Flevolandse Serengeti

Gestart door Pim, januari 23, 2005, 15:19:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vanmorgen al vroeg uit bed en binnen een half uur gereed om per fiets de Oostvaardersplassen te ronden, dit is alleen op zondag mogelijk want dan liggen de werkzaamheden bij de Oostvaardersdijk stil. Al snel bleek dat dit een geval van grootheidswaanzin was en moest ik mijn route inkorten. Er stond een koude wind en als de zon achter de bewolking verdween tintelde mijn handen flink. Bij de Noorderplassen (Almere) zag ik slechts een grote groep grauwe ganzen, drie brilduikers (één heer) en een dodaars (zeer schaars deze winter). Bij het Trekvogelpad stak een prachtige vos over, de eerste keer dat ik er eentje in dit gebied zag, ik had wel al vak voetsporen en vossenpoep zien liggen. Vanuit de Lepelaarhut stond de wind pal in mijn gezicht, de tranen werden er uitgeblazen. De telescoop was noodzakelijk om de eenden aan de overkant enigszins te determineren, het waren voornamelijk kuifeenden en tafeleenden. Er zaten ook negentien fraaie pijlstaarten en 42 wintertalingen tussen. Slechts één paartje grote zaagbek gaf  "act de presence". De wilde zwanen bleven beperkt tot negen exemplaren en een groep nonnetjes van elf exemplaren kwam wel dichterbij de vogelkijkhut. Langzaamaan zie je weer meer aalscholvers in de bomen verschijnen, zouden ze alvast de beste plekjes willen innemen voor het voorjaar, zoiets als mensen die in de rij staan voor de beste plek bij een popconcert. De aalscholvers zijn bijna allemaal in broedkleed. Op het Trekvogelveld foerageerden grauwe ganzen en zeven wilde zwanen. Nabij het Blocq van Kuffeler zwom de leucistische meerkoet, die ik abusievelijk weleens voor albino heb uitgemaakt!

Boven de Dashorstdijk verscheen een schitterende regenboog, maar na enkele minuten verging het genieten me toen het begon te (mot)regenen. Gelukkig was het van korte duur de striemende wind was al meer dan genoeg. In de verbindingszone telde ik nog eens tien wilde zwanen en enkele nonnetjes (wat een sierlijke zaagbek)! Een rietgors vloog over en toen ik even het riet opzij wilde halen om een kijkje te krijgen op deze verborgen wereld hierachter werd dit meteen afgestraft met een bloedende vinger, het zoveelste bewijs dat ik niet van adel ben, het bloed was gewoon rood.

Voordat je bij het Jan van den Boschpad bent moet je nog een klein stuk door het Fluitbos (Staatsbosbeheer). Plotseling staken op 25 meter afstand allemaal edelherten over, er leek geen einde aan te komen. Ze waren allen van het mannelijke geslacht en droegen een groot gewei, boven de zeventig exemplaren werd deze edelhertenkraan dichtgedraaid. Ze zwommen in colonne het water over en verdwenen tussen het riet. Later zag ik de groep weer en telde zelfs honderd exemplaren en meer. Een vos lag plat op zijn buik de voorstelling gade te slaan en op een grasveld verderop snuffelde een tweede vos de bodem af, ook wel muizen genoemd. Nabij de herten stond een minihert, maar het was gewoon een ree die zeer klein is ten opzichte van de mannetjes edelhert.  In de bomen zat een groep van >40 koperwieken en boven het riet vloog een vrouwtje blauwe kiekendief met helderwitte stuit. Zeven wilde zwanen zwommen in een klein plasje en in een brede en lange plas voor de centrale kijkheuvel telde ik minimaal zestig grote zaagbekken.

Vanaf de bekende kijkheuvel onder vogelaars keek ik uit over de Flevolandse Serengeti. In één kijkerbeeld zag ik vier vossen, tweemaal twee koppels. De vogels trokken zich hier weinig van aan. Ook de gebruikelijke Heckrunderen, Konikpaarden en Edelherten (>230). Een groep kieviten pleisterden in het gebied samen met 800-1000 goudplevieren, ze zaten zo dicht op elkaar dat het bij een grove schatting blijft. Vanuit het riet klonken baardmannetjes en een grote zilverreiger vloog over. Een andere vogelaar wees me op een adulte zeearend die zeer ver weg in het gebied zat, het is dan een kwestie van vergelijken qua grootte met andere vogels in zijn omgeving. De andere vogelaars hadden ook zijn witte staart gezien. Zelf ontdekte ik bovenin een boom een klapekster aan de kant van de Oostvaardersdijk, deze vond ik mooier dan dat stipje zeearend, maar smaken verschillen. Op de heuvel was het niet lang uit te houden en onderkoelt droop ik af naar huis, volgende keer een nieuwe poging!

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Geen topdag, naar de maatstaven van de OVP, maar als ik dit zo lees, ben ik verdrietig dat ik uit Almere ben verhuist :(
Maarja, Alkmaar heeft ook wel leuke dingen hoor ;) , ieder plekkie zijn eigen stekkie :P

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Meestal met zo'n stevige wind worden de waarnemingen negatief beïnvloedt.

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Thijs Fijen

Al lijkt het wel dat je de meeste mooie vogels ziet met slecht weer. (regen enzo)
Of zou dit zo zijn omdat het in Nederland altijd snertweer is??
Thijs Fijen

Pim

CiteerAl lijkt het wel dat je de meeste mooie vogels ziet met slecht weer

De meeste vogels zie ik toch met windstil weer, zonnetje en geluk.

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl