Orka Lauwersoog?!

Gestart door garryb, juni 23, 2010, 17:06:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Linders

Overigens zit ze achter de schermen en is dus niet te zien voor de bezoekers.

Het dier is er in die zin bij gebaat dat ze nu aan kan sterken, omdat ze erg verzwakt is, alvorens ze weer uitgezet zal worden

mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Oenanthe

Ik heb er ook mijn twijfels bij. Als er ergens een zeehond opduikt is Pieterburen er als de kippen bij om het dier te 'redden' en nu wordt een orka ook meteen gevangen en naar een commerciële instelling afgevoerd. Laat toch met rust die beesten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

cursorius

Citaat van: blaat op juni 24, 2010, 07:53:22 AM
Overigens zit ze achter de schermen en is dus niet te zien voor de bezoekers.

Het dier is er in die zin bij gebaat dat ze nu aan kan sterken, omdat ze erg verzwakt is, alvorens ze weer uitgezet zal worden

Ja uiteraard achter de schermen maar geloof je het zelf voor de rest?

Certhia


We zagen het bij de walrus, we zagen het bij de klapmuts, we zien het nu bij de orca. Ik moet nog zien of deze ooit nog weer vrij komt. Het zou me namelijk niks verbazen als er straks een of ander kulverhaal gaat komen over waarom het niet meer verantwoord zou zijn om het dier weer terug te zetten.




Marc

Theo Linders

Citaat van: cursorius op juni 24, 2010, 08:50:10 AM
Citaat van: blaat op juni 24, 2010, 07:53:22 AM
Overigens zit ze achter de schermen en is dus niet te zien voor de bezoekers.

Het dier is er in die zin bij gebaat dat ze nu aan kan sterken, omdat ze erg verzwakt is, alvorens ze weer uitgezet zal worden

maar geloof je het zelf voor de rest?

Waarom niet, Harderwijk kan en wil überhaupt geen orka voor langere tijd houden en fungeert als opvangstation voor gestrande walvissen, die meestal gewoon weer uitgezet kunnen worden. Alleen betreft het dan meestal bruinvissen.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

JohanvantBosch

Ik ben wel ff benieuwd naar de exacte beweegredenen achter deze negatieve uitlatingen over de vangst. Is dat omdat je echt twijfels hebt of het goed is voor het beest of is het (ook) omdat je baalt dat je hem niet hebt gezien. Of uberhaupt uit principe tegen het op deze manier ingrijpen, vergelijk zeehonden....

Jurjen Postma

Ik ben het eens met Marc, mijn eerste gedachte was ook "waarom meteen weer vangen?" (leuk, veel onderzoekjes doen en bloedtestjes, kan een of andere jojo weer promoveren).

Als het dier nu sterft, zegt men dat ze toch al verzwakt was, en bewijs dan het tegendeel maar eens. So what als er af en toe eens een dier het niet redt in de vrije natuur en van de honger omkomt, dat is gewoon de natuur. Al die kul van het dolfinarium en in mindere mate Lenie. De eerste de beste zeehond die gewoon lekker op het strand ligt te zonnen of uit te rusten, moet meteen gevangen en gered worden en een verdwaalde orka moet zelfs beklommen worden (stresslevel?) om gered te worden.

Ik krijg er een beetje een nare smaak van in mijn mond....
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

peterlindenburg

Mooi beest hoor! http://www.nu.nl/binnenland/2276961/gevangen-orka-komt-nacht-goed.html
Volgens mij vang je een gezonde orka niet zomaar. Het feit dat dat dus wel lukte zegt mij dat hij er niet best aan toe was. Tel erbij op dat de Waddenzee vol ondieptes zit, zeker dat stuk, en je kunt rustig stellen dat hij weinig kans had gemaakt als men niets had ondernomen.

Oenanthe

Citaat van: JohanvantBosch op juni 24, 2010, 10:05:16 AM
Ik ben wel ff benieuwd naar de exacte beweegredenen achter deze negatieve uitlatingen over de vangst. Is dat omdat je echt twijfels hebt of het goed is voor het beest of is het (ook) omdat je baalt dat je hem niet hebt gezien. Of uberhaupt uit principe tegen het op deze manier ingrijpen, vergelijk zeehonden....

Het feit dat ik hem niet gezien heb heeft bij mijn reactie geen enkele rol gespeeld. Ik heb geen moment overwogen om naar de orka op zoek te gaan. Wat mij tot mijn reactie gebracht heeft is mijn twijfel en irritatie over het feit dat er bij wijze van spreken geen zoogdier kan opduiken of er komt iemand die zich erover meent te moeten ontfermen. Daarbij weegt het belang van de opvangende instantie volgens mij wel eens zwaarder dan dat van het opgevangen dier.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

j.steenbergen

Als ie was blijven 'zwemmen' had hij het niet gered. Nu hij eruit gevist heeft, heeft ie nog een kans. Op populatieniveau heeft dit natuurlijk geen enkele invloed, maar je ziet zo'n beest lijden en moet je daar dan met je armen over elkaar naar blijven kijken ('ja jongens, zo is de natuur')? Ik snap de bedenkingen bij het nut van ingrijpen, maar vind de genoemde argumenten wel erg onderbuikerig. Ik vind het niet meer dan logisch en menselijk om de neiging te hebben dit beest te willen helpen, of  je het dan vervolgens ook doet is een andere discussie.
Jeroen Steenbergen

leonwillems@home.nl

#40
wat een wantrouwen toch jegens dergelijke reddingsoperaties.... en weer die kritiek op Lenie. Zouden er nog wel zeehonden zijn als zij destijds niet op de trom geroerd had?

net op nu.nl gelezen: http://www.nu.nl/binnenland/2276961/gevangen-orka-komt-nacht-goed.html

De jonge orka die woensdagavond op de Waddenzee is gevangen, heeft de nacht van woensdag op donderdag goed doorstaan.  ''Haar toestand blijft zorgwekkend, maar wij zijn hoopvol gestemd'', zei een woordvoerder van het Dolfinarium in Harderwijk, waar het dier is ondergebracht.De orka heeft een paar pondjes vis gegeten. ''En dat is altijd een goed teken'', aldus de woordvoerder.De ongeveer 3,5 meter lange orka wordt constant in de gaten gehouden. Ook de komende dagen handhaaft het Dolfinarium 24-uurs observatie. De bedoeling is dat de orka uiteindelijk wordt teruggezet in zee.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

snwja3

CiteerDe ongeveer 3,5 meter lange orka
Ik dacht/ergens gelezen datie 6 meter lang was!?  ;)   da's bijna 2x zoveel!
Wietze Janse

cursorius

Citaat van: JohanvantBosch op juni 24, 2010, 10:05:16 AM
Ik ben wel ff benieuwd naar de exacte beweegredenen achter deze negatieve uitlatingen over de vangst. Is dat omdat je echt twijfels hebt of het goed is voor het beest of is het (ook) omdat je baalt dat je hem niet hebt gezien. Of uberhaupt uit principe tegen het op deze manier ingrijpen, vergelijk zeehonden....

Wat zijn de beweegredenen om het dier te vangen, laten we het daar eerst eens over hebben!

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Oenanthe

In ons duingebied zwerft momenteel een behoorlijk aantal konijnen in kritieke toestand rond. Ook het aantal vogels waarvan de gezondheidstoestand zorgen baart is aanzienlijk. En toch is er geen mens die een hand uitsteekt om deze stakkertjes te vangen en op te lappen. Snap je nu onze vragen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

joostheeremans

Ik vind dat je alleen beesten uit het water mag halen als je ze daarna ook opeet. Verzorgen... zijn ze helemaal van de pot gerukt?! ::) ::) ::)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jurjen Postma

Ok, anders ingestoken dan:
Denk je dat Lenie (heb ik minder moeite mee aangezien ik geen enkele twijfel heb over haar integriteit in deze, wat niet wegneemt dat er bij "Lenie" wel degelijk een vangstdrift heerst) en het Dolfinarium (toch vooral een verzameling bassins waar zeezoogdieren kunstjes mogen doen en aangegaapt worden door vervelende kinderen, maar dan overgoten met een wetenschappelijk "wij doen onderzoek" sausje) deze dieren alleen vangen om ze te helpen?

Denk je dat echt? Serieus?
Hoeveel bezoekers denk je dat het dolfinarium nu extra krijgt en hoeveel donateurs bij Lenie gaan kijken?

Dat zal niet (goed lezen, ik zeg NIET) de reden zijn om de orka te vangen, maar je mag je best afvragen of dat geen rol speelt in het nemen van de beslissing al dan niet te vangen...

Daarnaast: dieren gaan dood in de natuur, door ondervoeding, doordat ze niet buiten een groep kunnen leven, omdat ze gepredeerd worden etc. That's life. Als er geen gevaar is voor de (menselijke) volksgezondheid en het dier niet doodgaat van de pijn, dan is deze actie niet op zijn plaats. Er zijn veel betere plekken (letterlijk en figuurlijk) om je zorgen over het overleven van zeezoogdieren te uiten en daar iets mee te doen.
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Marcel van kammen

Citaat van: Oenanthe op juni 24, 2010, 15:01:53 PM
In ons duingebied zwerft momenteel een behoorlijk aantal konijnen in kritieke toestand rond. Ook het aantal vogels waarvan de gezondheidstoestand zorgen baart is aanzienlijk. En toch is er geen mens die een hand uitsteekt om deze stakkertjes te vangen en op te lappen. Snap je nu onze vragen?

Nogal onzin wat je nu zegt, ik ben eens in het voorjaar bij een vogelopvang geweest en je wilt niet weten hoeveel verzwakte of niet verzwakte jonge vogels daar opgevangen worden. Merel,eend,Noijlgans,Steenuil en weet ik veel wat.....schijnbaar zijn er dus toch mensen die een hand uitsteken. Dus ik snap jullie vragen eigenlijk niet.

Of het nut heeft? Ik denk van niet, maar als mensen zich daar goed bij voelen moeten ze het vooral doen. Het schaadt het beestje zowiezo niet als ie gewond wordt opgevangen en opgelapt weer vrijgelaten wordt.

leonwillems@home.nl

Laat ik het anders stellen:

Er zwemt een orca rond, een jong beest, dat verrekt van de honger en sterk verzwakt is. Je hebt de keuze : laten kapot gaan of oplappen. Welke keuze maak je dan?
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Erwin Reinstra

#49
CiteerLaat ik het anders stellen:

Er zwemt een orca rond, een jong beest, dat verrekt van de honger en sterk verzwakt is. Je hebt de keuze : laten kapot gaan of oplappen. Welke keuze maak je dan?
De natuur in principe zijn gang laten gaan, dus zoals jij het noemt "laten kapot gaan", en (dus) de ratio boven de emotie plaatsen.

Uit oogpunt van de (wereld)populatie orka's gaat het redden van dit individu helemaal nergens over; het maakt voor de soort totaal niet uit of deze orka het nu wel of niet overleeft.
De gevoels- en aaibaarheidsfactor, die groot is bij orka's (vooral ook na Free Willy), speelt hier een veel te grote rol lijkt me. Uit ethisch en dierenwelzijnsoogpunt is het, als het dier dermate verzwakt is en ondraaglijk lijdt (is dit hier überhaupt wel nauwkeurig en vakkundig bepaald en hoe?), waarschijnlijk ook beter het dier ter plekke te laten. Een genadeschot o.i.d. te geven zou daarbij evt. nog een optie zijn. De discussie is wat dat betreft eigenlijk vergelijkbaar met de grazers in de Oostvaardersplassen, al gaat het hier duidelijk om een 100% wild dier. Vanwege dat laatste zouden mensen juist (nog) veel terughoudender moeten zijn om in te willen grijpen, maar het is hier juist andersom geweest lijkt het wel.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Jarinka

Foute reclame op de website van De Stentor ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Theo Linders

Citaat van: Jurjen Postma op juni 24, 2010, 15:25:02 PM
het Dolfinarium (toch vooral een verzameling bassins waar zeezoogdieren kunstjes mogen doen en aangegaapt worden door vervelende kinderen, maar dan overgoten met een wetenschappelijk "wij doen onderzoek" sausje) deze dieren alleen vangen om ze te helpen?


Dolfinarium vangt GEEN beesten voor de lol. De enige dieren die daar in het wild geboren zijn, zijn bruinvissen die gestrand waren en niet meer terug konden, iets wat bij de meeste opgevangen bruinvissen wel kan(over het nut/noodzaak daarvan kan een nieuw topic geopend worden, hoort imo niet hier thuis). Dier is overigens ook gevangen in opdracht van LNV, en Dolfinarium/SOS Dolfijn is daarvoor verantwoordelijk, dus daarom zit hij daar.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Erwin Reinstra

CiteerFoute reclame op de website van De Stentor
"Misplaatst" fout inderdaad  8) !

De reclame van het Dolfinarium vind ik overigens nog veel fouter... waarom moet de orka nu weer een naampje krijgen?!?!
Zal wel Willy of Zeebambi worden.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Jarinka

Citaat van: Modest Moose op juni 24, 2010, 17:24:48 PMDe reclame van het Dolfinarium vind ik overigens nog veel fouter... waarom moet de orka nu weer een naampje krijgen?!?!
Zal wel Willy of Zeebambi worden.
Inderdaad, wilde dieren horen geen naam te hebben. Maar omdat een orka door Free Willy nèt even wat knuffeliger lijkt dan een bruinvis en nèt even wat meer bezoekers kan trekken willen ze hem een naam geven.
Groeten, Jarinka Heijink

Rein Genuït

Leve de commercie, de ethische gedachte achter het opvangen is helaas op het tweede plan geraakt.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Certhia


Om even op Johan's vraag antwoord te geven. Het heeft helemaal niks te maken met het feit dat ik hem niet heb gezien. Ik was er niet eens heen gegaan. Ben toch meer een vogelman. :)
Ik denk dat Erwin mijn ratio nog het beste weergeeft waaraan ik nog toe wil voegen dat er volgens mij een hoop commercie maar vooral - en dit moeten we echt niet onderschatten - ook een hoop ego's mee gemoeid zijn. Een orca vangen is voor veel mensen een kans die ze niet voorbij willen laten gaan.


Marc

Jurjen Postma

CiteerDolfinarium vangt GEEN beesten voor de lol.

De NS heeft zeer veel tevreden reizigers (bron: NS),
de politie gebruikt nooit ongepast geweld (bron: ministerie van binnenlandse zaken),
notarissen zijn onkreukbaar (bron: de notarisvereniging),
wielrenners gebruiken geen doping (bron: de ploegleider),
Het Dolfinarium vangt GEEN beesten voor de lol (bron: het dolfinarium).


Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Jurjen Postma

CiteerEen orca vangen is voor veel mensen een kans die ze niet voorbij willen laten gaan.

Spijker, kop, raak.
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Theo Linders

Citaat van: Jurjen Postma op juni 24, 2010, 18:40:46 PM

Het Dolfinarium vangt GEEN beesten voor de lol (bron: het dolfinarium).

Ik ben niet van het dolfinarium oid. Alleen een beetje in het in de dierentuinwereld ingegraven als liefhebber.

uuuuhhh, dit deden ze 30 jaar geleden, maar gebeurd tegenwoordig NIET meer. Überhaupt wordt dit in West-Europa nauwelijks meer gedaan, enkele uitzonderingen daargelaten. Ik durf de uitspraak aan dat alle zeeleeuwen en dolfijnen daar, jonger dan 30 jaar, in een dierentuin/dolfinarium geboren zijn.

Dat er dolfinaria in Rusland zijn die oa beloega's uit het wild halen, betekent niet dat het hier in NL ook gebeurd.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Rikstar

#59
eigen mening: ik vind het niet erg dat ze orka hebben gevangen. Het beest was ziek en mag best opgevangen worden om weer opgelapt te worden, net zoals ook in een vogelasiel gebeurd bij vogels.
Mits de Orka uiteindelijk wel weer gewoon word herplaatst!  want daar heb ik een beetje een onderbuik gevoel over. Ze zeggen dat ze haar willen herplaatsen en ik geloof hun ook wel.
Maar dit betreft een jonge Orka die zich mogelijk kan hechten aan de mens........ en dan word herplaatsing al een stuk moeilijker!  dus ik hoop dat hun inderdaad zo min mogelijk mensenhandelingen plegen bij de Orka om zo het wennen aan mensen tegen te gaan.
Omdat de orka zeer waarschijnlijk uit de buurd van schotland is gekomen heeft deze Orka ook een Schotse naam gekregen...... toch nog een blijk dat ze in een wilde herplaatsing geloven....... denk ik.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre