Aanvragen Tips & Tricks

Gestart door Jarinka, maart 22, 2010, 20:33:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Misschien handig om een lijstje te maken met aanvragen voor Tips & Tricks.
Ik zou bijvoorbeeld graag willen weten hoe je (afgezien van het geluid) goed het verschil kunt zien tussen Tjiftjaf en Fitis. En een lijstje voor het meeuwendetermineren is ook handig.
Zijn er mensen die genoeg kennis van deze vogels hebben om zo'n lijstje te maken?
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Ik wil wel eens kijken of ik zelf zoiets kan maken voor Fitis / Tjiftjaf.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Hoi Jarinka,

Fitis/tjiftjaf wordt - al een tijdje - aan gewerkt. Dankzij Robert ga je daar als het goed is binnenkort ook iets van merken  :duim:
Zat zelf nog te denken aan gras-/boompieper. Meeuwen is wel een uitdaging: al die kleden in verschillende maanden met eindeloze variatie en bijna meer uitzonderingen dan regels. Maar ik zal erop broeden!

@Allen: Nog andere verzoeknummers? Mijn oorspronkelijke idee was om voorzover haalbaar een beetje bij de tijd van het jaar aan te haken (dus bijvoorbeeld proberen als visdieven en noordse sterns terug zijn, daar op dat moment een topic voor aan te maken). Maar jullie kunnen zelf het best beoordelen waar jullie in de praktijk in het veld tegenaan lopen. Roept u maar!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sjoerd


HPM

Citaat van: vincenthart op maart 22, 2010, 23:33:03 PM
Hoi Jarinka,

Fitis/tjiftjaf wordt - al een tijdje - aan gewerkt. Dankzij Robert ga je daar als het goed is binnenkort ook iets van merken  :duim:
Zat zelf nog te denken aan gras-/boompieper. Meeuwen is wel een uitdaging: al die kleden in verschillende maanden met eindeloze variatie en bijna meer uitzonderingen dan regels. Maar ik zal erop broeden!

@Allen: Nog andere verzoeknummers? Mijn oorspronkelijke idee was om voorzover haalbaar een beetje bij de tijd van het jaar aan te haken (dus bijvoorbeeld proberen als visdieven en noordse sterns terug zijn, daar op dat moment een topic voor aan te maken). Maar jullie kunnen zelf het best beoordelen waar jullie in de praktijk in het veld tegenaan lopen. Roept u maar!

Binnenkort kun je ook weer vele vragen verwachten over Kleine karekiet/Bosrietzanger.
Misschien is het wel goed om bij zangertjes niet alleen iets over het uiterlijk te zeggen,
maar ook iets over de zang.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

Absoluut, tenslotte is geluid vaak een van de makkelijker manieren om sterk op elkaar lijkende soorten uit elkaar te houden. Zin om (in welke vorm dan ook) een bijdrage te leveren, Herman?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn beschrijvingen van geluiden (zoals in vogelgidsen) eigenlijk
alleen te verstaan door mensen die het geluid al kennen.
Al beginner heb je er weinig aan. Het is natuurljk altijd te proberen, maar het lijkt me hoe dan
ook handig om er geluidsfragmenten bij te doen. Maar als het nodig is wil ik best helpen hoor.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Uiteraard geluidsopnames, lijkt me inderdaad niet zinvol al te uitgebreide beschrijvingen van geluid te proberen te maken (hoewel over geluid van b.v. kleine kar vs. bosriet waarschijnlijk nog wel iets zinnigs te zeggen valt). Maar wie weet vind je het bijvoorbeeld leuk om aan soortteksten bij te dragen, op- en aanmerkingen te geven op bestaande (of 'klaarliggende') soortteksten e.d.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Stijn E.

Als het allemaal wat vordert ga ik (als jullie het ermee eens zijn) ook alle soortenvergelijkingen die nu in het pinned topic staan naar verschillende topics verplaatsen.  ;) Dat is inderdaad handiger  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

Per familie dan, Stijn? Bijvoorbeeld een topic voor de steltlopers, roofvogels, meeuwen, vinken, gorzen, enzovoort...
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: vincenthart op maart 23, 2010, 00:44:17 AM
Uiteraard geluidsopnames, lijkt me inderdaad niet zinvol al te uitgebreide beschrijvingen van geluid te proberen te maken (hoewel over geluid van b.v. kleine kar vs. bosriet waarschijnlijk nog wel iets zinnigs te zeggen valt). Maar wie weet vind je het bijvoorbeeld leuk om aan soortteksten bij te dragen, op- en aanmerkingen te geven op bestaande (of 'klaarliggende') soortteksten e.d.

Ja hoor.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

Stijn E.

Citaat van: Jarinka op maart 23, 2010, 07:44:58 AM
Per familie dan, Stijn? Bijvoorbeeld een topic voor de steltlopers, roofvogels, meeuwen, vinken, gorzen, enzovoort...

Maar dan zit je er weer mee dat je alles steeds moet editen...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

firecrest


Jarinka

Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 23, 2010, 18:37:59 PM
Citaat van: Jarinka op maart 23, 2010, 07:44:58 AMPer familie dan, Stijn? Bijvoorbeeld een topic voor de steltlopers, roofvogels, meeuwen, vinken, gorzen, enzovoort...
Maar dan zit je er weer mee dat je alles steeds moet editen...
Daar zul je niet aan ontkomen, vooral bij Taiga's en Toendra's maar ook bij andere soorten worden er telkens weer verbeterde kenmerken gegeven.
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

zoveel hele lastige zijn er niet
dus kunnen wel gewoon allemaal aparte topics
Gijs

Stijn E.

Citaat van: Jarinka op maart 23, 2010, 18:53:06 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op maart 23, 2010, 18:37:59 PM
Citaat van: Jarinka op maart 23, 2010, 07:44:58 AMPer familie dan, Stijn? Bijvoorbeeld een topic voor de steltlopers, roofvogels, meeuwen, vinken, gorzen, enzovoort...
Maar dan zit je er weer mee dat je alles steeds moet editen...
Daar zul je niet aan ontkomen, vooral bij Taiga's en Toendra's maar ook bij andere soorten worden er telkens weer verbeterde kenmerken gegeven.

Maar als je steeds soorten moet toevoegen word je helemaal gaar van alle BBCodes  ;)

Citaat van: dralion13 op maart 23, 2010, 18:53:39 PM
zoveel hele lastige zijn er niet
dus kunnen wel gewoon allemaal aparte topics


Dat bedoel ik ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Sjoerd

bij spechten misschien ook nog even de roepjes erbij zetten, waar ik spechten vaak op vind. Zeker bij groene specht is het heel handig die te kennen aangezien die niet roffelt.

Stijn E.

Ben ik al van plan inderdaad Sjoerd! Dat neem ik dan ook tot mijn rekening! Zodra meer mensen lijstjes gaan plaatsen en ik het pinned topic uitsplits ga ik ook dingen aanvullen  :duim:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jarinka

IJslandse Grutto/Grutto lijkt me ook wel een handige, en Havik/Sperwer ook.
En eentje waar ik vorig jaar (toen ik echt nog maar net begonnen was) moeite mee had: Visdief en Kokmeeuw. In vlucht kunnen ze soms behoorlijk op elkaar lijken.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sjoerd

#21
Citaat van: Jarinka link=topic=101901.msg693333#msg693333 date
En eentje waar ik vorig jaar (toen ik echt nog maar net begonnen was) moeite mee had: Visdief en Kokmeeuw. In vlucht kunnen ze soms behoorlijk op elkaar lijken.
Dat is meer iets voor het vogelboek, daar kun je de verschillen tussen die twee wel uitvinden ;)  

Rickschonewille

Ezelsbruggetje voor een pontische meeuw zou bij mij wel van pas komen, als ik die info op waarneming.nl lees, dan vind ik elke juv zilvermeeuw een pontische meeuw.

Maarten Sluijter

Citaat van: Rickschonewille op maart 25, 2010, 06:58:10 AM
Ezelsbruggetje voor een pontische meeuw zou bij mij wel van pas komen, als ik die info op waarneming.nl lees, dan vind ik elke juv zilvermeeuw een pontische meeuw.

Dat lijkt mij ook wel een handige.
.

ArjenDrost †

Ik vraag me eigenlijk af of grote meeuwen echt in simpele tips te vatten zijn. Helaas zijn het nou niet echt de makkelijkste soorten en veel ervaren vogelaars hebben er ook nog grote moeite mee (of laten ze zelfs helemaal links liggen).

Jos Welbedacht

Dat is inderdaad op geen manier eenvoudig te krijgen, maar ik zou best het e.e.a. over grote meeuwen enigszins simpel willen opschrijven met wat foto's, maar dan beperk ik het tot 1e jaars (en misschien adulte) vogels.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jarinka

Dat zou al heel mooi zijn, Jos! Alle beetjes helpen ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Citaat van: jw90_online op maart 25, 2010, 19:12:57 PM
Dat is inderdaad op geen manier eenvoudig te krijgen, maar ik zou best het e.e.a. over grote meeuwen enigszins simpel willen opschrijven met wat foto's, maar dan beperk ik het tot 1e jaars (en misschien adulte) vogels.

Als je dat zou willen doen, graag!

Wouter van der Ham

Citaat van: Jarinka op maart 24, 2010, 20:50:08 PM
IJslandse Grutto/Grutto lijkt me ook wel een handige, en Havik/Sperwer ook.
En eentje waar ik vorig jaar (toen ik echt nog maar net begonnen was) moeite mee had: Visdief en Kokmeeuw. In vlucht kunnen ze soms behoorlijk op elkaar lijken.
visdief en kokmeeuw??
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Stijn E.

Pfoei! Alles is afgesplitst en ik heb nog wat dingen aangevuld (volgens de tips)  :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog