soms vraag ik me af...

Gestart door tekenaar, juni 22, 2006, 18:54:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Een paar keer per dag loop ik mijn huis uit om de hond uit te laten. Niet erg ver, vanwege een knieblessure (van de hond) doen we rustig aan. Op een afstandje worden we gevolgd door een van onze katten. Tot dan toe lijkt het een alledaagse gebeurtenis.

Het is warm en overal gonst het van de veldkrekels. Voor sprinkhanen is het wat te vroeg in het seizoen, in de omgeving van mijn huis heb ik vorig jaar meer dan 30 soorten vastgesteld. We staan even stil bij mijn 1x1m tuinvijvertje: drie geelbuikvuurpadjes duiken weg. Waar is de vierde gebleven? Dit is geen terrarium, maar een simpel stukje landbouwplastic met water. De vuurbuikpadjes zijn wilde dieren die zelfstandig dit plekje hebben gevonden en ook weer kunnen gaan, als ze willen.

In een half-dode pruimeboom zingt een putter. Doet me denken aan wat voor vogels we de afgelopen dagen zo rondom ons huis hebben gehoort en/of gezien. Een greep: grote lijster, raaf, kwartel, hop, notenkraker, braamsluiper, grauwe klauwier... Alledaags spul hier (ik wordt verwent, of ben ik nou verwent?).

We lopen het pad af, de hooilanden in. Het pad is aardig droog en wat stoffig, maar vaag is nog de berenprent te zien, die vorige week door een langskuierende 'bruintje' is gemaakt (nee, de beer zelf krijgen we vrijwel nooit te zien, maar zulke grote voetsporen kan je moeilijk over het hoofd zien). Vanuit de bosrand blaft een ree naar ons. De (jonge) hond wil erachteraan, maar hij zit stevig aan de lijn. De kat laat het allemaal koud: die loert op rozenkevertjes.

Overal staat ratelaar, maar vraag me niet naar de precieze soort want ik ben geen botanist. Blauwe knoop herken ik nog wel. Met orchideen tel ik soorten zonder ze te determineren: een stuk of 4-5. Her en der bloeit roggelelie aan de rand van het hooiland: dit jaar moet ik eens niet vergeten die te fotograferen want het bloeiseizoen is zo kort. Over het Maja-de-bij-hooilandje dartelen baltsende groot geaderde witjes en verschillende soorten blauwtjes, parelmoervlinders en zandoogjes. Vorig jaar heb ik hier een apollovlinder gezien, dat bleek de tweede waarneming van de regio.

De hond heeft een plasje gedaan en we gaan terug. Onderweg raap ik een hazelworm op voordat de kat hem in het oog krijgt. De kat is een evengroot liefhebber van hazelwormen als ikzelf, alleen eet hij ze op terwijl ik ze fotografeer. Ik ben de baas dus deze krijgt hij mooi niet. Overigens vangt die kat meer molmuizen (op het land levende woelratten) dan hazelwormen.

Thuis aangekomen twijfel ik nog even: naar binnen of toch maar een tijdje buiten blijven zitten? Waarneming.nl roept vanachter de monitor...

Korte impressie, naar waarheid opgetekend (en als ik nou toch de andere diergroepen wat beter zou kennen).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

#2
Cerknica, Velike bloke omgeving (denk ik)

marcel123

Misschien zegt het antwoord Slovnie, 100km ten zuiden van Ljubljana je meer.

Piter Anjema

#4
Citeer(ik wordt verwent, of ben ik nou verwent?).
tsssssssssssssssssssssss...............
leer je het Nederlands schrijven zo snel af?

Eeh?

Is het daar nou echt mooier dan in Friesland?

Stippen

Citeer
Is het daar nou echt mooier dan in Friesland?
Ligt eraan waar, mooier dan Nye Haske kan niet
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Elachista

Precies, je zult je friese zwart/witte vrienden wel missen natuurlijk  :P  
Groet,
Tymo

kroonp

Helaas heb ik niet zo'n 'achtertuin'!

Vorige week wel kortstondig van een dergelijke 'achtertuin' mogen genieten.
10 dagen Polen: :duim:
Wakker (gehouden  ^_^  ) worden met de geluiden van kraanvogel, draaihals, hop, grauwe klauwier, boomleeuwerik, wielewaal, noordse nachtegaal, enz..
De keutels van elanden lagen midden op de camping!
En een week voordat ik er kwam waren er nog wolvensporen gevonden in de buurt van de camping. Ik heb ze helaas niet gehoord. Wel een prent gezien.
Als niets gewend zijnde Nederlander kreeg ik er spontaan de rillingen van, helemaal toen ik in het pikkedonker midden in het bos liep.  
En verder nog heel veel meer andere mooie dingen.

(Jammer dat ik niet al die waarnemingen kan invoeren op waarneming.nl  ;)  )
Groet

Peter Kroon

tekenaar

CiteerPrecies, je zult je friese zwart/witte vrienden wel missen natuurlijk  :P
Helaas, (Amerikaanse) Holstein Friesians hebben ze over de hele wereld dus ook hier. Alle fokkerskonst ten spijt zien ze er overal even mager uit (vanwege een melkgift die zo hoog is dat ze er niet tegenop kunnen eten). Echte Friese koeien zijn in Nederland erg zeldzaam.

Ter plaatste staan meest de Sloveense versies van Brown Swiss en Simmental in de wei. Persoonlijk waardeer ik de werkpaarden van mijn buurman meer (hij is een van de allerlaatste mensen in de wijde omgeving die nog met paarden werkt).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/