??

Gestart door Elise_Jacobs, juni 27, 2006, 23:26:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elise_Jacobs

Kan iemand helpen bij het determineren van deze libellen? Foto 1 lijkt me een vuurjuffer maar omdat ik er geen verstand van heb.... Foto 2 is echt heel onduidelijk dus ik hoop dat iemand er iets van kan maken en foto 3 heb ik ook echt geen idee.
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

foto 2
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

foto 3
Groetjes Elise

Goyatlah

1 inderdaad vuurjuffer (rood met zwarte pootjes)
2 jonge geelvlekheidelibel (grote gele vlekken aan de basis van de vleugels)
3 is een net uitgeslopen pantserjuffertje. Is mi niet goed tot op soort te determineren. Wit pterostigma komt bij heel jonge dieren van alle soorten voor.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

kroonp

1 is inderdaad een vuurjuffer. Een mannetje volgens mij.
2 Lijkt mij een geelvlekheidelibel, gezien de grote gele vlekken op de vleugels. Een vrouwtje, omdat er veel ruimte is tussen de achterlijfsaanhangsels.
3 Een pantserjuffer. Zou niet weten welke.
Groet

Peter Kroon

Jeroen Nagtegaal

Citeer1 is inderdaad een vuurjuffer. Een mannetje volgens mij.
2 Lijkt mij een geelvlekheidelibel, gezien de grote gele vlekken op de vleugels. Een vrouwtje, omdat er veel ruimte is tussen de achterlijfsaanhangsels.
3 Een pantserjuffer. Zou niet weten welke.
Daar ga ik helemaal in mee, Heb je mischien meer foto's van beets 3?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Elise_Jacobs

??
#6
Van die laatste heb ik nog wel een foto maar die is wel een beetje wazig! Er lagen nog van die vellen langs de vijver die zal ik er ook bij doen, ik weet niet of jullie daar iets aan hebben.... Die vellen zaten trouwens vast aan die sprieten waar de libel ook op zit, maar die andere libellen zaten ook rond de vijver.
Groetjes Elise

Elise_Jacobs

...
Groetjes Elise

Jeroen Nagtegaal

die huidsjes zijn van een glazenmaker, verder kom ik neit,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

de kenmerken zijn niet goed genoeg zichtbaar voor een zekere determinatie, maar door soorten af te strepen kunnen we de keuze wel flink beperken:
geen keizer, die hebben veel grotere zijstekels dan de aeshna's.
geen glassnijder, de ogen daarvan staan iets naar voren, wat deze soort makkelijk herkenbaar maakt.
geen blauwe glz, die heeft als enige een lang en smal vangmasker
geen paardenbijter of vroege glz, die hebben een langere zijstekels op S9
geen noordse glz, die huidjes zijn heel glad, alsof ze gelakt zijn.
dan blijven ven, bruine en groene glz over, maar de kenmerken zijn niet goed genoeg zichtbaar om ze betrouwbaar uit elkaar te halen.
als de zijstekels beter zichtbaar waren geweest hadden we kunnen zien of er drie of vier zijstekels (S6 tm S9) waren, ven (en noordse) hebben drie, bruine en groene vier.
dit is ongeveer mijn werkwijze, afstrepen op duidelijke kenmerken, dan hou je meestal maar een paar over om even mee te knoeien.
groeten, Ronald van Seijen