Maandopdracht foto april-mei: Trekvogels!

Gestart door Vincent Hart, april 18, 2010, 22:55:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Eerlijk geleend van Birdpix: De 'maandopdracht'! Elke maand een themaopdracht. Stuur je mooiste/beste foto die aansluit op het thema naar vincenthartAPENSTAARTJEhotmail.com ('APENSTAARTJE' vervangen door '@'). Na de sluitingsdatum plaats ik de foto's in dit topic zonder vermelding van fotograaf. Na plaatsing kan de foto's kan iedereen zijn/haar favoriete foto's nomineren. De foto met de meeste nominaties wint.



Opdracht voor april/mei: Trekvogels: Fotografeer een vogel op doortrek.
Ingangsdatum opdracht (foto's moeten op of na deze datum gemaakt zijn): vrijdag 16 april
Sluitingsdatum insturen: vrijdag 21 mei 23.59u!



Spelregels Maandopdracht

Voor fotografen
* Foto maximaal 800 x 600 pixels.
* De foto moet gemaakt zijn op of na de ingangsdatum van de opdracht.
* De inzender moet de foto zelf gemaakt hebben.
* Deelnemers moeten jonger zijn dan 25 jaar.
* 1 inzending per deelnemer, MAAR:
* VOOR de sluitingsdatum mag je nog wisselen: Als je al een foto gestuurd hebt, maar vindt dat je inmiddels een betere foto hebt gemaakt, stuur je gewoon die betere foto op. Je eerdere inzending doet dan dus niet meer mee.
* LET OP: Het welzijn van vogel en omgeving zijn ALTIJD belangrijker dan je foto. Oftewel: Houd je ook bij het maken van foto's aan de Gedragsregels. GEEN nestfoto's!

Voor nomineerders
* Je mag een foto maar 1 keer nomineren.
* Je mag meerdere foto's nomineren.
* Uiteraard mag je niet je eigen foto nomineren.




Gierzwaluw - Jarinka Heijink (4e)


Zomertortel - Lars Buckx (2e)


Boomvalk - Folkert Jan Hoogstra (1e)


Zilverplevier - Maarten Sluijter (3e)


Ringsnaveleend - Robert van der Meer (4e)


Visdief *Nieuw* - Theo van Veenendaal 4e

Stem ze! Natuurlijk leuk als je aangeeft waarom je een bepaalde foto het mooist/best/meest bij het thema passend vindt. Doe dat in een berichtje in dit topic.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Vincent, moet het een vogel zijn die overvliegd. Of bijvoorbeeld een beflijster die op doortrek is, dus die aan de grond is ?

Vincent Hart

Hoi Rick, zoals Lars het zei 'een vogel die op doortrek is'. Dus het mag allebei :) De vogel hoeft op het moment van de foto niet aan het trekken te zijn (mag wel natuurlijk), maar mag inderdaad ook ter plaatse, of aan het foerageren zijn. Het moet in elk geval een doortrekker zijn. Duidelijker zo?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Dat betekent dan een vogel die niet of nauwelijks in Nederland broedt (een witgatje bijv.)
of een vogel in een niet-broedbiotoop (een Draaihals op een parkeerplaats bijv.)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Rickschonewille

Citaat van: HPM op april 19, 2010, 10:38:17 AM
Dat betekent dan een vogel die niet of nauwelijks in Nederland broedt (een witgatje bijv.)
of een vogel in een niet-broedbiotoop (een Draaihals op een parkeerplaats bijv.)

--
Groeten, Herman van der Meer

Ik zat net aan die draaihals te denken :P Maarja, helaas waren mijn foto's daarvan erg flut.

Maarten Sluijter

Nog twee vraagjes:
- wat is de maximale bestandsgrootte?
- wat zijn de maximale afmetingen?
.

Vincent Hart

Heel goed Maarten! Laten we afspreken max. 640x640 pixels, om te zorgen dat er ook op kleinere monitors geen scrollbalken om de foto's komen. Dan kan ik ze gewoon zoals ingestuurd plaatsen. Ok? Een standaard 4:3 foto wordt dan 640x480.

Denk dat ik de foto's ergens op Flickr zet (uiteraard 'geanonimiseerd') dus bestandsgrootte maakt dan niet uit - of vergis ik me in dat laatste?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Citaat van: vincenthart op april 19, 2010, 19:45:32 PM
Heel goed Maarten! Laten we afspreken max. 640x640 pixels, om te zorgen dat er ook op kleinere monitors geen scrollbalken om de foto's komen. Dan kan ik ze gewoon zoals ingestuurd plaatsen. Ok? Een standaard 4:3 foto wordt dan 640x480.
Volgens mij moet daarvoor 800 x 600 (of 800 bij 533) ook nog wel kunnen. Anders moet je wel een erg kleine monitor hebben wil het er niet oppasen volgens mij ;) En wat groter komen de foto's toch wel wat mooier uit.


Groeten, Arjen

Lonnie Bregman

Citaat van: ArjenDrost op april 19, 2010, 19:48:14 PM
Citaat van: vincenthart op april 19, 2010, 19:45:32 PM
Heel goed Maarten! Laten we afspreken max. 640x640 pixels, om te zorgen dat er ook op kleinere monitors geen scrollbalken om de foto's komen. Dan kan ik ze gewoon zoals ingestuurd plaatsen. Ok? Een standaard 4:3 foto wordt dan 640x480.
Volgens mij moet daarvoor 800 x 600 (of 800 bij 533) ook nog wel kunnen. Anders moet je wel een erg kleine monitor hebben wil het er niet oppasen volgens mij ;) En wat groter komen de foto's toch wel wat mooier uit.


Groeten, Arjen
Ik ben voor 640×640, anders krijg je die irritante scrollbalkjes in je topic.
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Sluijter

.

Sjoerd


firecrest

800x600 lijkt me inderdaad beter. Je krijgt dan geen scrollbalk, of je moet wel een heel klein beeldscherm hebben. Bij 800x600 zijn er veel meer details zichtbaar en komt de foto vaak beter uit.

Vincent Hart

Ik ben al gezwicht voor 800 x 600 - zie begin topic ;) Als dat niet blijkt te werken, herschaal ik de foto's wel en doen we de volgende opdracht met een aangepast formaat. Ok?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: vincenthart op april 18, 2010, 22:55:58 PM

Sluitingsdatum insturen: vrijdag 21 mei 23.59u!


Dat is al bijna! Even ter herinnering ;) 

Jarinka

Ik wil wel meedoen, maar mijn foto's zijn er niet leuk/origineel genoeg voor...
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Citaat van: Jarinka op mei 17, 2010, 21:48:11 PM
Ik wil wel meedoen, maar mijn foto's zijn er niet leuk/origineel genoeg voor...
Niet geschoten is altijd mis. Je kan vast nog wel ergens een leuke foto vandaan halen ;)  En de komende dagen is het ook nog even mooi weer om te fotograferen, lekker zonnig!

Rickschonewille

Dat word dan toch maar eens zoeken naar een Noordse kwik ofzo, heb namelijk nog geen enkele foto voor deze opdracht...... Wat word de volgende opdracht? Ik heb wel een suggestie... fotografeer een vogel in zijn broedbiotoop, dus bijv een blauwborst in het riet, een tapuit vlakbij een konijnenhol etc...

Jarinka

Maar niet heel mooi voor trekvogels :P. Bovendien mag ik er deze week waarschijnlijk niet meer op uit om te vogelen. Hele vage nieuwe regel van m'n ouders, ik mag maar 1x per week vogels kijken, en omdat ik zondagochtend ging trektellen mag ik nu zeer waarschijnlijk niet meer. Belachelijke regel die nergens op slaat! Dus binnenkort moet ik maar eens een paar uurtjes nablijven waardoor ik opeens anderhalf uur later thuis ben, want het Schothorsterbos is erg mooi rond deze tijd van het jaar.

Rietzangers vallen zeker niet onder deze opdracht, anders wist ik mijn keuze wel :P
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Gezien het aantal inzendingen tot nu toe is de kans op eeuwige roem in elk geval redelijk groot ... Of wachten jullie allemaal tot vijf voor twaalf? ;)

En Lars, ook van mij bedankt voor de reminder, zat me net vanochtend af te vragen welke datum we ook alweer hadden afgesproken  ;D

Rick stelt wel een goeie vraag, iemand al ideeen voor een volgende opdracht?

En Jarinka, wie weet helpt een goed gesprek? In elk geval lijkt het me handig voor je te weten waarom je niet vaker naar buiten mag. Volgens mij zouden ze blij moeten zijn met zo'n dochter  :duim: 
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Mijn vader heeft het liefst dat ik helemaal geen vogels kijk. Wat hem betreft ben ik buiten school en slapen om non-stop met huiswerk bezig. Vogels vindt hij helemaal niks, en vogelaars nog minder. Toen we hier nog maar net woonden reed hij een keer langs het benzinestation en zag daar een hoop vogelaars staan kijken bij de Kuifleeuwerik. Hij vond dat ze eruit zagen alsof ze het leven alleen nog maar door verrekijkers en camera's bekeken. En omdat hij niet wil dat zijn dochter ook in zo iemand verandert, probeert hij me zoveel mogelijk bij het vogels kijken weg te houden.
Mijn moeder vindt het een hele leuke hobby, maar ze is er niet blij mee dat ik in m'n uppie door onbewoonde gebieden struin. Maar ze weet dat ze me niet thuis kan houden als ze me verbiedt erop uit te gaan, dus daarom mag ik van haar maximaal 1x per week vogels kijken. En ze vond dat ze me daarmee een gunst verleende, want dan kan ik tenminste nog 1x per week vogels kijken, als het aan m'n vader zou liggen zou het nooit zijn.
Maar hopen dat ik er morgenmiddag op uit mag, en anders ga ik woensdagochtend (dan hoef ik pas heel laat op school te zijn, en zij denken dan dat ik op school zit. Niet de beste oplossing, maar ik wil gewoon de natuur in!)
Groeten, Jarinka Heijink

JohanvantBosch

Citaat van: Jarinka op mei 17, 2010, 22:09:12 PM
Mijn vader heeft het liefst dat ik helemaal geen vogels kijk. Wat hem betreft ben ik buiten school en slapen om non-stop met huiswerk bezig. Vogels vindt hij helemaal niks, en vogelaars nog minder. Toen we hier nog maar net woonden reed hij een keer langs het benzinestation en zag daar een hoop vogelaars staan kijken bij de Kuifleeuwerik. Hij vond dat ze eruit zagen alsof ze het leven alleen nog maar door verrekijkers en camera's bekeken. En omdat hij niet wil dat zijn dochter ook in zo iemand verandert, probeert hij me zoveel mogelijk bij het vogels kijken weg te houden.
Mijn moeder vindt het een hele leuke hobby, maar ze is er niet blij mee dat ik in m'n uppie door onbewoonde gebieden struin. Maar ze weet dat ze me niet thuis kan houden als ze me verbiedt erop uit te gaan, dus daarom mag ik van haar maximaal 1x per week vogels kijken. En ze vond dat ze me daarmee een gunst verleende, want dan kan ik tenminste nog 1x per week vogels kijken, als het aan m'n vader zou liggen zou het nooit zijn.
Maar hopen dat ik er morgenmiddag op uit mag, en anders ga ik woensdagochtend (dan hoef ik pas heel laat op school te zijn, en zij denken dan dat ik op school zit. Niet de beste oplossing, maar ik wil gewoon de natuur in!)

Laat je vader blij zijn dat je een hobby hebt en lekker naar buiten gaat.... En een beetje vertrouwen hebben in zijn dochter  ;D

firecrest

Die vervelende regels ken ik ook Jarinka... Niets aan te doen die ouders. Overigens hoef je alleen maar het raam open te doen om vogels te kijken ;)


De volgende opdracht mag verzonnen worden door de gene met de meeste nominaties toch?


Overigens is het misschien ook wel leuk om een verhaal bij de foto te plaatsen, zoals dat ook op birdpix gebeurd. Even vertellen waarom je juist deze foto hebt gekozen enzo.

Vincent Hart

Maarehm ... Stiekem toch gaan levert als ze d'r achter komen natuurlijk alleen maar extra ellende op. Misschien (ouders zijn net mensen tenslotte) kun je een afspraak met ze maken dat je als je bepaalde cijfers haalt, weer vaker naar buiten mag? Meteen een (extra) stimulans voor jou om goed je best te doen voor school, met een beloning in het vooruitzicht. Zij blij, jij blij  :duim:

Ennehm Lars, jij had het als vogelaar volgens mij heel wat erger kunnen treffen met minimaal de helft van je ouders ;)
Inderdaad mag de winnaar een nieuw onderwerp verzinnen, maar omdat we toch nog niet weten wie dat wordt (en misschien kan hij of zij zo snel niets verzinnen), kan het geen kwaad er allemaal een beetje over na te denken. Daarnaast is juni niet direct een maand waarbij je meteen een beeld hebt wat er op vogelgebied 'te doen' is ... Ik niet, in elk geval  ;D Ik wil jullie in elk geval niet massaal achter de net uitgevlogen jonkies aanhebben  :police:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Citaat van: Jarinka op mei 17, 2010, 22:09:12 PM
Mijn vader heeft het liefst dat ik helemaal geen vogels kijk. Wat hem betreft ben ik buiten school en slapen om non-stop met huiswerk bezig. Vogels vindt hij helemaal niks, en vogelaars nog minder. Toen we hier nog maar net woonden reed hij een keer langs het benzinestation en zag daar een hoop vogelaars staan kijken bij de Kuifleeuwerik. Hij vond dat ze eruit zagen alsof ze het leven alleen nog maar door verrekijkers en camera's bekeken. En omdat hij niet wil dat zijn dochter ook in zo iemand verandert, probeert hij me zoveel mogelijk bij het vogels kijken weg te houden.
Mijn moeder vindt het een hele leuke hobby, maar ze is er niet blij mee dat ik in m'n uppie door onbewoonde gebieden struin. Maar ze weet dat ze me niet thuis kan houden als ze me verbiedt erop uit te gaan, dus daarom mag ik van haar maximaal 1x per week vogels kijken. En ze vond dat ze me daarmee een gunst verleende, want dan kan ik tenminste nog 1x per week vogels kijken, als het aan m'n vader zou liggen zou het nooit zijn.
Maar hopen dat ik er morgenmiddag op uit mag, en anders ga ik woensdagochtend (dan hoef ik pas heel laat op school te zijn, en zij denken dan dat ik op school zit. Niet de beste oplossing, maar ik wil gewoon de natuur in!)

Jarinka, wat vinden je ouders dan wel een leuke hobby ? Vliegtuigspotten ofzo  ??? . Probeer gewoon iets te verzinnen, dat je ouders zich schuldig gaan voelen ofzo. Ik zou dan bijvoorbeeld zeggen, wil je dat ik de hele dag dan achter de computer ga zitten en helemaal geen flikker uitvoer, op zo'n punt zou ik het dan gooien bij m'n ouders. Dan zou hun reactie denk ik zijn, ok.. je mag vogelen wanneer je wilt als je cijfers er maar niet op achteruit gaan, dan gaan we weer terug naar 1x per week. Mijn ouders vinden het gelukkig een leuke hobby, ze rijden me zelfs overal heen als ik maar lang genoeg doorzeur.. En ze hoeven ook niet over m'n cijfers te zeuren, want die zijn gewoon goed. Dus ik heb volgensmij niks te klagen ^^

Jarinka

Dat heb ik al gedaan (zeggen dat ik anders alleen maar binnen achter de computer zit), maar toen vond mijn moeder dat ik zeurde. Hun probleem is niet dat mijn cijfers ervan achteruit (kunnen) gaan, maar mijn moeder vindt het niks dat ik in m'n uppie in the middle of nowhere fiets/loop, en mijn vader wil niet dat ik het leven alleen nog maar door verrekijkers en camera's kijk. Ik vind het niet erg dat ze het niet zo'n geschikte hobby vinden en dat ik overal zelf naartoe moet rijden, als ik maar zelf kan bepalen wanneer en hoeveel ik ga vogelen.
Heb net met veel moeite toestemming gekregen om vanmiddag te gaan vogelen, dus dat is tenminste positief.
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Citaat van: vincenthart op mei 17, 2010, 22:21:47 PM
Ennehm Lars, jij had het als vogelaar volgens mij heel wat erger kunnen treffen met minimaal de helft van je ouders ;)


Erger kan altijd wel, maar beter ook. Zo heb ik al een hele lijst aan soorten die ik hem gemist omdat ik niet mee mocht van mijn vader ( Kroonbos, Kildeer, bijna Sibsprink). Maar ook wel wat soortjes waarbij ik wel mee mocht...


Mijn foto is onderweg als het goed is. En als het niet goed is moet je het even zeggen, dan probeer ik het nog een keer ;)
Ik zal alvast gaan nadenken over de volgende opdracht ;D

Lonnie Bregman

#27
Mijn ouders zijn ook geen vogelaars, maar ze vinden het wel erg leuk. Alleen als ik een week vogels kijk, wil ik de volgende week nóg liever, want dan zit ik in een soort vogels-kijk-bui. Maar bij m'n ouders is het andersom, als ik de ene week ergens met ze naartoe rij, vinden ze dat ik niet moet zeuren als ik die week daarna weer wil.
En zo slecht heb jij het niet hoor, Lars, met die vader van jou. Misschien dat je daarom ook 2× zo veel soorten als ik heb. ;)

EDIT: zelf mag ik trouwens wel onbeperkt, behalve meestal naar de duinen, 'te gevaarlijk'.
Groeten, Lonnie Bregman

Robertmeer

Heb zo te zien wel erg veel geluk met mijn ouders. Ga namelijk elk weekend wel op pad met mijn vader en broer en meestal ook mijn moeder.

@ Vincent, foto's van 10 april mag dus niet? :'( Heb namelijk wel leuke foto's op deze datum gemaakt.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Ik heb er geen problemen mee. Zeker omdat dit de eerste maandopdracht is. Anderen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers