voor macro-opnamen

Gestart door andre.schulten, juli 12, 2010, 17:05:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

Ik ben op zoek naar een niet te dure, compacte, niet te ingewikkelde camera voor met name macrofotografie (planten, insecten). Nu is mijn oog gevallen op een Canon Powershot SX1 met 20x optische zoom.
Heeft iemand ervaring met dit toestel (of soortgelijk toestel)?


Tim Asbreuk

Ik heb de SX10 en ben hier tevreden over. De foto's hebben bij mij vaak geen "spiegelreflex" kwaliteit. Dit kan natuurlijk ook komen doordat ik weinig gedult heb. Voor een determinatie zijn ze altijd scherp genoeg. De 20x zoom is vaak erg handig bij libellen, voor vogels is het vaak te weinig om ze er echt mooi op te krijgen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

frankw

Met 20x zoom uit de hand is het wel bijzonder moeilijk om haar scherpe foto's te maken, zeker op macro. :duim:

Tim Asbreuk

#3
Deze camera heeft een erg goede interne stabilisator waardoor het op 20x geen probleem is foto's te maken.


Twee weken terug deze geelgors op zo'n 25 meter (nu mijn bureaublad achtergrond).
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Violet (en Remco)

Toevallig vandaag mijn nieuwe camera in handen gekregen, een Fuji FinePix S1600. Ruim onder de € 200,-
De camera heeft 15x (optische) zoom en een stand voor macro en super macro. Plus interne stabilisator en de mogelijkheid om handmatig diafragma en sluitertijd te bedienen (maar ook vol automatisch kan). Makkelijk te bedienen.
Ik fotografeer veel insecten, en bij mijn vorige camera, een Fuji FinePix S5800, was ik zeer tevreden over de foto's. Remco neemt deze nu van me over, kan hij ook wat fijner gaan fotograferen.

Voor deze aankoop ook bij Canon gekeken, maar toch weer naar Fuji gegaan omdat het echt bijzonder is wat voor mogelijkheden je voor dat geld krijgt. En natuurlijk goede foto's  :)  Niet allemaal, maar dat ligt dan meer aan mij dan aan het toestel...

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

andre.schulten

Allen,

Ik heb net de canon powershot sx10 via marktplaats gekocht. Het bestaat nog: zo goed als niet gebruikt, oudere mevrouw..
Heb er even mee gewerkt en ik heb er een goed gevoel over. Voor de prijs kon ik me in ieder geval geen al te grote buil vallen.
En nu achter de natuur aan..
(ik lees nu je berichtje pas, Violet, anders was ik misschien nog wel overstag gegaan).

Dank voor jullie reacties.

Violet (en Remco)

Gefeliciteerd met je aankoop! Ben benieuwd naar de foto's!!!
En Canon doet vast niet onder aan Fuji, en dan ook voor een leuk prijsje, mooi toch ?! Veel plezier er mee!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

frankw

Citaat van: Tim Asbreuk op juli 15, 2010, 18:54:28 PM
Deze camera heeft een erg goede interne stabilisator waardoor het op 20x geen probleem is foto's te maken.


Twee weken terug deze geelgors op zo'n 25 meter (nu mijn bureaublad achtergrond).

Met alle respect, maar er zit natuurlijk in die foto wel degelijk bewegingsonscherpte. Wrs dus door de 20x zoom.Wel een leuke foto. :duim:

Tim Asbreuk

Ja, helemaal scherp is ie niet. Dat kan ook door mijn fotografische kwaliteiten komen. Ik heb namelijk geen geduld als het op fotograferen aan komt, bij het maken van de foto zat ik nog half op de fiets.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

gko

leuk als opstapje voor een goede SLR met vast brandpunt,
hoewel het voor het internet allemaal niet zoveel uitmaakt,
spiegelreflexen zijn gewoon veel leuker,
als het alleen om determinatie gaat, zijn de compacts prima,
maar ik ben altijd weer blij als ik met mijn macrolens kan werken
met vr gr gkoopman

Windekind

Ik ben eigenlijk best tevreden over de panasonic ZX1.

