Siberische Grijze Ruiter

Gestart door Edwin Russer, juli 28, 2010, 14:32:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

De vogel zal wel weer opduiken op dat grote eiland aan de andere kant van de plas. En dan ongetwijfeld een aantal dagen twitchbaar.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Goed zo, Rick! Goede moed tegen beter weten in  ;) Klein troostprijsje was een 2ekj drieteenmeeuw, goeie juli-soort!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

#32
Citaat van: vincenthart op juli 28, 2010, 19:42:50 PM
Goed zo, Rick! Goede moed tegen beter weten in  ;) Klein troostprijsje was een 2ekj drieteenmeeuw, goeie juli-soort!

Mooi! Ik was op Noord aan het zoeken, beetje over de blokken gelopen vanaf de parkeerplaats richting de haven, was een perfect hoekie.. Helaas alleen 2 oeverlopers en 2 regenwulpen..

Vincent Hart

Bij ons brak nog even het koude zweet los toen we vanaf de zuidpier op de noordpier een stelt zagen zitten en opvliegen met nogal geel aandoende poten. Ook dat bleek een oeverloper, veel daarvan inderdaad. Oeverpieper is ook geen slechte juli-soort trouwens! Weet je het zeker?  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

SGR trouwens (gemeten naar aantal WP-gevallen) de beste soort in NL ooit?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Citaat van: Rickschonewille op juli 28, 2010, 19:31:02 PM
een beetje de strekdammen in de gaten houden en de pieren, en wieweet :D

strekdammen en pieren is niet helemaal het habitat van Grey-tailed tattler, dus ik zou maar de stranden e.d. niet vergeten....
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Rickschonewille

Citaat van: vincenthart op juli 28, 2010, 20:02:29 PM
Bij ons brak nog even het koude zweet los toen we vanaf de zuidpier op de noordpier een stelt zagen zitten en opvliegen met nogal geel aandoende poten. Ook dat bleek een oeverloper, veel daarvan inderdaad. Oeverpieper is ook geen slechte juli-soort trouwens! Weet je het zeker?  >:D

Toen ik em zag dacht ik het 100% zeker te weten ja, maar nu ik zie hoeveel Juli gevallen... hij riep, had het uiterlijk van een oeverpieper etc. Maar nu ik zo kijk van zomergevallen(3) zal het wel geen oeverpieper geweest zijn... Vul em toch zoiezo niet in :)

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rob Halff

Citaat van: vincenthart op juli 28, 2010, 20:07:51 PM
SGR trouwens (gemeten naar aantal WP-gevallen) de beste soort in NL ooit?

Heb zo geen aantallen in de WP van Kroonboszanger (4?) en Daurische Kauw/ Daurische Spreeuw mogen we natuurlijk ook niet vergeten. Canadese Kraanvogel? In ieder geval een mega knaller van groot kaliber (ook in de UK is het nieuws doorgedrongen....)

Rob Halff

#39
Citaat van: gtroost op juli 28, 2010, 20:14:16 PM
Citaat van: Rickschonewille op juli 28, 2010, 19:31:02 PM
een beetje de strekdammen in de gaten houden en de pieren, en wieweet :D

strekdammen en pieren is niet helemaal het habitat van Grey-tailed tattler, dus ik zou maar de stranden e.d. niet vergeten....

Nou, ik heb net even wat rond gesurft op het net en diverse reisverslagen gelezen, maar zo'n beest kan dus overal!! Zelfs gewoon in havens tussen de blokken (ijmuider vissershaven?) op het strand, op bijv. een bollenveldje maar ook gewoon op rotsblokken en strekdammen langs de kust hoor! En dan metname in zoutwater....!!

Check: http://www.youtube.com/watch?v=6nNxn-lmXn0&feature=related

En deze: http://www.youtube.com/watch?v=NCFqEOjaXT0

Morgen dus toch nog maar ff een rondje haven doen!!!

Ben Wielstra

Als je ergens in juli een Oeverpieper zal zien...

Steven Wytema

Citaat van: vincenthart op juli 28, 2010, 20:07:51 PM
SGR trouwens (gemeten naar aantal WP-gevallen) de beste soort in NL ooit?
Bij die eerder gegeven link van gevallen in de netfiugl-database staat bij de onderste "4th for WP".
Zou betekenen dat dit de 7e is?
Dan zijn Kroonboszanger, Canadese Kraan en Daurische Kauw en -Spreeuw (en Taigastint? Oosterse Vorkstaartplevier?) idd beter.
Steven Wytema


Vincent Hart

Maar desondanks een Cosmic Mindf... van de bovenste plank. Zeker als het een eenmanswaarneming blijft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Citaat van: Rob Halff op juli 28, 2010, 20:23:28 PM
Nou, ik heb net even wat rond gesurft op het net en diverse reisverslagen gelezen, maar zo'n beest kan dus overal!!

Dat zeg ik: "niet helemaal" != "helemaal niet". In het verleden dachten we ook dat Bona's alleen op pieren konden.... (nav eerste geval ook op de zuidpier), dat wilde ik even voorkomen. Het zou wat lullig zijn als de vogel nu 3 dagen 1km verder op zit terwijl iedereen alleen maar de pier en de haven afzoekt.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

garryb

Katsjiing! Zet mijn naam maar vast op die voorspelspelbokaal  8) (slechts 7 anderen waren ook zo vooruitziend, zie: http://www.dutchbirding.nl/c450.php?ntype=18&id=380&page=1)

Garry

Ben Wielstra

Moet ie nog wel aanvaard worden Garry. Ik stem alvast tegen.

MarcelHaas

Deze Siberische Grijze Tatelaar is de vierde voor de WP (eerdere gevallen in de UK in 1981 en 1994 en Zweden in juli (!) 2003).

Onze Canadese Kraan was ook de vierde voor de WP (eerder een in Ierland in 1905, Faeroes in 1980, de UK in 1981 en nogmaals in 1991, deze laatste is ook in NL gezien).

De Kroonboszanger was ook de vierde (eerder in Duitsland in 1843, Noorwegen in 2002 en Finland in 2004).

Daurische Kauw was de derde voor de WP (eerder in Finland in 1883 en in Zweden in 1985). Twee Nederlandse gevallen overigens (1995 en 1997), maar deze zouden betrekking kunnen hebben op hetzelfde exemplaar. Ze zijn als twee aparte gevallen aanvaard.

Vergeten zijn nog de Daurische Spreeuw - nog steeds spijt dat ik daar niet heen ben geweest!  :-X (de tweede na een geval in Noorwegen in 1985) en de Spotlijster (de derde na gevallen in de UK in 1982 en 1988).

Onze Rosse Gors was overigens de eerste voor de WP... Evenals de Yellow-headed Blackbird.

Lijsttechnisch gezien is Ross' Gans de beste WP soort, want wij zijn het enige land waar deze soort op de A lijst staat  ;D (vier gevallen/zeven individuen inmiddels)

Max Berlijn

Zou die Grijze Ruiter niet met laag water op die plek zitten en met hoger water op een andere moeilijk afzoekbare plek? dus morgen een uurtje later op de Zuidpier? Ze houden van rotsen metr zeewier, de WP gevallen dan, in Siberie is het een echte slik vogel en broedend op grindrivieren.

Mogelijk dewaarnemer nog naar het gedrag vragen (ken hem niet) om zo meer te weten te komen en beter te zoeken?

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

steenl

#48
Citeerdus morgen een uurtje later op de Zuidpier?
Lijkt me geen slechte tip.

Marcel, van de Kroonboszanger en Canadese Kraan zijn daarna ook weer waarnemingen in Europa gedaan (2x UK).
SGR is dus net een tikkie harder :)
Maar bedankt voor de update. Blijven leuke gegevens.

MarcelHaas

Citaat van: steenl op juli 28, 2010, 21:43:58 PM
Marcel van de Kroonboszanger en Canadese Kraan zijn daarna al ook weer waarnemingen in Europa gedaan (2x UK).
SGR is dus net een tikkie harder :)
Maar bedankt voor de update. Blijven leuke gegevens.

