Orka Lauwersoog?!

Gestart door garryb, juni 23, 2010, 17:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Ik wil nog wel even opmerken dat ik niks tegen de zeehondenopvang heb. Ik denk dat daar zeker goed werk is gedaan m.b.t. het opkalefateren van de/onze? populatie zeehonden in de Waddenzee ten tijde van de ziekte die heerste. Dat die klapmuts toen zo nodig gevangen moest worden vond ik dan weer meer gerelateerd aan wat ik in een post hierboven uitleg over egos.


Zo en nu belangrijker zaken. Voetbal.  8)


Marc


Rikstar

Citaat van: Certhia op juni 24, 2010, 19:51:14 PM

Zo en nu belangrijker zaken. Voetbal.  8)


Marc

heb toch liever vrouwen ;)   of Orka's.... voetbal hoord bij praat maar raak....
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre


joostheeremans

Citaat van: Jurjen Postma op juni 24, 2010, 18:41:58 PM
CiteerEen orca vangen is voor veel mensen een kans die ze niet voorbij willen laten gaan.

Spijker, kop, raak.

spijker, laag water, zoeken.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

leonwillems@home.nl

Tja, olieslachtoffers die aanspoelen op de kust : gewoon de "natuur" zijn gang laten gaan.....

:-X
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jurjen Postma

Tja die laatste paar reacties geeft toch maar weer aan waar je allemaal mee weg kunt komen als je aangeeft dat je het voor het goede doel doet. Oogkleppen gaan op, kritische zin verdwijnt en mensen die het durven in twijfel te trekken worden geridiculiseerd.

Triest...
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

leonwillems@home.nl

en andersom heb ik hetzelfde gevoel dat jij beschrijft, Jurjen.....

Laten we eerst maar eens afwachten wat er straks met die orca gebeurt, dan haal je misschien nog wel je gelijk.

;D
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jurjen Postma

Dit wordt weer een discussie zonder end, dus dit is mijn laatste bijdrage:

Het is mij niet te doen om mijn "gelijk". Ik probeer aan te geven dat veel mensen zoveel als zoete koek slikken en geen enkele kritische zin hebben, of erger, overhouden als het dolfinarium, greenpeace, Lenie etc. zich ermee bemoeien. Zorgelijk vind ik dat.

Want hoe kan ik mijn "gelijk" ooit halen?
a) de orca sterft in Dolfinarium: dan was ze in het wild ook gestorven (oh ja?) en nu hebben ze tenminste wat testjes kunnen doen, of
b) de orca doet het goed en wordt weer uitgezet. Zie je wel dat vangen goed geweest is, nu overleeft ze tenminste en als ze niet gevangen was, had ze het niet gehaald (oh ja?), of
c) de orca blijft in gevangenschap. Tja, ze was er zo slecht aan toe dat dit de enige optie was, in het wild had ze het zeker niet gehaald (oh ja?), of
d) de orca blijft in gevangenschap. Tja, ze heeft toch geen kans meer sinds ze gescheiden is geraakt van haar pod en in het wild had ze het toch niet gehaald (oh ja?)

Op elke situatie heb je wel een antwoord dat aangeeft dat het dolfinarium de juiste beslissing heeft genomen...
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

leonwillems@home.nl

tenzij je overal "oh ja?" achter zet....

:rolleye:
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

joostheeremans

Bij voorbaat roepen dat het allemaal fout is, is net zo kortzichtig als bij voorbaat roepen dat het allemaal goed is. Laten we gewoon afwachten hoe dit verder gaat, dan kan je een oordeel vellen. Vooroordelen over Lenie( ??? ??? ??? ), goede doelen en jojo´s die promoveren blijken niet altijd het beste uitgangspunt...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marije

Vroege Vogels radio heeft vandaag aandacht besteed aan de orka. Hier hebben ze o.a. een interview met de verzorger van het dier. Voor diegene die het niet hebben gehoord:

http://vroegevogels.vara.nl/Radio.66.0.html

Ted van der Knaap

Citaat van: Marije op juni 27, 2010, 21:00:59 PM
Vroege Vogels radio heeft vandaag aandacht besteed aan de orka. Hier hebben ze o.a. een interview met de verzorger van het dier. Voor diegene die het niet hebben gehoord:

http://vroegevogels.vara.nl/Radio.66.0.html

misschien handig... ...vanaf 48.12!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Marije

Citaat van: Ted van der Knaap op juni 27, 2010, 21:25:32 PM
Citaat van: Marije op juni 27, 2010, 21:00:59 PM
Vroege Vogels radio heeft vandaag aandacht besteed aan de orka. Hier hebben ze o.a. een interview met de verzorger van het dier. Voor diegene die het niet hebben gehoord:

http://vroegevogels.vara.nl/Radio.66.0.html

misschien handig... ...vanaf 48.12!
Dank je Ted. Slim van jou!  :duim:

Marije

HARDERWIJK -

Waddenorka Morgan heeft geen infectie in de longen, maar ze moet nog wel zeker 3 tot 6 maanden aansterken in het Dolfinarium.
Deze prognose hebben deskundigen en dierenartsen gemaakt op basis van medisch onderzoek op de tweejarige vrouwtjesorka.
De bijna verhongerde Morgan werd vorige week uit de Waddenzee gevist nadat ze haar moeder en haar groep was kwijtgeraakt.


Bron: http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article6199990.ece/Waddenorka-moet-nog-maanden-aansterken

Theo Linders

Ze zal tot nader orde NIET zichtbaar zijn voor het publiek.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Timo Roeke

Dat het beest nu aansterkt is goed nieuws voor het beestje. Er is toch iets van 20kg bijgekomen? Is dit beest nou wel of niet gevaarlijk voor mensen. Het 'incident' van de orka die zijn baasje laatst heeft aangevallen zijn er naar mijn weten geen andere gevallen bekend. Vind het nogal vreemd te zien dat mensen bij orka(s) is het water springen terwijl ze letterlijk alles kunnen vreten wat leeft.

leonwillems@home.nl

Ja, sensatie hé. Maar dat is in dit geval niet aan de orde.  ;)
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

joostheeremans

Citaat van: Timo Roeke op juli 05, 2010, 15:25:40 PM
Dat het beest nu aansterkt is goed nieuws voor het beestje. Er is toch iets van 20kg bijgekomen? Is dit beest nou wel of niet gevaarlijk voor mensen. Het 'incident' van de orka die zijn baasje laatst heeft aangevallen zijn er naar mijn weten geen andere gevallen bekend. Vind het nogal vreemd te zien dat mensen bij orka(s) is het water springen terwijl ze letterlijk alles kunnen vreten wat leeft.

Volgens mij zijn er een aantal incidenten tussen mensen en orka's in gevangenschap. In het wild is het voor zover ik weet nog nooit voorgekomen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-


joostheeremans

Ik ben benieuwd naar de beantwoording!
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

leonwillems@home.nl

bericht van het dolfinarium:

We hebben besloten om de bezoektijden van Morgan aan te passen. Vanaf vrijdag 13 augustus is orka Morgan dagelijks te bezoeken tussen 13.30 uur en 16.30 uur. Houd er rekening mee dat dit tijdstip kan wijzigen in verband met medisch onderzoek. Het bezoekuur is altijd onder voorbehoud en kan op ieder moment worden ingetrokken als de situatie rond Morgan hierom vraagt. Het welzijn van Morgan heeft namelijk de hoogste prioriteit.
In nauw overleg met dierenartsen, verzorgers en het ministerie van LNV hebben we besloten om een paar uur per dag bezoekers toe te laten bij Morgan. We zullen het gedrag van Morgan kritisch in de gaten houden. Tot nu toe zijn we tevreden over het bezoekuur. In de eerste dagen van de openstelling heeft Morgan namelijk geen afwijkend gedrag vertoond.
Samen met de stichting SOS Dolfijn wil het Dolfinarium haar bezoekers op een educatieve manier een boodschap meegeven. Een bezoek aan Morgan biedt hiertoe een uitgelezen mogelijkheid. De stichting SOS Dolfijn is gehuisvest op het Dolfinarium en zet zich al jaren in voor gestrande bruinvissen en dolfijnen. Tijdens een bezoek aan orka Morgan kunnen bezoekers een donatie doen voor SOS Dolfijn en meer informatie krijgen over het werk van de stichting. Kijk voor meer informatie op www.sosdolfijn.nl.
Hoe gaat het met Morgan?
Het gaat naar omstandigheden goed met Morgan. Dagelijks eet ze zo'n 30 kilo vis. Dit bestaat onder andere uit makreel, haring. Morgan zal de komende periode nog ruim 100 kilo moeten aankomen om weer op gezond gewicht te komen. Wekelijks wordt er door dierenartsen en verzorgers onderzoek gedaan. Zo houden we haar gewicht en bloedwaarden goed in de gaten.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Rene Janssen

Tijdens de lezing van de directeur van het Dolfinarium bij de dag "De economie van het wild" kwam sterk naar voren dat ze een nogal sterke zet met Morgan hebben gedaan:
- het trekt veel bezoekers
- het trekt veel publiciteit
- er zijn maar 41 levende orka's in gevangenschap. Een beetje nieuw bloed tegen inteelt is een welkome aanvulling...


En laat mijn gezonde verstand nou zeggen dat het Dolfinarium er alles aan gelegen is Morgan te houden met de argumenten dat ze haar groep niet terug vindt en bij andere groepen geen aansluiting vindt...


Ik zou het wel weten als ik het Dolfinarium was :)



René
René Janssen

Timo Roeke

Vanuit een financieel oogpunt is het inderdaad een meer dan goede zet. Of dit moreel gezien de beste zet is... betwijfel ik ten zeerste.

cursorius

Vraag me af waar de reacties nu blijven van de voorstanders van de vangst.....

Wat er nu gebeurd met die Orca verbaast me helemaal niets!!!

leonwillems@home.nl

#85
zelf zegt het dolfinarium:

Het Dolfinarium is in principe van plan de orka terug te zetten maar daarbij moet wel rekening worden gehouden met de ''specifieke eigenschappen'' van het dier. Met behulp van onder andere DNA-onderzoek is geprobeerd de herkomst van Morgan vast te stellen.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Theo Linders

feit is wel dat het dolfinarium ZELF de orka in de toekomst niet kan houden, omdat daar gewoonweg geen ruimte voor is. Er zijn geruchten in omloop dat het dolfinarium met Sea World in gesprek zou zijn. Maar ik hoorde ook dat er geen zeezoogdierenparken waren die haar evt. zouden willen "hebben".

Maar dit is nu eenmaal het risico als LNV beslist haar te vangen en weer aan te laten sterken. Sowieso een domme beslissing die alleen gemaakt is voor PR-doeleinden lijkt het. Het dolfinarium is weinig te verwijten.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Theo Linders

Citaat van: leonwillems@home.nl op oktober 12, 2010, 14:08:23 PM
wat was het alternatief?

haar laten sterven aan ondervoeding in de wadden/noordzee. Een natuurlijkere oplossing, maar dat zou bij het grote publiek niet goed aankomen...
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

mlahaye

#89
In de flora- en faunawet is een algemene zorgplicht opgenomen voor wilde dieren en planten die erg ruim uitgelegd kan worden (wat kennelijk de bedoeling is van de wetgever).

Artikel 2
1.Een ieder neemt voldoende zorg in acht voor de in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving.
2.De zorg, bedoeld in het eerste lid, houdt in ieder geval in dat een ieder die weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door zijn handelen of nalaten nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.

Op grond van artikel 2 is er, schijnbaar, geen wettelijke basis om een dier in nood te helpen, maar zie de correspondentie met de Tweede Kamer:

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal                     
Postbus 20018                     
2500 EA Den Haag               

ons kenmerk: TRCJZ/2002/2807                     
datum: 28-03-2002                     
onderwerp: Artikel 14 Besluit vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten (Flora- en faunawet) Trc2002/3057               
Geachte Voorzitter,

Tijdens het algemeen overleg met de Vaste commissie voor Landbouw, Natuurbeheer en Visserij van de Tweede Kamer der Staten-Generaal inzake toezicht en handhaving natuurbeleid van 29 januari 2002, is door de heer Stellingwerf (CU) verzocht om aanpassing van artikel 14 van het Besluit vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten (Flora- en faunawet). Dienaangaande bericht ik u als volgt.

In artikel 14 van het Besluit vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten is een vrijstelling opgenomen van het verbod op het vervoeren en onder zich hebben van zieke of gewonde dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort. Deze vrijstelling is opgenomen vanuit de wenselijkheid om zieke of gewonde dieren op te kunnen vangen   en te verzorgen. In de toelichting bij het Besluit vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten is uiteengezet dat deze bepaling met name bedoeld is voor het vervoer van dieren die het slachtoffer zijn geworden van verkeersongevallen.
Voorheen was voor het vervoer en  bezit ten aanzien van zieke en gewonde dieren een vergunning of ontheffing nodig op grond van de Jachtwet, de Vogelwet 1936 of de Natuurbeschermingswet. Dit betekent dat personen die gewonde dieren op de weg aantreffen, in beginsel in overtreding zijn, indien het gewonde dier naar een dierenarts, opvanginstelling of andere deskundige wordt vervoerd. In het kader van de Flora- en faunawet is gekozen voor een andere benadering en wel voor een vrijstelling van het bezits- en vervoersverbod van zieke of gewonde dieren, mede gelet op de intrinsieke waarde van het dier als bedoeld in de aanhef van die wet, alsmede met het oog op de algemene zorgplicht als bedoeld in artikel 2 van de Flora- en faunawet.               
De vrijstelling van het bezits- en vervoersverbod geldt onder de voorwaarde dat het betreffende dier binnen twaalf uur wordt overgedragen aan personen of instanties die gerechtigd zijn tot het onder zich hebben van het betrokken dier. Zoals ik reeds in mijn brief van 17 oktober 2001 heb gemeld (Handelingen 2001-2002, nr. 123, Aanhangsel, blz. 253-254), zal het naar mijn oordeel mogelijk zijn, aan de hand van de verwondingen van het vervoerde dier, het betoog van degene die het dier vervoert en de deskundigheid van de opsporingsambtenaar, te constateren op welke wijze en op welk tijdstip een dier is gedood of verwond. Bovendien acht ik een omkering van de bewijslast, gelet op de zorgplicht en de intrinsieke waarde van het dier, op dit moment niet opportuun.               
De Flora- en faunawet en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelgeving treedt in werking op 1 april 2002. De onderhavige vrijstelling met betrekking tot zieke en gewonde dieren is pas vanaf genoemde datum van kracht. Uit de uitvoeringspraktijk zal blijken of deze bepaling in de komende jaren, gelet op de handhaafbaarheid, dient te worden herzien. De evaluatiebepaling in de Flora- en faunawet terzake de doeltreffendheid en de effecten van de wet acht ik hiertoe het aangewezen kader. Vooruitlopend hierop zal ik in overleg met het Openbaar Ministerie en handhavingsinstanties onderzoeken in hoeverre   bedoelde bepaling zou moeten worden aangescherpt in verband met de controleerbaarheid en handhaafbaarheid.               

De staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,               
G.H. Faber

Kortom, wettelijk gezien was er een basis om de orka dood te laten gaan, maar je kan ook zo interpreteren dat het hulp bieden wel noodzakelijk was?! Het overdragen aan het Dolfinarium was in ieder geval een vereiste, omdat die organisatie een ontheffing heeft om gestrande walvissen op te lappen.

Maurice