Hoofdmenu

Schaamsoorten

Gestart door Jan vH, maart 15, 2010, 19:54:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Wat zijn jouw schaamsoorten? Je kunt het hier kwijt (en misschien krijg je wel een tip om ze te zien???).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Marina

Wat is een schaamsoort?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Sjoerd

een soort die je, in vergelijking met andere soorten op je lijst, al had moet moeten hebben. Dus een algemenere soort die je nog nooit gezien hebt.

Vincent Hart

Precies! Eigenlijk is het hele begrip je reinste onzin natuurlijk, en al helemaal voor mensen die pas een jaar of wat vogelen. Hoe minder soorten je gezien hebt, hoe meer potentiele nieuwe soorten je je op kunt verheugen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marina

Potdikkie, ik ga een lijst maken met twitchers-jargon.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Marina

Ow, vooral die vogelnaamafkortingen, daar heb ik vaak genoeg mn hoofd over gebroken!
Zitten wel leuke vondsten bij, zeg, wie verzint zoiets.

:duim:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Lonnie Bregman

Tot ongeveer een maandje geleden had ik nog nooit een Goudhaan gezien. Ik woon dan ook niet in een erg bosrijk gebied. Dus toen ging ik ze zoeken, bij de Karpervijver in het NH duinreservaat. Meteen nog 2 nieuwe gezien: Vuurgoudhaan en Glanskop!
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Haha, eventjes kijken... Goudhaan en Vuurgoudhaan heb ik allebei nog niet. Winterkoning was een maandje geleden nog een schaamsoort, maar inmiddels heb ik ze al meerdere keren gezien (waarvan twee keer heel mooi zingend, en nu zie ik ze veel vaker doordat ik het geluid herken :)).
Tussen de ganzen zitten volgens mij wel redelijk wat schaamsoorten. Heb pas vrij kort Kolgans op de lijst staan. Ben al een aantal keer in gebieden geweest met rietganzen, maar heb ze nog nooit duidelijk gezien. Ze zitten gewoon met té veel bij elkaar en té ver weg (heb namelijk geen telescoop).

Hmm, er waren een paar ontzettende schaamsoorten maar kan ze zo niet meer bedenken (dus die houden jullie tegoed ;D).
Groeten, Jarinka Heijink

Sjoerd

Gewoon en kwestie van op de juiste plek vogelen... In het bos kom ik goudhaan en vuurgoudhaan regelmatig tegen. En je moet zn roep natuurlijk kennen, dan weet je dat ze er zitten, en dan zie je ze zo :duim:

Jos Welbedacht

Doe mij es zo'n Fluiter!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

GijsB

fluiter, spotvogel, patrijs, matkop
Gijs

RWester

Ik vind eigenlijk wel dat je tot de minimaal 250 soorten je eigenlijk nog nergens voor hoeft te schamen. Als je gewoon rustig begint met vogels kijken en steeds stapjes verder kijkt, ik bedoel, ook wel eens op excursie en zo gaat, dan komen de meeste soorten vanzelf wel een keer langs. Een schaamsoort vind ik meer een soort die je al wel goed kunt determineren, maar waar je nog nooit in de buurt bent geweest om 'm te zien. Bijv Huiskraai of zo. Een soort nog niet kunnen 'bijschrijven', eenvoudig omdat je 'm misschien nog niet eens goed kunt determineren vind ik geen schamen.

Waar ik me wel eens over verbaas is de snelheid waarmee beginnende vogelaars soms aan twitchen beginnen. ik vind het altijd heerlijk om bij 'handtekeningen' een 'lifelist' te lezen. Dan staat er Taigastrandloper, Kaspische Plevier, Roodborsttapuit, Glanskop, Oosterse Tortel. Magnifiek!

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Vincent Hart

Ik vind 'schaamsoort' wel een goeie omschrijving voor huiskraai die WEL op m'n lijst staat  O0
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

moeten we het dan soms eerder doelsoorten noemen in plaats van schaamsoorten :P
Gijs

Christian

Citaat van: RWester op maart 15, 2010, 23:07:08 PM
Een schaamsoort vind ik meer een soort die je al wel goed kunt determineren, maar waar je nog nooit in de buurt bent geweest om 'm te zien. Bijv Huiskraai of zo.   

Een schaamsoort:
Vogelsoort die men naar alle redelijkheid al eens waargenomen kon hebben maar die men tot op heden niet heeft gezien.
Prak, de Vries en Zekhuis (2006). Birders aan de andere kant van de kijker
Christian Brinkman

snwja3

CiteerPrak, de Vries en Zekhuis (2006). Birders aan de andere kant van de kijker
Voor de mensen die dat boekje nog niet kennen, zie: http://www.dutchbirding.nl/special.php?page_id=61

Op de komende DB dag (20 maart) zal het waarschijnlijk wel tegen een leuke prijs te verkrijgen zijn.
Wietze Janse

HPM

Ik zou het 'Wenssoorten' noemen, want Schaamsoort klinkt alsof je je zou moeten schamen
dat je hem nog niet hebt gezien.
Overigens is op Waarneming de levenslijst te vinden van iemand met iets van 400 soorten
waarop een vrij  algemene soort ontbreekt.

--
Groeten, Herman van der Meer
(die nog nooit een soort gewenst heeft en zich daar ook niet voor schaamt)
Herman van der Meer

frankw

Citaat van: jw90_online op maart 15, 2010, 22:08:08 PM
Doe mij es zo'n Fluiter!
Ochtendje Veluwe(zoom) in de loop van het voorjaar. No problem.

Robertmeer

Tot nu toe is Bladkoning mijn grootste schaamsoort, ondanks vele pogingen nog steeds niet gezien.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Citaat van: frankw op maart 16, 2010, 15:46:49 PM
Citaat van: jw90_online op maart 15, 2010, 22:08:08 PM
Doe mij es zo'n Fluiter!
Ochtendje Veluwe(zoom) in de loop van het voorjaar. No problem.

Bossen aan de Drentse kant van het Fochteloërveen bijv. zijn ook een prima plek voor fluiter, en net iets dichterbij dan de Veluwezoom vanuit Sneek (en voor Gijs Groningen) volgens mij  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bernd-Jan

Die van mij zijn toch wel het baardmannetje, smelleken, strandleeuwerik en strandplevier.
Ik hoop ze alle vier dit jaar nog te zien.

Jarinka

Ik herinner me weer een schaamsoort :). Sijs! Ben al vrij vaak naar gebieden geweest waar ze zaten, maar heb ze nog nooit gezien. Een keer dacht ik dat ik een Sijs gefotografeerd had, maar nee, het was een Vink met hele groengele rug...
Groeten, Jarinka Heijink

Bernd-Jan

Ik heb dr ook nog een: Regenwulp

nielsyese

Ik heb er verschillende: Tuinfluiter, Spotvogel, Kruisbek. Het nadeel is ook dat er hier maar weinig bomen (m.u.v. van appel- en perenbomen) in de buurt staan. Aan de andere kant hebben we hier weer wel Roodhals-, Sneeuw-, Zwarte rot-, Witbuikrot-, en Ross' ganzen.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

ArjenDrost †

Citaat van: RWester op maart 15, 2010, 23:07:08 PM
Ik vind eigenlijk wel dat je tot de minimaal 250 soorten je eigenlijk nog nergens voor hoeft te schamen.
Ben het hier eigenlijk wel mee eens. Als je nog "maar" 200 soorten hebt, zul je vast bepaalde algemene nog niet hebben en wat zeldzamere al wel. Maar dat lijkt me niet echt iets om je voor te schamen.
Misschien is "frusti-soort" dan een beter begrip. Een soort waar je al wel een aantal keer achteraan geweest bent, maar die je steeds (net) mist. Zo heeft het bij mij tijden geduurd voordat ik m'n eerste Spotvogel zag. Ging ik een keer niet met m'n vrienden mee vogelen, zagen zij een Spotvogel. Of moest ik echt weg, kreeg ik een telefoontje dat een vriend een Spotvogel voor z'n huis had zitten... Dat was toch wel wat frustrerend (zeker aangezien Spotvogels nou ook niet echt zeldzaam zijn...).

Citaat van: RWester op maart 15, 2010, 23:07:08 PMWaar ik me wel eens over verbaas is de snelheid waarmee beginnende vogelaars soms aan twitchen beginnen. ik vind het altijd heerlijk om bij 'handtekeningen' een 'lifelist' te lezen. Dan staat er Taigastrandloper, Kaspische Plevier, Roodborsttapuit, Glanskop, Oosterse Tortel. Magnifiek!
Ja, hier heb ik ook wel eens met een glimlach naar gekeken :)

joostheeremans

Rietgans, dwergstern, kanoet, geelpootmeeuw, zilverplevier en geoorde fuut had ik zo onderhand wel op mijn lijst mogen hebben, zeker als je je bedenkt dat ik jarenlang aan de kust heb gewoond. Sowieso is mijn lijst aan zeevogels kort nu ik het zo bekijk, topper nog niet, rosse grutto nog niet, alk nog niet, ik zit me af te vragen waar ik al die keren op het strand toch naar heb zitten kijken ::) 8) ....
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jan vH

Ik moet zeggen dat ik nu niet echte schaamsoorten heb!  ;D  Soorten die ik nog nooit heb gezien maar wel vlakbij m'n huis zitten zijn onder andere Nachtzwaluw, Kerkuil en Houtsnip, vooral omdat ik (bijna) nooit vogel als het donker is. Daarnaast mis ik nog soorten als Topper, Zwartkopmeeuw en Dwergmeeuw, maar die moeten binnenkort ook wel kunnen.

Een echte 'pechsoort' is de Witoogeend, daar ben ik al heel vaak naar op zoek geweest (o.a. Woudenberg, Nijkerk, Harderwijk, Almere...), maar elke keer gemist!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

#29
Ook soorten als Zwarte mees, Sijs, Geelgors, Kleine zwaan, Zwarte roodstaart, Grote lijster enzovoorts enzovoorts (vooral bosvogels: woon in het westen van het land) had ik inmiddels wel op mijn lijstje willen hebben.

EDIT: Grote lijster is inmiddels gelukt!
Groeten, Lonnie Bregman