Wijzigingen in plantentaxa/familie/auteur

Gestart door Pieter Stolwijk, augustus 14, 2006, 10:48:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

De kruisingen van Havikskruid die in de recente Heukels staan heb ik ook compleet gemaakt. Er misten er drie.

Muizenoor x Grijs havikskruid Hieracium x brachiatum (H. pilosella x praeltum) Hybride inheems Planten 
Oranje havikskruid x Muizenoor Hieracium x stoloniflorum (H. aurantiacum x pilosella) Hybride inheems Planten 
Spits havikskruid x Muizenoor Hieracium x schultesii (H. lactucella x pilosella) Hybride inheems Planten 
Weidehavikskruid x Muizenoor Hieracium x flagellare (H. caespitosum x pilosella) Hybride inheems Planten 

zie ook; http://waarneming.nl/search.php?q=hieracium+x&x=7&y=6

Overigens gaan mijn handen jeuken als ik in een mijlpaal van de Nederlandse Flora, namelijk de Heukels uit 1977 (19e druk) kijk. Een schat aan info over verwilderde planten, adventieven en kruisingen in Nederland.

HPM

Citaat van: rutgerb op maart 11, 2010, 11:20:53 AM
...
Overigens gaan mijn handen jeuken als ik in een mijlpaal van de Nederlandse Flora, namelijk de Heukels uit 1977 (19e druk) kijk. Een schat aan info over verwilderde planten, adventieven en kruisingen in Nederland.

Die heb ik niet, wel de 18e en 20e. Staat er meer in over die soorten dan in latere?

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

RutgerB

In de 20e heeft men zich tot de 'kern' beperkt. De 19e is de laatste uit de reeks van de hand van van Ooststroom. Ten opzichte van de 18e is er overigens niet heel veel verschil. Er worden  in de edities van van Ooststroom (nagenoeg?) alle adventieven, verwilderingen en kruisingen vermeld (soms ook uitgesleuteld) die tot dan toe in Nederland waren aangetroffen. Dat is toch heel erg veel meer dan de kern die in edities 20 en later staan vermeld. Als je die soorten uit de 19e druk met de soorten uit Gorteria (1977-2010) en de huidige Heukels combineert heb je een nagenoeg compleet beeld van alle soorten ooit in Nederland. Ik zou het mooi vinden als die allemaal invoerbaar waren, gewoon om compleet te zijn.

han.endt


RutgerB

Citaat van: Han Endt op maart 11, 2010, 13:50:31 PM
Wat let je?
Als er groen licht is ga ik er mee aan de slag. Dan is de soortendatabase van waarneming.nl over niet nader te noemen tijd wel ca. 1000 plantensoorten rijker, ik waarschuw maar even. Alle obscure adventieven komen er dan ook in.

RutgerB


Jan Essink

gaarne invoeren Cypripedium calceolus.
Ik heb deze soort in 1979 gevonden in de Tenellaplas in Oostvoorne

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

han.endt

#517
Citaat van: Jan Essink op maart 13, 2010, 14:33:45 PM
gaarne invoeren Cypripedium calceolus.
Ik heb deze soort in 1979 gevonden in de Tenellaplas in Oostvoorne

Aangeplant en niet stand gehouden......... En ga nou niet zeggen dat het niet zo is of dat ik dat niet kan weten, want dat ligt er wel zo dik bovenop!

HPM

In de bekende heemtuin?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

han.endt

#519
Citaat van: HPM op maart 13, 2010, 19:49:40 PM
In de bekende heemtuin?

--
Groeten, Herman van der Meer

Maakt in dit geval (Tenellaplas) toch helemaal niets uit.

markmeijrink

 :rolleye: Heeft idd. nooit standgehouden. En is wel degelijk in de bekende heemtuin. Ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom je deze zou willen invoeren Jan? Verklaar je nader?

M.v.gr. Mark

Jan Essink

Ik heb geen idee of deze plant stand gehouden heeft. Ben daar later niet meer geweest.
Als deze plant er helaas niet meer staat dan laat ik hem gewoon in mijn eigen bestand staan.
Ik heb hem toen gezien en een foto van gemaakt.

groet,

Jan


met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Jan Essink

Gaarne toevoegen
Dactylorhiza nieschalkiorum H. Baumann & Kuenkele

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

RutgerB

#523
Ik heb even geen tijd om het tot de puntjes uit te zoeken, maar we hebben al Dactylorhiza osmanica var. anatolica is als ik het wel heb is Dactylorhiza osmanica synoniem aan Dactylorhiza nieschalkiorum. Wat te doen? 

Jan Essink

heeft qua planten niets met elkaar te doen . D. osmanica komt in het zuiden bij Adana voor en D. nieschalkiorum komt westelijk van Ankara voor. Ook de planten zien er totaal anders uit.
Het scheelt maar een 700 km tussen d ene vindplaats en de andere.

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

markmeijrink

Jan heeft gelijk. Dit zijn totaal verschillende planten. Zo moet het eruit zien:

Dactylorhiza nieschalkiorum H.Baumann & Künkele, Mitt. Arbeitskreis Heimische Orchid. Baden-Württemberg 13: 259 (1981)
Dactylorhiza osmanica (Klinge) P.F.Hunt & Summerh., Watsonia 6: 130 (1965) <=verzamelsoort
Dactylorhiza osmanica var. anatolica (E.Nelson) Renz & Taubenheim, Notes Roy. Bot. Gard. Edinburgh 41: 271 (1983)
Dactylorhiza osmanica var. osmanica <= nominaatvorm

M.v.gr. Mark



han.endt

#526
Hoe nemen jullie dit nu op in het systeem, want Dactylorhiza osmanica is geen verzamelsoort, maar de soort zelf en var. anatolica een variëteit van die soort.

markmeijrink

Ik noemde het maar in dit voorbeeld verzamelsoort, een ongunstig gekozen term misschien die verwarring zaait :huh:. Maar het moet zijn soort.  Die weer onder te verdelen is in variëteiten, die genoemd zijn. :duim:

M.v.gr. Mark

han.endt

Citaat van: markmeijrink op maart 14, 2010, 18:58:11 PM
Ik noemde het maar in dit voorbeeld verzamelsoort, een ongunstig gekozen term misschien die verwarring zaait ??? . Maar het moet zijn soort.  Die weer onder te verdelen is in variëteiten, die genoemd zijn. :duim:

M.v.gr. Mark

Oké. Ik zie het. Rutger heeft het allemaal heel netjes in de database staan.

RutgerB

Er even van uitgaand dat er ook een var. osmanica bestaat;

http://observado.org/search.php?q=osmanica

Toch wel handig dat Mark de auteursnaam noemt want dat had ik ook moeten doen;

Dactylorhiza osmanica auct. non Soo is wel degelijk synoniem aan Dactylorhiza nieschalkiorum H.Baumann & Künkele

Dactylorhiza osmanica (Klinge) P.F.Hunt & Summerh. niet inderdaad.

Conclusie; ook Dactylorhiza nieschalkiorum H.Baumann & Künkele toegevoegd. Zie http://observado.org/search.php?q=Dactylorhiza+nieschalkiorum


markmeijrink

Dag Rutger,

CiteerEr even van uitgaand dat er ook een var. osmanica bestaat
die bestaat  :duim:

CiteerToch wel handig dat Mark de auteursnaam noemt want dat had ik ook moeten doen;

Dactylorhiza osmanica auct. non Soo is wel degelijk synoniem aan Dactylorhiza nieschalkiorum H.Baumann & Künkele

Dactylorhiza osmanica (Klinge) P.F.Hunt & Summerh. niet inderdaad.

Conclusie; ook Dactylorhiza nieschalkiorum H.Baumann & Künkele toegevoegd. Zie http://observado.org/search.php?q=Dactylorhiza+nieschalkiorum
:duim: Top!

M.v.gr. Mark

Jan Essink

zet ik enkele foto's bij

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Jan Essink

Gaarne toevoegen:
Dactylorhiza iberica (M.F.A. von Bieberstein ex Willenow) Soo (Krim Handekenskruid) voorkomen Griekenland/Turkije

heeft niets te doen met D. elata subsp. iberica ( D. elata is een soort uit spanje)

Dank,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

RutgerB

Citaat van: Jan Essink op maart 15, 2010, 11:29:11 AM
Gaarne toevoegen:
Dactylorhiza iberica (M.F.A. von Bieberstein ex Willenow) Soo (Krim Handekenskruid) voorkomen Griekenland/Turkije

heeft niets te doen met D. elata subsp. iberica ( D. elata is een soort uit spanje)

Dank,

Jan
:right: zie http://observado.org/soort/view/186939

RutgerB


han.endt



rapunzel

Geachte admins,

Zou de combinatiesoort Gewone braam + Hazelaarbraam kunnen worden toegevoegd ?
B.v.d.

M.vr.gr.
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

RutgerB

Citaat van: kballintX op maart 23, 2010, 16:20:30 PM
Geachte admins,

Zou de combinatiesoort Gewone braam + Hazelaarbraam kunnen worden toegevoegd ?
B.v.d.

M.vr.gr.
Koos Ballintijn
Ok; http://waarneming.nl/soort/view/187043

rapunzel

Koos Ballintijn