Aanvragen Tips & Tricks

Gestart door Jarinka, maart 22, 2010, 20:33:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Ben bezig met wat Grote Meeuwen, maar kan wel even duren...  8)
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan vH

Is niet erg, zou erg mooi zijn als je klaar bent. Met de ANWB is het niets.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

firecrest

Voor deze tijd van het jaar: Witte Kwikstaart - Rouwkwikstaart

Vincent Hart

Hoi Lars, denk dat alle vogelaars daarop zitten te wachten  ;) Er is (zoals je elders op het forum misschien hebt gelezen) zoveel onduidelijk over die twee soorten dat je eigenlijk alleen wat kunt zeggen over overduidelijke witte kwikken en ad. zomer mannen rouw. De rest wordt ons als het goed is binnenkort in een Dutch Birding-artikel uitgelegd door de Vlaamse vogelaar Peter Adriaens (komt ook wel eens op het forum)  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan vH

Ik wil wel verschillen (Zwarte) Kraai/Raaf/Roek doen. Is dat goed???
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Je kunt gedachten lezen ;D.
Vanmiddag zat ik te kijken naar overvliegende zwarte beesten, en zat me te bedenken dat het verschil tussen Kraai en Kauw in vlucht vrij lastig is.
Zou leuk zijn :duim:
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Ik ben al begonnen, dus waarschijnlijk heb ik volgende week een overzichtje, compleet met geluiden en foto's! Zal ik Kauw dan ook maar meenemen?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

Kan je dan ook noordse kauw (en eventueel huiskraai) enzo meenemen ???
Stefan Hageman


Jan vH

Is best!  :duim:  Wel een kort stukje hoor.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Hoe zal ik het precies doen? Net als de anderen per soort? Of per kenmerk?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Stijn E.

Per soort lijkt me het handigst  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

fkdeboer

misschien iemand die goede tips heeft om het geluid van grasmus en  braamsluiper uit elkaar te houden ?
Verder kan ik de verschillen qua zang tussen tuinfluiter-zwartkop enzo ook blijven opzoeken, dus als daar goede tips/ezelsbruggetjes voor zijn, houd ik me ook aanbevolen. Hoe verder het voorjaar vordert, hoe meer er bij komt en hoe vaker ik weer in de war ben! wat was het 2 weken nog lekker overzichtelijk met de tjiftjaf/ fitis en af en toe een zwartkop!
misschien dus wel uberhaupt wat tips voor geluiden herkennen bij zangertjes uit de struiken :angel:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Jarinka

Regenwulp - Wulp is ook wel handig :).
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: fkdeboer op april 27, 2010, 18:07:25 PM
misschien iemand die goede tips heeft om het geluid van grasmus en  braamsluiper uit elkaar te houden ?
[...]

In het kort:

De Grasmus heeft een niet zo bijzonder, nogal schor voorgedragen, liedje
http://waarneming.nl/sound/view/3900
Hij heeft ook een paar karakteristieke (alarm-)roepen, die je hier kan horen:
http://www.xeno-canto.org/recording.php?XC=37229

De Braamsluiper heeft een vrij heldere 'ratel' of 'geklapper'.
http://www.xeno-canto.org/recording.php?XC=27138
Hij heeft ook wel een soort 'gepruttel' maar dat hoor je van enige afstand niet en het wordt
vrijwel altijd gevolgd door die ratel, die je wel van afstand hoort.

Grasmussen zitten vaak bovenin struiken en maken vandaar ook korte zangvluchten, terwijl
Braamsluipers vrijwel altijd verborgen blijven in de struiken en geen zangvluchten maken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

firecrest

Grasmus wordt ook wel krasmus genoemd, door zijn erg krasserige zang.
Braamsluiper heeft een redelijk saaie ratel inderdaad.

fkdeboer

Herman, Lars,
Cool! bedankt! het zijn juist die simpele tips die het meest bruikbaar zijn. Dit verschil had ik er bijvoorbeeld niet uitgehaald, maar nu ik het weet, is het ook overduidelijk!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Jos Welbedacht

Ben trouwens nog bezig met die Meeuwen, maar dat is vermoedelijk binnenkort wel klaar.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rickschonewille


Timo Roeke

Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen wateral, porseleinhoen, kleinst waterhoen & klein waterhoen. Heb hier zelf weinig ervaring mee.

Lonnie Bregman

En ik ken de verschillen tussen Temmincks en Kleine Strandloper niet zo goed en ook niet echt hoe je ze van andere soorten onderscheidt.
Groeten, Lonnie Bregman

HPM

Citaat van: Timo Roeke op mei 16, 2010, 22:02:21 PM
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen wateral, porseleinhoen, kleinst waterhoen & klein waterhoen. Heb hier zelf weinig ervaring mee.
Volgens mij zou je daarvoor voldoende moeten hebben aan je vogelgids, zeker omdat je ze
(met uitzondering van de Waterral, vooral in de winter) toch maar zelden te zien krijgt.

