Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, januari 04, 2009, 14:17:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Het gaat niet om de waarnemingen zien, maar om de waarneming registreren

Ik doe nu bijna een jaar waarnemingen. Er zijn een aantal locaties (dus geen gebied!) die ik denk ik wel vaker zal gebruiken.
- Mijn tuin
- Het treinstation
- Bij school.

Als ik nu daar een waarneming doe, moet ik:
- Of stad/gebied zoeken (Stad weet je altijd wel, maar hoe een gebied/wijk heet weet ik vaak niet). En dan nog inzoomen en locatie terugzoeken.
- Of de vorige waarneming terugzoeken, en de coordinaten overnemen.

Als ik mijn eigen locatie/gebied kan opgeven, ben ik sneller terug op die locatie om een nieuwe waarneming daar te doen.

Wanneer je in je lijst van je waarnemingen op een gebied klikt, krijg je alles van die locatie. (bijv. 100.500 - 200.600)

Maar.... wanneer ik nu via "mijn gebied" opnieuw mijn tuin moet aanwijzen. Dan is de kans aanwezig dat die coördinaten niet hetzelfde zijn (bijv. 100.501 - 201.600), als waar ik afgelopen jaar mijn waarnemingen op heb gedaan. Dus dan krijg je, wanneer je via je eigen waarnemingen-overzicht op een gebied klikt, niet meer alle waarnemingen van die plek. Je krijgt dan óf alle waarnemingen van 100.500-200.600 óf alles van 100.501-201.600. Terwijl je dezelfde plek ermee bedoelt.

Dan kan je wel weer naar gebieden gaan en per gebied dat zoeken, maar dat is gedoe, terwijl de optie om het in je waarneming-lijst zo aan te klikken nú handig is, en in het geval van die gebieden mij wat overbodig lijkt...

(Sorry, ik vind het lastig om het helder uit te leggen omdat het een beetje ingewikkeld is. Stel gerust vragen.)

Jeroen Nagtegaal

Weet je wel dat je gewoon op de kaart kan klikken om de locatie aan te wijzen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Floppie

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 11, 2010, 18:12:07 PM
Weet je wel dat je gewoon op de kaart kan klikken om de locatie aan te wijzen?

Hoe denk je dat ik anders mijn waarnemingen invoer?

Ik zal toch eerst enigszins in de buurt van mijn locatie moeten komen, voor ik de exacte juiste locatie op de kaart kan aanklikken.


Jan vH

Citaat van: Floppie op juni 11, 2010, 18:14:55 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 11, 2010, 18:12:07 PM
Weet je wel dat je gewoon op de kaart kan klikken om de locatie aan te wijzen?

Hoe denk je dat ik anders mijn waarnemingen invoer?

Ik zal toch eerst enigszins in de buurt van mijn locatie moeten komen, voor ik de exacte juiste locatie op de kaart kan aanklikken.
Je kan als je een gebied hebt aangemaakt kun komt dat gebied ook in de lijst voor van gebieden die je kunt kiezen bij het invoeren van een waarneming.

Dus:
- Eerst gebied aanmaken voor je tuin, school, station.
- Dan kun je bij het invoeren van de waarnemingen als je bij gebied bijvoorbeeld 'tuin' intypt het gebied 'tuin' ook tegenkomen.
- Dan misschien nog even de pijl preciezer zetten

Hopelijk kun je hier iets mee.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Door in te zoomen en te klikken, verschijnt er een rode pointer, deze geeft de locatie exact weer, dan zijn de coordinaten toch niet nodig?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent

CiteerMaar.... wanneer ik nu via "mijn gebied" opnieuw mijn tuin moet aanwijzen. Dan is de kans aanwezig dat die coördinaten niet hetzelfde zijn (bijv. 100.501 - 201.600), als waar ik afgelopen jaar mijn waarnemingen op heb gedaan. Dus dan krijg je, wanneer je via je eigen waarnemingen-overzicht op een gebied klikt, niet meer alle waarnemingen van die plek. Je krijgt dan óf alle waarnemingen van 100.500-200.600 óf alles van 100.501-201.600. Terwijl je dezelfde plek ermee bedoelt.
Nee, want je tekent je tuin in en bepaalt zelf de grenzen. Alle waarnemingen die binnen deze grenzen vallen worden getoond. Of dit nu 100,501-201,600 is of 100,500-201,600.
Vincent

Floppie

@ Jan....
Ja dat is inderdaad precies wat ik wil.
Alleen ben ik al bijna een jaar lid hier en heb ik dus al heel wat waarnemingen op locaties staan.
Als ik nu locaties in "mijn gebieden" ga maken, komen mijn gebruikte locaties en die gemaakte gebieden niet overeen.
Dát is mijn "probleem".

@ Jeroen,
Als je de coordinaten gebruikt heb je alle waarnemingen op exact dezelfde plek.
Als ik elke keer opnieuw die locatie moet zoeken (met de rode pointer), is de kans groot dat ik elke keer een nét iets andere locatie eraan geef. Dat wil ik niet.

@ vincent
Mijn balkon is 1 bij 2 meter. Meer een locatie dan een gebied dus.

Maargoed, dan nog zou ik het handig vinden als er bij "mijn gebieden" mogelijkheid komt om coordinaten in te voeren. En/of er bij de kaarten een knop komt "voeg toe aan mijn gebieden".

Vincent

CiteerAlleen ben ik al bijna een jaar lid hier en heb ik dus al heel wat waarnemingen op locaties staan.
Als ik nu locaties in "mijn gebieden" ga maken, komen mijn gebruikte locaties en die gemaakte gebieden niet overeen.
Dát is mijn "probleem".
En dat is nou juist geen probleem, probeer het eens..

CiteerEn/of er bij de kaarten een knop komt "voeg toe aan mijn gebieden".
En dat is wel een probleem, want gebieden zijn ingetekende vlakken, geen punten (zoals je die aangeeft op het invoerformulier).
Vincent

Floppie

Ja, maar mijn vraag is dus voor een locatie, en niet voor een gebied.

Jeroen Nagtegaal

Waarnemingen hoeven niet elke keer exact dezelfde coordinaten te hebben. Als je jou tuin intekent als een vlakje van 5 bij 5, en je noemt het Balkon, Thuis of iets anders. Dan komen alle waarnemingen daarin. Door onnauwkeurigheid van oa Google Maps heeft het ook geen zin om elke keer dezelfde coordinaten aan te houden.

Een andere optie, is het maken van een papieren lijstje met de coordinaten en dat naast je scherm te plakken, om ze vervolgens zo uit je hooft te leren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent

Citaat van: Floppie op juni 11, 2010, 18:47:17 PM
Ja, maar mijn vraag is dus voor een locatie, en niet voor een gebied.
Je balkon is ook een gebied, probeer maar, het werkt.
Vincent

Margreet Kwh

Hallo Hisko de Vries,

ik heb een wens voor het zichtbaar maken van foto's. Kun je de gallen toevoegen als soortgroep, zodat je alle gallenfoto's als groep kunt opvragen?
Alvast hartelijk dank,

groet van Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: MarKoHu op juni 14, 2010, 13:40:40 PM
Hallo Hisko de Vries,

ik heb een wens voor het zichtbaar maken van foto's. Kun je de gallen toevoegen als soortgroep, zodat je alle gallenfoto's als groep kunt opvragen?
Alvast hartelijk dank,

groet van Margreet.

Zo? http://waarneming.nl/foto/index?g=18&id_kleed=1072&z=1&sort=date&from=2010-04-15&to=2010-06-14
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

Jeroen, bijna goed maar dan mis je nog wat galvormende soorten.
Nee het is niet mogelijk om alle gal vormende soortfoto`s in 1 scherm op te halen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2010, 07:47:46 AM
dennis, de forum software komt gewoon uit een doosje daar is zelf niet aan te knutselen

Als je beetje van programmeren weet kun je het best aanpassen ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerard Troost

Citaat van: rnbflavour op juni 14, 2010, 15:27:20 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 28, 2010, 07:47:46 AM
dennis, de forum software komt gewoon uit een doosje daar is zelf niet aan te knutselen

Als je beetje van programmeren weet kun je het best aanpassen ;)
En na de eerst volgende update weer, en daarna weer en weer en weer......
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Margreet Kwh

Citaat
CiteerJeroen, bijna goed maar dan mis je nog wat galvormende soorten.
Nee het is niet mogelijk om alle gal vormende soortfoto`s in 1 scherm op te halen

Helaas, Hisko, maar door de tip van Jeroen kan ik in elk geval de galmuggengallen ophalen!  :duim:

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

En door de soortgroepen te wijzigen kun je dat ook doen bij de andere soortgroepen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Margreet Kwh

Jeroen, welk stukje van de formule betreft de soortgroepen?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

hiskodevries

Citaat van: MarKoHu op juni 16, 2010, 14:52:48 PM
Jeroen, welk stukje van de formule betreft de soortgroepen?

Margreet.
Margreet de keuze achter 'soortgroep' in dat scherm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Margreet Kwh

@Hisko:

Ik bedoelde het stukje: "id_kleed=1072"
Maar via het invoerscherm kan natuurlijk ook. ;)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Je kan in de link, gewoon de soortgroep wijzigen. Elke soortgroep heeft een andere code voor Gal
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Reinaerde

Wanneer je op soorten zoekt kun je bijvoorbeeld bij "Vliegen en Muggen" ook nog de familie aangeveb bv Asilidae. Wanneer je een bepaald gebied op soorten wilt checken dan kun je de families niet apart aangeven, zou die mogelijkheid ook daar kunnen worden toegevoegd? Temeer daar bij vliegen en muggen alles op alphabetische volgorde staat ofwel alle families doorelkaar.
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

nick

Al geruime tijd bestaat de mogelijkheid een foute determinatie te melden met de optie "rapporteer een (mogelijke) foute determinatie". Lijkt meestal goed te werken, maar een dikke maand geleden kwam ik een melding tegen, die, volgens mij, niet klopte. Deze heb ik zo gemeld, maar vervolgens gebeurde er helemaal niets, althans niet voor zover ik het kon zien. Natuurlijk is het heel goed mogelijk dat ik er zelf naast zat (was evenwel niet het geval, naar mijn mening), maar wellicht is het een idee, een terugkoppeling in te bouwen van admin naar fout-rapporteerder, in het geval de foutmelding niet klopt, of de foutmelding om een andere reden niet verwerkt wordt (waarnemer is het er niet mee eens, admin 'durft' het niet aan, of een andere reden?). Zo kan je als "foutrapporteerder" in ieder geval zien wat er met je melding gebeurt.  Is dat een ideetje, zo vaak zal dit scenario niet optreden, denk ik, dus heel veel extra werk hoeft het niet te kosten. met vriendelijke groet, Nick van der Ham
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

hiskodevries

Nick, jouw opmerkingen zie ik niet meer staan, dat betekend dat die waarnemingen al zijn behandeld.
niet elke opmerking behandelen we
zo staan d`r nogal wat tussen over verkeerde datums, dat is voor een algemene soort helemaal niet van belang of dat 1 dag scheelt
ook worden opmerkingen geplaatst als 'ik was daar vandaag ook maar heb de soort niet gezien' daar kan je ook niet zo heel veel mee.
waar we echt mee zijn geholpen zijn foto`s die fout zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

nick

Hallo Hisko,

Ik weet niet zeker of we het wel over hetzelfde hebben, maar ik zal toch maar concreet worden: zo rond 10 mei heb ik gereageerd  met de optie "rapporteer een (mogelijke) foute determinatie" bij de volgende waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/41430677

Volgens mij betreft dit geen Kleine Wolfsklauw, maar vermoedelijk Dennenwolfsklauw.
Dit had ik dus doorgegeven, maar vervolgens gebeurt er niets. Misschien zit ik er naast, maar dan zou ik dát ook graag horen. Overigens weet ik eigenlijk wel zeker dat het géén Kleine Wolfsklauw is, en ik vermoed dus dat het Dennen-  is. En natuurlijk gaat dit alleen over de foto, want meer informatie krijg je niet bij deze waarneming.
Groet, Nick
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

HPM

Omdat de optie "rapporteer een (mogelijke) foute determinatie" maar één keer is te gebruiken zou je die alleen moeten gebruiken als je zeker bent omdat je anders de mogelijkheid van op die manier melden blokkeert voor iemand die wel zeker is. Als je niet zeker weet wat het dan wel is kun je het beter in het forum melden. Dan kan er over worden gediscussieerd wat het dan wel is.

--
Groeten, Herman vander Meer

Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op juni 17, 2010, 18:53:30 PM
Omdat de optie "rapporteer een (mogelijke) foute determinatie" maar één keer is te gebruiken zou je die alleen moeten gebruiken als je zeker bent omdat je anders de mogelijkheid van op die manier melden blokkeert voor iemand die wel zeker is. Als je niet zeker weet wat het dan wel is kun je het beter in het forum melden. Dan kan er over worden gediscussieerd wat het dan wel is.

--
Groeten, Herman vander Meer


Wat een onzin.

Als er iets fouts op de website staat moet je dat zo snel mogelijk melden via de daarvoor bedoelde knop, een admin bepaalt dan wel of het terecht of onterecht is. De knop heet niet voorniets "raporteerd een (MOGELIJKE) foute determinitie"]

Gewoon blijven melden Nick!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Nick, die waarneming is al goedgekeurd, dan komt die niet meer in beeld in adminlijsten en zal je zo`n waarneming via het forum ter discussie moeten stellen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: hiskodevries op juni 18, 2010, 08:15:08 AM
Nick, die waarneming is al goedgekeurd, dan komt die niet meer in beeld in adminlijsten en zal je zo`n waarneming via het forum ter discussie moeten stellen.
Maar dan werkt die functie toch niet?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com