geboorte van..

Gestart door Robert Heemskerk, juni 05, 2006, 14:19:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag zakjesforum,

Vol verbazing zag ik dat uit mijn zakdragerpopje weer een rups is geslopen..
Tenminste.., het lijkt op een rups.
Is dit nu een vleugelloos vrouwtje? en hoe moet zij nu verder?

wat is het voor zagdrager?, als dat te zien is tenminste..

groet, Robert

Robert Heemskerk

en nog een ander zakdrager-uitsluipstertje..

acherontia

Psyche casta, inderdaad een wijfje. Zo snel mogelijk buiten plaatsen en goed opletten, waarschijnlijk kanje dan straks ook het mannetje bewonderen (met vleugels) en een paring op foto vastleggen.

Jeroen

zakdrager

Het gaat de goede kant op met deze pagina's. Mooie foto's.
Je zult bij dit type 'casta'-achtige zakken vrijwel altijd casta vinden maar ik wil jullie vragen om op te letten of het niet misschien de zustersoort Psyche crassiorella is. Daarvan is uit Nederland voor zover ik weet maar 1 waarneming bekend maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat het zo moeilijk is.  
De literatuur is niet helemaal eensluidend maar je zou bij de vrouwtjes moeten kijken of de kop en het eerste thoraxsegment bruin zijn en dezelfde kleur hebben als de bovenkant van de thorax (casta) of lichter (geel)bruin  (crassiorella). Verder moet je kijken naar de kleur van de beharing op de flanken: bij crassiorella blond (bij elke invalshoek van het licht), bij casta ook grijs of bruin bij bepaalde lichtinval.
Verder is de zak van crassiorella duidelijk groter volgens sommige literatuur (maar niet volgens andere bronnen).

Bij de mannetjes zou de kleur van de achtervleugels lichter zijn dan de voorvelugel bij crassiorella en is het aantal antennesegmenten groter (21-25 bij crassiorella en 18-21 bij casta). Je hebt wel een binoculair nodig om dit soort dingen te zien.

Henk