--
Groeten, Herman vander Meer
Herman van der Meer

Jan vH

Citaat van: HPM op mei 17, 2010, 18:25:14 PM
Citaat van: Timo Roeke op mei 16, 2010, 22:02:21 PM
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen tussen wateral, porseleinhoen, kleinst waterhoen & klein waterhoen. Heb hier zelf weinig ervaring mee.
Volgens mij zou je daarvoor voldoende moeten hebben aan je vogelgids, zeker omdat je ze
(met uitzondering van de Waterral, vooral in de winter) toch maar zelden te zien krijgt.

--
Groeten, Herman vander Meer
In Twente kun je denk ik meestal wel van Waterral uitgaan. En anders moet de vogelgids wel kunnen helpen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

firecrest

Citaat van: lonnie20 op mei 17, 2010, 16:59:58 PM
En ik ken de verschillen tussen Temmincks en Kleine Strandloper niet zo goed en ook niet echt hoe je ze van andere soorten onderscheidt.
Ik heb de tijd/geduld niet om er een heel topic over te maken, maar kijk eens naar de pootkleur ;)

Margreet Kwh

Piepers

Wie kan mij een handige tip geven om de verschillende piepers te onderscheiden?
Als ik kijk naar de naam, lijkt het of de piepers aan een bepaalde biotoop gebonden zijn. Je hebt graspiepers, duinpiepers, en vast nog veel meer. Als kind dacht ik dat pieper een verzonnen naam was, maar inmiddels weet ik dat het een echte naam is. ;)
Wie kan mij helpen? (Beginnende vogelaar van middelbare leeftijd)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Piepers zijn bepaald niet makkelijk, Margreet! Een determinatiegids graspieper vs. boompieper zit nog in het vat. In voorjaar en zomer zullen dat de twee soorten zijn die je normaalgesproken tegenkomt. In de winter zijn dat gras- en waterpieper, en op sommige plekken aan de kust oeverpieper. Wordt vervolgd ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Oké, alvast bedankt. Ik ga intussen studeren op de verschillen via soortenbank en foto's.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Folkert Jan

Ook ik heb veel moeite gehad met bovengenoemde dingen. Misschien even een paar algemene tips zodat iedereen wegwijs wordt.

- ANWB - Voor de meeste soorten is de anwb gids afdoende. Naast het kijken naar de plaatjes is de tekst ook heel handig. Sommige kenmerken die je op de plaatjes denkt te zien zijn niet goed geschikt om determinatie rond te krijgen en belangrijke kenmerken uit de tekst zie je niet altijd gelijk terug op de tekeningen.

- Geluiden - Voor geluiden raad in de vroege vogel CD's van Niko de Haan aan. Per soort zijn staan er 2 opnames op de cd. 1 voor het geluid zelf en een ander waarin Niko een ezelsbruggetje verteld of leert hoe je de soort na kunt fluiten. Zet deze cd's op je ipod etc en zet op shuffle. Probeer te raden welke vogel zingt en controleer daarna op je ipod of het inderdaad die soort is. Zo heb ik binnen een maandje alle soorten leren herkennen op zang

- Grote meeuwen - Helaas zijn er voor onvolwassen grote meeuwen geen ezelsbruggetjes. Elke soort heeft in elk kalenderjaar en soms ook elke maand een ander kleed. De rui in grote meeuwen varieert en hierop wordt een determinatie vaak rond gemaakt. Een tip is om goed de veerpartijen uit je hoofd te leren kennen. als je dan per maand een overzicht maakt van de kenmerken van die soort en daarop gaat checken moet het goed komen. Dit is een geweldige site: http://www.gull-research.org   het is echter harde koek, want alles is in het Engels.

- Naar buiten - Als je goed je huiswerk doet en vaak het veld in gaat wordt het steeds makkelijker. Probeer ook gericht vogels op te zoeken (stel jezelf doelen voor de dag...bijvoorbeeld minstens x aantal soorten in een gebied). Zo dwing je jezelf te leren wat het juiste biotoop is en hoe je een soort het beste kunt herkennen. Hier leer je een stuk meer van dan ergens heen gaan en maar zien welke soorten je tegen komt.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jb235

Is het ook mogelijk om de verschillen tussen een buizerd en een RPB hier neer te zetten?
Ik heb een keer ergens een plaatje voorbij zien komen met de kenmerken van een RPB, maar kan die niet meer vinden.

Alvast bedankt, Jan
Groeten Jan

Vincent Hart

Ik speelde ook met die gedachte, Jan ;-)

Denk dat je deze plaat bedoelt (is wel vooral bedoeld voor de verschillen tussen man en vrouw RPB): http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=39946

We gaan kijken of we iets moois in elkaar kunnen flansen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers