Hoofdmenu

De eerste in 2010

Gestart door Jeroen Nagtegaal, maart 26, 2010, 22:00:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Even de vraag bij Hisko neerleggen. die zal dat wel doen. Heb het gevraagd voor Groningen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maico Weites

#61
Citaat van: JohanvantBosch op april 18, 2010, 19:31:15 PM
Citaat van: m.weites op april 18, 2010, 19:29:32 PM
Citaat van: JRoosma op april 18, 2010, 19:20:14 PM
Het zou leuk zijn als je ook de fenologie per provincie zou kunnen zien. Hier in het noorden zijn we altijd wat later.

Nou.. ;D
Vandaag in de Baggerputten bij Slochteren mijn eerste libel dit jaar.
Leuk.... een van de twee eerste viervlekken!

Zou bij de andere waarneming de tijd gevraagd kunnen worden? Dan weten we echt welke het eerst gezien is. (voor of na 12:34)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

JohanvantBosch

#62
Citaat van: m.weites op april 19, 2010, 18:16:58 PM
Citaat van: JohanvantBosch op april 18, 2010, 19:31:15 PM
Citaat van: m.weites op april 18, 2010, 19:29:32 PM
Citaat van: JRoosma op april 18, 2010, 19:20:14 PM
Het zou leuk zijn als je ook de fenologie per provincie zou kunnen zien. Hier in het noorden zijn we altijd wat later.

Nou.. ;D
Vandaag in de Baggerputten bij Slochteren mijn eerste libel dit jaar.
Leuk.... een van de twee eerste viervlekken!

Zou bij de andere waarneming de tijd gevraagd kunnen worden? Dan weten we echt welke het eerst gezien is. (voor of na 12:34)

Sorry Maico, 
Ik ben meestal graag van dienst, maar in dit geval.... "ik heb wel wat beters te doen"  ;D

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

ronald

vandaag zowaar een Glassnijder druk vliegend boven een vennetje in het Kuinderbos! ik wist echt even niet wat ik zag, ik was zo gefocust op winterjuffers, die kleine bruine stokjes, en toen kwam er ineens een enorme libel zo vlak voor me langs vliegen. ik dacht even aan een patrouillerende libel, maar deze glassnijder vloog hier zo rond omdat het een erg aangenaam hoekje was. er zijn nog geen andere libellen, dus kun je dan net zo goed boven een vennetje vliegen als dat het mooiste plekje is.
het duurde een paar minuten, toen werd het bewolkt en verdween de libel.
nog 4 Vuurjuffers en zelfs een larvenhuidje Vuurjuffer vond ik.
dat maakte het bijna volledig afwezig zijn van Noordse winterjuffers in het Kuinderbos een stuk leuker moet ik zeggen  :)
groeten, Ronald van Seijen

nick w

ik ga hard duimen, het noorden gaat dit jaar veel harder dan het westen van het land. Nog niets gespot :(

Groet,
Nick W

Goyatlah

Citaat van: nick w op april 22, 2010, 20:15:01 PM
ik ga hard duimen, het noorden gaat dit jaar veel harder dan het westen van het land. Nog niets gespot :(

Groet,
Nick W

ECHT NIET !!!
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

nou ja, IK vind niks en ik zie in wat voor mij noordoost is allerlei beesten langskomen. Bij jou ook niet dan? We zitten denk ik allebei te dicht bij die kouwe noordwesten wind :(

Groet,
Nick W

Goyatlah

Het enige wat op dit moment voorpelbaar is is dat niets voorspelbaar lijkt te zijn. Behalve een koude noordoosterwind, en een vliegtuig wat niet uit Portugal is weg te blazen.

Maar zondag wordt alles beter zoals mn guru me verteld heeft (Guru Fa Fa Fa, heel goed in alle voorspellingen die je wilt horen)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

Ah, jij zit nog in Portugal. Zonde van het weer dan, als je daar toch zit. Nog iets leuks zien vliegen? Of enkel de lezingen gedaan?

Groet,
Nick W

ArjenDrost †

Citaat van: nick w op april 22, 2010, 20:41:09 PM
Ah, jij zit nog in Portugal. Zonde van het weer dan, als je daar toch zit. Nog iets leuks zien vliegen? Of enkel de lezingen gedaan?
Volgens mij zit Dolf gewoon in Groningen hoor... Hier is het idd lekker koud en vliegt nog erg weinig...


Hopelijk komend weekend!! Ik moet een fotoworkshop geven in het Fochteloerveen, wie weet zien we daar wat vliegen :-)


Groeten, Arjen

Goyatlah

De witsnuitjes zitten volgens mij allemaal te popelen. Net uitgeslopen, dus nog helemaal niet fluchtfahig, en dus heel goed oefenmateriaal.

En Grootegast en Portugal in een paar uur. Kan heksen, maar niet toveren  :angel:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w


ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op april 22, 2010, 20:48:51 PM
En Grootegast en Portugal in een paar uur. Kan heksen, maar niet toveren  :angel:


Toch is het best in een paar uur te doen hoor :P

ronald

leuk, nog een melding van twee viervlekken op de wyldemerk, ons friese libellenreservaat. we boeren hier toch heel aardig in het noorden zo  :)

maar volgens guru kn mi gaat het vanaf morgen al helemaal los, en zijn we niet langer afhankelijk van de verspreide en soms ietwat gelukkige waarnemingen, gewoon lekker overal libellen, dat wordt weer leuk!
groeten, Ronald van Seijen

RubenWinter

En met een beetje (lees: behoorlijk wat) geluk zie ik komende zondag de eerste Vroege Glazenmaker. Ik weet namelijk een gebiedje vlakbij Zwolle (Schellerwade), waar ik ze ieder jaar in behoorlijke aantallen zie. Maar goed, met een Viervlek, Glassnijder of Vuurjuffer ben ik ook al blij hoor ;)
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Ooops dat is wiet weg, van Grootegast.airport naar Poortugaal. Ben dat ook nachtvluchten?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

@Ruben. Denk dat je je eerste Glassnijder van het weekend daar wel kunt scoren. Vroege Glazenmaker is meestal toch wat later.

Waarschuw me als de eerste Rivierrombout uitsluipt  :rolleye:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Citaat van: Goyatlah op april 22, 2010, 22:09:41 PM
@Ruben. Denk dat je je eerste Glassnijder van het weekend daar wel kunt scoren. Vroege Glazenmaker is meestal toch wat later.

Waarschuw me als de eerste Rivierrombout uitsluipt  :rolleye:

Glassnijder lukt vast wel ja. Rivierrombout duurt nog wel even, maar ik heb ze hier nog nooit gezien, terwijl ik toch wel ieder jaar een paar keer in de goede tijd bij de Ijssel kom.
Groeten,

Ruben Winter

Goyatlah

Ik ben daar maar 1 keer geweest, ongeveer 4 uur in de bloedhete hitte lopen sjouwen zonder een Lantaarn of een Oever te zien, maar uiteindelijk wel de enige nederlandse copulas van dat jaar gefotografeerd. (Marcel was een klein beetje flauw geloof ik)

Oftewel, goede moment uitzoeken, en niet opgeven totdat je ze gevonden hebt. Goed moment is 1 of 2 dagen goed weer na een tijd slecht weer. Rombouten houden van warmte.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

klaas van haeringen

Normaal zie ik bij m'n ouders in de buurt van Rolde in deze week al allemaal vuurjuffers, vandaag
niet één... ook in Grunn niks kunnen vinden vanmiddag. Vloog alles eerder in 2009 of lijkt het maar zo?

RubenWinter

Ik ben tot nu toe nog geen enkele libel tegengekomen, dus alles zal dit jaar wel later zijn. Vorig jaar had ik op 18 april al zo'n 10 smaragdlibellen en een stel vuurjuffers, nu dus nog niks...
Groeten,

Ruben Winter

Maico Weites

Vandaag mijn eerste vuurjuffer bij Woudbloem.
Vorig jaar had ik ook al meer rond deze tijd.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

marinissen

Ik denk dat er toch hoop toeval bijkomt voor wat je ziet.
Dinsdag was ik bij het Kogelvangersven bij Breda, half uurtje pauze,
en ik zag 16 vuurjuffers (vers).
Vandaag was ik in de buurt en ging langs: geen enkele vuurjuffer te zien.
Wel een hele verse Watersnuffel -> verrassing!

groet,
Leo

Goyatlah

Hier in Grunn gaat de boel iha rond 22 april los. Het ene jaar wat eerder, het andere ietsje later. Dit jaar kost het moeite om op te warmen en is dus later. Maar niet eens zoveel als bij Woudbloem al vuurjuffers zitten. Morgen waarschijnlijk dan de eerste Var daar, de eerste Glassnijder is al gesignaleerd, en Noordse Witsnuiten zullen er denk ik ook al zijn. Ga zondag denk ik kijken.

Overigens zitten de Vuurjuffers binnen een paar uur niet meer bij het water. Probeer het eens bij bosrandjes en heideveldjes.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

RubenWinter

Kom net terug van excursie KNNV Zwolle. Weer niks gevonden...
Ik ga morgen nog naar een andere plek, en ik hoop dat ik daar dan wat tegenkom.
Groeten,

Ruben Winter

Gert Veurink

Citaat van: Goyatlah op april 24, 2010, 00:50:57 AM
Overigens zitten de Vuurjuffers binnen een paar uur niet meer bij het water.

Dat is nogal plaatsafhankelijk. Bij mijn 'local patch/kikkervijvertje' zitten ze wel hoor. Vlakbij het water. Voor derde achtereenvolgende jaar zie ik mijn eerste vuurjuffers daar.

Vandaag overigens ook één in de tuin (zonder water). Het gaat nu snel los denk ik. De voorspelligen blijven nog wel even goed.
groet!
Gert Veurink



klaas van haeringen

Vandaag was de score een vuurjuffer en een smaragdlibel, nog geen enkele witsnuit gezien...

Weia

Vandaag 1 vuurjuffer in de tuin, maar nog veek leuker: twee territoriale bruine winterjuffers een stukje verderop in de straat.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

vandaag was toch echt wel een goede dag voor de zomerlibellen, zelfs op behoorlijk open locaties kwam ik verse beesten tegen.
best extreem vond ik meer dan 200 verse variabele waterjuffers en zo'n 30 vuurjuffers in het harderbos, het wemelde ervan, prachtig om dat weer te zien!
net buiten het harderbos vond ik nog een glassnijder bij een poeltje,
groeten, Ronald van Seijen