Waarneming.nl en de NDFF

Gestart door Martijn de Jong, januari 17, 2010, 12:31:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent

En hoe worden de waarnemingen geƫxporteerd? Onder bron "Waarneming.nl" en waarnemersnaam? Of anoniem? Er moet vanuit de validatiemodule contact met de waarnemer opgenomen kunnen worden, dus lijkt me dat in ieder geval e-maildres ook meegaat? En als je e-mailadres al voorkomt in de database, worden je eerder ingevoerde waarneming (bijv. rechtstreeks ingevoerd via Telmee of Landkaartje) dan ook gekoppeld aan de gegevens van Waarneming.nl? Met andere woorden: kun je na inloggen in Telmee al je eigen gegevens inzien, ook die afkomstig zijn van Waarneming.nl?
Vincent

hiskodevries

nee.telmee is geen partij in deze. dit is ook niet gecommuniceerd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn de Jong

#32
Hallo Vincent,

De gegevens gaan onder je eigen naam door naar de NDFF, met als "bronhouder" Stichting Natuurinformatie. Om te voorkomen dat de NDFF contracten moet afsluiten met de 34.093 waarnemers die gebruik maken van de site, fungeert de stichting als "tussenpersoon". Net zoals de PGO's straks ook een contract namens hun waarnemers gaat afsluiten met de GAN. De validatoren krijgen toegang tot de naam en het emailadres van de waarnemer, zodat er gevalideerd kan worden. Alle exportproducten vanuit de NDFF, zoals kaartjes, grafieken etc, worden onder de naam "Bron: NDFF" ter beschikking gesteld. Het is hierbij dus niet mogelijk om gegevens naar een individuele waarnemer te traceren. Ook in de uitvoermodule zelf kan je de naam van de individuele waarnemer niet zien. Onderaan dit bericht staan de relevante teksten uit het contract.

Telmee is een losse invoermodule van de PGO's.  De gegevens gaan vanuit telmee naar de NDFF. Andersom is dit niet het geval. Gegevens die in de NDFF staan, kan je niet zomaar in telmee.nl zien. Net zoals je ook niet alle gegevens in de NDFF in waarneming.nl kan opzoeken. Voordat de gegevens van waarneming.nl via de NDFF naar telmee kunnen worden geexporteerd (en weer terug !), moeten er goede afspraken tussen GAN, Natuurinfo en de PGO's worden gemaakt. Dit zal nog wel een aantal maanden duren.

Teksten uit de overeenkomst:

2.   Stichting Natuurinformatie functioneert hierbij als tussenpersoon tussen de eigenaar van de natuurgegevens, zijnde de waarnemer, en de GaN. Natuurgegevens afkomstig uit de databank van de Stichting Natuurinformatie mogen na toestemming van de eigenaar van de natuurgegevens door de overige gebruikers van de NDFF gebruikt worden voor het maken van bewerkte producten. In elke schriftelijke of digitale publicatie, losse kaart of afbeelding waarin natuurgegevens van Stichting Natuurinformatie zijn verwerkt zal de gebruiker van de natuurgegevens als bron de NDFF vermelden met aanduiding van de datum en het tijdstip waarop deze gegevens uit de NDFF zijn verstrekt.

De   naam van de individuele waarnemer of eigenaar van natuurgegevens   ("de waarnemer")  wordt in een uitvoerapplicatie niet vertoond    ivm de Wet bescherming persoonsgegevens. Overige gebruikers van de   NDFF hebben in principe geen toegang tot de naam van de individuele   eigenaar of waarnemer. De naam van de eigenaar of waarnemer is wel   zichtbaar voor de beheerders van de NDFF, en wordt opgenomen in het   zogenaamde basisarchief.
Martijn de Jong

Martijn de Jong

Corry,

Alles gaat naar het "computerbestand" de NDFF. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen kranswieren of beschermde Rugstreeppadden: " alles telt mee". Of er vervolgens een organisatie is die de gegevens wil gebruiken, is een tweede vraag. Zeker bij kleinere insectengroepen zal dit (nog) niet altijd het geval zijn. Maar de gegevens zijn iig voor toekomstig gebruik digitaal opgeslagen.

groeten,

Martijn
Martijn de Jong

Vincent

Citaat van: Martijn de Jong op juli 08, 2010, 18:37:02 PM
Hallo Vincent,

De gegevens gaan onder je eigen naam door naar de NDFF, met als "bronhouder" Stichting Natuurinformatie. Om te voorkomen dat de NDFF contracten moet afsluiten met de 34.093 waarnemers die gebruik maken van de site, fungeert de stichting als "tussenpersoon". Net zoals de PGO's straks ook een contract namens hun waarnemers gaat afsluiten met de GAN. De validatoren krijgen toegang tot de naam en het emailadres van de waarnemer, zodat er gevalideerd kan worden. Alle exportproducten vanuit de NDFF, zoals kaartjes, grafieken etc, worden onder de naam "Bron: NDFF" ter beschikking gesteld. Het is hierbij dus niet mogelijk om gegevens naar een individuele waarnemer te traceren. Ook in de uitvoermodule zelf kan je de naam van de individuele waarnemer niet zien. Onderaan dit bericht staan de relevante teksten uit het contract.

Telmee is een losse invoermodule van de PGO's.  De gegevens gaan vanuit telmee naar de NDFF. Andersom is dit niet het geval. Gegevens die in de NDFF staan, kan je niet zomaar in telmee.nl zien. Net zoals je ook niet alle gegevens in de NDFF in waarneming.nl kan opzoeken. Voordat de gegevens van waarneming.nl via de NDFF naar telmee kunnen worden geexporteerd (en weer terug !), moeten er goede afspraken tussen GAN, Natuurinfo en de PGO's worden gemaakt. Dit zal nog wel een aantal maanden duren.

Teksten uit de overeenkomst:

2.   Stichting Natuurinformatie functioneert hierbij als tussenpersoon tussen de eigenaar van de natuurgegevens, zijnde de waarnemer, en de GaN. Natuurgegevens afkomstig uit de databank van de Stichting Natuurinformatie mogen na toestemming van de eigenaar van de natuurgegevens door de overige gebruikers van de NDFF gebruikt worden voor het maken van bewerkte producten. In elke schriftelijke of digitale publicatie, losse kaart of afbeelding waarin natuurgegevens van Stichting Natuurinformatie zijn verwerkt zal de gebruiker van de natuurgegevens als bron de NDFF vermelden met aanduiding van de datum en het tijdstip waarop deze gegevens uit de NDFF zijn verstrekt.

De   naam van de individuele waarnemer of eigenaar van natuurgegevens   ("de waarnemer")  wordt in een uitvoerapplicatie niet vertoond    ivm de Wet bescherming persoonsgegevens. Overige gebruikers van de   NDFF hebben in principe geen toegang tot de naam van de individuele   eigenaar of waarnemer. De naam van de eigenaar of waarnemer is wel   zichtbaar voor de beheerders van de NDFF, en wordt opgenomen in het   zogenaamde basisarchief.

Beste Martijn,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting! Dus als ik nu toestemming geef om mijn gegevens over enkele maanden in de NDFF te laden, dan is het in principe mogelijk om die in een later stadium te koppelen aan mijn Telmee-account? Dit is wat ik graag zou willen, want ik heb ook waarnemingen in Telmee ingevoerd, in Landkaartje (maar die staan weer in Telmee) en ook nog op papieren waarnemingsformulieren aan o.a. RAVON, VZZ, EIS en FLORON. Al deze waarnemingen gaan uiteindelijk naar de NDFF of zitten daar al in. Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben alles wat ik tot nu toe heb doorgegeven ergens in zijn geheel te kunnen opvragen en exporteren naar bijv. Excel.
Vincent

HPM

Waar we natuurlijk (ook) behoefte aan hebben is een actueel overzicht van van waarnemingen zonder te hoeven wachten tot er van een soortgroep weer eens een atlas uitkomt (als die ooit uitkomt).

Een groot voordeel van Waarneming.nl vind ik dat je wat je invoert ook gelijk kan relateren aan wat al is ingevoerd. Ik voer zelfs wel eens dingen in om 'gaten' in het bestand te dichten. De zichtbaarheid van de gegevens is voor mij de belangrijkste reden geweest om voor Waarneming.nl te kiezen. Voor aanvullingen heb ik altijd op Telmee gekeken.

Als mijn gegeven op de 'grote hoop' gaan (wat ze gaan) zou ik toch wel graag ergens een goed actueel verspreidingsbeeld willen kunnen bekijken, en dan niet zoals nu bij Telmee op uurhokniveau, maar zoals bij Waarneming op kilometerniveau. Ik vind dat toch wel het minste waar de NDfF voor zou kunnen zorgen om de leveranciers van de gegevens mee te belonen voor hun moeite. Gratis dus, zonder een abonnement te moeten betalen voor nog maar een beperkt beeld. Alleen maar de boel in ontvangst nemen en dan geld vragen als je er iets van terug wil zien lijkt me niet de juiste weg.

Ik weet dat er haken en ogen aanzitten, zeker als het zou gebeuren door teruglevering aan Waarneming.nl, maar toch vind ik dat er zoiets zou moeten zijn. Ik wil kunnen zien waaraan ik meewerk.
Als Waarneming.nl toestemming zou kunnen krijgen om op de nu gebruikelijke manier hokkenkaarten uit het totale bestand te genereren en te tonen zouden we al een heel stuk verder zijn, maar eigenlijk zou de NDFF dat zo snel mogelijk zelf moeten doen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

petraw

Ik wil best een keuze maken nav e-mail vandaag. Alleen ik zie onder persoonlijke gegevens bij mij nergens de mogelijkheid 'waar gaat mijn data naar toe'.

Dus hoe moet dat?

Groet,

Petra
Groet, Petra

Vincent

Beste Petra,

Je kunt de pagina ook direct openen via de link in de e-mail: http://waarneming.nl/gebruiker_toestemming.php
Vincent

Martijn de Jong

#38
Beste Vincent en Herman,

Mogelijk worden de waarnemingen in de NDFF op bv 10 bij 10 kilometer nivo en met een vertraging van een half jaar zichtbaar. Ik weet dat de GAN hier over nadenkt, al is het alleen maar omdat Nederland volgens de INSPIRE richtlijn en het Verdrag van Arhus verplicht is om natuurgegevens openbaar toegankelijk te maken. Misschien wordt het nog 5 bij 5 kilometer, maar veel meer zal het vrees ik niet worden. Anders wordt het voor gemeentes etc wel erg makkelijk om de gegevens gratis binnen te halen. En zolang LNV geen geld overheeft voor het verzamelen van natuurgegevens, moet de GAN op een andere manier aan inkomsten zien te komen.

Over de koppeling van alle gegevens, zodat het niet meer uitmaakt waar je invoert: er wordt gewerkt aan een uniform inlogsysteem (zelfde gebruikersnaam) voor zowel waarneming.nl als telmee.nl. Dit moet eerst geregeld worden, voordat we uberhaupt kunnen gaan praten over uitwisseling van gegevens.

groeten,

Martijn
Martijn de Jong

HPM

10 x 10! Zo kan ik het ook. Kleur dan gelijk heel Nederland maar dicht, want dat zegt natuurlijk helemaal niets. En dan nog met vertraging ook! Durven ze dat echt 'openbaarmaking' in het kader vab Arhus te noemen?

Ik zal even op twee wielen door de bocht gaan.
De waarnemers krijgen er geen cent voor, in bepaalde gevallen moeten ze zelfs betalen om hun gegevens kwijt te mogen, maar de GAN moet de boel vervagen omdat ze er anders geen geld voor aan de gemeentes e.d. kunnen vragen, terwijl ze zelf  de gegevens (voor een groot deel?) wel gratis krijgen. Zit er eigenlijk wel iets van een natuurbeschermingsgedachte achter?

--
Groeten, Herman van der Meer




Herman van der Meer

Corryabbink

Citaat van: Martijn de Jong op juli 08, 2010, 18:44:15 PM
Corry,

Alles gaat naar het "computerbestand" de NDFF. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen kranswieren of beschermde Rugstreeppadden: " alles telt mee". Of er vervolgens een organisatie is die de gegevens wil gebruiken, is een tweede vraag. Zeker bij kleinere insectengroepen zal dit (nog) niet altijd het geval zijn. Maar de gegevens zijn iig voor toekomstig gebruik digitaal opgeslagen.

groeten,

Martijn

Prachtig! Dat is ook mijn bedoeling. Ze kunnen dus ooit gebruikt worden. Wie weet denkt men er over een paar jaar anders over .........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Martijn de Jong

#41
Herman,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar nu komen gemeentes en bouwers wel erg makkelijk weg met gebruik van incomplete data, met het argument dat de natuurgegevens niet beschikbaar zijn. Daar maakt de NDFF in ieder geval een einde aan.

De NDFF wordt ook gebruikt voor rapportages naar de Europese Unie over de Vogel en habitatrichtlijn, en de gegevens zijn op verzoek beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek.
Martijn de Jong

HPM

Citaat van: Martijn de Jong op juli 08, 2010, 23:43:39 PM
Herman,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar nu komen gemeentes en bouwers wel erg makkelijk weg met gebruik van incomplete data, met het argument dat de natuurgegevens niet beschikbaar zijn. Daar maakt de NDFF in ieder geval een einde aan.
[...]

Maar als het gaat om het cultureel erfgoed (archeologie) komen ze er (meestal) niet zo gemakkelijk mee weg. Dan moeten ze als er niets bekend is toch echt onderzoek laten doen en zo nodig hun plannen wijzigen of opgeven, en dat kost wel wat meer dan gegevens opvragen bij het GAN. De situatie is vergelijkbaar; in dat geval het verdrag van Valletta (Malta).  Het principe is dat de vervuiler betaalt. Vandaar natuurlijk dat LNV niet betaalt.
Nu betaalt niet alleen de vervuiler, maar ook nog eens de vrijwillige gegevensleveraars die de vervuiling graag wil voorkomen. En de overheid is degene die vangt.

Net als zoveel vrijwilligers wil ik graag dat mijn gegevens goed worden gebruikt en daar speculeert de overheid waarschijnlijk op, of ze hebben er geen enkel benul van hoeveel tijd (en geld) het al die vrijwilligers kost om de gegevens te verzamelen. Die vrijwilligers vertegenwoordigen een groot kapitaal. Zonder hen zou er vrijwel niets bekend zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

WimV

Dit heet nu, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Of nog beter, voor een cent. Maar Herman, helaas zo werkt het nu eenmaal. Dit was vroeger al zo en zal in de toekomst niet anders zijn.
Meten = weten en gegevens zijn geld, maar vrijwillig meten is wat anders dan commercieel meten.
En uiteraard ben ik het ook volledig met je eens, maar accepteer het maar gewoon.

Groetjes,
Wim

hiskodevries

Herman, in deze uitgave van Sovonnieuws wordt ook e.e.a. uitgelegd
http://www.sovon.nl/pdf/Sonie20102.pdf
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op juli 09, 2010, 08:23:48 AM
Herman, in deze uitgave van Sovonnieuws wordt ook e.e.a. uitgelegd
http://www.sovon.nl/pdf/Sonie20102.pdf
Ja, op pagina 8-9 (Dichten we het gat tussen economie en ecologie?)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: WimV op juli 09, 2010, 06:43:11 AM
Dit heet nu, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Of nog beter, voor een cent. Maar Herman, helaas zo werkt het nu eenmaal. Dit was vroeger al zo en zal in de toekomst niet anders zijn.
Meten = weten en gegevens zijn geld, maar vrijwillig meten is wat anders dan commercieel meten.
En uiteraard ben ik het ook volledig met je eens, maar accepteer het maar gewoon.

Groetjes,
Wim
Ik accepteer het in zoverre dat ik mijn gegevens niet zal achterhouden maar ik hoop wel (tegen beter weten in) dat er snel iets zal veranderen in de houding ten opzichte van de vrijwillige gegevensleveranciers. Nu zijn er nog de 'klassieke' PGO's die de belangen van de deelnemers kunnen vertegenwoordigen maar hoe lang nog?

--
Groeten, Herman vander Meer

Herman van der Meer

Martijn de Jong

Er is in ieder geval 1 zekerheid: waarnemingen ingevoerd in waarneming.nl zijn voor een ieder zichtbaar, en kunnen naar keuze ook worden opgenomen in de NDFF. Hierdoor worden je gegevens en openbaar, en zijn ze beschikbaar voor natuurbeschermingsdoeleinden.

Martijn de Jong

Bert Geerdes

Dat wel ja.

Maar verder ben ik het helemaal eens met Herman. Iemand zou eens een procedure moeten beginnen tegen de GAN wegens strijdigheid met Arhus. Wat een armoe, dat we anno 2010 het moeten doen met kaartjes in verspreidingsatlassen die bij verschijnen al verouderd zijn. Er zou veel meer gebruik gemaakt worden van alle verspreidingsgegevens als die gratis openbaar toegankelijk zouden zijn op kmhokniveau. Er zijn andere manieren om de vervuilers te laten betalen voor het beheer van de database, bv door een opslag op bouwvergunningen.

Bert Geerdes

Gerard Troost

Citaat van: Martijn de Jong op juli 08, 2010, 22:19:34 PM
Mogelijk worden de waarnemingen in de NDFF op bv 10 bij 10 kilometer nivo en met een vertraging van een half jaar zichtbaar. Ik weet dat de GAN hier over nadenkt, al is het alleen maar omdat Nederland volgens de INSPIRE richtlijn en het Verdrag van Arhus verplicht is om natuurgegevens openbaar toegankelijk te maken. Misschien wordt het nog 5 bij 5 kilometer, maar veel meer zal het vrees ik niet worden. Anders wordt het voor gemeentes etc wel erg makkelijk om de gegevens gratis binnen te halen. En zolang LNV geen geld overheeft voor het verzamelen van natuurgegevens, moet de GAN op een andere manier aan inkomsten zien te komen.

Martijn,

Ik zie op telmee.nl (wat toch echt ongeveer gelijk is aan de NDFF) van diverse soorten kaartje op KM-hok niveau boomblauwtje, atalanta, (bijv Azuurwaterjuffer niet). En daar staan ook echt al heel actuele dingen op.
Dat argument van gemeentes etc begrijp ik dus niet helemaal, en dat van die vertraging ook niet.
Ik zit (net zoals vele anderen) te wachten op volledig actuele verspreidingskaartjes. (En overigens vind ik 5x5 ook meer als genoeg)

Gr
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Martijn de Jong

Hallo Gerard,

De kaartjes in telmee zijn van vlinders. Omdat de Vlinderstichting geheel op de NDFF werkt, worden de eigen data op kilometerniveau weergegeven. Andere data, bijvoorbeeld van Rijkswaterstaat, worden als het goed is op een hoger schaalnivo getoond.

groeten,

Martijn
Martijn de Jong