dwergcicade Zyginella pulchra

Gestart door harry60, mei 10, 2010, 23:51:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Vandaag kwam ik deze mooie cicade tegen licht van kleur en een donkere vlek aan het eind van de vleugels.
Bij wat zoek werk kom ik op Zyginella pulchra (Diademblattzikade), en van british bugs las ik dat dit een vrouwelijk exemplaar zou kunnen zijn ?

BVD voor reaktie

PS mogt het deze soort zijn, dan komt de naam nog niet voor in de database van waarneming.nl.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Bedankt marjo, let wel dit is een camera van net 100 euro, het hoeft niet duur te zijn om mooie fotos te maken, hedy die je ook wel zult kennen heeft een soortgelijke camera.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Op welke afstand zat je van dit beestje?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Henk Soepenberg

Citaat van: harry60 op mei 10, 2010, 23:51:10 PM
PS mogt het deze soort zijn, dan komt de naam nog niet voor in de database van waarneming.nl.
Ik kan de naam óók niet vinden in het Soortenregister, de soort lijkt dus niet in Nederland voor te komen.
Dus misschien wel een nieuwe soort hier, Harry...

Ik weet hoegenaamd niets van cicaden hoor, maar er op lijken doet ie inderdaad wel: http://www.britishbugs.org.uk/homoptera/Cicadellidae/Zyginella_pulchra.html
Maar ja, gelijkende soorten...

Sorry, dat ik er even tussen kwam, Marjo.   ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

MarjoSmeets

Geeft niet, ging tenslotte om die cicade!  ;)
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Ja, en nu ???
Waar kan ik iemand vinden die van deze foto kan zeggen dat het een Zyginella pulchra is ?
Ik zal ook eens naar soortenregister een email sturen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Ik heb zowel soortenregister als britishbugs geemailed en wacht af wat ze er van zeggen.

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Kreeg al snel een email terug van britishbugs van ene Tristan Bantock.

Zijn antwoord:
Yes your picture is 100% female Z. pulchra! When did you take this? In UK, the species apparently disappears from now until the autumn and much of the summer may be spent in the egg stage. The winter is the best time to find adults. With best wishes Tristan Bantock
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

Heel mooi, Harry.   :duim:

Nu nog maar even bericht afwachten van het Soortenregister oftie ook nieuw zou zijn voor Nederland.
Best spannend, lijkt me...   :rolleye:
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Inderdaad, eerste keer dat ik dit mee maak en wacht vol spanning. ;D

Ik hou je op de hoogte, en heb voor de zekerheid ook maar gevraagd om deze soort vast in de database op te nemen van waarneming.nl

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Top Harry  :duim:

Kees den Bieman contacteerde mij een tijdje terug omdat ik een kiekje van Lindbergina aurivittata (uit 2006) ergens op een forum had staan en dat dit dan de eerste in NL zou zijn. Kennelijk is hij zoetjesaan begonnen om de Nederlandse Cicadellidae te bewerken. Een hoop werk want een groep met historisch weinig aandacht en veel museummateriaal zonder vindplaatsen enzo. Hij schreef o.a.:
CiteerTot nu toe is dit de enige waarneming van deze soort in ons land. Dat wil helaas niet zeggen dat het een zeldzame soort is. Eerder dat verzamelaars van cicaden erg zeldzaam zijn.
Ongetwijfeld is hij  erg in je waarneming geínteresseerd, maar ongetwijfeld ook in een presentieexemplaar van de soort ;)

ik stuur je een péèmmetje met z'n emailadres ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

#12
Ik ga hem een berichtje sturen met de foto.
Het is de vraag of ik er nog meer tegen kom, maar ik hou mijn ogen open.
Ik ga er meestal vanuit dat ik soorten zie die al bekend zijn.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Sandra B

goh, buiten de geweldige foto is dit wel een heel spannend toppic....ben benieuwd naar de afloop
Wat is leven toch boeiend !!!

harry60

Inmiddels is de soort toegevoegd (en ingevoerd) aan waarneming.nl heb nog niets vernomen van soorten register.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

#15
Email terug gekregen van Den Bieman.

Een hele leuke waarneming die inderdaad nog niet uit ons land gemeld is. In 2003 is deze soort voor het eerst uit België gemeld. Ik ben wel benieuwd op welke plant u dit exemplaar gevonden heeft. Zyginella pulchra leeft op esdoorn met name op Acer pseudoplatanus.
In Duitsland worden adulten gemeld uit februari, mei/juni, en augustus t/m december, ofwel het hele jaar rond.

Zou het mogelijk zijn naar de vindplaats terug te gaan en een paar exemplaren te verzamelen om daarmee uw melding definitief vast te kunnen  leggen?

Voor deze winter bereid ik een stukje voor met een aantal nieuwe Cicadellidae uit ons land, zou het een idee zijn Z.pulchra mee te nemen?
Met vriendelijke groet,
Kees den Bieman

Dus dat word zoeken.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: harry60 op mei 19, 2010, 00:18:54 AM
Dus dat word zoeken.
Suc7  ;D

Ben voor die Lindbergina al een paar keer terug geweest, maar nog niks gevonden  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

word Lindbergina waarschijnlijk een zeldzame in NL.

Bedankt Arp
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Henk Soepenberg

CiteerDus dat word zoeken.
Ook van mij veel succes gewenst, Harry!

enneh... mocht het nou daar in Barendrecht niet lukken: http://waarneming.nl/soort/maps/6333?from=2000-05-19&to=2010-05-19&grid=5000&prov=0&only_valid=0      ;D
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Oh aan de boom zal het zeker niet liggen, jammer dat er geen sateliet plaatje van is dan kan ik ff precies kijken waar ze hier in de buurt staan, de boom zal het probleem niet worden maar de cicade van minder dan 1 cm  ;D
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Bij nader inspectie van de bomen daar ter plaatse zijn het allemaal esdoorns, dus de bomen zijn het nu nog de Z. pulchra.


Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

blaauw7

Ik vond gisteren een mannetje Zyginella pulchra in de tuin!
Groeten,
Dick Belgers

harry60

Lijkt er inderdaad veel op de mannetjes hebben inderdaad een donkere vlek boven op.
Als er ook nog esdoorns in de buurt staan kan het eigenlijk niet missen.
Het schijnt een soort te zijn die swinters meer te vinden is dan zomers volgens expert Britishbugs.
Ben blij dat ik niet de enigste ben met deze soort :)
Ik denk dat de Nederlands Expert Kees de Bieman wel geintereseerd is in enkele exemplaren of misschien deze mogt
je hem nog in bezit hebben.

Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

blaauw7

Hoi Harry,

Ik heb hem inderdaad nog. Erg klein beestje. Heb Kees den Bieman een mail gestuurd.
Groeten,
Dick Belgers

harry60

Ja klopt zijn erg kleine cicades, ben benieuwd wat het word.
Ik heb na die ene vondst die ik niet mee naar huis heb genomen geen meer gezien.
Misschien is nu de tijd beter om ze te vinden, misschien dat ik er nog een keer een poging naar doe als de tijd het toe laat.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning