welke cicade? Orientus ishidae??

Gestart door Niek van Wijk, juli 31, 2010, 13:55:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde deze kleine cicade vandaag op een hederablad in onze tuin. Welke soort is het?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Henk Soepenberg

Hallo Niek,

Ik vind 'em sterk lijken op Orientus ishidaehttp://gallery.kunzweb.net/main.php?g2_itemId=17259&g2_imageViewsIndex=0
Dit schijnt een nieuwkomer te zijn, die in ieder geval in Duitsland al op meerdere plekken is aangetroffen. Forum Insektenfotos.de
Ik weet niet of de soort ook al in Nederland is gevonden.

Zekerheid kan ik je niet geven Niek, ik ben maar een simpele plaatjesvergelijker.  ;) 
Hopelijk kunnen anderen dat wel!
Vriendelijke groeten,
Henk

Niek van Wijk

Beste Henk,

Hartelijk dank voor je speurwerk! Hij lijkt er zoveel op, dat het me zou verbazen als het hem niet is. Ik kon hem onder die naam niet vinden in het Nederlandse soortenregister. Ik hoop dat iemand een en ander kan bevestigen.

Met vriendelijke groeten,
Niek

lo.troisfontaine

#3
Beste Niek,

heb er geen verstand van, maar een prachtig beestje moet ik zeggen.
Heb nog geen andere gezien die er echt zoveel op lijken.

http://bugguide.net/node/view/222322

groeten,

Lo

Niek van Wijk

Beste Lo,

Dank voor je reactie. We wachten af...........

Met vriendelijke groeten,
Niek

lo.troisfontaine

Hoi Niek,

lees zojuist op een site dat de oranje band tussen de ogen kenmerkend is voor de soort.

groeten,

Lo

Niek van Wijk

Hallo Lo,

Dat heb ik ook gezien. Het wordt dus wel erg waarschijnlijk dat het hem ook is. Ik ben ook benieuwd of hij al eerder in Nederland is waargenomen. Ik heb hem helaas niet gevangen (dat doe ik nooit omdat ik als leek niet weet of ik iets zeldzaams fotografeer) maar ik kijk er nu wel naar uit: waar er een zit zullen er wel meer zitten, toch?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

Geachte admin,

Onder deze naam kan ik hem -voorlopig als onzeker? - niet invoeren. Kunt u die in het systeem zetten of is het beter verdere reacties van andere deskundigen af te wachten?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

 Geacht forum,

Ik breng deze topic nog een keer naar boven omdat ik nieuwsgierig ben naar een paar details:

       
  • Is het inderdaad een Orientus ishidae? De oranje band tussen de ogen zou bepalend zijn voor de soort (zie boven).
  • Ik kan hem niet vinden in de Nederlandse Soortenbank. Zoek ik verkeerd? Als hij er echt niet in staat, kan ik iets doen om hem daarin opgenomen te krijgen?
  • Kan de soort in Waarneming.nl aangemaakt worden als hij niet in de Nederlandse Soortenbank staat?
Met vriendelijke groeten,
Niek

Henk Soepenberg

Hoi Niek,

Harry (harry60) heeft een tijdje terug ook iets dergelijks bij de hand gehad en op advies van Arp heeft hij contact opgenomen met Kees den Bieman (cicadenkenner).
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=105957.msg720862/topicseen.html#msg720862

Misschien een idee om dat ook te doen? Harry of Arp (die is even weg, geloof ik) willen je vast wel even een PBtje sturen met zijn emailadres.
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Ik zal Niek een pbtje sturen het het email E-adres van Kees den Bieman de Nederlandsche Cicadellid​ae expert.

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Niek van Wijk

Beste Henk en Harry,

Heel hartelijk dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,
Niek

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Niek van Wijk

Beste Harry en Henk,

Vandaag kreeg ik een uitgebreid antwoord van Kees den Bieman. Hierbij enkele passages uit zijn mail:

"Helemaal goed: het is de oriëntaalse Orietus ishidae. Erg leuk!!!  Opname in het soortenregister kan zonder twijfel op basis van deze duidelijke foto.
Ter info nog wat opmerkingen over Orientus ishidae. Het is een soort van oriëntaalse afkomst, waarschijnlijk uit Japan. In de laatste 10 jaar zijn er in totaal  4 oriëntaalse dwergcicaden soorten in Europa terecht gekomen. Deze soort is voor het eerst uit Europa gerapporteerd in 2002 uit Zwitserland, in 2004 uit Slovenië en inmiddels ook bekend uit Duitsland (Keulen, Berlijn etc). Ik zal informeren of de soort al in België waargenomen is..
Tot nu toe wordt deze soort nog niet aangeduid als een plaagsoort maar sommigen denken dat hij drager kan zijn van phytoplasma, veroorzakers van plantenziekten. Maar echt bewijs is er nog niet voor.
Het blijkt dat het een soort is die zich snel uitbreidt. Een echte strikte waardplantbinding is nog niet geconstateerd, eerder het omgekeerde.Op dezelfde dag verzamelde ik een andere dwergicade als nieuw voor Nederland nl  Liguropia juniperi op de conifeer Chamaecyparus lawsoniana  gewoon in het Bredase stadspark.Ter info sluit ik een plaatje bij dat ik op internet vond. Het heeft best zin om in uw omgeving eens te kijken op deze plant.
Verder zijn esdoorns met verschillende nieuwe en verwachte nieuwe soorten ook veelbelovend."

Met vriendelijke groeten,
Niek

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Henk Soepenberg

Inderdaad erg leuk zo'n eerste waarneming! Gefeliciteerd Niek!  :duim:

Met deze bevestiging kan de soort nu dus worden toegevoegd aan de lijst van Waarneming.nl, lijkt mij.
Wellicht ten overvloede Niek, de gegevens staan hier vermeld: http://www.faunaeur.org/full_results.php?id=194095

Ik moet ook maar wat meer naar cicaden gaan zoeken.  ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

Niek van Wijk

Beste Henk,

Ik vind het inderdaad erg leuk al maakte ik de foto volledig in m'n onschuld: Geen flauw idee dat het wel eens een zeldzaam beestje zou kunnen zijn.
Ik zal m'n verzoek hem aan de lijst toe te voegen nog eens "ophalen".

Met vriendelijke groeten,
Niek

charlottes

Laat ik de cicade  nou ook in mijn tuin hebben gespot !

Natuurgroet van Charlotte.

lo.troisfontaine

 :duim:

Trouwens hoever liggen jullie tuinen van elkaar verwijderd?   >:D   ;D

groeten,

Lo

Niek van Wijk

Beste Charlotte,

Heel leuk! Misschien krijgen we hier een invasie van Oosterse cicaden zoals van Aziatische lieveheersbeestjes.......... Mijn tuin ligt in Putte, Noord-Brabant.
Ik denk dat Kees den Bieman hierin erg geinteresseerd is, ik zal hem een link naar dit topic mailen.

Met vriendelijke groeten,
Niek

Henk Soepenberg

Mooi, Charlotte!  :duim:    Op welke plant zat ie?
Vriendelijke groeten,
Henk

charlottes

Hallo Jo, Niek, Henk,

Mijn tuin ligt ook in Noord Brabant, in Oosterhout.
De Orientus cicade  zat op de Bergenia cordifolia ( schoenlappersplant)  die tegen een ligusterhaag aanstaat.
Het valt me op dat er dit jaar in mijn tuin verscheidene cicades  zitten. Zou graag de naam van nr12-cicade2 willen weten.

Natuurgroet van Charlotte.

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

Niek van Wijk

Beste Henk,

Hartelijk dank voor de informatie. Het leek mij al onwaarschijnlijk dat het beestje om Belgie heen zou trekken.
Ik hoop hem ooit in te kunnen voeren, maar kreeg nog geen reactie op mijn - drie maal herhaald - verzoek dit mogelijk te maken of me te laten weten waarom dit (nog) niet mogelijk is (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17579.msg791815.html#msg791815 ).
Maar misschien ben ik wat ongeduldig.....

Met vriendelijke groeten,
Niek


harry60

Prachtig verhalen en een hoop nieuw spul in Nederland.

Gefeliciteerd met de nieuwe cicade soort.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Niek van Wijk

Beste Harry,

Hartelijk dank voor je felicitatie, hoewel het in mijn geval veel weg heeft van het bekende orientaalse gezegde "Hoe een koe een cicade vangt".

Met vriendelijke groeten,
Niek

charlottes

Ha Niek ,

....het bekende orientaalse gezegde "Hoe een koe een cicade vangt "...   als Orientaalse heb ik nog nooit van dat gezegde gehoord .. haa haa  .. zelf verzonnen?  :-))

- Hebben we een mooie waarneming gedaan , kunnen we het niet eens invoeren ...   !! Hopelijk  gaat het nog veranderen .

Natuurgroet van Charlotte.

Niek van Wijk

Hallo Charlotte,

Mijn variant op "hoe een koe een haas vangt" gecombineerd met "Orientus"...........
Ben zelf ook een heel klein beetje "orientaals" (nederlander in Flores geboren).

Groet, Niek

harry60

ik had hetzelfde probleem met de nieuwe cicade, wees gerust en heb geduld.

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Niek van Wijk

Beste Harry,

Hij staat er nu en ik heb hem ingevoerd. Ik had niet aan de vacantieperiode gedacht.........

Met vriendelijke groeten,
Niek