egelpraat (voorheen vraagjes)

Gestart door thilde, december 19, 2009, 01:38:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Herman, je drijft de boel onnodig op de spits.
Ten aanzien van smileys heb ik alleen aangegeven dat mijn eerste bericht niet als 'zuur' opgevat kan worden. Niets geen advies naar jou toe.
Over valse voorstelling van zaken gesproken...


Er zijn nu twee discussies ontstaan: de discussie over de plek van egelpraatjes op het forum en de moeilijke discussie over hoever we als mens nu moeten gaan met het ingrijpen in de natuur.
Laten we gewoon argumenten noemen in plaats van elkaar heetgebakerd opmerkingen naar het hoofd te slingeren.


Wat dat eerste betreft heb ik al duidelijk mijn standpunt genoemd.


Voor wat betreft het tweede vind ik het te ver gaan om egels onbeperkt te voeren en om iedere egel die maar iets mankeert gelijk af te voeren naar een egelhospitaal. Compensatie voor duidelijk door mensen veroorzaakte nadelige gevolgen vind ik prima. De grens blijft vaag omdat mens en natuur nu eenmaal niet van elkaar te scheiden zijn. Zeker niet in het geval van een egel die nu eenmaal vaak leeft in de nabijheid van mensen. Daarbij ondervinden ze zowel positieve als negatieve gevolgen van ons doen en laten. Als de balans daarin nu heel erg doorslaat naar het negatieve dan mag daar best iets aan gedaan worden. Maar dat wil niet zeggen dat alles wat negatief is voor het voortbestaan van een egel per definitie verkeerd is. Ook niet als het door mensen toegedaan wordt. Ziekte en dood horen bij de natuur en m.i. ook bij de ´natuur´ van een dier dat dicht bij mensen leeft. Zo is het niet erg dat er dieren worden doodgereden; wel de schaal waarop het gebeurt in combinatie met andere nadelige invloeden als habitatversnippering, -verslechtering, etc. Het kost me teveel tijd om nu helemaal in detail verder uit te werken wat naar mijn mening wel en niet kan. Ik denk ook niet dat het uit zal lopen op iets waar we het allemaal over eens zijn.
Groet

Peter Kroon

Tinok

Citaat van: thilde op juli 26, 2010, 15:12:47 PM
Citaat van: Tinok op juli 26, 2010, 15:09:48 PM
On topic
Weet iemand of er een verband zit tussen een (mogelijke) paringingsplek en en bouwen van een nest bij egels?

wordt een spannende tijd maar als jou egel in je tuin woont, krijg je de baby's ook in je tuin. Paren doen ze overal in de vrije natuur ;D :D :)
Tenzij het mannetje bij mij in de tuin woont en het vrouwtje kwam buurten? Ik ben er niet zeker van dat er een egel in onze tuin woont. Bezoek wel heel vaak ook gezien de sporen en het gesnuif snachts. Maar overdag hoor ik niets. De keer dat we zeker weten een egel ind e tuin overdag hadden was toen we dat gesnuif ook hoorde en ik op zoek ben gegaan, het beestje lag toen onder de klimop en niet eens braaf in zijn egelhok;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

thilde

Duidelijk, laten we er maar niet meer op reageren en ons op de egels richten
toch nog een vraag, egels met schurft, overleven dit toch niet in de natuur ??? ;)

thilde

is het wel een 3*** egelhok  ;D Op wat voor een plek  heb je het hok staan ???
Nu maar hopen dat het een vrouw is die in je tuin logeert :) ;)

Tinok

Wel 4**** van Vivara, mooi rustig beschut plekje vlakbij de schutting waar hij of zij wel eens onder de klimop ligt te slapen. In het huisje zet ik ook af en toe voer. Nu niet, nu mogen ze zich uitleven op de slakken (langleven de regen!)
Als ze vanvond weer zo tekeer gaan ga ik denk ik toch ff stiekem kijken;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

HPM

Citaat van: kroonp op juli 26, 2010, 15:32:36 PM
Herman, je drijft de boel onnodig op de spits.
Ten aanzien van smileys heb ik alleen aangegeven dat mijn eerste bericht niet als 'zuur' opgevat kan worden. Niets geen advies naar jou toe.
Over valse voorstelling van zaken gesproken...

[...]

Ik was en ben niet heetgebakerd. Sommige mensen hier hebben kennelijk heel erg lange tenen.
en gaan mensen voor zuur en stoffig uitmaken en beginnen over BS, negatief schrijven en ouwemeuten als iemand zich aansluit bij een standpunt wat ze niet aantstaat.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

thilde

#246
blijf je nu aan de gang  >:D doe gezellig mee of blijf anders weg

@ Tinok, het wel van belang welke kant de ingang staat van de bungalow ??? ;)

kroonp

Citaat van: HPM op juli 26, 2010, 16:26:25 PM
Citaat van: kroonp op juli 26, 2010, 15:32:36 PM
Herman, je drijft de boel onnodig op de spits.
Ten aanzien van smileys heb ik alleen aangegeven dat mijn eerste bericht niet als 'zuur' opgevat kan worden. Niets geen advies naar jou toe.
Over valse voorstelling van zaken gesproken...

[...]

Ik was en ben niet heetgebakerd. Sommige mensen hier hebben kennelijk heel erg lange tenen.
en gaan mensen voor zuur en stoffig uitmaken en beginnen over BS, negatief schrijven en ouwemeuten als iemand zich aansluit bij een standpunt wat ze niet aantstaat.

--
Groeten, Herman van der Meer



Ik heb niets gezegd over heetgebakerd zijn. Ik bedoel dat je er niets mee opschiet om de boel verder op te jutten als de reacties je niet aanstaan. Ik ben het met je eens dat de egel-idolaten met veel emotie reageren en niet echt met argumenten komen. Maar reageer dan niet precies hetzelfde als degenen waar je nu commentaar op hebt.


Citaat van: thilde op juli 26, 2010, 15:40:53 PM
toch nog een vraag, egels met schurft, overleven dit toch niet in de natuur ??? ;)


Vraag aan mij? Schurft kan best dodelijk zijn lees ik hier en daar via google. Maar daar is toch niets mis mee?
Groet

Peter Kroon

Tinok

Citaat van: thilde op juli 26, 2010, 16:34:45 PM

@ Tinok, het wel van belang welke kant de ingang staat van de bungalow ??? ;)
Uh van de takkenril af zodat ie er in kan;-)
En dat is dan richting zuid maar op 2.5 meter van het huis dus inregenen oid is niet aan de orde. Waar denk je precies aan dat je dit noemt?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

thilde

Citaat van: Tinok op juli 26, 2010, 21:07:10 PM
Citaat van: thilde op juli 26, 2010, 16:34:45 PM

@ Tinok, het wel van belang welke kant de ingang staat van de bungalow ??? ;)
Uh van de takkenril af zodat ie er in kan;-)
En dat is dan richting zuid maar op 2.5 meter van het huis dus inregenen oid is niet aan de orde. Waar denk je precies aan dat je dit noemt?
Ik heb pas ergens gelezen dat de ingang op het oosten moet staan en toevallig staat mijn egelmand ook met de ingang oostwaarts , dus zou dat misschien wel kloppen want Prikkie woonde er wel in :duim: ;)

Marina

Ow dan staat de mijne precies de verkeerde kant op.
Bedankt voor de tip  :duim:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Tinok

ok dan moet ie een kwartslag draaien maakt het wel lastiger voer er in zetten;-)  Vraag me af of het echt zou werken want de schutting waar ie tegenaan ligt staat noord-zuid dus dan ligt ie tegen de oostkant aan ipv de westkant wat je dus zou verwachten. Bedenk me nu dat ie ook wel eens tegen de andere schutting geslapen heeft. Kortom ik heb denk ik een egels zonder kompas in de tuin :rolleye:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

thilde

#252
Hier staat het beschreven :o http://www.dikkeprik.com/#6  :)
Heb je de lawaaischoppers nog gehoord of gezien ::) :rolleye:

Marina

He wat een leuke site!
Loopplankje in de sloot en doorgangetjes in de schutting heb ik al, lage drinkbakjes ook.
E 35,- voor die mooie egelkast vind ik niet duur!
Dat recept voor pindasoep (met meelworm?) ga ik een keer uitproberen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Tinok

zeker een leuke site
Helaas is het de laatste dagen erg stil in onze tuin (slaapt wel lekkerder)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Marina