Zeker, maar op het moment van waarnemen natuurlijk niet en daar ging het mij nu even om. Canadese Kraan is overigens ook nog op de Azoren gezien (2000).

steenl

CiteerZeker, maar op het moment van waarnemen natuurlijk niet en daar ging het mij nu even om. Canadese Kraan is overigens ook nog op de Azoren gezien (2000).

Ah, op zo'n fiets. Soorten zijn nu dus alleen wat gedevalueerd. :)


Calidris Alba

Citaat van: MarcelHaas op juli 28, 2010, 21:32:18 PM
Deze Siberische Grijze Tatelaar is de vierde voor de WP (eerdere gevallen in de UK in 1981 en 1994 en Zweden in juli (!) 2003).

Ook nog een mogelijke op de Azoren en eentje in Duitsland.
Daniël
Woonachtig in Colombia

migratorius

Op Birdforum wordt erop gewezen dat een aantal details op Amerikaanse Grijze Ruiter (Wandering Tattler) wijzen. Dat zou nou echt een knaller zijn!
Ik ben vannacht aan het werk (tsja...) dus kan niet bij m'n boeken.

JanHein

PS: die vogel in Duitsland was toch 'n Kanoet?

Marnix

CiteerPS: die vogel in Duitsland was toch 'n Kanoet?

Klopt.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

martinharskamp

Wat ik jammer vind bij zo'n twitch is dat er geen enkele organisatie lijkt te zijn, of het gaat volledig langs me heen. De beide pieren zijn uiteraard grondig afgezocht, maar hoe zit het met het gebied tot aan de sluizen, of het Kennermermeer? Op de pier wordt er vanuit gegaan dat daar ook wel mensen aan het zoeken zijn maar niemand weet het zeker. Ik was rond 20.30 uur nog bij de sluizen in de buurt en er zijn genoeg geschikte plekken daar, maar ik zag daar geen andere vogelaars. Er waren wel genoeg vogelaars in IJmuiden om dat hele gebied uit te kammen. Het lijkt me dat je door één en ander te organiseren er veel efficiënter gezocht kan worden.

Rob Halff

Citaat van: MarcelHaas op juli 28, 2010, 21:32:18 PM
Deze Siberische Grijze Tatelaar is de vierde voor de WP (eerdere gevallen in de UK in 1981 en 1994 en Zweden in juli (!) 2003).

Onze Canadese Kraan was ook de vierde voor de WP (eerder een in Ierland in 1905, Faeroes in 1980, de UK in 1981 en nogmaals in 1991, deze laatste is ook in NL gezien).

De Kroonboszanger was ook de vierde (eerder in Duitsland in 1843, Noorwegen in 2002 en Finland in 2004).

Daurische Kauw was de derde voor de WP (eerder in Finland in 1883 en in Zweden in 1985). Twee Nederlandse gevallen overigens (1995 en 1997), maar deze zouden betrekking kunnen hebben op hetzelfde exemplaar. Ze zijn als twee aparte gevallen aanvaard.

Vergeten zijn nog de Daurische Spreeuw - nog steeds spijt dat ik daar niet heen ben geweest!  :-X (de tweede na een geval in Noorwegen in 1985) en de Spotlijster (de derde na gevallen in de UK in 1982 en 1988).

Onze Rosse Gors was overigens de eerste voor de WP... Evenals de Yellow-headed Blackbird.

Lijsttechnisch gezien is Ross' Gans de beste WP soort, want wij zijn het enige land waar deze soort op de A lijst staat  ;D (vier gevallen/zeven individuen inmiddels)

In Denemarken hebben ze ook een Daurische Kauw gehad een paar weken voor ons geval, langsvliegend. Weet niet of deze aanvaard is maar anders zou dat ook het vierde geval betekenen.

MarcelHaas

Citaat van: Rob Halff op juli 28, 2010, 22:07:25 PM
In Denemarken hebben ze ook een Daurische Kauw gehad een paar weken voor ons geval, langsvliegend. Weet niet of deze aanvaard is maar anders zou dat ook het vierde geval betekenen.

Klopt, maar dat was in april 1997 ;)

Rob Halff

Citaat van: MarcelHaas op juli 28, 2010, 22:11:16 PM
Citaat van: Rob Halff op juli 28, 2010, 22:07:25 PM
In Denemarken hebben ze ook een Daurische Kauw gehad een paar weken voor ons geval, langsvliegend. Weet niet of deze aanvaard is maar anders zou dat ook het vierde geval betekenen.

Klopt, maar dat was in april 1997 ;)

Okay, had ff naar boven moeten scrollen, het gaat natuurlijk op het moment van waarnemen...ben een beetje in de war na alle hectiek van vandaag...haha

Bas vd Burg

#58
Hoi Martin,

Naar mijn weten is er wel degelijk gezocht op de door jou genoemde plekken: noordpier, zuidpier, jachthaven, sluiscomplex, binnenhaven, vanaf de pieren is het forteiland bekeken enz. Er stonden veel vogelaars op de zuidpier, maar er werd door veel anderen op andere plekken gezocht. Het bericht van Luuk om 1600u was wat dat betreft wel een goeie. Ook op aanraden van Wietze gingen mensen, die nog onderweg waren, op andere plekken zoeken dan de zuidpier......

Vanaf noordpier werden zelfs vogelaars die op de zuidpier stonden, "gedigigeerd" naar een plek van waar de zuidkant van het forteiland kon worden bekeken, omdat vanaf de noordpier een verdacht beest werd waargenomen nabij het forteiland. Dit gebeurde andersom ook toen vanaf de zuidpier een verdacht beest op de noordpier werd waargenomen (bleek oeverloper te zijn)

De vraag is of je het goed kan organiseren en wie dat dan op zich zou moeten nemen.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

martinharskamp

Citaat van: Bas vd Burg op juli 28, 2010, 22:15:23 PM
Hoi Martin,

Naar mijn weten is er wel degelijk gezocht op de door jou genoemde plekken: noordpier, zuidpier, jachthaven, sluiscomplex, binnenhaven, vanaf de pieren is het forteiland bekeken enz. Er stonden veel vogelaars op de zuidpier, maar er werd door veel anderen op andere plekken gezocht. Het bericht van Luuk om 1600u was wat dat betreft wel een goeie. Ook op aanraden van Wietze gingen mensen, die nog onderweg waren, op andere plekken zoeken dan de zuidpier......

De vraag is of je het goed kan organiseren en wie dat dan op zich zou moeten nemen.

Vanaf noordpier werden zelfs vogelaars die op de zuidpier stonden, "gedigigeerd" naar een plek van waar de zuidkant van het forteiland kon worden bekeken, omdat vanaf de noordpier een verdacht beest werd waargenomen nabij het forteiland. Dit gebeurde andersom ook toen vanaf de zuidpier een verdacht beest op de noordpier werd waargenomen (bleek oeverloper te zijn)

Hoi Bas, ik stond bij het groepje op de noordpier wat 'digigeerde' en Luuk zijn berichtje was inderdaad goed. Als redelijke nieuwkomer op dit soort evenementen zie ik vooral veel gezellig geklets en ook wel dat er wordt gezocht in de directe omgeving. Maar ik vraag me dan altijd af waar er nog meer gezocht wordt. Het viel me op dat de mensen op de noordpier er wel vanuit gingen dat er 'overal' gezocht werd maar niemand wist dat zeker. Als iedereen denkt dat er wel iemand bij het Kennermermeer aan het zoeken en het is niet zo... Maar misschien wordt er meer georganiseerd dan ik in de gaten heb en moet ik voortaan ook gewoon geloven dat er 'overal' wel gezocht wordt. Het was in ieder geval gezellig en dit was de laatste dag dat ik niet standaard een verrekijker in de auto heb!