Glanskop?

Gestart door jeanette, maart 07, 2010, 18:43:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Eindelijk weer een Glanskop in de tuin die ik de hele winter had gemist...zijn  de kenners het met me eens of vergis ik me, en is het een matkop....? Bvd.

Herman van der Klis

Citaat van: jeanette op maart 07, 2010, 18:43:29 PM
Eindelijk weer een Glanskop in de tuin die ik de hele winter had gemist...zijn  de kenners het met me eens of vergis ik me, en is het een matkop....? Bvd.

Armpennen tamelijk egaal bruin , niet licht. Ik zie ook een licht vlekje aan basis van bovensnavel ?  Dan ga ik voor glanskop.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Dat lichte plekje is (bijna) diagnostisch (voor Glanskop) en op beide foto's te zien, zowel links als rechts op de bovensnavel: Matkop heeft nooit een dergelijk vlekje! De kruin glanst trouwens ook........ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeanette

Dan had ik het goed gezien, maar wilde toch graag bevestiging. En die kreeg ik van jullie, Herman en Frank; hartelijk bedankt !

Theovanv

Ik zie op beide foto's een ander licht vlekje, wat bedoelen jullie? Op foto 1 zie ik aan het begin van de bovensnavel aan de zijkant een licht stukje, maar dat zal een effect zijn denk ik? Op foto 2 zie ik boven de snavel tegen zn kop een licht stukje.
Theo van Veenendaal

Norman

Volgens mij worden deze vlekjes bedoeld:

Theovanv

Ok, dat zijn dus toch echt vlekjes.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Norman


Vincent Hart

Citaat van: Theovanv op maart 08, 2010, 14:35:42 PM
Ik zie op beide foto's een ander licht vlekje, wat bedoelen jullie? Op foto 1 zie ik aan het begin van de bovensnavel aan de zijkant een licht stukje, maar dat zal een effect zijn denk ik? Op foto 2 zie ik boven de snavel tegen zn kop een licht stukje.
Grappig genoeg vind ik het 'vlekje' er wel vaker 'nep' uit zien op foto's, dus ik kan me je gevoel wel voorstellen  :) Houd er ook rekening mee dat de vogel in beide vogels de snavel iets open heeft, en dat je in de tweede foto niet heel veel pixels hebt om mee te werken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Ja, daarom had ik idd ook het idee dat het witte plekje meer kwam doordat zn snavel open stond, dat het van de binnenkant van zn snavel was ofzo, of bij foto 1 een veertje of iets wat ervoor zat. Ik zal er in het vervolg eens op letten ;)
Theo van Veenendaal

Jos Welbedacht

Mee eens, vaak genoeg lijkt het alsof dat vlekje een weerkaatsing is van het licht.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Citaat van: Theovanv op maart 08, 2010, 18:03:38 PM
Ja, daarom had ik idd ook het idee dat het witte plekje meer kwam doordat zn snavel open stond, dat het van de binnenkant van zn snavel was ofzo, of bij foto 1 een veertje of iets wat ervoor zat. Ik zal er in het vervolg eens op letten ;)

Nou Theo, dat "erop letten" is al ruimschoots voor je gedaan: http://blx1.bto.org/pdf/ringmigration/24_2/broughton1.pdf (en het is niet de eerste keer dat hier naar dit artikel wordt verwezen......)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: jw90_online op maart 08, 2010, 19:05:20 PM
Mee eens, vaak genoeg lijkt het alsof dat vlekje een weerkaatsing is van het licht.
Tja Jos, ik zie hier geen weerkaatsing maar een echt vlekje: 't is dan ook een Glanskop.........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

Ja, in dit geval is het misschien vrij duidelijk een "vlekje", maar bij minder gedetaileerde foto's lijkt het soms op een weerkaatsing van het licht. Doet verder niets af aan de determinatie, inderdaad.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Het is 'an sich' prima om te waarschuwen voor het gevaar van lichtvlekjes o.i.d. bij de beoordeling van dit kenmerk maar het doet niks af aan de grote waarde van dit recent ontdekte fenomeen (en ik kreeg hier toch een beetje de indruk dat het ietwat werd gebagatelliseerd....). Ik heb inmiddels dit kenmerk op vele foto's proberen te duiden en slechts zeer zelden speelde het licht me daarbij parten: in de praktijk valt dat dus alleszins erg mee (voorwaarde is natuurlijk wel dat de snavel er een beetje fatsoenlijk op staat...).
Waar tot voor kort soms eindeloos werd gediscussieerd over foto's van Matkop/Glanskop, ook door ervaren vogelaars, is nu vaak maar één blik nodig. Als je bedenkt dat bijv. in de hele provincie Noord-Brabant de verspreiding van met name Glanskop jarenlang volkomen verkeerd geinterpreteerd is op basis van foute determinaties, ook door ervaren vogelaars (..), is deze ontwikkeling een verademing. Natuurlijk is dat 'vlekje' in het veld lastig te zien maar met de enorme mogelijkheden van de digitale fotografie is dat probleem een stuk makkelijker te 'tackelen'.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Ik snap je verdedigende stelling niet, Frank, ik praat gewoon voor mezelf, dat ik het kenmerk niet kende en niet precies wist wat er bedoeld werd met "het lichte vlekje", daar vraag ik naar, ik krijg antwoord, en zeg dat ik daar eens op ga letten, dan heb ik het dus uiteraard over mezelf, want zoals gezegd kende ik het kenmerk niet, en heb ik er dus nog nooit op gelet, en dan doe jij net alsof ik en de rest het hele kenmerk bagatelliseer en in twijfel trek, maar dan lees je toch echt verkeerd hoor ;) We hadden het met zn allen gewoon over dat dit kenmerk soms wat verwarrend lijkt op de foto en dat daardoor niet helemaal duidelijk was wat bedoeld werd met "het vlekje".
Theo van Veenendaal

Jos Welbedacht

Ik denk dat de "verdedigende stelling" van Frank dan ook meer een reactie was op mijn bericht met foto. Ik was wellicht iets te simpel en onvolledig. De foto was slechts als toevoeging bedoeld om duidelijk het vlekje op de snavel te illustreren. In combinatie met mijn bijgevoegde opmerking in hetzelfde bericht werd mijn punt hierdoor echter een beetje onhandig overgebracht.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Al goed Jos, Theo begrijpt wel vaker niet waar ik het over heb ...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op maart 09, 2010, 21:36:01 PM
Al goed Jos, Theo begrijpt wel vaker niet waar ik het over heb ...... 8)

Je bent idd met geen enkele logica te volgen............ B)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Klopt het dat dit ook een Glanskop is? Of is dit niet "het" witte vlekje wat ik zie.

Theo van Veenendaal

Theovanv

Theo van Veenendaal

Stijn E.

Misschien ff een nieuw topic maken Theo?  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Vincent Hart

Heb je nog een foto uit een iets makkelijkere hoek, Theo?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: vincenthart op maart 18, 2010, 08:59:23 AM
Heb je nog een foto uit een iets makkelijkere hoek, Theo?
Neej, helaas niet, het is ook geen foto van mij, maar van iemand anders, die ik graag wilde helpen met de determinatie, maar omdat ik nog niet zo bekend ben met dit kenmerk wou ik het toch even navragen ;) Maar ik begrijp dus dat deze foto niet het bewuste vlekje duidelijk genoeg laat zien?
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Lijkt er wel op maar ik durf er iig op basis van deze foto niets over te zeggen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Bij wat uitvergroten lijkt het vlekje eerder een lichtvlekje en geen pigment. Ook valt op dat de kopkap wat bruinig lijkt en de wang ook naar achteren toe erg wit is: ik zou hier voor Matkop gaan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op maart 18, 2010, 17:43:46 PM
Bij wat uitvergroten lijkt het vlekje eerder een lichtvlekje en geen pigment. Ook valt op dat de kopkap wat bruinig lijkt en de wang ook naar achteren toe erg wit is: ik zou hier voor Matkop gaan.
Bedankt, ik zal het doorgeven.
Theo van Veenendaal