Uitgepaard zeker.
Heb wel eens gedacht dat er een volwassen kerel in mn tuin liep, bleek het ook een stel amoreuze egeltjes te zijn  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

thilde

Citaat van: Marina op juli 28, 2010, 14:00:10 PM
Uitgepaard zeker.
Heb wel eens gedacht dat er een volwassen kerel in mn tuin liep, bleek het ook een stel amoreuze egeltjes te zijn  ;D
Hadden ze dan "kisten" aan
Sinds Prikkie in de ziekenboeg zit is er geen egel meer te bekennen in mijn tuin, wel buiten de tuin ??? :rolleye: ;)

thilde

even weer een leuk nieuwtje.
Ik kreeg een mailtje van Annemieke van de egelopvang, of mijn tuin afgesloten is of kan worden.
Prikkie is nog niet helemaal genezen maar ze wil haar graag weer in de tuin plaatsen.Ik moet haar wel goed observeren of het goed blijft gaan  en de schurft niet weer de kop op steekt.
Ik heb haar foto's van mijn tuin gemaild en ga morgen even gaas halen om de kieren af te sluiten, zodat ze er niet uit kan. :duim: :)

Marina

Dan kunnen de andere egels er ook niet in.... maar blij dat het de goede kant opgaat met Prikkie.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

thilde

Citaat van: Marina op augustus 01, 2010, 00:20:50 AM
Dan kunnen de andere egels er ook niet in
nee omdat ze nog niet helemaal genezen is en anders krijgen ook de andere egels schurft en ik kan haar anders niet observeren (stel dat ze de benen neemt ??? )en eventueel behandelen :rolleye: ;)

Marina

haha nog even en we kunnen alle kneusjes bij jou brengen!
Al eens aan gedacht om het officieel te maken? Je zou er i.e.g. een goeie voor zijn.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

thilde

#261
Vanmiddag even naar de bouwmarkt geweest en een grote rol gaas gehaald  :o zo ziet mijn tuin er nu uit een egelvesting :rolleye: ;D was nog een heel werk  ??? :) Ze kan komen :duim:

diertjesvriend

is dat helemaal om de egel binnen de tuin te houden?
ga je dat zo laten of laat je haar later weer los als de schurft weg is.
want op deze manier komt ze niet aan genoeg eten en moet je bijvoeren en dat gaat lijken op in gevangenschap houden al zit het erg dicht bij een beschermd leven bieden, het heeft twee kanten.

thilde

als ze weer helemaal genezen is , gaat de omheining weer weg.
Zolang ze nog niet helemaal genezen is mag ze nog niet de vrije natuur in, het kan weer de kop op steken en dat overleefd ze niet. En hier in de tuin heeft ze toch meer vrijheid dan in de egelopvang in een krat >:( (wel met een lekkere slaapzak :duim: )
Het wordt inderdaad flink bijvoeren :) ;)

Jeroen Nagtegaal

Wellicht kun je ook compost strooien, zal vast wel een van de buren hebben, zitten van 100-en wormen in.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

diertjesvriend

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 02, 2010, 09:33:43 AM
Wellicht kun je ook compost strooien, zal vast wel een van de buren hebben, zitten van 100-en wormen in.

ik heb nog wel een mestbult vol paardenmest, mag je zo komen ophalen  :angel: :P

thilde

ik heb zelf een compost ton en mest kan ik zo van de manege meenemen (heb een stationwagon)

thilde

#267
nog even snel een egelcarport in elkaar gezet, zo blijft de egelmand ook droog  ::) :duim:

Marina

Is wel nodig, met dit slechte weer.
Schimmel is niet best als je dat krijgt.
Wanneer verwacht je haar terug?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

thilde

ze is vanavond gebracht, 2x zo dik  :o ;D maar de egelmand is te vochtig en te winderig voor haar. we hebben een nu een grote ton overheen gezet. Ze heeft natuurlijk nog niet zoveel weerstand, dus gelijk maar bij "de dikke prik"een degelijk egelhuis besteld. wind en regendicht :duim: €35m- en dan nog € 15,- verzendkosten maar haar gezondheid gaat voor ???
De tuin is goedgekeurd, zo ook  mijn omgeving, die is heel erg egelvriendelijk maar dat wist ik al, anders zag ik ook niet regelmatig egels scharrelen :) ;)