...en een mosje

Gestart door wouterbosgra, mei 13, 2010, 18:59:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Iemand die hier iets van kan maken? Alvast bedankt!

Ben Kruijsen

beetje rommelige unit. Doet mij het meest denken aan Isothecium alopecuroides. zie ook http://www.verspreidingsatlas.nl/showfoto.aspx?fotoid=5290

wouterbosgra

vind em niet echt lijken. voor de duidleijkheid: het gaat me om het mosje op de voorgrond in het midden van de foto. Lijken me kenmerkende verdikkingen aan het einde van de stengel?

kroonp

De suggestie van Ben lijkt mij zo gek nog niet. Niet omdat ik de soort zo goed ken, maar omdat ik de foto van de verspreidingsatlas goed vind lijken. De 'verdikkingen aan het einde van de stengel' passen juist bij deze soort. De groeiwijze, hoofdstengel met vertakkingen naar één zijde, past ook goed.

Voor harde kenmerken is een foto als deze niet toereikend. Daarvoor moet je ter plekke met een loupe of thuis met de binoculair/microscoop aan de slag. Meer dan een suggestie zal het niet worden vrees ik.
Groet

Peter Kroon

wouterbosgra

Zojuist nog maar eens naar de foto's te kijken en bij nader inzicht lijkt die inderdaad heel aardig te kloppen. Jammer dat we er zo niet uitkomen, maar dan had ik er ter plekke maar wat meer moeite voor moeten doen :) Reuze bedankt voor de input heren!

Ben Kruijsen

Fotodeterminatie lukt goed voor veel soorten planten of dieren. Er blijft altijd een restgroep waarbij preparaten maken of in levende lijve bekijken, ruiken etc noodzakelijk is. Mossen leer je pas goed kennen als je ze ook onder de  :micro: een keer hebt bekeken. Daarna worden sommige soorten beter in het veld herkenbaar. Bij andere soorten is de mic. altijd nodig bijv. de meeste veenmossen, Didymodons etc. Het is niet anders ......