Ezelsbruggetjes

Gestart door Stijn E., maart 13, 2010, 11:15:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Hoe houd jij bijvoorbeeld Koolmees en Pimpelmees uit elkaar? Of Matkop en Glanskop?
En wat spookt er door jouw hoofd als je twijfelt over een Sperwer of Havik?
Post het hier zodat anderen er wellicht ook wat aan hebben!

!! Discussie kan in Aanvragen Tips & Tricks !!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Het verschil tussen Zwartkopmeeuw en Kokmeeuw
Zwartkopmeeuw heeft in vergelijking met Kokmeeuw een grotere kop met een plattere kruin, een zwaardere snavel met een kleine hoek onderaan de snavel, langere poten en een voller lichaam.
Heeft in de zomer een egale zwarte kopkap die meestal verder doorloopt dan bij Kokmeeuw.
De geheel witte vleugelpunten zijn zowel in zit als in vlucht zichtbaar en zijn een goed kenmerk om de Zwartkopmeeuw van de Kokmeeuw te onderscheiden.
Groeten, Jarinka Heijink

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Marina's antwoord reken ik ook goed  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

#6
Citaat van: Jarinka op maart 13, 2010, 19:46:17 PM
Het verschil tussen Zwartkopmeeuw en Kokmeeuw
Zwartkopmeeuw heeft in vergelijking met Kokmeeuw een grotere kop met een plattere kruin, een zwaardere snavel met een kleine hoek onderaan de snavel, langere poten en een voller lichaam.
Heeft in de zomer een egale zwarte kopkap die meestal verder doorloopt dan bij Kokmeeuw.
De geheel witte vleugelpunten zijn zowel in zit als in vlucht zichtbaar en zijn een goed kenmerk om de Zwartkopmeeuw van de Kokmeeuw te onderscheiden.
Die vleugelpunten kunnen bij Kokmeeuw ook wit lijken, sterker nog dat zijn ze grotendeels. Echter kun je bij adulte! Zwartkopmeeuwen er bijna doorheen kijken (tot 4e kj sporen van zwarte vleugelpunten). Dit geld ook voor burgemeesters vs bleke zilvermeeuwen. Wit/licht = Kokmeeuw/Zilvermeeuw, wit(bijna licht gevend)/doorschijnend = Zwartkopmeeuw/burgemeester

Toevoeging: Kokmeeuw vliegt zelden alleen, vaak met meer dan 2 tegelijk. Zwartkopmeeuw vrijwel altijd in paarvorm, waarbij ze elkaar dicht volgen! MAW, zie je twee kleine meeuwen dicht bij elkaar en lijken de vleugelpunten doorschijnend --> Zwartkopmeeuw. En, zie je één Zwartkopmeeuw overvliegen, zoek naar de tweede!
Thijs Fijen

Marina

Citaat van: vincenthart op maart 13, 2010, 20:35:41 PM
Marina's antwoord reken ik ook goed  ;D
HAHA dat krijg je als je recht van de cryptogrammen naar een vogelforum gaat   ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Stijn E.

#8
Citaat van: Thijs Fijen op maart 14, 2010, 18:09:42 PM
Citaat van: Jarinka op maart 13, 2010, 19:46:17 PM
Het verschil tussen Zwartkopmeeuw en Kokmeeuw
Zwartkopmeeuw heeft in vergelijking met Kokmeeuw een grotere kop met een plattere kruin, een zwaardere snavel met een kleine hoek onderaan de snavel, langere poten en een voller lichaam.
Heeft in de zomer een egale zwarte kopkap die meestal verder doorloopt dan bij Kokmeeuw.
De geheel witte vleugelpunten zijn zowel in zit als in vlucht zichtbaar en zijn een goed kenmerk om de Zwartkopmeeuw van de Kokmeeuw te onderscheiden.
Die vleugelpunten kunnen bij Kokmeeuw ook wit lijken, sterker nog dat zijn ze grotendeels. Echter kun je bij adulte! Zwartkopmeeuwen er bijna doorheen kijken (tot 4e kj sporen van zwarte vleugelpunten). Dit geld ook voor burgemeesters vs bleke zilvermeeuwen. Wit/licht = Kokmeeuw/Zilvermeeuw, wit(bijna licht gevend)/doorschijnend = Zwartkopmeeuw/burgemeester

Toevoeging: Kokmeeuw vliegt zelden alleen, vaak met meer dan 2 tegelijk. Zwartkopmeeuw vrijwel altijd in paarvorm, waarbij ze elkaar dicht volgen! MAW, zie je twee kleine meeuwen dicht bij elkaar en lijken de vleugelpunten doorschijnend --> Zwartkopmeeuw. En, zie je één Zwartkopmeeuw overvliegen, zoek naar de tweede!

Whaw Thijs, zou je dat ook kunnen verwerken in de door Jarinka gemaakte tekst  :blink:
Ik kan het zelf ook doen n.a.v. dit bericht, maar jij weet het beste wat je bedoeld   ;)

EDIT: Of nog beter: In een rijtje zoals alle andere soorten  :blink:
Maar zeg het gerust als je het liever niet doet  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Thijs Fijen

Jahoor :)

Het verschil tussen Zwartkopmeeuw en Kokmeeuw

Zwartkopmeeuw heeft in vergelijking met Kokmeeuw een grotere kop met eenplattere kruin, een zwaardere snavel met een kleine hoek onderaan de snavel, langerepoten en een voller lichaam.
Heeft in adult zomerkleed een egale zwarte kopkap die meestal verder doorloopt dan bij Kokmeeuw.
De geheel witte vleugelpunten zijn zowel in zit als in vlucht zichtbaar en zijn een goed kenmerk om de Zwartkopmeeuw van de Kokmeeuw te onderscheiden. Bij Kokmeeuw kunnen deze vleugelpunten ook wit lijken. Bij Zwartkopmeeuw zijn de vleugelpunten bijna lichtgevend wit of zelfs doorschijnend. Idem met burgemeesters vs bleke Zilvermeeuwen. LET OP: Zwartkopmeeuwen hebben in hun 3e KJ nog lichtzwarte/grijze vleugelpunten! Sommige 4e KJ vogels hebben dezen sporen ook nog.
Zwartkopmeeuwen vliegen veelal paarsgewijs. Je ziet er zelden maar 1 vliegen dus zoek naar die tweede. Ze volgen elkaar meestal op korte afstand. Kokmeeuwen vliegen vaak met grotere groepen.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Nog wat indicaties bij Watersnip/Bokje:
- Watersnip vliegt bijna altijd op met geluid, Bokje vrijwel altijd zonder geluid
- Watersnip vliegt op en vliegt vaak ver weg, Bokje valt meestal weer in in het gebied
- Bokje heeft geen opvallende witte vleugelachterrand (Watersnip wel) en geen wit in staart (Watersnip wel)
- Snavel is een heel goed kenmerk in vlucht. Echter lastig in te schatten voor minder ervaren vogelaars.
Thijs Fijen

Stijn E.

Thijs, de informatie is ingevoerd in de beginpost. Nog op- of aanmerkingen?  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Thijs Fijen

Ja, ze vliegen niet altijd weg en ze blijven niet altijd dichtbij. Uitzonderingen bevestigen de regel :). Het is dus bijna altijd zo
Thijs Fijen

Jarinka

Zo gaat het al heel mooi, Stijn :duim:!
Is wel een handig systeem: ervaren vogelaars geven in een bericht tips om vogels te herkennen, en vervolgens zet Stijn ze in de beginpost. Dan staat alles mooi per soort soort (bijv. ganzen, meeuwen, eenden) en zijn verschillen snel te zien.
Groeten, Jarinka Heijink

MarianneW

Ik heb nog een toevoeging bij de (kleine) rietganzen:

kleine rietgans: roze poten;
taiga/toendra: oranje poten.

Juist die roze pootkleur maakt de determinatie van een kleine rietgans gemakkelijker.
Marianne

Stijn E.

Citaat van: MarianneW op maart 14, 2010, 19:55:43 PM
Ik heb nog een toevoeging bij de (kleine) rietganzen:

kleine rietgans: roze poten;
taiga/toendra: oranje poten.

Juist die roze pootkleur maakt de determinatie van een kleine rietgans gemakkelijker.

Staat er bij de Kleine in elk geval bij  :duim: Over Taiga-/Toendra maken we nog even geen beschrijving om in de beginpost genoemde redenen.

Citaat van: Jarinka op maart 14, 2010, 19:22:04 PM
Zo gaat het al heel mooi, Stijn :duim:!
Is wel een handig systeem: ervaren vogelaars geven in een bericht tips om vogels te herkennen, en vervolgens zet Stijn ze in de beginpost. Dan staat alles mooi per soort soort (bijv. ganzen, meeuwen, eenden) en zijn verschillen snel te zien.

