vliegje...

Gestart door leonwillems@home.nl, augustus 07, 2010, 21:40:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

Zou om een soort wapenvliegje gaan, geen idee van want ik dacht dat het een wespke was... maar goed, iemand enig idee?

???
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

corzonneveld

Zeker een wapenvlieg, Stratiomys. Waar is ie gefotografeerd?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

han.endt

Het lijkt wel Stratiomys chameleon! Waar heb je die vandaan?

leonwillems@home.nl

#3
euh.... deze is vandaag gefotografeerd langs de bij sprinkhaanliefhebbers welbekende spoorwegberm Schin op Geul, befaamd om zijn rosse sprinkhanen.... jan van de wespenafdeling dacht overigens aan een Stratiomys singularior


~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

han.endt

Die heeft aan het achterlijf een zwarte onderzijde met soms hooguit zeer smalle gele lijntjes. Vlekken op de bovenzijde passen ook beter op S. chamaleon. S. potamida, die er op lijkt, heeft de vlekken op de achterste segmenten die smal verbonden zijn. Blijft dus weinig anders over dan S. chamaleon. Een prachtige waarneming!

gerardpennards

Hmmmm, ik denk toch eerder een potamida. Het criterium is dat in ieder geval op tergiet 4 de vlekken (smal) verbonden moeten zijn, maar soms is dat smal wel erg smal!
Op deze foto kun je tergiet 4 net niet goed genoeg zien om te kijken of de vlekken verbonden zijn.
S. chamaeleon heeft de vlekken op tergiet 3 niet zo smal lijnvormig als dit beest, kijk hier:
http://www.diptera.info/photogallery.php?photo_id=3219
;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

Ik heb toch ook foto's gezien met smalle vlekken op tergiet drie. Ik heb nog gekeken of dat kon. Ik meen toch echt niet verbonden vlekken te zien ook op tergiet vier. Niet dat een S. potamida niet mooi zou zijn. Ik ben nog niet overtuigd. Lastig.

han.endt

Citaat van: Han Endt op augustus 07, 2010, 23:04:24 PM
Ik heb toch ook foto's gezien met smalle vlekken op tergiet drie. Ik heb nog gekeken of dat kon.
Maar die zijn blijkbaar verkeerd gedetermineerd? http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id6605/?taxonid=123346
Een goed blik op tergiet vier zou wel mooi zijn.

gerardpennards

Lastig, inderdaad. Het mooiste zou zijn dat leon nog andere foto's zou hebben vanuit een ander gezichtspunt! Leon?  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

gerardpennards

Maar idd, dat beest dat je bedoelt van die link is een duidelijke potamida!  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

leonwillems@home.nl

#10
Ik heb er nog één gemaakt, maar helaas stelde de camera zich scherp op het verkeerde gevliegte....

misschien toch iets bruikbaars te zien?

verder nog een andere met een iets grotere uitsnede...
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

han.endt

Ja, zoals ik al eerder meende te zien lopen de vlekken op segment vier (en drie) niet door, maar ik wacht ook de mening van Gerard even af. Straks is het misschien een afwijkende S. potamida en moet hij toch in de hand bekeken worden.

gerardpennards

Yep, ik denk toch dat het gaat om een afwijkende potamida. Een nadeel van identificatiesleutels is dat soms een bepaald kenwerk eruit gelicht wordt als beslissende identificatiefactor. Dat werkt vaak, maar als je dan een afwijkend beest hebt wordt je op het verkeerde been gezet, zoals hier. Als je het beest in de hand hebt kun je het direct vergelijken met een man chamaeleon en dan zie je vaak subtiele verschillen in beharing, poten, antennen ed. Hier zal dat echter niet lukken, of Leon moet het beest verzameld hebben. Of een foto direct van achteren!
Ik zeg niet dat het met zekerheid een potamida is, maar ik heb wel het idee dat een man chamaeleon er toch iets anders uitziet vwb vlekken op segment 3 ed.  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

leonwillems@home.nl

allemaal hartelijk dank voor deze voor mij zeer leerzame bijdragen! En nou niet allemaal naar Schin op Geul om dat beestje weg te vangen, hé!

;)
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Josee

Fantastisch om hier mee te lezen!! Errug leuk en leerzaam  ;)

Fijne zondag,
Josée
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers