Hoofdmenu

Marterhond

Gestart door Cees Veenema, januari 09, 2007, 12:38:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Vandaag gelezen in Dagblad De Telegraaf  
Groet,

Cees

tekenaar

#1
= wasbeerhond

Een paar kanttekeningen:

bedreiging voor vos = ??? In Oost Europa (o.a. Polen) zijn wasbeerhonden plaatselijk erg algemeen en daar komt de vos nog steeds ook voor. Ook in het natuurlijk verspreidingsgebied (delen van Oost-Azie) komen wasbeerhond en vos naast elkaar voor.

Exoten vormen in toenemende mate een probleem waarover niet genoeg voorlichting gegeven kan worden maar aan dit soort niet-onderbouwde stellingen hebben we niet zoveel...

Mogelijk kunnen wasbeerhonden een probleem vormen voor amfibieen (die een belangrijk deel uitmaken van hun dieet), maar ook dat moet eerst onderbouwd worden met harde onderzoeksgegevens.

Afschieten als ze een plaag vormen = te laat actie ondernemen en in strijd met voorzorgsprincipe van diverse internationale verdragen. Als ze eenmaal een plaag vormen (aan de hand van welke criteria bepaal je dat???) is het te laat ze uit te roeien (zie muskusrat), maar eerlijk gezegd betwijfel ik of uitroeiing mogelijk is bij deze (verborgen levende) soort.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mlahaye

Ach de Telegraaf heeft weer eens een suggestief artikeltje geschreven. Het klopt dat men enige regelmaat wasbeerhonden (= hetzelfde als marterhonden) dood gereden worden in Oost-NL. Vooral de omgeving steenwijk lijkt daarbij een 'hot-spot'. Het aantal waarnemingen is de 20 echter nog niet gepasseerd. Van een echte oprukkende exoot richting Nederland is dan ook geen sprake. De verspreiding lijkt zich halverwege Duitsland te stabiliseren. Mogelijk dat het grote aantal wegen in West-Duitsland en Nederland voor onoverkomelijke problemen zorgt......
Dood gereden dieren worden zoveel mogelijk bij Alterra in Wageningen onderzocht. Met dank aan Yvette Veldhuizen van de berenopvang in Wenum die veel meldingen natrekt en aflevert.

Maurice La Haye

eline1234

en dan nog iets, als ze eenmaal hierheen kunnen komen, kun je natuurlijk schieten wat je wilt, maar ze hebben dan de route via duitsland of vanuit duitsland al ontdekt, dus dan blijven ze lijkt mij toch wel komen....
Eline

mlahaye

De grootste bedreiging is te verwachten uit de hoek van mensen die deze dieren als huisdieren houden. Jonge wasbeerhonden zijn ontzettend goed in uitbreken en kunnen zich vervolgens handhaven in de natuur (maar zie mijn eerdere opmerkingen over het aantal wegen). Om schade aan de natuur (of overlast) te voorkomen zou het beste zijn om het houden van de dieren te verbieden of strikte regels over de huisvesting op te stellen.
Erg bang voor een invasie uit Duitsland ben ik niet, omdat al 15 jaar geroepen wordt dat de wasbeerhond eraan komt. Behalve een lichte stijging van het aantal meldingen is daar geen enkele aanwijzing voor. Vooralsnog lijkt het erop dat de meeste wasbeerhonden in NL uit gevangenschap zijn ontsnapt.

Maurice La Haye
admin zoogdieren

Cees Veenema

#5
Steenwijk ligt nogal een eindje van de grens met Duitsland af.
Is ook bekend of de daar waargenomen dieren uit gevangenschap afkomstig zijn ?
Groet,

Cees

grunsven

20 waarnemingen lijkt me inderdaad geen oprukken. En het eenmaal vinden van de weg is niet echt relevant, ze kunnen niet hun familie bellen om te zeggen waar je de autobahn makkelijk over kunt steken.

Het is bij dit soort beesten wel zo dat als de EHS ooit af komt en werkt, ze zich ook makkelijker kunnen verspreiden. Of dat een probleem is, is een andere zaak.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Freek Verkerk

Kaart van bij ons bekende waarnemingen

Gezien de verspreiding van de waarnemingen kun je zeggen dat dit dier inmiddels in Nederland aanwezig is. Aanvankelijk kwamen de eerste waarnemingen uit de kop van overijssel, inmiddels uit meerdere provincies. De randstad lijkt bereikt. De aantallen nemen ook toe als je weet dat volgens de wikipedia de eerste pas in 2000 in Nederland is aangetroffen. Wat dat betreft doen ze het aanmerkelijk beter dan de (vis)otter.
Als ik kijk wat het dier eet (kikkers etc) kan ik me niet indenken dat het een plaag gaat worden. Ook heeft het volgens mij geen ander schadelijk gedrag zoals het ondermijnen van dijken of het overbrengen van vervelende geurtjes of ziekten, het bijt geen electrische bekabeling door etc.

Het is de globalisering; zie het als een verrijking.

Probeer er maar de voordelen van te zien.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Erik

nu ben ik zeer benieuwd: in de afgelopen meivakantie was ik met een paar medestudenten aan het kamperen in Luxemburg. Een meisje had de nacht buiten geslapen en beweerde 's ochtends dat ze een wasbeer had zien lopen rond een uurtje of zes. Ik heb heel lang op haar ingepraat dat dat echt niet kon maar ze bleef beweren dat het geen poes of vos kon zijn geweest...

wie weet was het een marterhond, qua leef/uitloopgrens zou het mogelijk moeten zijn :)  

Jeroen Nagtegaal

Wasbeer in Frankrijk is goed mogelijk  ik heb foto's gezien dat de beesten bij de tensetn zaten, langs een riviertje,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

klaas van haeringen

#10
Citeerwie weet was het een marterhond, qua leef/uitloopgrens zou het mogelijk moeten zijn
Lijkt me niet zo waarschijnlijk, wasbeerhonden zijn stukken groter en anders gebouwd, volgens mij zijn wasberen ook wat minder schuw/nieuwsgieriger.

tekenaar

Ook wasberen worden (zelfs vrij regelmatig) als huisdier gehouden. En ook wasberen zijn erg goed in ontsnappen en bovendien zijn het niet zulke geschikte dieren als huisdier voor de gemiddelde dierenliefhebber, waardoor er ook wel eens wat zullen worden losgelaten. Ontsnapte/losgelaten wasberen zijn dus ook heel goed mogelijk.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Citeernu ben ik zeer benieuwd: in de afgelopen meivakantie was ik met een paar medestudenten aan het kamperen in Luxemburg. Een meisje had de nacht buiten geslapen en beweerde 's ochtends dat ze een wasbeer had zien lopen rond een uurtje of zes. Ik heb heel lang op haar ingepraat dat dat echt niet kon maar ze bleef beweren dat het geen poes of vos kon zijn geweest...

wie weet was het een marterhond, qua leef/uitloopgrens zou het mogelijk moeten zijn smile.gif


Een wasbeer is een bekender dier dan een wasbeerhond. Wasberen komen nog wel eens op (amerikaanse) televisie en zitten ook wel in dierentuinen. Als iemand om 6 uur sochtend zo'n zwart / wit dier tegen komt dat beslist geen vos of kat is, dan zal men al snel denken aan een wasbeer. Ook omdat men niet zo gauw de verschillen tussen die twee weet. Als ik kijk naar waar deze dieren in Nederland zijn waargenomen en omdat ik weet dat ze ruim aanwezig zijn in Duitsland zouden beide een reele mogelijkheid zijn in Limburg.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

maartenwielstra

Citeer
Citeernu ben ik zeer benieuwd: in de afgelopen meivakantie was ik met een paar medestudenten aan het kamperen in Luxemburg. Een meisje had de nacht buiten geslapen en beweerde 's ochtends dat ze een wasbeer had zien lopen rond een uurtje of zes. Ik heb heel lang op haar ingepraat dat dat echt niet kon maar ze bleef beweren dat het geen poes of vos kon zijn geweest...

wie weet was het een marterhond, qua leef/uitloopgrens zou het mogelijk moeten zijn smile.gif


Een wasbeer is een bekender dier dan een wasbeerhond. Wasberen komen nog wel eens op (amerikaanse) televisie en zitten ook wel in dierentuinen. Als iemand om 6 uur sochtend zo'n zwart / wit dier tegen komt dat beslist geen vos of kat is, dan zal men al snel denken aan een wasbeer. Ook omdat men niet zo gauw de verschillen tussen die twee weet. Als ik kijk naar waar deze dieren in Nederland zijn waargenomen en omdat ik weet dat ze ruim aanwezig zijn in Duitsland zouden beide een reele mogelijkheid zijn in Limburg.
Een zwartwit dier kan ook een Das zijn?


Draak

Ach ze worden ook zo vaak als huisdier gehouden en vaak gedumpt.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Cygnus

De officiƫle Nederlandse naam is Wasbeerhond. De naam Marterhond heeft zijn oorsprong in het Duits, daar wordt de soort Marderhund genoemd.
Ik woon in Estland en wij hebben zowel de Vos als de Wasbeerhond dagelijks op ons erf rondhangen. Ze leven tamelijk vreedzaam naast elkaar en beide soorten gedijen goed. Er lijkt m.i. geen sprake van een bedreiging voor de Vos. Oorspronkelijk kwam de Wasbeerhond alleen in Oost-AziĆ« voor, nu is er sprake van een aaneengesloten verspreidingsgebied tussen  het oorspronkelijke gebied en ongeveer Duitsland. De Wasbeerhond is een alleseter, wij zien ze ook heel veel fruit eten, afgevallen appels en dergelijke.
De soort loopt bijna met zijn buik op de grond (als een Das) en is dus vrij gemakkelijk van een Wasbeer te onderscheiden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Lampe

Citaat van: mlahaye op januari 09, 2007, 20:58:02 PM
Ach de Telegraaf heeft weer eens een suggestief artikeltje geschreven. Het klopt dat men enige regelmaat wasbeerhonden (= hetzelfde als marterhonden) dood gereden worden in Oost-NL. Vooral de omgeving steenwijk lijkt daarbij een 'hot-spot'. Het aantal waarnemingen is de 20 echter nog niet gepasseerd. Van een echte oprukkende exoot richting Nederland is dan ook geen sprake. De verspreiding lijkt zich halverwege Duitsland te stabiliseren. Mogelijk dat het grote aantal wegen in West-Duitsland en Nederland voor onoverkomelijke problemen zorgt......
Dood gereden dieren worden zoveel mogelijk bij Alterra in Wageningen onderzocht. Met dank aan Yvette Veldhuizen van de berenopvang in Wenum die veel meldingen natrekt en aflevert.

Maurice La Haye

In zuid/oost/oost groningen zijn ook meerdere meldingen van overreden marterhonden.
Vriendelijke groet,

Nico

mlahaye

Het dood gereden dier bij Espelo was ontsnapt bij een particulier. Zijn (?) maatje is nog niet teruggevonden. Meldingen van wasbeerhonden worden verzameld en bijgehouden door Jaap Mulder: www.mulder-natuurlijk.nl

Vriendelijke groet,
Maurice
admin