Hoofdmenu

3 X ECTO

Gestart door blaauw7, april 11, 2010, 13:13:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

mabeline

erg leuk en leerzaam om zo te volgen!
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

blaauw7

Ecto 5 is ook geboren! Een meisje. Vanmorgen nog in haar cocon. Rond vijf uur vanmiddag liep ze rond.
Groeten,
Dick Belgers

harry60

Nu zie ik prachtige serie fotos van spinnen met ecto's en de sluipwespen die eruit komen
Maar dan heb ik een vraag, ik heb nog nergens kunnen lezen hoe zo'n ecto op een spin terecht komt ?
Denk niet dat de sluipwesp een eitje op de spin legt waar de ecto uitkomt?


Gr Harry

M.Vr.Gr. Harry de Koning

mabeline

zijn er eigenlijk namen bekend van de ecto´s?
dat zou in de toekomst misschien  wel handig zijn bij determinatie al dan niet onder de  :micro:
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

harry60

Volgens mij bepaalt de uitkomst van de ecto de naam van de ecto ?
Volgens mij is er nog niet zo veel bekend over ecto's, daarom zijn ze zoveel mogelijk spinnen te vinden met ectos en deze uit te kweken net zo als hier gebeurt.
Daarmee zijn ze er nog niet want vaak is nog eens moeilijk op de sluipwesp op naam te krijgen, aangezien dat dat een van de lastigste soort is om te detemineren.


Hopelijk krijgen we op deze manier wat meer overzicht welke spinnen welke ectos heeft en welke sluipwespen eruit komen.


Als ik het fout heb dan zullen de kenners en experts mij wel verbeteren :)


Gr Harry







M.Vr.Gr. Harry de Koning

mabeline

Dat weet ik Harry, maar ik had gehoopt nu de gastheer bekend was, dat ook de naam van de ecto tevoorschijn zou komen, maar dat is dus te simpel gedacht
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

blaauw7

De spinnen zijn soms van foto te determineren (niet door mij!). De ecto's, sluipwespen niet.  Alles gaat straks naar Jacomijn die de spinnen determineert (hoop ik!) Zij stuurt de sluipwespen weer door naar Kees Zwakhals die ze op naam brengt. Spin, ecto en cocon blijven bij elkaar als ik het goed heb. Toch Jacomijn?

De sluipwesp legt haar eitje net achter de kop van de spin ( moeilijk te verwijderen!). Het eitje wordt een larfje, larfje zuigt lichaamsvloeistof, wordt groter waarna op een bepaald moment de grote slurp plaatsvindt.
Groeten,
Dick Belgers

spinnenvrouw

Dick, zal ik ze halen of kom je ze brengen? Stuur maar een PBtje.
De Tetragnatha's blijven spec (het is een lastig genus, ik heb jonkies opgekweekt, de kenmerken zijn ook met de leeftijd variabel), van de Theridion is mogelijk nog iets te maken.

Mabeline, hier staan meer kweekpogingen van ecto's:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=93822.msg629580.html#msg629580
De meeste sluipwespen zijn erg eenkennig in de keuze van de gastheer, maar niet alles is al bekend. Daarom is uitkweken zo leuk!
Jacomijn Prinsen

mabeline

Allen bedankt voor de info!  :)
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

blaauw7

#39
Ik kom ze wel een keer brengen Jacomijn.

Ecto 6 is vannacht geboren. Ook een meisje
Ecto 1 heeft het niet gehaald (verdroogd)
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Ecto 7 geboren! Meisje.
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Een ware geboortegolf!

Ecto 8
Groeten,
Dick Belgers