Ik ben er zelf ook wel over te spreken ja  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankmeer

Citaat van: Thijs Fijen op maart 14, 2010, 18:09:42 PM
MAW

Hier heb je meteen nog een nuttig kenmerk te pakken!, nl. de roep die totaal anders is dan die van Kokmeeuw, en waar je de vogels soms al op grote afstand mee kan horen aankomen.
Frank van der Meer

Thijs Fijen

Wat misschien leuk is om te doen is dat een beginnend/jonge vogelaar een beginnetje maakt met wat pitfalls (ik noem Tjiftjaf en Fitis bijvoorbeeld) en dat een wat ervaren vogelaar daar kritiek op geeft? Ik denk dat de meesten al ver komen hoor!
Thijs Fijen

Vincent Hart

Hoi Thijs, ben al bezig met wat id-artikelen over o.a. fitis-tjiftjaf o.b.v. tips en foto's van de 'determinatiekanonnen'. Die komen eraan dus. Helemaal los daarvan natuurlijk prima zoals de 'ezelsbruggetjes' nu steeds beter worden!   
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Tinok

Leuk topic, handige lijstje!

Denk dat het niet te doen is om alle vergelijkingen in 1 topic te houden. Misschien idee om als het er straks te veel worden er meerdere draadjes onder het sticked topic van te maken oen onder te verdelen in de soortgroepen.
Verder zou het mooi zijn als deze teksten gelijk op wrn.nl komt te staan (zijn bij sommige vogels al stukjes over de verschillen te lezen).
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Wouter van der Ham

buizerd-ruigpoot  boomkruiper-kortsnavel?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Wouter van der Ham

steltlopers determineren op afstand :
wulpen zijn groot, zwaar en donker.grutto's kleiner en lichter.zilverplevieren en dicht opeengepakte tureluurs nog kleiner en donker. kanoeten vormen vaak een dichte grijze massa; en bonte strandlopers zijn klein en vrij onopvallen.

ik hoop dat je er iets aan heb? overgenomen uit het boek:vogels kijken in europa.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Calidris Alba

Citaat van: wouteren3 op maart 25, 2010, 21:09:58 PM
steltlopers determineren op afstand :
wulpen zijn groot, zwaar en donker.grutto's kleiner en lichter.zilverplevieren en dicht opeengepakte tureluurs nog kleiner en donker. kanoeten vormen vaak een dichte grijze massa; en bonte strandlopers zijn klein en vrij onopvallen.

ik hoop dat je er iets aan heb? overgenomen uit het boek:vogels kijken in europa.


Ik wil best iets uitgebreid(er)s over Steltjes schrijven als iemand even aangeeft welke Steltjes precies lastig gevonden worden.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Wouter van der Ham

bij de wulp wijst z'n snavel naar z'n gulp
en bij de kluut wijst z'n snavel naar z'n tuut!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Harm058

Als je de alarmroep van een Pimpel of Koolmees (of andere vogels) hoort weet je altijd dat er een rover in de buurt is, speur dan meteen de lucht af! Ik heb op deze manier al talloze sperwers ontdekt!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Lonnie Bregman

Citaat van: Harm058 op maart 26, 2010, 18:27:52 PM
Als je de alarmroep van een Pimpel of Koolmees (of andere vogels) hoort weet je altijd dat er een rover in de buurt is, speur dan meteen de lucht af! Ik heb op deze manier al talloze sperwers ontdekt!
Hoe klinkt die alarmroep dan, Harm?
Groeten, Lonnie Bregman

Harm058

#26
Ik vind het altijd lastig om een geluid te moeten beschrijven in woorden....

De Koolmees, Tsje,tsje,tsje en dan op een hoge toon....
Ik hoop dat het wat duidelijk en begrijpbaar is  :)

En de alarmroep van de  Merel is ook een goede indicator dat er een rover in de buurt is.
Kijk maar eens bij de merel op deze site en kijk dan bij geluiden...daar staat ie wel tussen
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Stijn E.

Na een week Engeland eindelijk weer de mogelijkheid om verder te gaan!
Ik ga zometeen de beginpost aanpassen en ik vraag een Admin de hieronder geplaatste berichten naar het 'Aanvragen' topic te verplaatsen, daar horen ze meer thuis!  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Maico Weites

Citaat van: lonnie20 op maart 26, 2010, 18:58:45 PM
Citaat van: Harm058 op maart 26, 2010, 18:27:52 PM
Als je de alarmroep van een Pimpel of Koolmees (of andere vogels) hoort weet je altijd dat er een rover in de buurt is, speur dan meteen de lucht af! Ik heb op deze manier al talloze sperwers ontdekt!
Hoe klinkt die alarmroep dan, Harm?

Vaak hoor je dan ineens meerdere heel hard roepen.
Als de roofvogel (meestal sperwer) weer weg is zijn ze weer stil.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Lonnie Bregman

Ik heb nog een idee: Sperwer/Havik. Daar zit ik zelf altijd mee, vandaag weer een gezien waar ik niet helemaal uitkom.
Groeten, Lonnie Bregman