Wilde zwijnen in Staatsbossen Leende

Gestart door Ciske, maart 31, 2010, 12:58:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ciske

Zag eergisteren eindelijk na veel sporen gezien te hebben daadwerkelijk 2 wilde zwijnen. Vlak langs een fietspad en absoluut niet schuw. Vlak na mij kwam er een wagen met 2 boswachters aangereden die naar mijn indruk de 2 zwijnen terug de bossen injaagden. Een van de twee stapte later uit. Ik ben daarna doorgefietst en nog geen 100 meter verder gefietst hoorde ik 2-3 schoten. Weet iemand of ze momenteel de wilde zwijnen afschieten? Was dit bedoeld de beesten schuw te maken/te laten schrikken? Ben benieuwd of iemand hiervan meer weet.
Groet..Ciske

Jeroen Nagtegaal

Staatsbosbeheer, zal zelf geen wilde zwijnen schieten. Wellicht waren die mensen dus jagers? Voor wilde zwijnen is een 0-beleid. Dat houd in dat ze allemaal mogen worden afgeschoten. Uitgezonderd de Veluwe en de Meinweg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ciske

Hallo Jeroen,

Dat zou kunnen dat het jagers zijn. Maar dan eerst de zwijnen terugjagen in het bos is toch wel een vreemde manier van jagen niet?
Groet...Ciske

Jeroen Nagtegaal

Ik heb de situatie niet zelf gezien, en weet dus ook niet hoe het allemaal gegaan is.
Wellicht was het terugjagen onbedoeld?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ciske

Nee het leek/was een bewuste actie. Eerst reed men met de tereinwagen een stuk de berm in richting zwijnen en toen die nog niet de bossen ingingen kwam er iemand uit de tereinwagen en zwaaide met zijn armen en ging richting zwijnen waarna deze de bossen ingingen.

woen

Ik weet dat ze in het Leenderbos de zwijnen liever zien komen dan gaan.
Waarschijnlijk wilden ze niet dat iedereen kon zien dat de zwijnen werden doodgeschoten + wat veiliger voor recreanten.



Groeten,

Jeroen

Ciske

Heb inmiddels wat rondgevraagd en er zitten in het groter gebied (aangrenzend aan de Staatsbossen) een redelijk aantal wilde zwijnen nu (zeker +20 stuks). Is ook te zien aan de sporen die je veelvuldig aantreft. Afschot vindt niet of nauwelijks plaats dus er is een soort van gedoog beleid. De zwijnen lijken initieel af te komen van de Mijnweg. Tot nu toe geen grotere problemen met de agrarische sector.
Wellicht dat het een en ander binnenkort wat opener en transparanter wordt.

woen

De zwijnen komen uit de Kempen zetten, over de grens. Populatie is zeker meer dan 20 stuks, 25 km over de grens hebben ze te maken met meer dan honderd zwijnen. De diertjes trekken gewoon rond in het grensgebied, leenderbos, malpie, opperbos, dommelvallei etc.
Groeten,

Jeroen

woen

En nog vergeten toe te voegen, hier wordt er behoorlijk op gejaagd in de landbouwgebieden. Vorig jaar avonden aan een stuk rond de maïsakkers.
Hier is trouwens tussen Valkenswaard en de Belgische grens.
Groeten,

Jeroen