Zie foto. (crop en pixels omlaag)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

gko

ik ging misschien iets te kort door de bocht in mijn vorige mail

sommige compacts zijn best goed op macrogebied, alleen de tangpantserjuffer
is op zich een vrij groot beest, bij kleinere beestjes als sepsiden of zweefvliegjes is een SLR
met vast brandpunt wat beter, de detaillering is wat groter én je kunt veel
hogere ISO's gebruiken van 400 tot 1600 en soms 3200, voor meer scherptediepte onontbeerlijk

ik zie bij jouw foto ook wat compressie (hoewel best aanvaardbaar),
maar tevreden is tevreden en als deze compact voor jouw doeleinden
geschikt is, wie ben ik dan omdat aan te vechten, ik ben zelf ook met een compact begonnen
en die maakte soms fantastische foto's. Het kostte me veel tijd om aan een SLR te wennen.
ik heb er pas nog een compact bijgekocht als ik die zware apparatuur niet wil meenemen
voor bijv een halfuurtje fotograferen.
met vr gr gkoopman

Windekind

Nee, hoor, dat was niet kort door de bocht.
Vanzelfsprekend kun je met een spiegel en macroobjectief met vaste brandpuntsafstand veel beter macro's maken.
Ik denk wel dat belangrijk is dat de persoon die dat wil aanschaffen zich moet realiseren dat je dan een goed objectief erbij moet kopen.
However, ik zelf heb altijd een kijker bij me, een gps, een net, een rugzxak, een loupe etc. En ja, dan wordt een spiegel met objectieven een beetje te gek als je ook nog veel loopt. Vandaar deze hele kleine ZX1 met toch acceptabel zoombereik en betrekkelijk goede kwaliteit.
daarbij komt dat ik meestal beesten ter grootte van vanaf een juffer oid fotografeer en dat gaat prima.
Hier nog een crop van een groentje for fun.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

gko

hele mooie foto, al lopen de schubben op enkele plekken net iets dicht.
Mij stoort dat echter niet.
met vr gr gkoopman

Goyatlah

Met een camera van ca 200 euro kun je best een hele boel. En constant 3 kilo om je nek hebben hangen is ook niet alles, zeker als je soms 10 uur achtereen op stap bent (3 kilo is camera, 100 mm Canon en 180 mm Sigma, en daarnaast water en wat eten).

Alleen kun je op een gegeven moment je camera ontstijgen (je kunt betere foto's maken dan je camera kan, wat ruis en scherpte betreft bijvoorbeeld). Dan kan het een goed idee zijn om over te stappen naar spiegelreflex. Anders gewoon bij een goede compact houden. Minder gesleep en een stuk goedkoper.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

gko

Citaat van: Goyatlah op augustus 15, 2010, 14:35:12 PM
Met een camera van ca 200 euro kun je best een hele boel. En constant 3 kilo om je nek hebben hangen is ook niet alles, zeker als je soms 10 uur achtereen op stap bent (3 kilo is camera, 100 mm Canon en 180 mm Sigma, en daarnaast water en wat eten).

Alleen kun je op een gegeven moment je camera ontstijgen (je kunt betere foto's maken dan je camera kan, wat ruis en scherpte betreft bijvoorbeeld). Dan kan het een goed idee zijn om over te stappen naar spiegelreflex. Anders gewoon bij een goede compact houden. Minder gesleep en een stuk goedkoper.

Het verschil is gewoon:  ga je op pad voor zo mooi mogelijke foto's of ga je zoveel
mogelijk beesten zien en tellen  met de foto's als bewijsmateriaal.
het een sluit het ander niet helemaal uit, ligt aan de kwaliteit van je camera

ben het in grote lijnen wel eens met je reactie, al zijn echt goede compacts ook niet goedkoop
met vr gr gkoopman

harry60

Ook met een camera van net over de 100 euro kun je leuke opnames mee maken.
Heb zelf als extra een Canon Powershot A480, balangrijk is wel dat je genoeg licht hebt.
Foto is gecropt en verkleind.

Gr harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Jarinka

Wat ook erg goede camera's zijn, zijn de camera's uit de Panasonic Lumix TZ-serie. Ik heb de TZ6 nu ruim een jaar, en ben er ontzettend tevreden mee. Het is gewoon een hele goede all-round camera. Hij heeft 12x optische zoom, dus ik kan redelijk goed vogels in de verte fotograferen, maar ook een behoorlijk goede macrolens.
Hierbij twee macrofoto's, beide uit de hand genomen. Bij de mieren was er iets minder licht dan bij de vlinder.
Groeten, Jarinka Heijink

harry60

beide mooie foto's
Daarvoor zeg ik het hoeft niet zo veel te kosten om toch mooie fotos te maken.
Kijk maar eens naar de opnames van hedy op het forum, ook een oude canon powershot.

Uiteraard maak je met speigelreflex gedetaileerdere fotos, die ik ook heb, en een hybride Olympus met 30x zoom leuk voor vogels maar moet daar nog veel mee oefenen.

M.Vr.Gr. Harry de Koning