Hybride of kleurafwijking?

Gestart door janjaap63, mei 07, 2010, 22:21:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

janjaap63

Ik zag deze eend vanuit mijn kamer langszwemmen:





Is dit een hybride of moet ik een beter vogelboek kopen...? :huh:

JJ

Jarinka

Het is een Parkeend (ook wel Soepeend genoemd). Dat zijn kruisingen van Wilde Eenden met tamme soorten, die tegenwoordig in vrijwel elk park te vinden zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

janjaap63

>>...(ook wel Soepeend genoemd)...

Ah, dan ga ik een goed kookboek kopen ;)

JJ

Jarinka

#3
Daarom is de wetenschappelijke bijnaam ook Anas unox ;D
De officiƫle wetenschappelijke naam is echt belachelijk :P Die is namelijk Anas platyrhynchos forma domesticus. Oftewel Wilde Eend, gedomesticeerde vorm.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Citaat van: Jarinka op mei 08, 2010, 08:55:37 AM
Het is een Parkeend (ook wel Soepeend genoemd). Dat zijn kruisingen van Wilde Eenden met tamme soorten, die tegenwoordig in vrijwel elk park te vinden zijn.

Die 'tamme soorten' zijn in feite meestal ook Wilde Eenden van origine Jarinka, dus de meeste 'soepeenden' zijn geen kruisingen maar gewone Wilde Eenden, net als de meeste soepganzen gewoon Grauwe Ganzen zijn. Alleen zijn het afstammelingen van mutaties van de oorspronkelijke soort die door langdurig fokken verkregen zijn: zoiets als een gele Kanarie of een witte Lachduif. De verwarring ontstaat omdat allerlei echte hybriden in de wandelgangen ook 'soepeeend' of 'soepgans' worden genoemd wat in mijn ogen niet terecht is.
EDIT: Ik zie dat je daar zelf ook achter bent maar waarom dan die oorspronkelijke post?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'