Salamanders zoeken in Noord Spanje

Gestart door Wouter Beukema, juni 04, 2006, 21:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter Beukema

In de meivakantie van dit jaar heb ik samen met mijn vader en een goede vriend een autoreis van ruim 3800 kilometer gemaakt, door de Franse west-Pyreneeen (Baskenland) en de Cordillera Cantabrica in Asturias en Cantabrica. Ook hebben we nog een stukje van de provincie Burgos meegepakt. We zijn geslaagd met zo'n 25 verschillende reptielen en amfibieen (onder)soorten, met daarbij 10 salamander (onder)soorten. Salamanders zijn al sinds jaren het doel van onze reizen.

De enige echte missers van deze trip zijn de Salamandra salamandra fastuosa-S.s.bejarae overgangsvorm, waarvan we alleen larven vonden, en de Noord-Spaanse addersoorten.

De meest bijzondere vondst was Alfred Schmidt's Vuursalamander (Salamandra salamandra afredschmidti), die maar in 2 dalen voorkomt.

Wat impressies; een habitatfoto van Goudstreepsalamander, Vuursalamander (S. s. bernardezi) en hazelworm bij Covandonga.


Wouter Beukema

Goudstreepsalamander, Chioglossa lusitanica;

Wouter Beukema

Salamandra salamandra bernardezi;

Wouter Beukema

De Pyreneeen van Baskenland, die we als laatste bezochten, hier vonden we o.a Salamandra salamandra fastuosa, de Pyreneeen Beeksalamander (nu Calotriton asper), Rana pyrenaica (twijfelgeval) en Iberolacerta bonnali... de verwachte Vipera seoanei lieten het afweten.

Wouter Beukema

Salamandra salamandra fastuosa;

Wouter Beukema

En een altijd leuke "habitat", hier vonden we maar liefst 6 amfibieensoorten en 1 reptielensoort, waaronder 4 salamandersoorten... andere ondersoorten dan in Nederland, Mesotriton alpestris cyreni en Lissotriton helveticus alonsoi planten zich hier voort.

Wouter Beukema

Mesotriton alpestris cyreni;

Mark van Veen

Zeer fraaie plaatjes. Zelf zoek ik altijd vergeefs naar salamanders (maar niet zo fanatiek, hoor). Altijd erg leuke beesten.
groet,

Mark van Veen

tekenaar

CiteerRana pyrenaica (twijfelgeval)
Heb je een foto?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/