Wilde zwijnen in Friesland

Gestart door Freek Verkerk, mei 22, 2006, 00:46:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

HI,

Volgens het volgende artikel mogen
Wilde zwijnen mogen afgeschoten worden in Friesland

Volgens het artikel komen er (enkele) wilde zwijnen voor in Friesland. Klopt dat, waar zitten ze dan en zo ja, waar komen ze vandaan?

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Ze zitten overal langs de grens met duitsland, je hebt eerts groningen of drenthe, als ze daar niet worden neergeknald gaan ze door naar friesland, ze kunnen veel afleggen en jonge mannetjes trekken veel rond dacht ik.

Laat ze maar schieten ze krijgen het toch nooit weg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

#2
Voor zover ik weet is het 1 wild zwijn en 1 of meerdere ... hangbuikzwijntjes ESC. Ze zijn erg schuw en worden daardoor vrijwel niet gezien. De sporen van hangbuikzwijntjes zijn niet te onderscheiden van wild zwijn en daar komt het gerucht vandaan. Dat ene mogelijke wilde zwijn wordt voor zover ik weet al een paar jaar door de terreinbeheerders gedoogd. Buiten de gedooggebieden (Veluwe, Meinweg) voor wilde zwijnen wettelijk vogelvrij en het bericht klopt dus, maar is wel oud nieuws.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Het idee dat je er niet vanaf komt is onzin. Buitende gedooggebieden komen in Nederland geen zwijnen voor. Hoogstens af en toe een verdwaalde die een tijdje rond loopt voor hij afgeschoten wordt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

CiteerHet idee dat je er niet vanaf komt is onzin. Buitende gedooggebieden komen in Nederland geen zwijnen voor. Hoogstens af en toe een verdwaalde die een tijdje rond loopt voor hij afgeschoten wordt.
Ken je de groote peel?? Lopen naar schatingen 50-100 beesten, alle andere peelrestanten zitten ook allemaal redelijk vol, De achterhoek is vol met zwijnen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Valt erg tegen die aantallen in de Achterhoek en in de peel wordt er amper gejaagd. (waarom denk je dat ze niet in de rest van Brabant zitten)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

huysse

CiteerDe achterhoek is vol met zwijnen.
Dank U!

Marijke

Jeroen Nagtegaal

#7
Citeer
CiteerDe achterhoek is vol met zwijnen.
Dank U!

Marijke
Ik was bij het korenburgerveen en aan de zuidwestkant van het spoor. Km hok 242-444

Ik schat prenten van 15 mannelijke beesten die verstoten waren door hun groep
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

huysse

CiteerDe achterhoek is vol met zwijnen.
Ik doe het nog even over:
Dank U  :angry:  :P

(Ik woon er namelijk!)

Marijke

Hinko

In het verleden zijn meerdere pogingen ondernomen (door onbekenden) om Wilde zwijnen uit te zetten in o.m. Gaasterland en het Drents-Friesewold.  De zwijnen bleken zo tam dat ze bijna uit de hand aten. Geen Wilde zwijnen dus maar gefokte exemplaren. Vooral in Gaasterland waren de boeren hier niet al te blij mee. Nou wonen in Gaasterland eigenlijk alleen maar kwaaie boeren, maar dit terzijde. In iedergeval, de zwijnen moesten weg! En aangezien de boeren lobby hier de absolute macht heeft doen de provinciale politici alles wat de boeren eisen. Alles afknallen dus! Vossen, damherten, wilde zwijnen. Alles wat de boer niet blieft moet dood! Ook een boswachter is weggepest. De EHS in Gaasterland gaat niet door omdat de boeren het niet willen. Welkom in het wilde westen!

mvgr, Hinko
mvgr, Hinko

Jeroen Nagtegaal

Dat isn waarschijnlijk ook bij de peel gebeurd, ik vind het wel leuk, ze zouden ook beren los moeten laten op die manier hier
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

#11
Wel geinig die wilde zwijnen. Zo kan ik de kaart met waarnemingen ook beter begrijpen.
Sommige waarnemingen zijn voor mij als relatieve buitenstaander namelijk wel vreemd. vooral die enkele waarnemingen in drente, de achterhoek en de Peel worden nu verklaarbaar. Gewoon duitse zwijnen, die hier op vakantie komen en dan meteen worden afgeknald; zoiets. De zwijnen testen de EHS op bruikbaarheid; Als er geen zwijnen zitten is de EHS nog niet goed (genoeg) is mijn voorlopige conclusie.

Hebben die zwijnen in de peel nog contact met duitsland / Belgie of is dat een soort restpopulatie?

Opvallend vind ik eigenlijk ook dat er geen zwijnen op de utrechtse heuvelrug zit. Kennelijk is de EHS tussen de Veluwe en de utrechtse heuvelrug nog niet geweldig.

Ik vind het leuke beesten.

:duim:
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Zover mij bekend is zit er geen contact tussen de populatie peel-duitsland. Ik kan je zo heel wat KM-blokken noemen waar ze zeker zitten.
182-364, 182-364, 185-365, 186-365, 186-367, 187-368, 188- 368 en 189-369, Vandaar uit hebben ze zover mij bekend is ook geen contact, in de 1e 2 worden af en toe sporen gezien van vejaagde mannetjes, de peel zit helemaal zol, en ze komen vanuit de gebieden ook naar het zuiden, ik hoor verhalen dat er zo'n 150-200 per jaar worden afgeschoten door de plaatselijke boeren, illegaal grotendeel, m,aar waar ze dan vandaan komen weet ik ook niet. Het lijkt met wel leuk als ze meernaar het zuiden trekken en het leudal bezetten en zo in alle bosjes hier gaan wonen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

laatvlieger

#13
Om de discussie niet teveel off-topic te laten gaan, heb ik de reactie over de beer in Duitsland hier verwijderd en er een nieuw onderwerp van gemaakt. Daar kan gereageerd worden op dat onderwerp. Hier graag de discussie over de wilde zwijnen
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Peter Lubbers

#14
Mijn excuses Wouter.
Emotie!

Vriendelijke groet,
Peter Lubbers

laatvlieger

Oké, no problem, maar nu terug naar de zwijntjes!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

#16
We houden hier alleen waarnemingen bij uit Nederland (helaas), maar waar komen die peel-zwijnen dan vandaan? Hebben die er altijd al gezeten of komen ze uit Belgie? En zitten er in Belgie dan zwijnen? Behalve dan in de ardennen, want dat is (bij mij ) bekend). Is er een belgische EHS tussen de peel en de Ardennen? Als ik zo die verhalen over belgie lees knallen ze daar alles af. (lijkt het wel).

Overigens als je zo zeker weet dat die zwijnen in al die km blokken voorkomen, waarom hebben we er dan geen waarnemingen van? Zou je die waarnemingen misschien nog eens kunnen invoeren svp?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Ik heb geen data maar ik ben er heel zeker van dat ze erzijn , en af en toe komen, Hoe ze in de peel komen en in de andere gebieden komen weet niemand.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Volgens mij kun je ook al een waarneming invoeren als je sporen hebt. Die zwijnen bewerken de grond op een manier die vrij uniek is, dat kun je niet met een mol of een ree verwarren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

CiteerVolgens mij kun je ook al een waarneming invoeren als je sporen hebt. Die zwijnen bewerken de grond op een manier die vrij uniek is, dat kun je niet met een mol of een ree verwarren.
Ik zou dan naar het gebied toe moten gaan, daar even kijken en dan ze op waarneming.nl zetten, ik heb ze wel zelf gezien maa dta is al weer een tijd terug, het akn dus zijn dat ze weer weg zijn, bovendien zijn het niet bepaald toegankelijk, er staan wat hekwerken en borden en er loopt niet al te lief vee.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Capreolus

Citeerik hoor verhalen dat er zo'n 150-200 per jaar worden afgeschoten door de plaatselijke boeren, illegaal grotendeel, m,aar waar ze dan vandaan komen weet ik ook niet.

Dat zijn vrijwel zeker 'indianenverhalen' beste Jeroen.
De wilde zwijnen die in Limburg buiten het Meinweggebied worden gesignaleerd komen bijna allemaal uit Duitsland.
In veel natuur en bosgebieden in Limburg zijn Wilde varkens nu haast zogenaamd standwild geworden. Dit houdt in dat er 'rotte' (groepen) varkens rondlopen die eerst wisselde tussen Duitsland en Nederland in bv. een nacht. Want een Wild varken kan een behoorlijk grote afstand af leggen in één nacht.
En nu het hier in Limburg zo goed naar zijn zin heeft dat het lijkt dat ze hier blijvend voorkomen.
Dat wil zeggen als de faunabeheerders (jagers) niet ingrijpen. En dus niet de normale boeren (zonder jachtakte!)

Want het is door allerlei studies al aangetoond dat Wilde varkens in Nederland alleen in het Meinweg gebied en op de Veluwe fatsoenlijk kunnen leven en worden beheerd.
En dus alle varkens die buiten die twee gebieden leven in Nederland moeten worden afgeschoten. De zogenaamde '0-optie'.
Dit om schade aan landbouwgewassen en problemen op de wegen te voorkomen.

Niemand wil met bv. 80km/uur een varken van 100kg tegen zijn auto aan hebben.. :blink:

Buiten dat deze varkens eigenlijk niet buiten deze twee nationale parken horen, blijven het natuurlijk prachtige beesten om te zien! :rolleyes:

Voor meer info wil ik je graag verwijzen naar de volgende site;
Zwartwild

Ik hoop dat ik u een duidelijke uitleg heb kunnen geven.

Ps.

Met deze post wil ik géén 'jacht' discussie beginnen!
Ik ben sterk van mening dat hier genoeg andere fora voor aanwezig zijn op het wereld wijde web.


Gr

Capreolus



Jeroen Nagtegaal

CiteerDe wilde zwijnen die in Limburg buiten het Meinweggebied worden gesignaleerd komen bijna allemaal uit Duitsland.
Verklaar dan eens dat ze alleen in de peel(restanten) zitten en niet in het Leudal,  gebieden aan de oostkant van de Maas. Het is toch vreemd dat ze dan de maas overgezwommen zijn en nergens tussen de peel(restanten) en de maas zijn waargenomen, ik hou het dus op een goeie uitzetactie, en daar ben ik wel blij mee,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Capreolus

Wie ziegt dat er in het Leudal geen wilde varkens zitten? Er zijn er nog geen waargenomen misschien. Maar das een ander verhaal.
In Heibloem zijn er ook gesignaleerd. En das toch niet zover van het Leudal af.

Trouwens aan oostkant vd maas, Roermond bedoel ik dus. Daar zijn er gesignaleerd bij Linne. En ook in Swalmen, Beesel, Reuver zijn ze gezien.


Gr

Capreolus

Jeroen Nagtegaal

CiteerWie ziegt dat er in het Leudal geen wilde varkens zitten? Er zijn er nog geen waargenomen misschien. Maar das een ander verhaal.

Ik en andere mensen waaronder SBB, Ik woon tegen het Leudal en kom er geregeld na school doorheen. ik kijk altijd op de grondsof ik prenten/woelsporen zie van zwijnen, ik heb er in alle keren dat ik er ben geweest en dat zijn er meer dan 50, afgelopen jaar, nog niks van gezien.

CiteerIn Heibloem zijn er ook gesignaleerd. En das toch niet zover van het Leudal af.

Heibloem is een Peelrestant, teminste op een paar honderd meter zit je in die restanten, daar zijn ze waargenomen zoal ik zei. Het ligt toch al gauw een 10 km in vogelvluct van elkaar. Maar daar tussen zijn ze ook nog niet gezien.

CiteerTrouwens aan oostkant vd maas, Roermond bedoel ik dus. Daar zijn er gesignaleerd bij Linne. En ook in Swalmen, Beesel, Reuver zijn ze gezien.
Al die gebieden liggen op tegen De meinweg aan, Ik heb nog nooit wat gehoord van die plaatsen hoor, ik weet niet waar je het dan vandaan hebt
??

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Capreolus

Oke Jeroen,

Je hoeft het natuurlijk niet te geloven. Dat wil ik je niet opdringen.

Ik denk alleen dat als je je wat meer verdiept in het leven van een Wild varken je meer over ze zou weten als je misschien nu doet.

Zoals ik al zei, Als ze in de Peel en de restanten.. zitten. Dan komen ze vast en zeker ook wel eens in het Leudal. of ze daar dan ook uitgebreid liggen woelen en zoelen op de plekken waar jij al 50 keer bent geweest. Das een ander verhaal.


Maar ik snap jou wel dat je zo'n houding hebt van 'eerst zien dan geloven'. Daar is ook niks mis mee. :D


Gr

Capreolus

Freek Verkerk

#25
Als je wilde zwijnen in al die plaatsen ziet, dan mag je ze gerust invoeren hoor. Dat maakt onze site beter en de situatie beter bespreekbaar. Nu is het zo "van horen zeggen".
Je kunt gerust verwijzen naar publicaties in de media.

En dan kan Jeroen er nog even op de fiets langs om het te checken, want vertrouwen is goed; controle is beter. "Eerst zien, dan geloven" is een perfecte houding.

:duim:
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

laatvlieger

Graag in de database van waarneming.nl alleen waarnemingen invoeren die zelf gedaan zijn, de overige waarnemingen (die van horen zeggen, artikelen etc) kunnen eventueel hier op het forum vermeld worden.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

CiteerAls je wilde zwijnen in al die plaatsen ziet, dan mag je ze gerust invoeren hoor. Dat maakt onze site beter en de situatie beter bespreekbaar. Nu is het zo "van horen zeggen".
Je kunt gerust verwijzen naar publicaties in de media.

En dan kan Jeroen er nog even op de fiets langs om het te checken, want vertrouwen is goed; controle is beter. "Eerst zien, dan geloven" is een perfecte houding.

:duim:
ben der al geweest, maar dan lang geleden, 2 jaar ofzo, en je mag er NIET komen zonder toestemming, en die boetes zijn niet heel chil als je niet heel veel geld hebt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Capreolus

Citeerben der al geweest, maar dan lang geleden, 2 jaar ofzo, en je mag er NIET komen zonder toestemming, en die boetes zijn niet heel chil als je niet heel veel geld hebt.

Waar is dat dan?


Gr

Capreolus

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeerben der al geweest, maar dan lang geleden, 2 jaar ofzo, en je mag er NIET komen zonder toestemming, en die boetes zijn niet heel chil als je niet heel veel geld hebt.

Waar is dat dan?


Gr

Capreolus
Ik kan je zo heel wat KM-blokken noemen waar ze zeker zitten.
182-364, 182-364, 185-365, 186-365, 186-367, 187-368, 188- 368 en 189-369, Vandaar uit hebben ze zover mij bekend is ook geen contact, in de 1e 2 worden af en toe sporen gezien van vejaagde mannetjes, de peel zit helemaal zol, en ze komen vanuit de gebieden ook naar het zuiden, Groote moost, kleine moost, de banen, sarsven enz.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com