vers uitgekomen: Dolycoris baccarum

Gestart door Arno van Stipdonk, juni 12, 2010, 18:58:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Deze wantjes? zijn net uitgekomen, zaten aan de onderzijde van een eikenblad (zomereik). Is er al iets over de soortnaam te zeggen?

MarjoSmeets

Dit zijn nimfen 1ste stadium. Bij de wantsen zijn dat er in totaal 5. Er zijn de laatste tijd meerdere topics geweest met dit soort nimfjes en daarin komt naar voren dat het in dit stadium nog niet te zeggen is wat het is, er zijn meerdere gelijkende.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=109920.0.html
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Ze zullen doorgaans vermoedelijk best te doen zijn, of in elk geval tot genus ofzo, maar dan moet je ze wel eerst van alle soorten kennen. Is er eigenlijk literatuur voor de eitjes en eerste stadia?

Deze zijn in elk geval alvast geen groene stinkerds - veel te smalle achterlijfjes en de kleur klopt ook niet. Ben wel benieuwd, ik zou deze vorm misschien bij Piezodorus ofzo verwachten (maar de eitjes niet en ook niet aan eik). Eysarcoris lijkt ook een wat smallere habitus te hebben, maar niet deze kleur?

Zou het eventueel Zicrona kunnen zijn? Of hebben die tandjes op de eitjes?
Kent iemand de eitjes en 1e nimfjes van Aelia?
Of is het misschien zelfs van een Cidnidae ofzo?

Volgens mij moeten we eens een eitjes/ukkies-overzichtje in elkaar fröbelen  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Er is erg weinig bekend over de eitjes en de 1e stadium nimfs volgens mij.
Zou leuk zijn om dat uit te zoeken maar volgens mij zijn de nimfen ook nog eens erg variabel in de 1e stadiums, is een flinke opgave.
Ben nog niet gepensioneerd anders had ik iets meer tijd gehad om wat meer er mee bezig te zijn.


Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

heb even door de eerste pagina's van de Pentatomidae bibliografie van Rider gebladerd. Daar zitten een hoop publicaties tussen over "life-history", "egg morphology" en wat dies meer zij. Helaas zijn de meeste van ruimschoots na 1923 (voor 1923 in Amerika public domain) en de overgrote meerderheid zal dus wel niet online te vinden zijn, anders dan tegen betaling van 40 Euri voor een paar A4tjes aan de Springers (etc) van deze wereld. Jammer,

Neemt niet weg dat in een goede entomologische bib dus wel het nodige te vinden zal zijn.

Heeft ooit al iemand een mooie "verzamelwerk" (overzicht van alle bekende soorten) van al die losse publicaties gemaakt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arno van Stipdonk

Ok, ik had ook wel verwacht dat het lastig zou zijn maar wist niet dat er zo weinig bekend was over het eerste stadium van de nimf.
Ik ga in ieder geval nog een keer terug om te bekijken of ik ze nog terug kan vinden. Bedankt voor jullie reacties.

harry60

Volgens mij na een paar dagen gaan ze al vervellen en is er misschien meer te zien.
Het nadeel is dat ze niet zo lang bij elkaar blijven zitten.
Maar wie weet vind je ze daar in de buurt nog

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: Arno van Stipdonk op juni 13, 2010, 10:18:02 AM... wist niet dat er zo weinig bekend was over het eerste stadium van de nimf
Ik vermoed dat Berend ze zo uit z'n mouw schudt, of in elk geval een behoorlijk nauwkeurige richting ;) Maar voor (eigenlijk nog niet eens ermee) beginnende sukkels zoals ik is het lastig om een overzicht van alle gelijkende soorten bij elkaar te scharrelen. Ik heb wel gezocht en verzameld, maar lang nog niet voor alle soorten foto's gevonden op internet, laat staan betrouwbaar op naam gebrachte.

Als je het leuk vindt kun je de wereld natuurlijk een stap verder helpen door deze (whatever het is) eens duidelijk met foto's te documenteren.

Recept:

  • Nimfjes ophalen
  • Kleine mini eikenboompje/scheut onder de vindplaats uitgraven zodat je dezelfde waardplant hebt
  • Eikenscheutje thuis in potje planten, water geven, nimfjes erop
  • Zelf doe ik er een windlicht omheen (zo'n glazen buis om buiten je kaarsjes uit de wind te houden) afgedekt met fijn gaas (stukje vitrage), zodat ze niet wegwandelen.
  • Af en toe niewe kiekjes schieten
  • Kiekjes hier en/of bij de waarneming toevoegen
  • ... weer een soort gedocumenteerd voor de mensheid om van te genieten  :lol:
Het lijkt me dat dit plantenzuigers zijn en dan is de kans erg groot dat ze op de goede waardplant zitten (mama knows best), maar je moet wel de mogelijkheid openhouden dat mama verdwaald was of ervan uitgaat dat ze wel van de boom af zullen donderen ofzo (gras/brandnetels/ander onder de boom?) of dat het toch rovertjes zijn. Eén van de boven genoemde soorten (Zicrona) heeft rode nimfjes en is een rover, maar het is een Asopinae en de andere eitjes van Asopinae die ik ken zijn getand, niet glad - maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog geen plaat van de eitjes van Zicrona gevonden (??)

Om alternatief 1 (verdwaald) open te houden zou je wat gras/brandnetel/onkruid bij het eikje in de pot kunnen meeplanten, dan hebben ze iets meer keus.

