Hoofdmenu

Quiz time...

Gestart door Timo Roeke, mei 25, 2010, 21:26:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Moeilijk hoor, ik struikelde echter over enkele onduidelijkheden:
Ik vind Roodpootvalk niet bepaald zwart, maar eerder donkerblauw/grijs.
Ik vond de Balkansperwer iets te simpel gedefinieerd maar niet onwaar. Je zal de vogel maar op basis van "roestrode" "dwarsstrepen" determineren...  8) 
En ik zou toch echt iets als "Spannende rover" roepen wanneer ik een grijze roofvogel met zwarte wiggen aan de vleugeluiteinden tegen kom, ongeacht welke maand het is! Verder echt een mooie quiz.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

firecrest

Citaat van: jw90_online op juni 19, 2010, 16:18:23 PM
Moeilijk hoor, ik struikelde echter over enkele onduidelijkheden:
Ik vind Roodpootvalk niet bepaald zwart, maar eerder donkerblauw/grijs.
Ik vond de Balkansperwer iets te simpel gedefinieerd maar niet onwaar. Je zal de vogel maar op basis van "roestrode" "dwarsstrepen" determineren...  8) 
En ik zou toch echt iets als "Spannende rover" roepen wanneer ik een grijze roofvogel met zwarte wiggen aan de vleugeluiteinden tegen kom, ongeacht welke maand het is! Verder echt een mooie quiz.
Oei,
Je ziet een roofvogel vanaf de onderkant. De vogel is geheel wit, ook op de kop en borst en heeft enkel een zwarte 'komma' op de vleugel. Dit is een:
A)
Slangenarend
B)
Wespendief
answer
C)
Buizerd
D)
Visarend

Roodpootvalk is inderdaad niet echt zwart, donker is misschien beter. Maar verder is de vraag wel duidelijk, want Boomvalk is al helemaal niet geheel zwart. Spannende rover roepen kan, maar bij een onmiskenbare Steppekiekendief zou ik toch meteen het goede roepen, voordat iemand anders met de eer gaat strijken ;)  Balkansperwer determineer je inderdaad niet op de roestrode dwarsstrepen maar het is wel een kenmerk van de soort.

Jos Welbedacht

CiteerSpannende rover roepen kan, maar bij een onmiskenbare Steppekiekendief zou ik toch meteen het goede roepen, voordat iemand anders met de eer gaat strijken.
Gelijk heb je, maar aan de hand van de beschrijving is Grijze Wouw niet uit te sluiten ;)  .
Wat betreft de "donkere" valk heb je gelijk, Roodpootvalk is wel de beste die in de aanmerking komt maar er was verwarring vanwege het feit dat Eleonora's Valk wel nagenoeg zwart kan zijn maar die heeft dan weer geen rode broek. Wel een goeie quiz hoor, ik ben hierdoor toch wat meer aandacht gaan besteden aan details van roofvogels.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

Citaat van: firecrest op juni 19, 2010, 16:31:43 PM
Je ziet een roofvogel vanaf de onderkant. De vogel is geheel wit, ook op de kop en borst en heeft enkel een zwarte 'komma' op de vleugel. Dit is een:
A)
Slangenarend
8)
Wespendief
answer
[/l]
C)
Buizerd
D)
Visarend
Sorry, dit snap ik even niet meer. Wat wordt hiermee bedoeld?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

firecrest

Citaat van: guusp op juni 19, 2010, 16:57:27 PM
Citaat van: firecrest op juni 19, 2010, 16:31:43 PM
Je ziet een roofvogel vanaf de onderkant. De vogel is geheel wit, ook op de kop en borst en heeft enkel een zwarte 'komma' op de vleugel. Dit is een:
A)
Slangenarend
8)
Wespendief
answer
[/l][/l]
C)
Buizerd
D)
Visarend
Sorry, dit snap ik even niet meer. Wat wordt hiermee bedoeld?
Inderdaad erg onduidelijk :(  Dat was de vraag van de lichte Buizerd. Het antwoord van Jos was Slangenarend. Vast een vergissing van hem ;)

Voor de mensen die zin hebben in nog een moeilijke quiz: Phylloquiz

Guus Peterse

En het goede antwoord is natuurlijk buizerd, wat hier niet helemaal duidelijk uit blijkt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jos Welbedacht

Nee, maar dat was natuurlijk geen onduidelijkheid. Daarom voor mij ook weinig reden om te noemen, ik dacht alleen niet genoeg na en keek niet verder dan het eerste antwoord. Pas toen ik ontdekte dat de quiz diepgaand en met kleine instinkers geladen was ging ik meer nadenken... Ik geef toe dat het wat stom staat... zeker met die waarneming van laatst  ;) . Laat ik die Phyllo maar wat beter maken.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: firecrest op juni 19, 2010, 17:16:25 PM
Citaat van: guusp op juni 19, 2010, 16:57:27 PM
Citaat van: firecrest op juni 19, 2010, 16:31:43 PM
Je ziet een roofvogel vanaf de onderkant. De vogel is geheel wit, ook op de kop en borst en heeft enkel een zwarte 'komma' op de vleugel. Dit is een:
A)
Slangenarend
8)
Wespendief
answer
[/l][/l][/l]
C)
Buizerd
D)
Visarend
Sorry, dit snap ik even niet meer. Wat wordt hiermee bedoeld?
Inderdaad erg onduidelijk :(  Dat was de vraag van de lichte Buizerd. Het antwoord van Jos was Slangenarend. Vast een vergissing van hem ;)
Voor de mensen die zin hebben in nog een moeilijke quiz: Phylloquiz[/q] Dat was wel even een eye opener :Pnu nog eens met anwb erbij
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

tja vraag 1.....humes kan zeker aanduiding hebben van 2
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

Sterker nog, vaak genoeg hebben ze dat  ;)  .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

desondanks erg leuke quiz
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

firecrest

Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2010, 17:27:06 PM
tja vraag 1.....humes kan zeker aanduiding hebben van 2
Maar een Bladkoning heeft er altijd 2. Een Humes heeft meestal een vage 2e vleugelstreep. De vraag was misschien wat duidelijker geweest als er had gestaan: 2 duidelijke vleugelstrepen.
Overigens zie ik niet zulke hoge scores langskomen...

