Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Citaat van: HPM op mei 15, 2010, 23:13:49 PM
Citaat van: RWester op mei 15, 2010, 23:06:55 PM
Vanaf ongeveer 21:30 heeft de Noordse Nachtegaal uitbundig gezongen en was zelfs vanaf grote afstand al te horen (nog net niet vanaf de plek waar je de auto kunt parkeren...). Er zijn prachtige opnamen gemaakt door Paul Gnodde. Net Tim de Boer aan de sms (22:44) en die had het er over dat de vogel weer iets minder uitbundig was.

Nou, wie er na deze opnamen nog durft te twijfelen of een hybride durft te opperen ...
Wat een verschil trouwens met de zang op de opnamen van Dennis Rensen.
Dat ligt echt aan de vogel en niet aan de opnamen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Misschien heeft de vogel een middag- en avond repertoire  ;D

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Meer vogels hebben een ochtend- dag- en avondzang. En territoriumzang en imponeerzang.
En zang voor als het koud is of als het warm is  :)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Folkert Jan

ongelofelijk.  :rolleye:
van 6.00 tot aan 10.00 gezocht naar die dwergali en vanwege andere verplichtingen weer naar huis gegaan.
Toen waren er in het gebied nog zeker 30+ mensen aanwezig die aan het zoeken/wachten waren en dan zie je nu deze melding: http://waarneming.nl/waarneming/view/48002757 dat de vogel al om 7.00 gezien is  :-\
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

http://waarneming.nl/waarneming/view/48004530
Het is niet zo vreemd dat je m niet gezien hebt, hij zat aan de andere kant van de rivier.. Heeft Remco toch gelijk gekregen. ;)

Denro

Citaat van: HPM op mei 15, 2010, 23:59:33 PM
Meer vogels hebben een ochtend- dag- en avondzang. En territoriumzang en imponeerzang.
En zang voor als het koud is of als het warm is  :)

--
Groeten, Herman van der Meer


Hmm, moet toch eens wat meer in de boekjes snuffelen!
:duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Als je oog hebt voor zang ga je het op den duur vanzelf horen, zonder boekjes.
Let bijvoorbeeld maar eens op de Merels en Roodborsten bij je in de buurt, dan
zal je al gauw verschillen horen tussen de ochtend- en de avondzang. Er is ook
verschil te horen tussen Merels in de stad en die in het buitengebied.
Er kunnen bijvoorbeeld verschillen zitten in de lengte van de zang en in het repertoir.
Soms kun je ook vrij gemakkelijk bepaalde individuen aan hun zang herkennen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jarinka

http://waarneming.nl/waarneming/view/48009153
Zijn er mensen die nog bij deze Draaihals gaan kijken?
Ik ga het dinsdagmiddag proberen.
Groeten, Jarinka Heijink

Denro

Citaat van: HPM op mei 16, 2010, 19:04:47 PM
Als je oog hebt voor zang ga je het op den duur vanzelf horen, zonder boekjes.
Let bijvoorbeeld maar eens op de Merels en Roodborsten bij je in de buurt, dan
zal je al gauw verschillen horen tussen de ochtend- en de avondzang.[/sup]

Ik merk dat ik tot nu toe me vooral richt op typische kenmerken van bepaalde soorten. Zo kom je een eind maar ik zal maar eens met een ander 'oog'  ;D luisteren!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Jarinka

Citaat van: denro op mei 16, 2010, 19:12:40 PM
Citaat van: HPM op mei 16, 2010, 19:04:47 PM
Als je oog hebt voor zang ga je het op den duur vanzelf horen, zonder boekjes.
Let bijvoorbeeld maar eens op de Merels en Roodborsten bij je in de buurt, dan
zal je al gauw verschillen horen tussen de ochtend- en de avondzang.[/sup]
Ik merk dat ik tot nu toe me vooral richt op typische kenmerken van bepaalde soorten. Zo kom je een eind maar ik zal maar eens met een ander 'oog'  ;D luisteren!
Als je goed luistert merk je echt veel meer soorten op dan wanneer je alleen maar kijkt. Doordat je een soort eerst hoort en dan meteen ziet, kun je hem veel langer bekijken dan wanneer je hem toevallig langs zou zien vliegen. En als je de geluiden goed kent, weet je welke soort (gedrag, grootte) je kunt verwachten en dus waar je naar moet zoeken in de lucht/boom.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Citaat van: Jarinka op mei 16, 2010, 19:05:47 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/48009153
Zijn er mensen die nog bij deze Draaihals gaan kijken?
Ik ga het dinsdagmiddag proberen.
Misschien dat ik dinsdagmiddag mee kan gaan kijken, maar ik heb waarschijnlijk te weinig tijd, en de Drieteenstrandlopers wil ook nog zien. Daarnaast zijn ze ook wel elk jaar in het gebied rond Kootwijk te zien, waar ik sowieso nog een keer heen wil deze maand.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Folkert Jan

Nu weer een ib tjiftjaf in Franeker gemeld. Weer 1 met foto en zonder geluidsopname :-p
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op mei 16, 2010, 20:05:43 PM
Nu weer een ib tjiftjaf in Franeker gemeld. Weer 1 met foto en zonder geluidsopname :-p

Het enige verschil met tal van andere meldingen is dat dit een nieuwe locatie is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Guus Peterse

Een ander verschil is dat hier helemaal niet over zang gesproken wordt. Staat ook gemeld als ter plaatse. En als de vogel niet heeft gezongen heeft, zou ik niet weten hoe je daar met zekerheid een iberische van kunt maken. Dus voorlopig nog maar even afwachten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op mei 16, 2010, 21:14:43 PM
Een ander verschil is dat hier helemaal niet over zang gesproken wordt. Staat ook gemeld als ter plaatse. En als de vogel niet heeft gezongen heeft, zou ik niet weten hoe je daar met zekerheid een iberische van kunt maken. Dus voorlopig nog maar even afwachten.

Dat lijkt me het beste, want dit is wel erg magertjes. Overigens zijn er ook een heleboel
waarnemingen van bekende locaties zonder andere informatie dan dat die soort daar is
waargenomen, vandaar mijn opmerking.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Guus Peterse

Maar die zullen in de meeste gevallen ingevoerd zijn als baltsend / zingend.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Denro

Citaat van: Jarinka op mei 16, 2010, 19:15:58 PM
Citaat van: denro op mei 16, 2010, 19:12:40 PM
Citaat van: HPM op mei 16, 2010, 19:04:47 PM
Als je oog hebt voor zang ga je het op den duur vanzelf horen, zonder boekjes.
Let bijvoorbeeld maar eens op de Merels en Roodborsten bij je in de buurt, dan
zal je al gauw verschillen horen tussen de ochtend- en de avondzang.[/sup]
Ik merk dat ik tot nu toe me vooral richt op typische kenmerken van bepaalde soorten. Zo kom je een eind maar ik zal maar eens met een ander 'oog'  ;D luisteren!
Als je goed luistert merk je echt veel meer soorten op dan wanneer je alleen maar kijkt. Doordat je een soort eerst hoort en dan meteen ziet, kun je hem veel langer bekijken dan wanneer je hem toevallig langs zou zien vliegen. En als je de geluiden goed kent, weet je welke soort (gedrag, grootte) je kunt verwachten en dus waar je naar moet zoeken in de lucht/boom.

Jarinka, ik bedoelde de typische kenmerken van de zang en/of roep van de vogel! Ik ben continue aan het filteren wat ik om me heen hoor. Op dat gebied is het wel zo dat ik niet meer voor mijn rust de natuur in kan gaan  :P
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Citaat van: guusp op mei 16, 2010, 21:32:19 PM
Maar die zullen in de meeste gevallen ingevoerd zijn als baltsend / zingend.
Nee, TP. Bij een aantal TP staat wel als opmerking dat het om zang ging,
maar er zijn er ook waar helemaal niets bij staat. Is heel gebruikelijk.

--
Groeten, Herman van der Meer.
Herman van der Meer

Guus Peterse

In principe zouden de admins dan even navraag moeten doen. De vraag is alleen, hoeveel prioriteit daaraan gegeven wordt, aangezien de aanwezigheid van de vogel op dat moment op die plaats niet ter discussie staat.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Het is vrijwel ondoenlijk om alle ingevoerde meldingen/waarnemingen (twitchgevallen) van een wat langer verblijvende dwaalgast te gaan checken, zeker als dat er 100+ zijn. Ook is bijna niet te eisen dat elke twitcher zijn waarneming van de bewuste vogel weer "beyond reasonable doubt" gaat documenteren! In principe checken we meldingen wèl als die buiten de eventueel bekende verblijfsperiode valt of als daar onduidelijkheid over bestaat, bijv. "de" Slangenarend(en) in Friesland/Drenthe. Uiteraard wordt regelmatig de 'verkeerde' vogel getwitcht (is ook regelmatig gebleken uit ingevoerde foto's) maar dat is nu eenmaal bijna niet te ondervangen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ik zie ook de noodzaak niet helemaal ... Voor een indiensoort wachten we lekker af wat de CDNA beslist. Voor overige 'rode' soorten en opmerkelijke waarnemingen van 'zwarte' soorten wat betreft locatie, jaargetij of aantal, volstaat per dag 1 goede foto, geluidsopname en/of beschrijving. Wie een bepaalde vogel wel of niet heeft gezien op dag X, locatie Y is voor de database volkomen oninteressant. Of die vogel aanwezig was op dag X op locatie Y dan weer wel ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Denro

Voor de liefhebbers,

Wederom een filmpje (zonder vogel  :() van de Noordse Dagtegaal in Meinerswijk, Arnhem!

Dit keer zonder gefluister er doorheen dus drie en een halve minuut vogelplezier  :lol:

zie:

http://www.youtube.com/watch?v=MSNwH8R-Sv4

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Steven Wytema

Voor de mensen die zonder commentaar af te wachten (want daar wordt denk ik wel om gevraagd) naar die Withalsvliegenvanger willen zoeken (http://waarneming.nl/waarneming/view/48043315):
Park Moscou ligt ten oosten van Bergentheim, dat bos aan de andere kant van de N343. Perceel 72 zal je zelf even moeten zoeken.

En iets totaal anders: Nagekomen nieuws van een mogelijk/waarschijnlijk vrouwtje Spaanse Mus:
http://www.ortolaantje.nl/spaanse%20mus.html
Steven Wytema


Jord

In ieder geval heel goed gedocumenteerd.
Daar kunnen we nog van leren.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Denro

Citaat van: frankw op mei 15, 2010, 21:45:28 PM
De vogel liet zich het afgelopen uur sporadisch kort horen. Hij zingt dus minder uitbundig als gisteravond en vanmiddag. Hij lijkt zich iets dieper in het bosje te bevinden maar is vanaf de weg ook te horen. Liever niet het bosje (te ver) te betreden ivm mogelijke verstoring van de broedende vogels aldaar. :duim:
Momenteel zijn er enkele vogelaars aanwezig.
Opmerking voor Noordse Nachtegaalspotters:

Helaas wordt er niet echt gehoor aan gegeven Frank!  :( Deze topic reikt niet ver genoeg denk ik!

Iedereen loopt door de brandnetels heen!!!

Dus mensen blijf gewoon op de paden!  :duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankw

Ja jammer, het viel mij ook al op.

HPM

Orpheusspotvogel (onzeker)
http://waarneming.nl/waarneming/view/48046166
Op grond van die beschrijving zou het volgens mij ook best een onzekere Ietsanders kunnen zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op mei 18, 2010, 14:08:56 PM
Orpheusspotvogel (onzeker)
http://waarneming.nl/waarneming/view/48046166
Op grond van die beschrijving zou het volgens mij ook best een onzekere Ietsanders kunnen zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer

Op deze manier bestaat er de mogelijkheid dat iemand anders er (ook) nog eens gaat kijken en er eventueel een 'zekere' waarneming van kan maken. Meld je een 'onzekere' Tuinfluiter of Bosrietzanger, is de kans dat iemand (nog) 's gaat kijken een stuk kleiner.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'



Marten Hornsveld

torenvalk als je het mij vraagt  8)