Literatuur & "betaal" multimedia, aanraders

Gestart door laatvlieger, augustus 15, 2005, 14:06:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

VELDGIDSEN

Over het algemeen geldt hoe nieuwer de druk, hoe beter. Onder andere via Google is het mogelijk om aan verkoopadressen binnen Nederland te komen van onderstaande literatuur en geluids- en beelddragers. Zowel nieuw als tweedehands.

ANWB Vogelgids van Europa
Svensson L. & Grant P.J. & Mullarney K. & Zetterström D. 2000. 
Den Haag.
ISBN 90-18-01212-2.
Dit is veruit de beste veldgids voor Europese vogels. Op dit moment is er geen gids die kan tippen aan deze. De tekeningen zijn van uitzonderlijk goede kwaliteit en de bijschriften kloppen. Er is ook veel aandacht geschonken aan verschillende kleden en vliegbeelden. De beschrijvingen zijn levendig gehouden doordat de determinerende kenmerken schuin gedrukt staan, dit bevordert het leesgemak. Er moet ook een pluim aan de vertalers worden gegeven, je merkt eigenlijk niet dat deze gids oorspronkelijk in een andere taal verschenen is. Vreemd genoeg is de paperbackversie handzamer en steviger dan de harde kaft versie: Bij keuze zou ik aanraden om voor de paperbackversie te gaan en deze dan te kaften met een doorzichtige folie om hem extra stevig te maken. Kortom: Een absolute aanrader!

Vogeldeterminatie, handboek voor het identificeren van vogels
Harris A., L.Tucker & K.Vinicombe. 1991.  (vertaald door A.B. van den Berg e.a.)
uitgeverij Tirion, Baarn
ISBN 90-5210-079-9

The Macmillan Birder's Guide to European and Middle Eastern Birds.
A. Harris, H. Shirihai & D. Christie., 1996
Tweede, niet vertaalde deel van Vogeldeterminatie, handboek voor...
ISBN: 0333589408

Vogels van Europa
Jonnsson, L.. Uitgeverij
Tirion Uitgevers bv, Baarn 
ISBN 90-5210-187-6 (gebonden)

Dutch Birding Kenmerkengids
Nils van Duivendijk e.a.,
uitgave Dutch Birding Association
ISBN 90-74345-34-4
Een goed boek, maar niet echt voor de beginnende vogelaar. Per (onder)soort worden de determinerende kenmerken opgesomd. Handig, omdat je snel een overzicht hebt waarop je extra moet letten bij een bepaalde (onder)soort. Nadeel: De kenmerken worden niet geïllustreerd, daardoor nogal een droge kost. Veel van de kleedbeschrijvingen worden afgekort, daardoor moet je of de afkortingen uit je hoofd leren, of telkens naar de pagina gaan waar de afkortingen worden uitgelegd. Kortom: voor ringers en de wat gevorderde vogelaar een must, de overige vogelaars zullen hem waarschijnlijk niet echt missen als ze hem niet in huis hebben.
EDIT: Deze Nederlandstalige versie is al een tijd niet meer verkrijgbaar. Er is inmiddels echter ook een Engelstalige versie van dit standaardwerk. Deze wordt uitgegeven in een pocketformaat (voor onderweg) en in een groot formaat (leest prettiger!).


Petersons vogelgids
Peterson, G. Mountfort, P.A.D.Hollom (vertaling uit het Engels door J.Kist, G.Meesters, D.Moerbeek, A.B. van den Berg
Uitgeverij Tirion, Baarn
ISBN 90-5210-178-7 (gebonden)

Vogels in de vlucht -Herkenning van vogels door hun gedrag
Couzens D. 2004  (vertaling Ger Meesters).
Fontaine uitgevers B.V, Abcoude.
ISBN 90-5956-054-X
Vreemd genoeg hoor je nooit zoveel over deze gids, terwijl het mijns inziens een echte aanrader is voor vooral beginnende vogelaars. In deze gids worden allerlei specifieke gedragingen en houdingen van vogels aan de hand van schetsen uitgelegd. Dit is vrijwel niet in andere veldgidsen te vinden en het betreft kennis die men normaal gesproken pas opdoet na vele jaren veldervaring. Als je snel veel over onze Europese vogels wilt leren is dit een absolute aanrader. Maar zelfs voor de gevorderde vogelaar kan dit boek een aanvulling betekenen. Het enige nadeel is dat door de vele tekeningen en bijschriften het soms wat rommelig wordt en het soms moeilijk is alles over één soort te vinden. Vaak moet je zelfs over meerdere pagina´s tegelijk kijken. Desondanks: Een boek dat in je standaard pakket thuishoort!

The Hamlyn guide to birds of Britain and Europe
Bruun, B. 1970 (1e druk). (met tekeningen van Arthur Singer).
Voor Nederland uitgegeven door Elsevier
ISBN 90 10 00148 2

De vogels van Europa
Bruun,Bertel.
2e herziene druk. Amst. & Brussel, 1978. 
Zie boven

Tirions Vogelgids
Ferguson-Lees J., I. Willis. (vertaald en bewerkt door A.B. van den Berg e.a.)
uitgeverij Tirion Natuur /Baarn
ISBN 90-5121-0604

Elseviers gids van de Europese vogels
R.S.R. Fitter, H.Heinzel, J.L.F.Parslow (vertaling J.Taapken en H.J. Lichtenbeld)
Uitgeverij Tirion, Baarn
ISBN 90-51210507

Nieuwe Zakgids Vogels
Hayman, Peter e.a. (vertaling Ger Meesters)
Uitgeverij Tirion, Baarn
ISBN 90.5210.534.0

Elseviers broedvogelgids
Nesten, eieren en jongen van alle in Europa, N-Afrika en het Midden-Oosten broedende vogels
C.Harrison (vertaling J.Taapken en H.J. Lichtenbeld)
Elsevier Nederland, Amsterdam/Brussel
ISBN 90 10 01338 3
Per soort wordt een beschrijving gegeven van nestplaats, bouwwijze en materiaal van het nest, broedtijd, aantal eieren, eivorm, maten en kleuren, broedzorg en broedduur, nestjongen en nestperiode. 145 kleurechte tekeningen van jonge vogels. Bovendien zijn kleurenafbeeldingen van meer dan 700 eieren opgenomen. Talloze zwart/wit tekeningen van nesttypen.
Speciale aandacht wordt gevraagd voor de bescherming van onze broedvogels, zodat noch broedende vogels, noch nesten op enigerlei wijze zullen worden verstoord
.

SPECIFIEKE SOORT / GROEP GERICHTE GIDSEN

Veldgids Roofvogels
Benny Génsbol. (Nederlandse vertaling Ger Meesters),
Uitgeverij KNNV Utrecht 2005
ISBN 90-5011-1963

Gulls, a guide to identification
P.J.Grant
Uitgeverij T & A. D. Poyser Ltd, tweede editie 1986
ISBN 0 85661 044 5

Flight identification of European raptors
R.F. Porter, I. Willis, S. Christensen en B.P Nielsen
Uitgeverij T & A. D. Poyser Ltd, derde editie (herdruk) 1986
ISBN 0 85661 027 5

Op de site Vogeldagboek is over menig vogelboek een recensie te vinden.


VERREKIJKERS

Natuurpunt België, de winkel

verrekijkers

Testrapporten via VWG Twente: kies optie 'Testrapporten'

Technolyt Outdoordracht: kies optie verrekijkers & telescopen

CD, DVD, CASSETTE, LP's

Bird songs and calls of Britain and Europe
Onder deze link meer informatie over de 4 cd's, oa ISBN-nummers
Jean-Claude Roche
4 CD's, Tweede editie, 2003
ISBN: 1898665540

Die Vogelstimmen Europas, Nordafrikas und Vorderasiens 
17 CD's, August 2003
ISBN: 3405166373

Birds of the Western Palearctic - interactive
Onder deze link meer informatie over de Dvd-rom van de Birds of the Western Palearctic.

Guide to All the Birds of Europe, versie 7
CD-rom-versie
BirdGuides Ltd
ISBN 1-898110-23-9
Zes cd's geven een overzicht van bijna alle reguliere soorten in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Video-clips van meer dan 600 soorten, geluidsopnamen van meer dan 500 soorten, 5000 bladzijden tekst en soort-vergelijkende mogelijkheden

Guide to All the Birds of Europe, versie 7
Dvd-versie
BirdGuides Ltd
ISBN 1-898110-27-1
De gehele inhoud van bovenstaande zes cd's op één dvd. Een overzicht van meer dan 600 soorten, onder meer bijna alle soorten die meer dan 20 keer zijn gezien in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten

Lijst verzameld door: Wouter Teunissen, Tim "Shadowgraph", Remco Wester,...
Recensies geschreven door: Wouter Teunissen
"De recensies zijn mijn persoonlijke mening, iedereen kan hier anders over denken, het is ook niet de algemene mening van Waarneming.nl".
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

#1
Ik ben hier nog mee bezig... Maar tips e.d. zijn welkom, zet ze hier ajb op dit forum.

Noot Admin Remco Wester:
Alle genoemde gidsen in reacties door mensen, zonder verdere tekst of commentaren, zijn boven aangevuld en daarna is hun aanvulling verwijderd. Dit om dit topic overzichtelijk te houden en weer aan te kunnen vullen. Openstaande commentaren zijn gewoon bewaard gebleven.

Laatst bijgewerkt: 28 oktober 2006


Voor on-line vogeldeterminatie en vogelgeluiden, klik hier


Wil je iets kopen of advies, ga dan naar het Topic Te koop / Gevraagd (klik hier)

Geef in dit topic aanvullingen of verbeteringen
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

thijs

The Birds of the Western Palearctic.
"Fors" naslagwerk, alleen de complete editie word niet meer gedrukt.
De samengevatte (concise) editie, is nog steeds 1832 pagina's, genoeg leesvoer voor de  wintermaanden ^_^

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Gerrit Kteu

#3
Hoe zit het met de electronische versie van de BWP, is dat wat? En wat zijn de bevindingen met andere electronische vogelgidsen zoals bijvoorbeeld The DVD Guide to All the Birds of Europe?

Gr. Gerrit

Kaja

Weet iemand waar je de vierdelige CD-set:
Bird songs and calls of Britain and Europe
auteur: Roche
kunt kopen?(liefst in Nederland... Niet natuurpunt want die is te duur :( )

Kaja

#5
omdat ik daar slechte verhalen over 'gehoord' heb: http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=3652

E zover ben ik nog niet. Ik moet eerst maar eens alle vogels van europa kennen> en ik kom tog nooit buiten Europa dus... ;)

Mark van Veen

Citeeromdat ik daar slechte verhalen over 'gehoord' heb: http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic.asp?TOPIC_ID=3652

E zover ben ik nog niet. Ik moet eerst maar eens alle vogels van europa kennen> en ik kom tog nooit buiten Europa dus... ;)
Ik heb niet het niveau om die kritiek te kunnen beoordelen, ik ben allang blij als ik de gangbare Nederlandse vogels herken. Op de 17delige set staan ook veel vluchtroepjes, iets dat ik heel veel gebruik. Tel je landtrek, dan zijn vluchtroepjes een must. De 4-delige set ken ik niet, maar je kunt eens nagaan of dat soort geluiden er ook opstaan.
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

CiteerIk heb de vijfdelige set van Nederlandse vogels van in je tuin enzo. daar staan geen vluchtroepjes op maar heb ook de 17 delige set gekopieerd staan als iemand die in de buurt hem willen kopieren mag het wel B) ( ik woon in Houten )
Vanwege de copyright is kopieren helaas verboden. Bovendien is 70 euro een schijntje voor de grote hoeveelheid informatie op de CD's.
groet,

Mark van Veen

Guus Peterse

Overigens, op die vierdelige franse serie ontbreken dacht ik enkele wat mij betreft wezenlijke schaarse soorten als bladkoning, grote pieper en poelruiter.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

Ik heb een paar reacties verwijderd, om het hier zo overzichtelijk mogelijk te houden. Verder ben ik begonnen met enkele recensies te schrijven, ik zal proberen telkens een paar nieuwe te schrijven.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Kaja

Weet iemand waar je de vierdelige CD-set:
Bird songs and calls of Britain and Europe
auteur: Roche
in Nederland kunt kopen?

Guus Peterse

Bij Vogelbescherming in Zeist, denk ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Kaja

CiteerBij Vogelbescherming in Zeist, denk ik.
nee....

Kaja

Is dit een goed boek?
Staat er ook informatie in voor de determinatie van trekkende vogels?
De Grote Trek
vogelsoorten, routes, pleisterplaatsen
Uitgave National Geographic Nederland, 2005, 184 pagina's, € 45,40
ISBN 90 8537 024 8

RWester

CiteerIs dit een goed boek?
Staat er ook informatie in voor de determinatie van trekkende vogels?
De Grote Trek
vogelsoorten, routes, pleisterplaatsen
Uitgave National Geographic Nederland, 2005, 184 pagina's, € 45,40
ISBN 90 8537 024 8
Iemand een recensie over dit boek?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


harderbroek

CiteerDe 4-delige set ken ik niet, maar je kunt eens nagaan of dat soort geluiden er ook opstaan.
Ik ken hem wel en een voordeel is dat er verschillende soorten zang,alarm of roepje op staan van soorten.
Nadeel de geluiden zijn vrij kort maar daarintegen afwijkende zang van een aantal soorten die je niet alledaags in het veld hoort.

m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

harderbroek

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Klaas

Ik ben op zoek naar de kenmerkengids (is uitverkocht in België)
Mocht iemand nog een adres in Nederland hebben of een tweedehands exemplaar?

dank bij voorbaat,

Klaas

P1234

Geheel ongevraagd een recensie van mijn hand.

De nieuwe jaarband van Cursorius is uit. Wat mij betreft een absolute aanrader. Er staan weliswaar wat minder soorten op dan op de DB band, maar ook dit jaar overtreft de kwaliteit van de beelden en van het commentaar de jaarband van Dutch Birding wat mij betreft.

Vooral de beelden van de Amerikaanse Bosruiter zijn buitengewoon fraai. Dat geldt ook voor de Zwartkopgors, de Blonde Ruiter (magistraal!) en erg aardig is de gekte rond de waarneming van twee Rotszwaluwen door een select gezelschap op vrijdag 17 november (hoewel ik daar op die dag heel anders over dacht :lol: ) Jammer is alleen het ontbreken van beelden van de Dunbekmeeuwen; we moeten het doen met vogelaars bij de Groede en foto's.

Voor diegenen die de DB band gratis hebben toch een erg leuke aanvulling op de documentatie op het legendarische jaar 2006.

Groet

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

frankmeer

#19
Ik heb nog een aanrader voor jullie:
Het Grote Vogeljaar: het verhaal van een bezeten recordjacht van Mark Obmascik

Het is het verslag van het 'Big Year' 1998: drie Amerikanen proberen in een jaar tijd de meeste vogels te scoren over heel Amerika en Canada. Maar het oude record staat op 721... Een echt twitchersboek.

Ikzelf heb het dit voorjaar in een ruk uitgelezen.

http://www.vogeldagboek.nl/Recensies/Vogel..._Vogeljaar.html
Frank van der Meer

Steven Wytema

CiteerSPECIFIEKE SOORT / GROEP GERICHTE GIDSEN

Veldgids Roofvogels
Benny Génsbol. (Nederlandse vertaling Ger Meesters),
Uitgeverij KNNV Utrecht 2005
ISBN 90-5011-1963

Gulls, a guide to identification
P.J.Grant
Uitgeverij T & A. D. Poyser Ltd, tweede editie 1986
ISBN 0 85661 044 5

Flight identification of European raptors
R.F. Porter, I. Willis, S. Christensen en B.P Nielsen
Uitgeverij T & A. D. Poyser Ltd, derde editie (herdruk) 1986
ISBN 0 85661 027 5
kan nog ve(eeeeee)el uitgebreider..
diverse Helm Identification Guides van oa
- Pipits & Wagtails
- Sylvia Warblers
- Warblers
- Thrushes
- Swifts
en ga zo maar door

daarnaast is een andere goede ook Flight identification of Eur. seabirds
moet wel ff de exacte titel & ISBN etc daarvoor thuis opzoeken)
Steven Wytema


Gert Veurink

CiteerHoe zit het met de electronische versie van de BWP, is dat wat? En wat zijn de bevindingen met andere electronische vogelgidsen zoals bijvoorbeeld The DVD Guide to All the Birds of Europe?

Gr. Gerrit
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen... iemand??
Ik heb wel de 9-boeken versie van de BWP en die vind ik fantastisch. Is de dvd-rom een aanrader?
groet!
Gert Veurink



Thijs Udo

Medium <_<
Gekregen, maar om eoa reden doen de plaatjes, filmpjes en geluidsfragmenten het niet meer, en persoonlijk vind ik het fijner lezen van papier dan vanaf een ebeldscherm.
Maar de foto's en filmpjes zijn wel goed, en de beschrijvingen en achtergrondinformatie geweldig.

Gert Veurink

CiteerMedium <_<
Gekregen, maar om eoa reden doen de plaatjes, filmpjes en geluidsfragmenten het niet meer, en persoonlijk vind ik het fijner lezen van papier dan vanaf een ebeldscherm.
Maar de foto's en filmpjes zijn wel goed, en de beschrijvingen en achtergrondinformatie geweldig.
Thnx!
Blijft wel lastig... de beschrijvingen en achtergondinfo inderdaad geweldig, maar heb ik dus al. Foto's en geluid staan ook wel op internet...
hmm toch maar niet doen denk ik...
groet!
Gert Veurink



Ted van der Knaap

Citeer[
ANWB Vogelgids van Europa
Svensson L. & Grant P.J. & Mullarney K. & Zetterström D. 2000. 
Den Haag.
ISBN 90-18-01212-2.
...was daarstraks in de ANWB-winkel voor de ANWB-vogelgids...

omdat ik de prijs vrij pittig vind wil ik niet over 1 nacht ijs gaan

had opgezocht dat de laatste  de 4e herziene druk uit 2005 was met
ISBN-nr.90-52-10530-8

Bovenstaand is uit 2000 (ISBN-nr. 90-18-01212-2)

In de winkel verkochten ze ISBN-nr. 90-18-02092-3 (volgens hun de laatste uitgave)

Ze heeft even voor me gekeken en verteld dat in maart 2008 deze vervangen gaat worden.

..graag advies: wat is het juiste ISBN-nr. van de laatste editie en/of is het verstandig om te wachten tot maart 2008?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

petermeer

Als het waar is dat er in maart een nieuwe uitgave komt, zou ik wachten tot maart 2008. In de tussentijd misschien een exemplaar lenen in de plaatselijke bieb en een paar keer verlengen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Gert Veurink

Naar aanleiding van het libellenforum waar Johan van 't Bosch liet vallen dat hij Handbook to the Birds of the World verzamelt... wie nog meer en wat zijn jullie ervaringen?

Ik vond de Cramp al zo groot en ooit bij het doorbladeren van een willekeurig deel van het handbook van de tekeningen wel erg gladjes. Daarnaast kost het een vermogen natuurlijk.
Maarre los van 'de tegens' is het een aanrader of niet?
groet!
Gert Veurink



Jan Harteman

BOEKENTIP!

Joost van der Ven
Roze is een kleur
Zoektochten naar een eend in Myanmar

267 blz., paperback/gebrocheerd, mei 2007. Nederlands
ISBN: 978-90-8684-007-6



Joost van der Ven (Bilthoven, 1940) was Inspecteur Natuurbehoud bij Staatsbosbeheer tot 1985 en vervulde daarna diverse functies bij Wetlands International en andere organisaties. Hij werkte als Landbouwattaché bij onze ambassades in West- en Centraal-Afrika, Parijs en Moskou. In Nederland zat hij in vele besturen van natuurorganisaties. Hij was ondermeer voorzitter van Vogelbescherming en de eerste voorzitter van Stichts Landschapsbeheer. Jarenlang werkte hij mee aan de TV-filmserie van ZDF, Paradiese aus Menschenhand, die in 1978 de 'Goldene Kamera' kreeg. In de afgelopen jaren schreef hij een viertal boeken over de natuur in Kyrgizië (Centraal Azie).

Van der Ven leidde tussen 1999 en 2006 een tiental expedities naar Myanmar. Doel van de expedities was meer te weten te komen over de natuur in het noordelijk deel van Myanmar, een gebied dat jarenlang nauwelijks meer door westerlingen kon worden bezocht. Tijdens de expedities werd vooral gezocht naar de uitgestorven gewaande Rozekopeend. De vraag was of de Rozekopeend in afgelegen junglemoerassen zou hebben kunnen overleven? Was het juist dat de eend in 1935 voor het laatst was waargenomen? Dit boek geeft antwoord op alle vragen met betrekking tot deze geheimzinnige eend.
Het plaatst de eend ook temidden van de politiek van een land dat geregeerd wordt door generaals en door de Westerse boycot van de rest van de wereld wordt geïsoleerd. Dit boek geeft zeker geen antwoord op alle vragen maar nodigt uit tot nadenken hoe wij in het westen dienen om te gaan met waarden, illusies, eenden en mensen.

Prijs: € 22,50

-----------------------------------------------------------------------------------

Vandaag heb ik het boek ontvangen via Bol.com
Het zou een boek zijn vol politieke praat... en waarschijnlijk is dat ook zo. Maar, het is geschreven als een echte roman.
Eventjes de hoofdstukken doorbladerend levert alvast enkele interessante fragmenten op

CiteerInleiding - Gevulde chocolade
Het is maart 2004. De kleine open motorboot vaart langzaam stroomafwaarts op de Indawgyi Chaung, een smalle, bochtige rivier in het noorden van Myanmar. Al urenlang turen wij over het water en speuren we de dichtbegroeide oevers af, af en toe even wegsuffend in de brandende zon en weer opschrikkend bij elke glimp op het water en bij het geringste geluid in de overhangende vegetarie.
Met een luide kreet vliegt een reiger op. In een kale boom dutten een twintigtal pelikanen. Bijeneters en drongo's jagen in korte achtervolgingen op nietsvermoedende insecten. Wanneer ze terugkeren op hun uitgangspositie moet de buit nog naar binnen worden gewerkt: telkens openen zij hun snavel een klein stukje om het insect in de juiste positie te manoeuvreren zonder dat het zijn vrijheid herneemt.
Plotseling en vanuit het niets vliegen vijf eenden uit het water op. Een golf van beweging en kleuren schiet over het water - ik moet denken aan een pure-chocoladereep met zachtroze frambozenvulling...

Ooit al eens zo'n prikkelende inleiding van een roman gelezen?  ^_^
Hoe het afloopt moet je zelf maar gaan lezen, 't is een erg boeiend verhaal.

Het boek leest lekker weg... het bevat veel interessante feiten, er worden veel vogels genoemd en beschreven, alsmede tochten in het veld.
Kortom: ik denk dat dit een aanrader is om tijdens de donkere dagen na kerst te lezen.
Maargoed, ik heb het alleen nog enkele eerste fragmenten gelezen. De eerste indruk is in ieder geval goed.

P1234

Het is traditie dat na de jaarwisseling de DVD's met zeldzame vogels van het voorafgaande jaar op de markt komen. Ik heb vorig jaar stil gestaan bij de DVD van Cursorius, en wil dit nu nog een keer doen. Wederom omdat het een echte aanrader is. Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar de beelden van concullega Marc Plomp! (de officiele DBA DVD, die op korte termijn ook zal verschijnen).

De DVD bevat opnamen van 25 zeldzame en minder zeldzame soorten in Nederland, met een tweetal bonustracks (Bultrug en Langstaartklauwier in Denemarken), een diashow en vaak erg fraaie opnamen. Het commentaar is deskundig, gaat vaak in op veldkenmerken en prettig, helder geformuleerd ingesproken. Er is duidelijk werk gemaakt van het commentaar.

Natuurlijk springt de door Leo Boon (de maker van de DVD) ontdekte Blauwstaart er het meest uit. Vooral de close up aan het einde van het item kan mij bekoren. Maar ook is de DVD bijzonder omdat de absolute mega van 2007, de Kroonboszanger, kort maar herkenbaar bewegend in beeld is! Voor zover mij bekend de enige bewegende beelden van een Kroonboszanger die ooit in de WP zijn gemaakt. Ook de gespannen gezichten van de vogelaars zijn erg leuk. Enno E. sloopt zelfs een takje! Ook erg fraai zijn de beelden van de Dwerggorzen, de Siberische Tjiftjaf, de Vale Braamsluiper en de Grote Aalscholver, waarbij Roy Slaterus uitgebreid op de determinatie ingaat. Verder zijn de eerste in Nederland opgenomen beelden van een Papegaaiduiker bijzonder. Ook Atze komt natuurlijk voorbij en een Rosse FraPo in zomerkleed is nooit te versmaden. Tel daar de beelden van Blonde Ruiter en Kleine Spotvogel bij op, en u weet waarom deze DVD de moeite waard is.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

CiteerVandaag heb ik het boek ontvangen via Bol.com
Het zou een boek zijn vol politieke praat... en waarschijnlijk is dat ook zo. Maar, het is geschreven als een echte roman.
In het kader van geschreven als een echte roman, kan ik ook
'Maleo, de kip met de gouden eieren' aanraden, geschreven door Marc Argeloo over zijn projecten op Sulawesi ter onderzoek en bescherming van de Maleo (hamerhoen).

Marc Argeloo
De Kip met de Gouden Eieren
GMB Uitgeverij, 223 blz, ISBN 90 74345 32 8

een korte recensie en beschrijving vond ik hier
http://www.blimbing.nl/maleo.htm

Geen hoogstaande literatuur, maar leuk geschreven, leuk om te lezen en ook herkenbaar.