Bij alternatief 2 (rovers) wordt het lastiger, tot nu toe heb ik het even aangekeken en ze daarna maar gewoon weer losgelaten (Arma/Troilus). Je zou het kunnen proberen met bladluis, eitjes/larvjes van bijvoorbeeld Zuringhaantjes die je momenteel makkelijk kunt vinden en/of kleine rupsjes, maar het zal bewerkelijk zijn en zolang je niet weet welke soort is het ook lastiger om prooidieren te kiezen.

Misschien dat Berend tips heeft voor rovers? Eten ze ingeweekte hondenbrokjes? (ik zeg maar wat geks)

Anyway, ophalen en een paar dagen bekijken kan sowieso wel, als ze niet aan de plant zuigen kun je ze altijd nog uitzetten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Okay, Zicrona is het alvast niet - heeft inderdaad zoals ik al vermoedde tandjes op de eitjes (net als andere Asopinae) B)

Zie pagina 25 fig. H.
(en) Southwood, T.R.E. (1956) The structure of the eggs of the Terrestrial Heteroptera and its relationship to the classification of the group. - Transactions of the Royal Entomological Society of London, vol.108(6), pp.163-221, 13 figs. (PDF)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arno van Stipdonk

Ok, met zoveel enthousiasme moet ik ze wel ophalen. :D
Geintje. Is gewoon leuk om er eens een paar te volgen, ik probeer ze vandaag nog op te halen.
Wordt vervolgd....

Arno van Stipdonk

Gisteren ben ik niet meer terug kunnen gaan dus vandaag tijdens mijn pauze teruggeweest en de wantsjes opgehaald. Ze zien er nog hetzelfde uit, afwachten maar wat er nu van gaat komen. Als er iets verandert plaats ik nieuwe foto's.

harry60

Ben erg benieuwd zal niet zo lang duren voor de volgende vervelling.
Zit ook nog aan Tritomegas bicolor te denken.... zijn allemaal gissingen.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arno van Stipdonk

Ben ook wel benieuwd. Mijn gok: Dolycoris baccarum. :)

harry60

Denk niet dat het Dolycoris baccarum zijn volgens mij zijn deze eitjes geheel wit.  ;D

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

In de bijlage Dolycoris baccarum ;)

Maar je hebt in zoverre gelijk dat de eitjes wel iets gestructureerd zijn en pietepeuterige tandjes langs het deksel hebben - dat had ik vorige keer niet gezien (geen bril op :rolleyes: ). Beperkt de keuze weer - later nog eens mee puzzelen ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arno van Stipdonk

Ik gok niet meer. :)


Eerste vervelling is aan de gang. Twee zijn er bij elkaar gaan zitten op een apart eikenblad, de rest zit nog bij elkaar wat wel een zooitje begint te worden.

harry60

Gewoon laten gaan, komt allemaal goed, ze zijn nog niet uit gekleurd dus morgen kunnen we misschien meer zien wat het is....
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema


Arno van Stipdonk


Arp

Tsjonge, absoluut "verrassend"  :o

Mijn eigen kweekje en de beesten op alle foto's die ik tot nu toe heb gevonden zijn beduidend minder rood (om niet te zeggen, helemaal niet rood). Het harige van de tweede stadium larve was me ook al opgevallen, en samen met die oppervlaktestruktuur en minitandjes van de eitjes (met bril op) zat dus lekker te puzzelen met "iets nauw verwant aan Bessenwants"  :rolleyes:

@Berend: Is er een verklaring voor dat kleurverschil? Voedsel? Temperatuur?

@Arno: Blijf je ze nog even volgen? Ben wel erg benieuwd hoelang die rode kleur erin blijft.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arno van Stipdonk

Hoi Arp,


Ik hou ze voorlopig bij me, veel te leuk om ze te kunnen volgen.
Ze zullen nog even moeten wachten voordat ze weer vrij mogen. >:D
Ben dit jaar toch al voorzichtig begonnen met wat kweekjes.
Reeds twee microvlinders en een keversoort met succes "grootgebracht".  ;D

Arno van Stipdonk

Arp,


Weet jij zo of ze alleen eikenblad nodig hebben? Of eventueel welke andere plant?

Arp

Hoi Arno,

Helaas weet ik (nog steeds) nagenoeg niks over Wantsen en heb er ook geen naslagwerk voor. Destijds wist ik zonodig nog minder en omdat ik ook niet wist welke soort het was en ik de eitjes op een talud langs de A1 in Amsterdam gevonden had op één of andere "(on)kruidachtige" (weettikveel) heb ik ze thuis toen ze uitkwamen een pot aangeboden met een wilde mengelmoes van diverse onkruiden uit een weiland (zodat ze keus hadden) waarop ze het overleefd hebben - nou ja 5 van de 10 ofzo. Hier mijn verslagje van destijds - misschien dat iemand de waardplant herkent waar moeke Bessenwants haar eitjes aan had toevertrouwd ?

Ook vind ik de adulten regelmatig op diverse plantjes in weilanden, maar op internet (o.a. het onvolprezen British Bugs) lees ik dan weer "Sleedoorn" en planten uit de Rozenfamilie.

Kortom: Ze zullen niet erg kieskeurig zijn, maar wellicht heeft Berend of iemand anders nog betere tips - ik klungel meestal maar wat aan ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arno van Stipdonk

Ok bedankt voor de info Arp. Ik ga ook maar eens wat aan klungelen... ;)