Afbranden heide Bargerveen

Gestart door markmeijrink, februari 09, 2010, 12:21:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20en%20achtergronden/Nieuws/Afbranden%20heide%20Bargerveen.aspx?utm_source=twitter

Als achtergrond heb ik een pdf bijgevoegd. Dit is een OBN nieuwbrief waarin branden als beheersmaatregel wordt toegelicht.

M.v.gr. Mark

wimtegels

Lekker fikkie stoken.

Brand is een goede remedie tegen brand. Een van de beste brandpreventies is een gecontroleerde brand. Je neemt de brandbare stof weg.

Ervaring met grote bosbranden heeft beleerd dat deze het meest gevaarlijk zijn waar lang geen brand meer is geweest. Er is daar zoveel brandbaar materiaal aanwezig dat het vuur alles vernietigende vormen aan kan nemen.

Daarbij: Brand is ook een natuurlijk fenomeen.

Een goede maatregel dus?

Het ligt aan je uitgangspunten en doelstelling. Persoonlijk geloof ik niet zo in uitgestrekte heidevelden in het binnenland. In mijn visie: Heidebeheer is het stopzetten van natuurlijke processen (successie) en dus het vechten tegen natuurlijke ontwikkeling.
Maar ik weet dat velen, zo niet de meesten, deze visie niet delen en ik zal me dus neer moeten leggen bij de democratische meerderheid.

Ik zou pleiten voor strooksgewijs afbranden. Meer mozaïek en effectieve brandbanen om heidebranden die door vandalen of door onachtzaamheid ontstaan te belemmeren in hun uitbreiding.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

jvogels

het OBN nieuwsbrief verhaal gaat over het pre-advies branden als Effectgerichte maatregel, als je geinteresseerd bent in de voors en tegens, en de vragen die nog onbeantwoord zijn: het rapport is te downloaden op:

http://dt.natuurkennis.nl/uploads/dk117_O_Branden_als_EGMmaatregel.pdf


Elachista

Branden zijn anders best nuttig, ik ken bepaalde stukken die hier afgefikt zijn en dat is nu een prachtige heidevegetatie geworden!
Groet,
Tymo

marcel123

Citeer Een van de beste brandpreventies is een gecontroleerde brand. Je neemt de brandbare stof weg.
Lijkt een acuteel standpunt met de evacuatie van bergen ivm met een duinbrandje.

Lampe

Citaat van: Avondrood op april 15, 2010, 00:26:10 AM
Branden zijn anders best nuttig, ik ken bepaalde stukken die hier afgefikt zijn en dat is nu een prachtige heidevegetatie geworden!

Inderdaad! Dat is hier in Drenthe ook het geval. Jammer genoeg hoor/lees je het alleen int nieuws als er brand is. Jammer dat ze geruime tijd daarna niet eens gaan kijken in dat gebied! :)
Vriendelijke groet,

Nico

Jan vH

Maar het lijkt me toch ook niet goed als er zo veel afbrand als in Noord-Holland de afgelopen tijd. Ook al krijg je misschien een mooiere heide.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marije

Wat ik een mis in dit verhaal, is het fauna gedeelte. Denken ze er wel over na, wat dit voor gevolgen heeft voor de fauna? Gaan ze eerst alle dieren van hommels tot konijnen en vogels en overige dieren evacueren?
Als ze dat niet doen, zullen deze dieren dus omkomen in de brand.  :o :o
En de dieren die evt wel de kans krijgen om te ontsnappen aan de vlammenzee zijn hun leefgebied kwijt.

Miischien zie ik het wel te zwart wit. Dan hoor ik dat graag.

veldman

#8
Citaat van: Jan vH op april 15, 2010, 19:54:36 PM
Maar het lijkt me toch ook niet goed als er zo veel afbrand als in Noord-Holland de afgelopen tijd.
Het is geen ramp. Brand zorgt (net als extreme weersomstandigheden) voor acute verandering, da's inderdaad niet hetzelfde als bv. begrazing. Branden door natuurlijke oorzaak komen voor en kun je niet beoordelen als goed of slecht.
In het geval van de branden in Bergen (NH) is de oorzaak brandstichting en daar zit je natuurlijk niet op te wachten. 't Zou vreemd zijn als iedereen maar een beetje ongegeneerd fikkie kan stoken.

Ik ben het eens met Wim Tegels en dus ook niet zo voor afbranden als natuurbeheersactie. Het is namelijk veeleer een cultuurbeheersactie. Daar is op zich niets mis mee, maar wees dan als beherende organisatie wel duidelijk naar het publiek.

Citaat van: MarijeDenken ze er wel over na, wat dit voor gevolgen heeft voor de fauna? Gaan ze eerst alle dieren van hommels tot konijnen en vogels en overige dieren evacueren?
Ik geloof niet dat wilde dieren zich vrijwillig met de bus naar een ander terrein laten overbrengen. Zoals je weet kunnen veel dieren prima lopen, vliegen en kruipen. Als men van te voren even het gebiedje uitdrijft, is er al een hoop weg. De rest ontkomt voordat de brand hen bereikt heeft (gecontroleerde branden gaan niet zo snel) en er zal een klein deel slachtoffer worden.

Lampe

Natuurbeheer is keuzes maken.

Als je bos kapt dan zullen er soorten verdwijen, andere soorten komen terug.
Als je gebieden onder water zet zullen er soorten verdwijnen, andere soorten komen terug.

And so on.

Als je heide brand is dit goed voor bepaalde soorten, andere soorten verdwijnen en weer andere komen terug.

Keuzes keuzes. Zo werkt dat gewoon.

Citaat van: Marije op mei 27, 2010, 01:33:25 AM
Wat ik een mis in dit verhaal, is het fauna gedeelte. Denken ze er wel over na, wat dit voor gevolgen heeft voor de fauna? Gaan ze eerst alle dieren van hommels tot konijnen en vogels en overige dieren evacueren?
Als ze dat niet doen, zullen deze dieren dus omkomen in de brand.  :o :o
En de dieren die evt wel de kans krijgen om te ontsnappen aan de vlammenzee zijn hun leefgebied kwijt.

Miischien zie ik het wel te zwart wit. Dan hoor ik dat graag.
Vriendelijke groet,

Nico