Apotomis sororculana?

Gestart door Gert Veurink, juni 20, 2010, 16:40:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

denk ik? ik zie wel verschillen met andere foto's maar die nl naam zal-ie ook niet voor niets hebben?
groet!
Gert Veurink



JohnvR


Marijn_Verbeek

Citaat van: JohnvR op juni 22, 2010, 23:56:08 PM
Ik denk A. semifasciana.

Tja, zou best kunnen.
Lijkt wel goed te kloppen met het biotoop (De Wieden)
Hierbij nog een plaatje van hetzelfde exemplaar.
Groet,
Marijn Verbeek

Elachista

De volgende keer graag van de bovenkant gefotografeerd :-P Ik vind dit al zulke lastige beesten... maar semi, infi en lineana kan ik toch best goed uiteen houden nog.
Groet,
Tymo

Gert Veurink

Citaat van: Avondrood op juni 24, 2010, 20:17:25 PM
De volgende keer graag van de bovenkant gefotografeerd

heb ik ook gedaan, zie hier, helpt dat?
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

lijkt ook wel erg op de foto van infida op ml.nl verspeidingskaartje daarvan geeft allemaal stippen uit nw-overijssel, waar wij dus ook waren, maar ik vind semifasciana ook erg lijken.
groet!
Gert Veurink



Elachista

Even in de collectie gedoken. De foto is niet geniaal en echt veel materiaal van semifasciana heb ik ook niet (meeste Deens, want daar vang ik doorgaans veel), en even wat -ik voor kenmerken zou nemen- gemarkeerd. De infida is een Fries. De kenmerken corresponderen met de afbeeldingen en beesten die ik gezien heb van infida, dus ik zie ze als best betrouwbaar.

Overigens, over de habitat weet ik niet super veel, al heb ik wel de indruk dat infida echt een soort is van vochtige terreinen en semifasciana meer drogere gebieden en zo ook de kustregio. In heb haar bijv. alleen nog maar gevonden in de Deense kustgebieden en in het binnenland heb ik nog nooit een semifasciana gevangen...

Jouw exemplaar zou ik dus infida noemen, het voldoet in ieder geval aan alle kenmerken.
Groet,
Tymo

Gert Veurink

"niet geniaal"  :D
nog een niet geniale foto erbij ;D
Dank voor de extra info!
groet!
Gert Veurink



Elachista

Groet,
Tymo

Gert Veurink

waarom is deze eigenlijk Incidental / Vagrant / Migrant en dus esc?
groet!
Gert Veurink



Elachista

Waarneming.nl heeft de WVF lijst (die op Ml.nl staat) gekregen van mij en doorgevoerd, 'incidental' is dus ook meegekomen. Eigenlijk is incidental hier gewoon native, infida zit namelijk in Nederland. Maar omdat er vroeger zo weinig gegevens waren (waarnemerseffect) en télkens weer een waarneming, spreekt men van incidentele vondsten oftewel 'incidental'. Je kunt het dus op 2 manieren bekijken: het beest is een buitenlander en komt écht af en toe langs OF het is een waarnemerseffect omdat de soort té weinig over lange periodes wordt gezien.

Ik denk dat er nu wat opgeschoond moet worden en meer 'native' moet worden.
Groet,
Tymo

Gert Veurink

Citaat van: Avondrood op juni 26, 2010, 00:02:31 AM
Ik denk dat er nu wat opgeschoond moet worden en meer 'native' moet worden.

Lijkt me leuk, begin je met deze?  ;)
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

http://waarneming.nl/waarneming/view/48698110?_popup=1 staat nu esc: nee
http://waarneming.nl/soort/view/26150 staat nu esc: ja

kan dat veranderd worden? of moet ik dan bij wensen voor waanrmening.nl zijn? Zoals je (Tymo) zelf zegt: Eigenlijk is incidental hier gewoon native, infida zit namelijk in Nederland
groet!
Gert Veurink



Elachista

Ik zal het ff ook op Waarneming fixen.
Groet,
Tymo

Elachista

http://waarneming.nl/soort/view/26150

Ahum, een "onbekend" ter plaatse? Enige tijd geleden smeekte ik hier nog op het forum om alles "imago" te noemen.

En nu hebben we alleen maar weer spookvlindertjes!  :'(
http://waarneming.nl/user/view/172
Groet,
Tymo

Gert Veurink

oh ik had toen kenneljk verkeerd begrepen dat t bij imago's met foto niet donderde... ik ga het aanpassen, pas jij de esc-status aan?  ;)
groet!
Gert Veurink



Elachista

Nou ja, is wel veel werk  ;D

En die escape heb ik al gefixed  :duim:
Groet,
Tymo

Gert Veurink

thnx, dat is een imago geworden ook... ik zal terugwerken en bijhouden... sorry
groet!
Gert Veurink



Elachista

Ik vergeef het je, wees maar niet bang  :angel:

Groetjes

De barmhartige Frieslandistaan
Groet,
Tymo