort binnen een straal x binnen y jaar na de referentiewaarneming automatisch door het systeem worden goedgekeurd.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

WimV

Hoi Herman,

Wat je hier benoemd is 1 van de moeilijkste criteria om mee om te gaan. Want wat is een populatie? En wellicht nog belangrijker. Hoe interpreteert de waarnemer een vondst of dus een eventuele populatie.
Daar is dus vrijwel geen rechtlijnigheid in te krijgen.

En Elmar,
Grotendeels wel eens voor wat betreft die referentiegoedkeuringen, maar ik neem aan dat dit geldt voor de wat makkelijkere soorten. Moeilijk gelijkende soorten (we willen tenslotte DIE soort zien, ook al staat hij er wel, maar NIET daar) kunnen volgens mij nooit op deze manier goedgekeurd worden.

Groetjes,
Wim

Windekind

Wim,

ik weet het niet.
Op zich wil je zeldzame soorten altijd zien, anderzijds geloof ik de 100e Potomogeton coloratus uit het plasje van Voorne wel.
Als die dan net iop een ander plekje uit het plasje wordt gemeld, pff.
In dat geval zou ik zo'n vennetje wel als kader van een referentie waarneming willen aangeven voor automatische vallidatie.
Punt is dat waarnemingen natuurlijk steeds preciezer worden ingegeven.
En als 100 man per jaar die soort op net iets andere coordinaten invoert (en juist met dit soort planten zo precies als ze kunnen), tja.
Kortom dan hoef ik de zoveelste waarneming uit dat zelfde kleine plasje niet te zien.


Wat betreft de populatie,  ;D , eens.




Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

WimV

Hoi Elmar,

Het voorbeeld wat je geeft is natuurlijk duidelijk, maar wat is dan straal x? Ik neem aan dat dat niet continu hetzelfde kan zijn, maar afhankelijk van soort en groeiplaats.
En P. coloratus is natuurlijk bekend van Voorne, net zo goed als Hauwklaver op Kunderberg etc, maar dat zijn zeer bekende groeiplaatsen. Gebeurt dit dan ook met een groeiplaats die totaal nieuw is en wellicht het jaar erop weer wordt gevonden (of denkt dat die soort daar weer gevonden is. We willen tenslotte DIE soort vinden). Bijv. die Zandvarkensgras bij IJmuiden laatst. Ik kan mij niet voorstellen dat deze zeer gelijkende soort ooit in zo'n automatisch referentiekader komt.

Groetjes,
Wim

Windekind

Hoi Wim,

natuurlijk, straal x zal per geval verschillend zijn. Ik ga er van uit dat een vallidator dat per geval kan aangeven, maar anderzijds moet er ook uniformiteit zijn tussen hoe de vallidatoren dit invullen. Dat is lastig. Hoe dat gerealiseerd gaat worden weet ik niet. Per soort een vaste straal lijkt me iig zeer onwenselijk dus die afspraak lijkt me niet goed. een straal vind ik überhaupt al niet echt toppie. Liever zou ik snel een polygoontje kunnen aanmaken.
Wat betreft de tijdslimiet voor een referentie, hmmm, misschien kan dat per soort, misschien ook niet. Nog niet goed over nagedacht, misschien de NDFF wel  ;)   
En, ja , misschien is de verwarbaarheid van een soort (c.q. moeilijkheid van herkennen) wel zodanig dat de straal tot uiterst beperkt moet worden gehouden en de tijdslimiet max 1 jaar.

Hoe dat overigens allemaal op elkaar afgestemd moet worden tussen de vallidatoren weet ik niet.
Misschien kunnen er ook wel automatische maximale reikwijdtes (zo schrijf je dat toch ? anders heb ik straks ook zo'n terecht muggenziftmailtje van margreet aan mijn broek hangen )  voor factoren x en y per soort worden ingesteld. Dat helpt dan misschien al iets.

Overigens ben ik ook heel benieuwd hoe alle foto's gekeurd gaan worden want dat is een immense, wellicht onmogelijke taak. Bij waarneming redden we dat ook lang niet. Veel foto's zijn van algemene soorten zoals scherpe boterbloem. En dan van boven genomen  >:D  Die ga ik echt niet navragen hoor  :-X
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

WimV

Yes,

WAAR IS MARGREET!!!!

Groetjes,
Wim

Ps; als ik dit zo allemaal lees, dan gaat dit nog een hele lange weg worden.

Windekind

Ik weet het niet, misschien heeft de NDFF wel een hele pragmatische oplossing.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

WimV

Waarschijnlijk wel ja, maar hoe lang gaat dat duren, voordat dat duidelijk wordt. M.a.w. eerst zien en dan geloven.

Groetjes,
Wim

RutgerB

Wat ik nu denk te begrijpen (uit een bericht uit tweede hand) is dat er in eerste instantie toch moet worden gekeurd op waarneming.nl om ze in de NDFF te krijgen. De niet gekeurde komen op een (veel) later plan.

Weg dus (voorlopig= reken maar op 3 jaar) met slimme programma's van en terugkoppeling vanuit de NDFF.

Alles moet dus gewoon zo snel mogelijk gekeurd worden hier op waarneming.nl. Misschien heeft iemand nog een idee voor automatische validatie op waarneming.nl?

Ik heb wel een idee; Alles wat op (vrij) algemeen staat en zonder foto is aangeleverd gewoon collectief goedkeuren!! Ik loop wel een avondje of 2 de zeldzaamheidsstatus van de planten nog eens af, is dat al binnen.


   

WimV

Rutger,

Dit meen je niet...

Groetjes,
Wim

RutgerB

Ik ga morgen eens verifiëren of dit alleen een (eenzijdig) plan is of dat het al echt vast ligt.

Hier overigens een quote van Hisko in een ander topic "Door NDFF gekeurde wrn.nl-waarnemingen" dat ik ben gestart;
Citaat van: hiskodevries op augustus 19, 2010, 07:44:02 AM
Rutger, daar is door ons nog helemaal niet over nagedacht, want dan moet je eerst specificaties hebben van het berichten verkeer. Op het front van de validatiemodule is het al heel lang heel stil.
Dat een wisselwerking moet plaats vinden is natuurlijk een harde eis.
Er moet dus nog wel wat gepraat worden..