egelpraat (voorheen vraagjes)

Gestart door thilde, december 19, 2009, 01:38:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Huh? Wat hebben engelen hiermee van doen?
Bdoel je niet egelpraat?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Tinok

hahha ja inderdaad egelpraat!!!
Lekker wazig, alhoewel die kleintjes wel engeltjes zijn toch :angel: :angel: :angel:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

kroonp

Citaat van: Tinok op juli 23, 2010, 08:48:38 AM
Wordt het niet eens tijd dit topic om te dopen in Egelpraat?

Goed idee. En dan ook maar verplaatsen naar 'Praat maar raak'.
Ik ben blij dat ik geen egel ben. Ik zou die opdringerige vrouwen wel een keertje zat worden...

;)
Groet

Peter Kroon

thilde

engeltjes met stekels
dit topic is een uit de hand gelopen vraagje maar toch best wel serieus (soms, meestal)

thilde

Citaat van: Tinok op juli 23, 2010, 08:48:38 AM
Wordt het niet eens tijd dit topic om te dopen in Engelpraat? Vraagjes is zo'n vage titel en ik lees jullie mailwisseling over de egels met veel plezier maar het is niet zo herkenbaar met deze titel;-)
Leuk ook die foto van jonge egeltjes. Wij hebben wel regelmatig een egel luidruchtig onder ons slaapkamerraam maar helaas nog geen jongen

Overigens pas je de titel aan door in het eerste bericht op bewerken te klikken (kan alleen de openaar van dit draadje) en het dan aan te passen.
Ik heb hem al aangepast , ik weet hoe dat moet ben toevallig ook moderator van een ander forum

diertjesvriend

Citaat van: thilde op juli 23, 2010, 01:36:01 AM
We hoeven niet meer te loten wie de kleintjes de fles mag geven, ze mogen gewoon bij mama blijven :duim: ;D

maar goed ook, beter voor die kleintjes.

Marina

Citaat van: diertjesvriend op juli 23, 2010, 22:33:11 PM
Citaat van: thilde op juli 23, 2010, 01:36:01 AM
We hoeven niet meer te loten wie de kleintjes de fles mag geven, ze mogen gewoon bij mama blijven :duim: ;D
maar goed ook, beter voor die kleintjes.
Ja maar wel jammer voor ons  :'(
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

Citaat van: Marina op juli 23, 2010, 23:56:07 PM
Citaat van: diertjesvriend op juli 23, 2010, 22:33:11 PM
Citaat van: thilde op juli 23, 2010, 01:36:01 AM
We hoeven niet meer te loten wie de kleintjes de fles mag geven, ze mogen gewoon bij mama blijven :duim: ;D
maar goed ook, beter voor die kleintjes.
Ja maar wel jammer voor ons  :'(

waarom zou dat jammer zijn voor ons,
even serieus dus los van het knuffel gehalte; zulke kleine egeltjes met de hand grootbrengen is nogal een kunst.
iets grotere egeltjes, oké leuk (en tuurlijk, ook lief) maar net geboren baby's.. daar kom je nog wel van terug als je het te doen krijgt ;)

thilde

Citaat van: diertjesvriend op juli 24, 2010, 00:09:28 AM
Citaat van: Marina op juli 23, 2010, 23:56:07 PM
Citaat van: diertjesvriend op juli 23, 2010, 22:33:11 PM
Citaat van: thilde op juli 23, 2010, 01:36:01 AM
We hoeven niet meer te loten wie de kleintjes de fles mag geven, ze mogen gewoon bij mama blijven :duim: ;D
maar goed ook, beter voor die kleintjes.
Ja maar wel jammer voor ons  :'(

waarom zou dat jammer zijn voor ons,
even serieus dus los van het knuffel gehalte; zulke kleine egeltjes met de hand grootbrengen is nogal een kunst.
iets grotere egeltjes, oké leuk (en tuurlijk, ook lief) maar net geboren baby's.. daar kom je nog wel van terug als je het te doen krijgt ;)
heb je daar ervaring mee ??? ;)

diertjesvriend

nog niet met jonger dan een week maar voor de rest, ja inmiddels 1 jonge-egel-deel van het jaar ervaring mee.

leuke beestjes zijn het, maar het is ondertussen ook erg triest te zien hoeveel egel jongen verweesd raken doordat moeder egel dood wordt gereden tijdens haar zoektochten naar voedsel..


vuurvlinder

#220
Citaat van: kroonp op juli 23, 2010, 19:02:27 PM
Goed idee. En dan ook maar verplaatsen naar 'Praat maar raak'.
Ik ben blij dat ik geen egel ben. Ik zou die opdringerige vrouwen wel een keertje zat worden...

;)

Mee eens!  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

thilde

niet mee eens,het gaat wel over egels :)

kroonp

Groet

Peter Kroon

thilde

Citaat van: kroonp op juli 24, 2010, 12:44:21 PM
Citaat van: thilde op juli 24, 2010, 01:11:44 AM
niet mee eens,het gaat wel over egels :)

Egels als huisdier ja.
alleen in de tuin en niet in huis, en ze kunnen gewoon de tuin uit dus niks geen huisegel ??? :)

HPM

Je pony komt ook niet in huis.
Er wordt nu al acht maanden over huisegeltjes, mandjes en kattenbrokken getut in een forum wat over wilde zoogdieren zou moeten gaan.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

thilde

ik heb geen pony maar wel een paard :rolleye: en dit is appels met peren vergelijken ??? maar en hier in dit gezellige topic

HPM

Voor de gezelligheid kan je op dit forum terecht in 'Praat maar raak' of 'Gekwetter'.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Marina

Herman, man man wat is er toch in jouw leven gebeurd dat je zo ZUUR bent.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682


thilde

en dan nu weer wat "gekwetter " over mama egel met de baby's ;D
Er zijn 3 jonkies naar de egelhemel gegaan, deze waren te zwak maar de andere 3 maken het goed , Hier nog wat foto's van de kraamkamer




Norman

Citaat van: HPM op juli 25, 2010, 10:22:06 AM
Voor de gezelligheid kan je op dit forum terecht in 'Praat maar raak' of 'Gekwetter'.

--
Groeten, Herman van der Meer


Inderdaad Herman, ik zou eens wat minder citroenen bij het ontbijt nemen als ik jou was, maar dat ben ik gelukkig niet dus dat moet je helemaal zelf bepalen. Maar je commentaar voegt niks inhoudelijks toe aan dit topc, slechts een negatieve bijklank.

Wat heb jij er nu last van als andere natuurliefhebbers op een andere wijze gebruik maken van dit forum als jij dat doet. Praat maar raak en gekwetter is volgens mij bedoeld voor topics die niet persé iets met flora of fauna te maken hebben. Het gaat hier nog steeds over zoogdieren dus lijkt mij dit topic prima op zijn plaats.

Je mag dit topic gewoon negeren hoor, je hoeft het niet te lezen.

Maar inderdaad,

HPM

Tinok: "Wordt het niet eens tijd dit topic om te dopen in Egelpraat?"
Kroonp:  "Goed idee. En dan ook maar verplaatsen naar 'Praat maar raak'. Ik ben blij dat ik geen egel ben. Ik zou die opdringerige vrouwen wel een keertje zat worden..."
Vuurvlinder: "Mee eens!"
Thilde: "niet mee eens,het gaat wel over egels"
Kroonp: "Egels als huisdier ja."

Kroonp en Vuurvlinder hebben geen citroenen bij het ontbijt gegeten?

En je mag mijn opmerkingen gewoon negeren hoor, je hoeft ze niet te lezen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Marina

"egels als huisdier": BS!
Het verzorgen van baby egels waarvan de moeder door menselijk toedoen is overleden of waarvan de moeder niet in staat is voor de kleintjes te zorgen heeft niets met huisdieren te maken. Ook een eerder aangereden egel vanuit de opvang een autovrije omgeving bieden (t beestje kan niet eeuwig in de opvang blijven, is niet de bedoeling), heeft niets te maken met huisdieren. Egels zijn geen huisdieren en we zullen niemand aanraden een egel in huis te nemen (al was het maar voor de vlooien).

Verder worden in dit topic alle primaire levensbehoeften van de egel behandeld:
Veiligheid
Verzorging (bij ziekte, parasieten, verzwakking en ongeval)
Voedsel
Voortplanting

Iemand die egels leuk of interessant vindt kan hier alles vinden wat nodig is. Iemand die een gewonde of verzwakte egel vindt weet nu wat hij/zij kan doen door dit topic te lezen. En mocht er een vraag rijzen die hier nog niet is beantwoord, is hij/zij vrij om de vraag hier neer te zetten, lijkt me stug dat we er met zn allen niet uitkomen.
Dat de manier waarop dit wordt besproken afwijkt van de stoffige manier waarop sommige mannen (die zowiezo vinden dat een forum er niet is voor vragen, toch, Herman?) dit kennelijk gewend zijn vind ik persoonlijk een hele verbetering.
Dit topic lééft! En geeft nuttige info.

We moeten zuinig zijn op de egel, daar mag best aandacht aan worden besteed. De egel als soort is in gevaar door de mens en dat geeft ons de verantwoordelijkheid daar ook daadwerkelijk iets aan te DOEN.
En met DOEN bedoel ik: negatief beetje lopen ouwemeuten helpt niet.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

kroonp

Citaat van: HPM op juli 26, 2010, 11:04:59 AM
Tinok: "Wordt het niet eens tijd dit topic om te dopen in Egelpraat?"
Kroonp:  "Goed idee. En dan ook maar verplaatsen naar 'Praat maar raak'. Ik ben blij dat ik geen egel ben. Ik zou die opdringerige vrouwen wel een keertje zat worden..."
Vuurvlinder: "Mee eens!"
Thilde: "niet mee eens,het gaat wel over egels"
Kroonp: "Egels als huisdier ja."

Kroonp en Vuurvlinder hebben geen citroenen bij het ontbijt gegeten?

En je mag mijn opmerkingen gewoon negeren hoor, je hoeft ze niet te lezen.

--
Groeten, Herman van der Meer



Een  ;)  geeft al een heel andere toon aan de opmerking.


Citaat van: Marina op juli 26, 2010, 11:53:29 AM
"egels als huisdier": BS!
Het verzorgen van baby egels waarvan de moeder door menselijk toedoen is overleden of waarvan de moeder niet in staat is voor de kleintjes te zorgen heeft niets met huisdieren te maken. Ook een eerder aangereden egel vanuit de opvang een autovrije omgeving bieden (t beestje kan niet eeuwig in de opvang blijven, is niet de bedoeling), heeft niets te maken met huisdieren. Egels zijn geen huisdieren en we zullen niemand aanraden een egel in huis te nemen (al was het maar voor de vlooien).

Verder worden in dit topic alle primaire levensbehoeften van de egel behandeld:
Veiligheid
Verzorging (bij ziekte, parasieten, verzwakking en ongeval)
Voedsel
Voortplanting

Iemand die egels leuk of interessant vindt kan hier alles vinden wat nodig is. Iemand die een gewonde of verzwakte egel vindt weet nu wat hij/zij kan doen door dit topic te lezen. En mocht er een vraag rijzen die hier nog niet is beantwoord, is hij/zij vrij om de vraag hier neer te zetten, lijkt me stug dat we er met zn allen niet uitkomen.
Dat de manier waarop dit wordt besproken afwijkt van de stoffige manier waarop sommige mannen (die zowiezo vinden dat een forum er niet is voor vragen, toch, Herman?) dit kennelijk gewend zijn vind ik persoonlijk een hele verbetering.
Dit topic lééft! En geeft nuttige info.

We moeten zuinig zijn op de egel, daar mag best aandacht aan worden besteed. De egel als soort is in gevaar door de mens en dat geeft ons de verantwoordelijkheid daar ook daadwerkelijk iets aan te DOEN.
En met DOEN bedoel ik: negatief beetje lopen ouwemeuten helpt niet.


De opmerking 'egels als huisdier' was lichtelijk overdreven en misschien een tikje provocerend, maar dat gevoel bekruipt me wel een beetje bij de hoofdmoot van de inhoud van dit topic. Natuurlijk staat er ook nuttige informatie in dit topic en dat hoort natuurlijk ook in dit forum-deel. Maar het meeste is meer een blog over het wel een wee van die lieve, snoezige egeltjes. Ik vind het best leuk om te lezen hoor, maar m.i. hoort zoiets gewoon thuis in 'Praat maar raak'. Iemand die informatie wil over egels heeft meer aan een overzichtelijk, beknopt topic dan een topic vol met verhalen over egeltjes die weer gegeten hebben van aangeboden voer, vermist zijn, onder de vlooien zitten, hun liefdesleven, blablablabla. Er is zelfs een hele pagina die bijna alleen maar over vogels gaat!


Dus wat mij betreft: vragen en informatie over egels hier bij 'zoogdieren', blogs over egel-belevenissen in 'praat maar raak'.
Groet

Peter Kroon

HPM

Citaat van: Marina op juli 26, 2010, 11:53:29 AM

"egels als huisdier": BS!
[...]
De egel als soort is in gevaar door de mens en dat geeft ons de verantwoordelijkheid daar ook daadwerkelijk iets aan te DOEN.
En met DOEN bedoel ik: negatief beetje lopen ouwemeuten helpt niet.
Ik begrijp hieruit dat positief ouwemeuten op een zoogdierforum iets DOEN is.
Op advies van Kroonp dan toch maar:  ;) :) ;D :D 8) :angel: :rolleye: ::) :P :-* :( :'( :-[ ??? :-\ :-X :duim:
Oeps! Ik ben er eentje vergeten geloof ik. Dat zal dan wel weer erg zuur en stoffig overkomen.
Maar ik heb in ieder geval wat GEDAAN. (Moet ik nou weer van die dingen neer gaan zetten of
hoeft dat niet na elke zin?)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

thilde

geef eens een leuke reactie op de foto's van de kraamkamer i.p.v. alles af te kraken in dit topic over egels

HPM

Kan je misschien stoppen met het geven van een valse voorstelling van zaken?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

thilde

Citaat van: HPM op juli 26, 2010, 13:57:36 PM
Kan je misschien stoppen met het geven van een valse voorstelling van zaken?

--
Groeten, Herman van der Meer


nee ;D
toch vind je het blijkbaar wel leuk om te lezen , want je blijft komen (wel met negatief schrijven ??? )

Tinok

Ok en weer back on topic: Egelpraat (en ik bedoel met die naam niet dat het naar de praat maar raak moet maar precies wat we hier doen nl praten over egels, dat dit soms met een vrolijke noot en ondertoon gebeurt staat sommige blijkbaar niet aan maar serieus en vrolijk zijn kan prima samengaan wat mij betreft). Is dit misschien een gevalletjes mannen van mars en vrouwen van venus? Mannen praten doelgericht en zonder omwegen, vrouwen kleppen er wat meer omheen maar niet zonder inhoud hoor.

On topic
Gisterenavond werden we wakker van een luid ritmisch gesnuif in de tuin. Nu had ik een paar dagen geleden al geschreven dat we helaas maar 1 egel in de tuin hadden maar dit duurde wel erg lang en was wel heel luid. Dus met mijn zaklampje de tuin in geschenen (is niet zo heel sterk) en ik zag 2! egels op het tuinpad. Een stel? of 2 vechtende mannen? Ik ben maar niet naar beneden gegaan om het uit te zoeken maar was er wel heeeel blij mee. Het is balen als je om 2330 wakker wordt en daarna je raam moet sluiten vanwege de herrie maar liever dit dan bbq-ende buren ;D
Nu maar hopen dat het een stel was en we over een maandje een rijtje egels door de tuin krijgen. Weet iemand of er een verband zit tussen een (mogelijke) paringingsplek en en bouwen van een nest bij egels?
Oh en wat een mooie fotos van die baby egels, echt te lief :angel:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

thilde

Citaat van: Tinok op juli 26, 2010, 15:09:48 PM
On topic
Weet iemand of er een verband zit tussen een (mogelijke) paringingsplek en en bouwen van een nest bij egels?

wordt een spannende tijd maar als jou egel in je tuin woont, krijg je de baby's ook in je tuin. Paren doen ze overal in de vrije natuur ;D :D :)