Roodpootvalken Fochteloërveen

Gestart door GertJ, mei 10, 2010, 08:12:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

6 valt wel mee. Pas stond er een foto op de homepage van 25 exemplaren.
En na wat zoekwerk vond ik dit. Als maximum 31 exemplaren, en gemiddeld ongeveer 18. Dat zijn er toch wel wat meer dan 6.
Groeten, Jarinka Heijink

Gerard Troost

Citaat van: Jarinka op mei 10, 2010, 20:18:25 PM
6 valt wel mee. Pas stond er een foto op de homepage van 25 exemplaren.
En na wat zoekwerk vond ik dit. Als maximum 31 exemplaren, en gemiddeld ongeveer 18. Dat zijn er toch wel wat meer dan 6.
Klopt, maar dat was in het uitzonderlijke jaar 2008, na 1992 het beste jaar ooit voor Roodpootvalk in Nederland (hier een leuk artikel over Roodpootvalken http://www.sovon.nl/pdf/BSP-Roodpootvalken.pdf)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

ArjenDrost †

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 20:13:10 PM
Dat er veel tegenwoordig veel Noordse Witsnuitlibellen vliegen is duidelijk, hoe was dat vroeger?
De laatste jaren is dit volgens mij al zo. Ik ben er in 2007 geweest (m'n eerste libellenjaar) en toen hadden we er ook aardig wat. Nu idd erg veel.


Groeten, Arjen

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JohanvantBosch

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 20:21:33 PM
Citaat van: Jarinka op mei 10, 2010, 20:18:25 PM
6 valt wel mee. Pas stond er een foto op de homepage van 25 exemplaren.
En na wat zoekwerk vond ik dit. Als maximum 31 exemplaren, en gemiddeld ongeveer 18. Dat zijn er toch wel wat meer dan 6.
Klopt, maar dat was in het uitzonderlijke jaar 2008, na 1992 het beste jaar ooit voor Roodpootvalk in Nederland (hier een leuk artikel over Roodpootvalken http://www.sovon.nl/pdf/BSP-Roodpootvalken.pdf)

En dat was natuurlijk een jaar met een oostelijke stroming....

GertJ

Citaat van: Rikstar op mei 10, 2010, 20:36:05 PM
vanmiddag zijn er weer 5 gezien volgens www.lauwersmeer.com
tja :P
Ik heb toch wel zodanig vertrouwen in de beheerders van Lauwersmeer.com dat daar niet zo maar een vage melding op gezet wordt. Er is maar 1 oplossing: zelf gaan kijken inderdaad.
(Nu komen we er morgen heel toevallig min of meer langs...)

Groet Gert Jager

canoorlander

Leuk artikel over die roodpootvalken maar zie ik nou goed dat er vanaf de eerste pentade in maart al Roodpootvalken ter plekke zijn gezien? Dat lijkt mij toch veel onwaarschijnlijker.

Albert Noorlander
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Steven Wytema

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 20:13:10 PM
Dat er veel tegenwoordig veel Noordse Witsnuitlibellen vliegen is duidelijk, hoe was dat vroeger?
Toen werden die allemaal opgegeten door al die Roodpootvalken :P

(vandaag ook weer iemand die er (minimaal) 5 heeft gezien)
Steven Wytema


Gerard Troost

Citaat van: canoorlander op mei 10, 2010, 21:53:18 PM
Leuk artikel over die roodpootvalken maar zie ik nou goed dat er vanaf de eerste pentade in maart al Roodpootvalken ter plekke zijn gezien? Dat lijkt mij toch veel onwaarschijnlijker.
Albert Noorlander
Als er wespendieven in maart in Duitsland kunnen (dit voorjaar -> gezenderde vogel) kan alles ;)

Het is niet onwaarschijnlijk dat er nu 6 Roodpootvalken daar zitten, maar wel uitzonderlijk (gezien het in mijn ogen ontbreken van een oostelijke stroming). Maar goed dit betekend dat er nog hoop is dat het toch nog goed komt met dit voorjaar (want tot nu toe is het niet echt veel soeps :( )
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

Citaat van: scwytema op mei 10, 2010, 22:20:15 PM
Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 20:13:10 PM
Dat er veel tegenwoordig veel Noordse Witsnuitlibellen vliegen is duidelijk, hoe was dat vroeger?
Toen werden die allemaal opgegeten door al die Roodpootvalken :P

(vandaag ook weer iemand die er (minimaal) 5 heeft gezien)
Jammer dat er blijkbaar niemand inhoudelijk kan reageren.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Justin Jansen

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 22:25:47 PM

Maar goed dit betekend dat er nog hoop is dat het toch nog goed komt met dit voorjaar (want tot nu toe is het niet echt veel soeps :( )
Ik geloof dat je dan niet alles hebt mee gekregen Gerard, alleen al de afgelopen weken Geelsnavelduiker, Dwergaalscholver, Brilzee-eend, Dunbekmeeuwen, Blonde Ruiter, Kleine Topper, Ringsnaveleenden, Monniksgier, Steppekiekendieven, Poelsnippen, Grote Grijze snip, Aziatische Goudplevier, record aantallen Witwangsterns, Roodstuitzwaluwen, Alpengierzwaluwen, Grielen, Kuifkoekoek, Baardgrasmus, maar wellicht ligt mijn lat niet zo hoog als die van jou....
M.v.g., Justin Jansen


Jarinka

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 22:26:18 PMJammer dat er blijkbaar niemand inhoudelijk kan reageren.
Er zijn een hele hoop mensen die inhoudelijk reageren. De paar die niet inhoudelijk reageren zul je altijd houden.
Groeten, Jarinka Heijink

ArjenDrost †

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 22:26:18 PM
Jammer dat er blijkbaar niemand inhoudelijk kan reageren.
Volgens mij heb ik toch aardig inhoudelijk gereageerd op je libellenvraag...

Gerard Troost

#43
Citaat van: Justin Jansen op mei 10, 2010, 22:32:24 PM
Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 22:25:47 PM

Maar goed dit betekend dat er nog hoop is dat het toch nog goed komt met dit voorjaar (want tot nu toe is het niet echt veel soeps :( )
Ik geloof dat je dan niet alles hebt mee gekregen Gerard, alleen al de afgelopen weken Geelsnavelduiker, Dwergaalscholver, Brilzee-eend, Dunbekmeeuwen, Blonde Ruiter, Kleine Topper, Ringsnaveleenden, Monniksgier, Steppekiekendieven, Poelsnippen, Grote Grijze snip, Aziatische Goudplevier, record aantallen Witwangsterns, Roodstuitzwaluwen, Alpengierzwaluwen, Grielen, Kuifkoekoek, Baardgrasmus, maar wellicht ligt mijn lat niet zo hoog als die van jou....
:)
Toen ik op Send drukte dacht ik al "ik had er bij moeten zetten, qua vogeltrek natuurlijk"

EDIT: even nagezocht: 24-25 april waren top, maar sinds dat moment heb ik meer noord op de windkaarten gezien als me lief is. En het ziet er nog steeds niet uit alsof het binnenkort nog wat gaat worden.
En van al bovenstaande soorten heb ik er geen enkele gezien (de leuke dingen in ZL waren ontwitchbaar)
Citaat van: ArjenDrost op mei 10, 2010, 22:34:33 PM
Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 22:26:18 PM
Jammer dat er blijkbaar niemand inhoudelijk kan reageren.
Volgens mij heb ik toch aardig inhoudelijk gereageerd op je libellenvraag...
Waarvoor dank! _O_
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

karel

Ok een korte inhoudelijke reactie inz. de Roodpootvalken. Ik en Jan K hebben er gezamenlijk 5 st. gezien. Ikzelf minimaal 6. Dat zegt in wezen niets over de aantallen gezien de grootte van het gebied. Waar ik mij zorgen over maak is het feit dat het Fochteloerveen een Natura 2000 gebied is, waar sinds enkele jaren veel en vaak kleinere sportvliegtuigen laag overvliegen.
Als er al een voorkeursgrenswaarde is (volgens mij 40 dB(A)) dan wordt hier niet aan voldaan. Zal eens informeren bij de handhavende instantie.
Karel Schipper

Folkert Jan

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 20:13:10 PM
Citaat van: redmar_woudstra op mei 10, 2010, 17:35:10 PM
Wat een ophef over Roodpootvalken op een plek waar ze rond deze tijd jaarlijks zitten...
dat is nu juist de discussie... ís dat wel zo? Is er iets uit het verleden bekend? Een aantal van 6 Roodpootvalken is toch best wel bijzonder. Is er iets veranderd in de laatste jaren? Wat? Dat er veel tegenwoordig veel Noordse Witsnuitlibellen vliegen is duidelijk, hoe was dat vroeger?

in de tijd dat er nog korhanen zaten was het grondwaterpeil een stuk lager heb ik mij laten vertellen. toen misschien ook minder libellen  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

ahhh, we moeten blij zijn dat er geen crossmotoren doorheen scheuren ;)   vliegtuigjes of vliegtuigen heb je bijna overal. kom eens naar de kennemerduinen (ook natura 2000 gebied dacht ik) of naar de utrechtse heuvelrug, overal vliegtuigen.....
In de OVP heb je trouwens die rot treinen die iedere keer langsrijden... ik wil er vooral mee zeggen, in ieder natuurgebied heb je wel zo zen ergenissen.
wat mij weer back to topic.... de roodpootvalken.


Citaat van: karel op mei 10, 2010, 22:52:03 PM
Ok een korte inhoudelijke reactie inz. de Roodpootvalken. Ik en Jan K hebben er gezamenlijk 5 st. gezien. Ikzelf minimaal 6. Dat zegt in wezen niets over de aantallen gezien de grootte van het gebied. Waar ik mij zorgen over maak is het feit dat het Fochteloerveen een Natura 2000 gebied is, waar sinds enkele jaren veel en vaak kleinere sportvliegtuigen laag overvliegen.
Als er al een voorkeursgrenswaarde is (volgens mij 40 dB(A)) dan wordt hier niet aan voldaan. Zal eens informeren bij de handhavende instantie.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Folkert Jan

om 12.00 een aantal boomvalken aanwezig, maar geen roodpoot kunnen vinden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

edwin de weerd

In het fochteloerveen is veel gedaan om het waterpeil omhoog te brengen de laatste jaren, en dat werpt zijn vruchten af, enorme aantallen libellen, met als gevolg hoge aantallen boomvalken en roodpootvalken, maw de situatie ten opzichte van pak em beet 20 jaar geleden is enorm veranderd.

Edwin.


Gerard Troost

leerzaam, zoals zo vaak blijkt hier dus het waterpijl een van de belangrijkste factoren.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jan vH

Maar dan nog, ze moeten wel eerst naar Nederland komen (of hebben ze het zo naar hun zin daar dat ze vanuit Afrika elk jaar maar even een tussenstop maken?). Ik ben benieuwd wanneer ze blijven overzomeren.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

edwin de weerd

Citaat van: Jan vH op mei 11, 2010, 19:18:29 PM
Maar dan nog, ze moeten wel eerst naar Nederland komen (of hebben ze het zo naar hun zin daar dat ze vanuit Afrika elk jaar maar even een tussenstop maken?). Ik ben benieuwd wanneer ze blijven overzomeren.

Stel;  jij verdwaalt in de woestijn en je komt uiteindelijk een oase tegen, wat doe je dan.


Edwin.

edwin de weerd

Citaat van: Rikstar op mei 11, 2010, 07:15:12 AM
ik wil er vooral mee zeggen, in ieder natuurgebied heb je wel zo zen ergenissen.

Maar dat hoef je toch niet voor lief te nemen?

Edwin.

Jan vH

Citaat van: edwin de weerd op mei 11, 2010, 20:08:48 PM
Citaat van: Jan vH op mei 11, 2010, 19:18:29 PM
Maar dan nog, ze moeten wel eerst naar Nederland komen (of hebben ze het zo naar hun zin daar dat ze vanuit Afrika elk jaar maar even een tussenstop maken?). Ik ben benieuwd wanneer ze blijven overzomeren.

Stel;  jij verdwaalt in de woestijn en je komt uiteindelijk een oase tegen, wat doe je dan.


Edwin.
Maar de vraag is waarom ze verdwalen, de wind komt niet echt uit de goede richting.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Folkert Jan

Citaat van: Jan vH op mei 11, 2010, 20:17:55 PM
Citaat van: edwin de weerd op mei 11, 2010, 20:08:48 PM
Citaat van: Jan vH op mei 11, 2010, 19:18:29 PM
Maar dan nog, ze moeten wel eerst naar Nederland komen (of hebben ze het zo naar hun zin daar dat ze vanuit Afrika elk jaar maar even een tussenstop maken?). Ik ben benieuwd wanneer ze blijven overzomeren.

Stel;  jij verdwaalt in de woestijn en je komt uiteindelijk een oase tegen, wat doe je dan.


Edwin.
Maar de vraag is waarom ze verdwalen, de wind komt niet echt uit de goede richting.

tja voor dwergaalscholver ook niet.
wind uit goede richting helpt, maar is geen must.
misschien met oosterwind ergens half mei volgend jaar dat er weer 30 stuks zitten. wie weet.
ik heb iig erg genoten van de boomvalken vandaag en die roodpoot komt een andere keer wel :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Was het 2008 of 2009 toen er een invasie van roodpootvalken werd gezien in F'veen?

Thijs Fijen

Citaat van: edwin de weerd op mei 11, 2010, 19:03:07 PM
In het fochteloerveen is veel gedaan om het waterpeil omhoog te brengen de laatste jaren, en dat werpt zijn vruchten af, enorme aantallen libellen, met als gevolg hoge aantallen boomvalken en roodpootvalken, maw de situatie ten opzichte van pak em beet 20 jaar geleden is enorm veranderd.

Edwin.
Half juni zit de JNM bij het Fochteloërveen op kamp. Nou had ik Natuurmonumenten gevraagd of ze misschien ons wat willen vertellen over het veen en ook het herstel/behoud ervan. Nu ik jouw reactie lees lijkt het er op dat je er verstand van hebt ;) Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is toch nog iemand die een verhaaltje kan vertellen over het veen. Vind het persoonlijk erg interessant en bij mijn studie Bos en Natuurbeheer gaat het (vooralsnog) helaas voornamelijk over Bos.. Als je iemand weet die wat wil/kan vertellen (incl jezelf ;)), dan graag reactie :)
Thijs Fijen

Bas vd Burg

Citaat van: Timo Roeke op mei 12, 2010, 09:43:56 AM
Was het 2008 of 2009 toen er een invasie van roodpootvalken werd gezien in F'veen?

Hoi Timo, zie ook de reactie van Gerard elders in dit topic. Het was 2008

Citaat van: gtroost op mei 10, 2010, 20:21:33 PM
Klopt, maar dat was in het uitzonderlijke jaar 2008, na 1992 het beste jaar ooit voor Roodpootvalk in Nederland (hier een leuk artikel over Roodpootvalken http://www.sovon.nl/pdf/BSP-Roodpootvalken.pdf)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Citaat van: Timo Roeke op mei 12, 2010, 09:43:56 AM
Was het 2008 of 2009 toen er een invasie van roodpootvalken werd gezien in F'veen?

2009 waren er maar enkele waarneming.
ik weet zo van 1 waarneming tijdens de TOH en 1 vogel die ten tijde van de slangenarend aanwezig was.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Catwzl

Hoi,

Ik ken voldoende locaties waar zeer veel libellen rondvliegen in de Kempen (Leenderheide, Strabrechtse Heide) dit leverde in 2008 (langdurige oostenwind en meteen de grootste invasie in lange tijd) ook veel Roodpootvalken op (Strabrechtse Heide leverde bij de vorige invasie begin jaren 90 ook al veel Roodpootvalken op). Verder hier ook altijd veel Boomvalken. Lijkt me dat er nog veel meer plekken in Nederland zijn waar de Libellen bij de bosjes vliegen. Maar sinds het uitblijven van de (langdurige) oostenwind, is het hier tenminste opvallend stil met Roodpootvalken. Boomvalken genoeg overigens, dit jaar ook zelfs die trouwens minder, maar dat kan dan weer liggen aan het uitblijven van massaal vliegende Libellen (tot dusver opvallend weinig!!), gezien het slechte weer. Dus het aanwezig zijn van voldoende Libellen door hoger waterpeil kan niet de enige reden zijn dat de Roodpootvalken opduiken. Ik zal me wel vergissen (want dit kan natuurlijk niet waar zijn) maar als een bepaalde soort regelmatig gemeld wordt, kan dit soms bijdragen aan de determinatie; "ze zitten er dus het zal er wel 1 zijn!" Zeg niet dat dat hier het geval is overigens.

Groetjes;
Roel van den Heuvel
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl