Naar welke soortgroepen kijk jij nog meer naast vogels?

Gestart door Robertmeer, juni 10, 2010, 20:09:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robertmeer

Zomer: de tijd dat vogels niet meer zingen en dus vallen ze minder goed op. Veel vogelaars gaan daarom tijdelijk over naar andere soortgroepen. Naar welke soortgroepen kijk jij? Je kan op drie verschillende soortgroepen stemmen!

Zal zelf alvast aftrappen. Sinds vorig jaar heb ik dagvlinders ontdekt. Dat is een erg leuke soortgroep: kleurrijk, niet al te veel soorten en ze komen overal voor. Daarnaast ook wel naar zoogdieren.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jarinka

Sinds een paar dagen kijk ik ook actief naar dagvlinders. Ze zijn mooi en best makkelijk te fotograferen :D
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Zoogdieren, libellen, dagvlinders. Je moet wat in de zomer...

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

stefanhageman

Zoogdieren(eigenlijk altijd wel), reptielen/amfibieën en de laatste tijd probeer ik planten te inventariseren in mijn buurt maar dat lukt nog niet echt......
Stefan Hageman


Rickschonewille

Libellen en vlinders vindt ik nog wel aardig, maar ik blijf toch echt vogelen in de zomer.. :)

ArjenDrost †

Bij mij is het meer zo dat ik naast libellen af en toe ook nog naar vogels kijk. Mag dat ook ;)

Maico Weites

Citaat van: Robertmeer op juni 10, 2010, 20:30:57 PM
Citaat van: m.weites op juni 10, 2010, 20:14:53 PM
Drie maar? ;D
Hoeveel keuzes wou je hebben dan? ;)

Ik 'doe' naast vogels ook planten, paddenstoelen, dagvlinders, libellen, kevers, (zweef)vliegen en ook wel zoogdieren en andere insecten. ;D
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Maarten Sluijter

Meestal Libellen en Dagvlinders, verder in de tuin meestal wel zweefvliegen en kevers.
.

Sjoerd

nachtvlinders, dagvlinders en libellen. En ook wel een beetje zweefvliegen (wil ik gaan doen ;D )

Robertmeer

Citaat van: m.weites op juni 10, 2010, 20:47:22 PM
Citaat van: Robertmeer op juni 10, 2010, 20:30:57 PM
Citaat van: m.weites op juni 10, 2010, 20:14:53 PM
Drie maar? ;D
Hoeveel keuzes wou je hebben dan? ;)

Ik 'doe' naast vogels ook planten, paddenstoelen, dagvlinders, libellen, kevers, (zweef)vliegen en ook wel zoogdieren en andere insecten. ;D
:o
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Denro

Voor mij vogeltjes, sinds vorig jaar zijn daar vlinders en libellen bijgekomen en eigenlijk let je toch ook altijd op zoogdieren.

En doordat ik planten heb moeten leren voor mijn studie (ongeveer 400 soorten plus latijn) probeer ik vaak ook planten op naam te brengen, ook al is het alleen maar de familienaam. Is wel handig dat ik de latijnse namen niet vergeet.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jan vH

Ik kijk altijd al naar andere soortgroepen. In het begin vooral zoogdieren, maar omdat je die met uitzondering van Ree eigenlijk bijna niet ziet ben ik daar niet heel actief in. Ik heb daarvan o.a. Wild Zwijn, Edelhert, Eekhoorn, Dwergvleermuis, Rosse Woelmuis, Bosmuis, Bunzing en Vos gezien. Mijn eerste waarneming was een amfibie, en ook reptielen heb ik in het begin redelijk wat gezien. Nu kijk er meer naar als ik ze toevallig zie. Van die soortgroep heb ik o.a. Rugstreeppad en drie soorten hagedissen gezien. Dagvlinders en libellen doe ik vooral in de zomer in de natuurgebieden rond Barneveld, daarmee ben ik vorig jaar gestart. Daarbij heb ik nog niet echt speciale soorten, wel o.a. Weidebeekjuffer (die zitten hier vrij veel) en Heivlinder. Andere soortgroepen kijk ik eigenlijk heel weinig naar, dat zou ik eigenlijk meer moeten doen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rick_Karsenbarg

Ik ben juist andersom begonnen ;)  Vrienden van mij waren voornamelijk vogelaars. Ik ben begonnen met de dagvlinders en daarna libellen, en deze winter pas erbij gaan vogelen. Omdat, ja en daar komtie, het dan een beetje rustig is met de vlinders en libellen.
Leuke soorten vlinders hier in de buurt zijn vooral kleine ijsvogelvlinder en bosparelmoer.
Overigens vind ik reptielen en amfibien ook een leuke soortgroep, al twee jaar ongeveer 8 avonden op zoek geweest naar de knoflookpad, en die recentelijk erbij kunnen schrijven ( alleen horen natuurlijk :( )
Zoogdieren is inderdaad moeilijk! Vooral de boommarter zou hier in de buurt moeten kunnen, maar ook dat blijft een toevalstreffer, tenzij je een nestboom weet natuurlijk
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

Timo Roeke

Zoogdieren, dagvlinders & reptielen, amfibieen & vissen.

rrrrr

Hangt van het jaargetijde af.....
Vogels, nachtvlinders/micro's, libellen/juffers vormen de hoofdmoot.
Daarna volgt al het moois wat ook nog voor de lens komt.

Rob



Jan vH

Citaat van: Rick_Karsenbarg op juni 11, 2010, 09:36:57 AM
Zoogdieren is inderdaad moeilijk! Vooral de boommarter zou hier in de buurt moeten kunnen, maar ook dat blijft een toevalstreffer, tenzij je een nestboom weet natuurlijk
Boommarter zit hier ook wel, maar is inderdaad erg moeilijk. Maar een keer moet het wel lukken.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

rrrrr

Citaat van: Jan vH op juni 11, 2010, 17:03:36 PM
Citaat van: Rick_Karsenbarg op juni 11, 2010, 09:36:57 AM
Zoogdieren is inderdaad moeilijk! Vooral de boommarter zou hier in de buurt moeten kunnen, maar ook dat blijft een toevalstreffer, tenzij je een nestboom weet natuurlijk
Boommarter zit hier ook wel, maar is inderdaad erg moeilijk. Maar een keer moet het wel lukken.

Een collega vond een gat op ca. 2meter hoog in een boom en er kwam geluid uit.
Uit pure nieuwsgierigheid er een compactcamera ervoor gehouden en kijken wat daar uit kwam........
Werd 'ie toch boos aangekeken....Een boommarter "face to lens" op de plaat.
Was de collega wel van geschrokken en hij doet dit soort stunten niet snel weer.... ;D

Rob

nielsyese

Ik doe eigenlijk alles, m.u.v. de nachtvlinders, libellen, sprinkhanen, cicaden, plantenluizen en paddenstoelen, hoewel ik ook binnen deze groepen af en toe een waarneming invoer. Naast vogels spreken Diptera mij het meest aan.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Ik begin ook steeds meer te letten op planten.  :) Mijn lijstje is nu echt nog niets (minder dan twintig soorten), maar gisteren al de eerste zeldzame soort (heb ik eerder ook wel gezien, maar toen niet ingevoerd), namelijk Moeraswolfsklauw.

Libellen en vlinders beginnen trouwens ook steeds beter te lukken, vandaag bijvoorbeeld de Kleine Roodoogjuffer nieuw.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

ArjenDrost †

Citaat van: Jan vH op juni 14, 2010, 19:03:53 PM
vandaag bijvoorbeeld de Kleine Roodoogjuffer nieuw.
Weet je zeker dat het Kleine Roodoog was? Die vliegen namelijk nog maar nauwelijks Grote Roodoog is op dit moment een stuk algemener.

Jan vH

Citaat van: ArjenDrost op juni 14, 2010, 19:12:14 PM
Citaat van: Jan vH op juni 14, 2010, 19:03:53 PM
vandaag bijvoorbeeld de Kleine Roodoogjuffer nieuw.
Weet je zeker dat het Kleine Roodoog was? Die vliegen namelijk nog maar nauwelijks Grote Roodoog is op dit moment een stuk algemener.
Zou inderdaad ook kunnen.  :( Ik vond 'm zeker niet fors ogen, en Grote Roodoog is nog nooit bij Barneveld gemeld, vandaar dat ik Kleine dacht. Maar ik bedenk dat dit niet echt voldoende is. Ik heb hem op onzeker gezet.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

ArjenDrost †

Citaat van: Jan vH op juni 14, 2010, 19:21:20 PM
Zou inderdaad ook kunnen.  :( Ik vond 'm zeker niet fors ogen, en Grote Roodoog is nog nooit bij Barneveld gemeld, vandaar dat ik Kleine dacht. Maar ik bedenk dat dit niet echt voldoende is. Ik heb hem op onzeker gezet.
Er zit maar 3mm verschil tussen grote en kleine, zoveel heb je dus niet aan dat kenmerk ;)


Was hij al uitgekleurd (dus met rode ogen en blauw)? In dat geval is Kleine nog minder waarschijnlijk. Als ze al vliegen, zijn ze nog maar net uitgeslopen, en het duurt meestal even voordat ze op kleur zijn. Rode vliegt al langer en zijn idd al mooi uitgekleurd.


Groeten, Arjen

Jan vH

Citaat van: ArjenDrost op juni 14, 2010, 19:23:32 PM
Citaat van: Jan vH op juni 14, 2010, 19:21:20 PM
Zou inderdaad ook kunnen.  :( Ik vond 'm zeker niet fors ogen, en Grote Roodoog is nog nooit bij Barneveld gemeld, vandaar dat ik Kleine dacht. Maar ik bedenk dat dit niet echt voldoende is. Ik heb hem op onzeker gezet.
Er zit maar 3mm verschil tussen grote en kleine, zoveel heb je dus niet aan dat kenmerk ;)


Was hij al uitgekleurd (dus met rode ogen en blauw)? In dat geval is Kleine nog minder waarschijnlijk. Als ze al vliegen, zijn ze nog maar net uitgeslopen, en het duurt meestal even voordat ze op kleur zijn. Rode vliegt al langer en zijn idd al mooi uitgekleurd.


Groeten, Arjen
Dan maak ik er een onzekere Grote van, en ga morgen nog even kijken (is toch vlakbij). Bedankt voor de leerzame informatie.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maarten Sluijter

Vandaag in de tuin;

       
  • Koraaljuffer 2
  • Azuurwaterjuffer 3
  • Vuurjuffer 4
  • Lantaarntje 1
  • Bont Zandoogje 1
  • Klein Koolwitje 1
.

Sjoerd

ik had vandaag een koninginnenpage in de tuin tijdens nederland-denemarken ;D ;D En ook weer wat vuurjuffers en een citroenvlinder ;)