Hoofdmenu

Gekleurringde Tapuiten

Gestart door Jaofik, maart 29, 2009, 13:25:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaofik

Hey,

Evenals in 2007 en 2008 doen Stichting Bargerveen en SOVON populatie-onderzoek aan Tapuiten. Beesten worden individueel herkenbaar gekleurringd in het Noordhollands Duinreservaat, de Kop van Noord-Holland en in het Drents-Friese Wold. De eerste gekleurringde vogels zijn alweer gezien!

Kun je bij elke Tapuit die je ziet even controleren of de vogel gekleurringd is? Ook al kun je de ringen niet aflezen, geef de melding door of schrijf op wrn.nl dat de vogel gekleurringd was! We zijn vooral erg benieuwd naar waarnemingen buiten de broedgebieden in Noord-Holland.

Het is de vraag, bijvoorbeeld, waarom ze niet in Meijendel broeden hoewel het prima lijkt te zijn voor Tapuiten. Misschien vliegen onze broedvogels vanaf, zeg, Spanje in een keer naar de broedgebieden en hoppen ze niet beetje bij beetje naar het noorden?

Spannende dingen!

Op www.frankmajoor.nl staat meer info over het Tapuitenproject, in het SOVON menu.

Alvast dank voor je aandacht,

Herman van Oosten & Frank Majoor.

Folkert Jan

2 vragen die bij mij naar boven komen


hoe worden de tapuiten geringd?
zitten er veel tapuiten in het Drents-Friese Wold?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

rob_voesten

Citeer2 vragen die bij mij naar boven komen


hoe worden de tapuiten geringd?
zitten er veel tapuiten in het Drents-Friese Wold?
De tapuiten worden geringd met 1 metalen ring en een kleurring om de ene poot en 2 kleurringen om de ander poot.

In het Aekingerzand zitten als ik het goed heb een 40 paar tapuiten. Waar ongeveer 80% van geringd is.

In het aekingerzand zitten ook een 100 Paar Veldleeuweriken en een 50 paar boomleeuweriken daar word ook onderzoek naar gedaan. Deze zijn ook gekleurringd. Ook wij zijn ontzettend benieuwd of deze ook nog ergens anders worden gezien.

Groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

HPM

Citaat van: Jaofik op maart 29, 2009, 13:25:55 PM
Hey,

...
Het is de vraag, bijvoorbeeld, waarom ze niet in Meijendel broeden hoewel het prima lijkt te zijn voor Tapuiten. Misschien vliegen onze broedvogels vanaf, zeg, Spanje in een keer naar de broedgebieden en hoppen ze niet beetje bij beetje naar het noorden?
...
.

De vraag is meer waarom ze uit Meijendel zijn verdwenen.
Als het niet een gebrek aan konijnen was dan moeten het externe factoren zijn geweest.

Succes!

Herman van der Meer.



Herman van der Meer

rob_voesten

Citaat van: BWoets op juli 30, 2009, 19:36:19 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/44016437

Helaas maar één poot te zien...

Kun je mij een vergroting sturen van de poot met de ring mischien kan ik wat van de metal ring maken. dan komen we er ook wel uit denk ik.

Groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

BWoets

Citaat van: rob_voesten op juli 30, 2009, 22:49:39 PM
Citaat van: BWoets op juli 30, 2009, 19:36:19 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/44016437

Helaas maar één poot te zien...

Kun je mij een vergroting sturen van de poot met de ring mischien kan ik wat van de metal ring maken. dan komen we er ook wel uit denk ik.

Groetjes Rob Voesten

Heb erom gevraagd.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

rob_voesten

Citaat van: BWoets op juli 31, 2009, 10:53:40 AM
Citaat van: rob_voesten op juli 30, 2009, 22:49:39 PM
Citaat van: BWoets op juli 30, 2009, 19:36:19 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/44016437

Helaas maar één poot te zien...

Kun je mij een vergroting sturen van de poot met de ring mischien kan ik wat van de metal ring maken. dan komen we er ook wel uit denk ik.

Groetjes Rob Voesten

Heb erom gevraagd.

Oke we wachten af

groetjes
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

BWoets

Inmiddels is al bekend dat de vogel uit de duinen bij Den Helder komt en dit jaar geringd is.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jaofik

Hey,

Ter herinnering: ik zie dat de eerste Tapuiten weer gezien zien! Als je kunt, zou je elke tapuit die je ziet kunnen controleren op kleurringen & deze proberen af te lezen? Zie bericht hieronder:

Evenals in 2007, 2008 en 2009 doen Stichting Bargerveen en SOVONpopulatie-onderzoek aan Tapuiten. Beesten worden individueel herkenbaargekleurringd in het Noordhollands Duinreservaat, de Kop vanNoord-Holland en in het Drents-Friese Wold. De eerste gekleurringdevogels zijn alweer gezien!

Kun je bij elke Tapuit die je zieteven controleren of de vogel gekleurringd is? Ook al kun je de ringenniet aflezen, geef de melding door of schrijf op wrn.nl dat de vogelgekleurringd was! We zijn vooral erg benieuwd naar waarnemingen buitende broedgebieden in Noord-Holland.

Het is de vraag,bijvoorbeeld, waarom ze niet in Meijendel broeden hoewel het primalijkt te zijn voor Tapuiten. Misschien vliegen onze broedvogels vanaf,zeg, Spanje in een keer naar de broedgebieden en hoppen ze niet beetjebij beetje naar het noorden?

Spannende dingen!

Op www.frankmajoor.nl staat meer info over het Tapuitenproject, in het SOVON menu.

Alvast dank voor je aandacht,

Herman van Oosten & Frank Majoor.

HPM

#10
Citaat van: Jaofik op maart 19, 2010, 14:05:18 PM
...
Het is de vraag,bijvoorbeeld, waarom ze niet in Meijendel broeden hoewel het primalijkt te zijn voor Tapuiten.
...

Het is mij vanuit het terrein gezien altijd een raadsel geweest waarom de populatie tapuiten in
Meijendel in de tachtiger jaren ineens volledig is ingestort.

Ter illustratie hierbij een snelle combinatie van twee overlappende tijdreeksen uit Meijendel die
samen 47 jaar beslaan. Ze zijn niet helemaal vergelijkbaar, maar ze laten wel hetzelfde zien.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Oenanthe

Ik heb in het ten noorden van Meijendel gelegen duingebied Berkheide de teloorgang van de tapuit met evenveel onbegrip gevolgd als Herman in Meijendel. Temeer daar bij Castricum tapuiten nog wel broeden in terrein dat ogenschijnlijk identiek is aan wat er in Meijendel en Berkheide nog ruimschoots beschikbaar is. Gelukkig wordt er nu systematisch onderzoek naar gedaan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Maar met name in het noorden van Berkheide heeft de Tapuit het wel wat langer volgehouden
dan in (het zuiden van) Meijendel.
Hebben jullie in Berkheide eigenlijk ook een duidelijke afname in het broedsucces vastgesteld?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Oenanthe

Jazeker. Ik heb daarover een artikel gepubliceerd in De Duinstag van de Birdclub Katwijk, in 2000. Misschien heb ik er nog ergens een pdf bestand van.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op maart 19, 2010, 15:32:04 PMHet is mij vanuit het terrein gezien altijd een raadsel geweest waarom de populatie tapuiten in Meijendel in de tachtiger jaren ineens volledig is ingestort. Ter illustratie hierbij een snelle combinatie van twee overlappende tijdreeksen uit Meijendel die samen 47 jaar beslaan. Ze zijn niet helemaal vergelijkbaar, maar ze laten wel hetzelfde zien.
Beste Herman,

een mooie grafiek die de grote waarde laat zien van lange tijdreeksen. Maar ik zie in deze tijdreeks twee fenomenen:
(1) een enorme toename tussen 1958 (10 paar) en ca. 1979 (bijna 70 paar),
(2) een enorme afname tussen ca 1979 (bijna 70 paar) en 1992 (9 paar).

Wat was eigenlijk de reden voor de enorme toename? Mij staat bij dat (onder andere) vergrassing een belangrijke rol zou spelen bij de recente afname. En dat veranderingen in de vegetatie (vergrassing van de duinen; [groten]deels? ook gestuurd door stikstofdepositie?) en verdwijnen van Konijn hier een belangrijke rol bij hebben gespeeld? Zelf vorig jaar een paar dagen mogen helpen in de Noordduinen (noord van Groote Keeten) waar nog wel flinke aantallen Tapuiten (met veel succes!) broeden. En waar ook erg veel Konijnen rondhuppelen, en waar de duinen nog niet zijn vergrast.

Groetjes, Klaas

HPM

Een groot voordeel van lange tijdreeksen is dat je vaak ziet dat soorten eerder
sterk zijn toegenomen voordat ze dramatisch afnemen of verdwijnen. In Meijendel zie
je bij een heleboel soorten een eerdere toename, die voor een groot deel te maken
zal hebben met de ontwikkelingen in het terrein (toename struweel/bos  en riet
bijvoorbeeld).
Een mooi voorbeeld is de Veldleeuwerik die in de eerste helft van de vorige eeuw
nauwelijks in het duin voorkwam om dan in de zeventiger jaren sterk toe te nemen en
weer af, om dan in de tachtiger jaren net als de Tapuit weer plotseling (vrijwel) te
verdwijnen.

Een probleem bij de oudste cijfers (zestiger jaren) is dat die niet met een
gestandaardiseerde methode zijn bepaald, en dat het bij een soort als Tapuit best
mogelijk is dat het om daadwerkelijk vastgestelde broedgevallen gaat. Vergeleken met
een territoriumkartering zou dat waarschijnlijk een ondertelling opleveren.

Hoewel tapuiten niet helemaal afhankelijk zijn van konijnenholen ligt een relatie
tussen de afname met de afname van het konijn voor de hand. Aan het begin van de
tachtiger jaren (1982?) was er in Meijendel een grote uitbraak van myxomatose
waardoor de populatie letterlijk werd gedecimeerd en waarvan ze, mede door het
uitbreken van VHS, nooit echt is hersteld.

Ik heb geen idee waardoor de eerdere toename is veroorzaakt. Hij lijkt in strijd met
vergrassing en verstruweling van het duin. Is het aantal konijnen(holen) in die tijd
ook toegenomen?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: HPM op maart 21, 2010, 11:06:05 AMEen groot voordeel van lange tijdreeksen is dat je vaak ziet dat soorten eerder sterk zijn toegenomen voordat ze dramatisch afnemen of verdwijnen. In Meijendel zie je bij een heleboel soorten een eerdere toename, die voor een groot deel te maken zal hebben met de ontwikkelingen in het terrein (toename struweel/bos  en riet bijvoorbeeld). Een mooi voorbeeld is de Veldleeuwerik die in de eerste helft van de vorige eeuw nauwelijks in het duin voorkwam om dan in de zeventiger jaren sterk toe te nemen en weer af, om dan in de tachtiger jaren net als de Tapuit weer plotseling (vrijwel) te verdwijnen. Een probleem bij de oudste cijfers (zestiger jaren) is dat die niet met een gestandaardiseerde methode zijn bepaald, en dat het bij een soort als Tapuit best mogelijk is dat het om daadwerkelijk vastgestelde broedgevallen gaat. Vergeleken met een territoriumkartering zou dat waarschijnlijk een ondertelling opleveren.

Hoewel tapuiten niet helemaal afhankelijk zijn van konijnenholen ligt een relatie tussen de afname met de afname van het konijn voor de hand. Aan het begin van de tachtiger jaren (1982?) was er in Meijendel een grote uitbraak van myxomatose waardoor de populatie letterlijk werd gedecimeerd en waarvan ze, mede door het uitbreken van VHS, nooit echt is hersteld. Ik heb geen idee waardoor de eerdere toename is veroorzaakt. Hij lijkt in strijd met vergrassing en verstruweling van het duin. Is het aantal konijnen(holen) in die tijd ook toegenomen?
Ik heb me laten vertellen dat de Konijnen in de Noordduinen nooit / nauwelijks last hebben gehad van VHS en dat er zich daardoor altijd een grote populatie Konijnen heeft kunnen handhaven. En er zijn vast wel vraagtekens te zetten bij de oudere broedvogeltellingen, maar de lange reeks geeft gewoon wel aan dat er - kennelijk- vroeger ook ups en downs waren. En misschien zaten er in 1958 dus wel 20-25 paar Tapuiten, maar dat is nog altijd veel minder dan de bijna 70 paar in ca. 1979. Een te korte reeks kan snel een vals beeld schetsen over vroeger: dat er dus 'vroeger' 'altijd' veel Tapuiten / Veldleeuweriken etc. zaten.

Tapuiten moeten al hippend voedsel zoeken. Dit hippen gaat niet zo goed als het gras veel te hoog is cq de duinen veel te ruig zijn. Verder kun je je voorstellen dat er ook (sterke?) veranderingen optreden in het voorkomen van het voorkeursvoedsel voor Tapuiten bij vergrassing / verruiging etc. van de duinen. Maar het ligt allemaal wel vrij ingewikkeld.

Groetjes, Klaas

Oenanthe

Gebrek aan broedholen is er nooit geweest in de duinen, want er zijn ondanks de afname van het konijn altijd overal holen beschikbaar geweest. Dat zal geen sleutelfactor zijn geweest. Terreinveranderingen hebben wel plaatsgevonden maar niet in zo'n sterke mate dat er geen geschikt terrein meer overbleef. Ik geloof dat de beschikbaarheid van voedsel in die terreinen de sleutelfactor was maar harde bewijzen heb ik daar niet voor. Ik hoop dat het nu lopende onderzoek naar de tapuit in Noord Holland daar duidelijkheid over geeft.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Het zou mooi zijn als er meer duidelijkheid kwam. Maar er moet wel plotseling iets fout gegaan zijn in de voedselvoorziening om een populatie op een dergelijke manier te laten instorten. Het lijkt mij dat er externe factoren moeten zijn. Maar dat lost niet het probleem op waarom ze zich elders nog wel kunnen handhaven.
Overigens is de eerste helft van de tachtiger jaren voor meer soorten in Meijendel een keerpunt geweest.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

peterlindenburg

kan het predatie zijn? door bijvoorbeeld vos? ik meen dat in Berkheide/Meyendel zowat geen grondbroeders (ook geen graspiepers) meer voorkomen door de komst van de vos? of anders misschien ratten?

Oenanthe

Ook daarop ben ik in mijn artikel ingegaan. Predatie is altijd voorgekomen en nam in de laatste jaren ook wel toe maar het is zeer twijfelachtig of het een sleutelfactor is geweest. Dat er bijna geen grondbroeders meer in de duinen voorkomen is trouwens niet waar. De roodborsttapuit floreert nog en broedt ook op de grond.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Net als bijvoorbeeld de Fitis.
Overigens is de Roodborsttapuit in Meijendel een jaar of vijf vroeger (2e helft zeventiger jaren) op dezelfde manier ingestort als de Tapuit, maar is daarvan na een dip van een jaar of tien volledig hersteld.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

peterlindenburg


leuk om wat geleerd te hebben, ik wist niet dat robotaps en fitissen op de grond broedden!


ik kan me voorstellen dat tapuiten eerder door een vos gepakt worden omdat ze in konijnenholen zitten, waar ook hun prooi zit.

HPM

Ik kan me voorstellen dat een fitisnest voor een vos gemakklijker bereikbaar is dan een tapuitennest
diep in een hol en bovendien zijn fitissen veel talrijker. Ik heb veel uitgehaalde fitisnesten gevonden,
overigens zonder ooit de dader te hebben kunnen vaststellen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Oenanthe

Het is een misverstand om te denken dat vossen de enige predatoren van nestelende tapuiten zijn. Eksters (als het nest niet te diep in het hol zit) en wezels weten er ook wel raad mee. En anders dan bij fitissen kan je bij tapuiten achteraf de dader nog wel vaststellen. De vos laat graafsporen na, eksters en wezels trekken het nest naar buiten maar wezels laten het bij het leegeten vrijwel heel terwijl eksters het hele nest aan flarden pikken. Tapuitennesten die in speciaal daarvoor in konijnenholen geplaatste nestkasten zitten worden voor zover mij bekend nooit gepredeerd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jaofik

Ha!

De eerste twee gekleurringde Tapuiten weer in het NHD, beide ook vorig jaar als broeder aanwezig -laat maar komen!

Groet,

Herman.

rob_voesten

Citaat van: Jaofik op maart 29, 2010, 20:40:11 PM
Ha!

De eerste twee gekleurringde Tapuiten weer in het NHD, beide ook vorig jaar als broeder aanwezig -laat maar komen!

Groet,

Herman.


Gister de eerste tapuit in het Aekinger zand gezien Deze was helaas ongeringd.

Hier wel weer redelijk wat veldleeuwerikken met Kleurringen gezien. alleen niet zo veel kunnen aflezen omdat het behoorlijk waaide. Dit jaar zit ik er alleen om de populatie geringd te houden. Dus lekker nesten zoekken. Kijken of dat ik de trend door kan zetten dan zou ik meer dan 124 nesten moetten vinden. En de jongen ringen.

Groetjes Rob
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

peterlindenburg

#27
Vandaag een artikel in de Volkskrant over het waarom van de aanleg van 'de Kalahari' in Berkheide: onder andere de tapuit is terug van weg geweest (ook dankzij het plaatsen van nestkasten)! Ik citeer vrij: 'Alle soorten die weg waren zijn binnen 5 jaar na aanleg van de zandvlakte weer teruggekeerd'
Staat haaks op wat hier gezegd wordt, in ieder geval wat de tapuit betreft. Wel wordt gerept over een eerder succesvol duinherstel project in Meijendel. Ik lees hierboven dat de tapuiten populatie in Meijendel zich hersteld heeft. Is er een oorzakelijk verband? En lukt het nu in Berkheide opnieuw?


groet Peter Lindenburg

Jaofik

Dag Peter,

Dat zou wat zijn! Voor zover ik weet broeden er (ook?) dit jaar (nog) geen Tapuiten in Meijendel, ook niet in de aangebrachte nestkasten. Op doortrek zijn ze veel te zien in deze gebieden -natuurlijk- en misschien wordt de waarneming van tientallen Tapuiten wel gezien als de aanwezigheid van half zoveel broedparen, je weet maar nooit! Van Berkheide heb ik geen eigen gegevens, dus over die situatie kan ik niets berichten.

Hartelijke groet,

Herman.

peterlindenburg

#29

Vandaag een stuk in De Volkskrant over vogelaars in de Oostvaardersplassen, waarin wordt gesuggereerd dat het gebied is vergeven van de grote karekieten...
Helaas zitten er vaak incorrectheden in dit soort reportages, zelfs bij kwaliteitskranten. Misschien klopt het van die tapuiten dus ook niet. Het zou mij niets verbazen als ze doortrekkers voor broeders hebben versleten...