Folkert Jan

sowieso ben ik niet bekend met eerste geval of aantal gevallen van een soort en bij die vale bruine dacht ik dus aan grauwe fitis die wederom aanduiding kan hebben van 2e vleugelstreep.....toch best moeilijk....geluid is handig :police:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

firecrest

Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2010, 17:36:56 PM
sowieso ben ik niet bekend met eerste geval of aantal gevallen van een soort en bij die vale bruine dacht ik dus aan grauwe fitis die wederom aanduiding kan hebben van 2e vleugelstreep.....toch best moeilijk....geluid is handig :police:
Maar aanduiding voor een 2e is niet hetzelfde als 2 duidelijke vleugelstrepen. Geluid is inderdaad beter, maar dat kan niet gebruikt worden bij deze quiz...

Folkert Jan

Citaat van: firecrest op juni 19, 2010, 17:38:48 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2010, 17:36:56 PM
sowieso ben ik niet bekend met eerste geval of aantal gevallen van een soort en bij die vale bruine dacht ik dus aan grauwe fitis die wederom aanduiding kan hebben van 2e vleugelstreep.....toch best moeilijk....geluid is handig :police:
Maar aanduiding voor een 2e is niet hetzelfde als 2 duidelijke vleugelstrepen. Geluid is inderdaad beter, maar dat kan niet gebruikt worden bij deze quiz...

nee jammer is dat. het was ook geen verwijt op je quiz, maar een verklaring voor mij lage score......ik meende zelf dat swinhoes een stuk groener was, maarja geen veldervaring he:P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

Je moet er rekening mee houden dat de Phyllo's erg moeilijk zijn en dat de meeste mensen "slechts" Tjif, Fitis, Fluiter en misschien Blako hebben gezien. Voor veel gevorderde vogelaars blijven sommige Phyllo's ongedetermineerd en zijn simpele beschrijvingen onbruikbaar. Wanneer ik 70% scoor inclusief een "fout" antwoord dat eigenlijk een "onjuiste" vraag was terwijl er mensen nog hoger scoren vind ik dat er toch aardig gescoord wordt.

Vleugelstrepen, bijvoorbeeld, zijn best tricky omdat ze vanwege slijtage vrijwel onzichtbaar kunnen worden. Daarbij kan elk individu verschillend zijn waardoor het onmogelijk is om een juist en compleet antwoord te geven op basis van een vraag van 2 regeltjes. Ook bij de Phyllo's gaat het vaak om combinaties van kenmerken, net als bij Meeuwen, Acro's e.d.


Verder wel een toffe quiz, weerom. Blijft leuk werk.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 


Sjoerd

inderdaad leuke quiz alleen wel een aantal domme antwoorden gegeven:
valk van 2 meter --> giervalk
o wacht dat is wel erg groot :P

firecrest

Citaat van: Sjoerd V. op juni 19, 2010, 18:47:37 PM
inderdaad leuke quiz alleen wel een aantal domme antwoorden gegeven:
valk van 2 meter --> giervalk
o wacht dat is wel erg groot :P
Dat was mijn enige foute vraag! Gewoon niet nadenken en de grootste valk aanklikken met de gedachte dat het vast niet het flauwe antwoord een boot was ;)

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Folkert Jan

#171
pff deze ging voor mij ook slecht.
sowieso nog geen verstand van amerikaanse zangers dus maar op tuinfluiter gegokt vanwege de nekvlek :P
ook moet ik symphony for the devil niet aan roodmus denken dus voor de redstart gegokt
de laatste vraag ook fout:P ik vind vogelen raar  :angel:

Ow en kende lichte kop niet als kenmerk voor 1kj amerikaanse zilver. ik dacht dat ie gewoon zelfde kleur kop als lichaam had dus viel die voor mij af :P toen op heuglins gegokt welke ik dus niet ken.

wel erg leuk quiz.
soorten buiten de WP moet je bij mij nog niet mee aankomen. eerst maar eens alle ins en outs van onze eigen vogels en de wp leren kennen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

firecrest


Denro

Met de Anwb kan je ook een tapuit ontdekken Lars ;D

Had 30%
Ik doe wel aan snelquizen trouwens!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Lonnie Bregman

Pffff.... 10%  :-[ en nog gegokt ook!
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Deze quiz is misschien een beetje te moeilijk. 4 deelnemers scoren samen 70%... Of moeten de experts gewoon nog komen?

Jan vH

Ik had 20%. Ik heb ook alleen de Tapuit, Roodborsttapuit en Paapje op mijn lijstje, helaas.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Folkert Jan

ja deze was ook lastig. wel weer leerzaam!!
maar aantal tapuiten in Nederland rekende ik alleen de oenanthe familie mee. volgens mij zijn die andere geen echte tapuiten
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

#178
Leuke tapuiten quiz,

ging de fout in bij vraag 6 (had geen rekening gehouden met de roodborsttapuiten)
en met aantal gevallen van aziatische roodborsttapuit in NL

die met de roodstuittapuit is een leuke strikvraag, maar heb voordat ik naar marokko ging die tapuiten allemaal goed bekeken en kenmerken uit mn hoofd geleerd

(vraag 3 was logisch te beredeneren, westelijke blonde tapuit is enige van die 4 die in spanje voorkomt)
Gijs

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~