Tiengemeten?

Gestart door wijnands, november 16, 2009, 21:18:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

wijnands

Ik las laatst ergens een stukje over dit eilandje. Ik kreeg de indruk dat dit wel een mooie bestemming is voor een dagje natuur- en landschapsfotografie. Wie is er al 's geweest? Tips? Aanraders? Afraders?
Groeten,
Jeroen Wijnands

Ted van der Knaap

Citaat van: wijnands op november 16, 2009, 21:18:16 PM
Ik las laatst ergens een stukje over dit eilandje. Ik kreeg de indruk dat dit wel een mooie bestemming is voor een dagje natuur- en landschapsfotografie. Wie is er al 's geweest? Tips? Aanraders? Afraders?

Ben er zelf al diverse malen geweest met als hoogtepunt afgelopen juli toen ik 4 spelende jonge hermelijntjes tegen het lijf liep en die bijna 'n kwartier heb kunnen observeren/fotograferen... ...maar dit is denk "once in a life-time".

De pont gaat 1x per uur...  ...ik neem altijd m'n fiets mee naar de overkant en doe deels met de fiets, deels lopend.

Veel ondergelopen stukken met water met steltlopers, zilverreigers, eenden... ...kiekendieven, torenvalken... ...ruim 'n maand geleden had ik 2 baardmannetjes, veldleeuwerikken...

Overigens is alles (nou ja, bijna alles!) vrij toegankelijk, de Schotse Hooglanders die er lopen zijn niet gevaarlijk, mits niet te dicht in de buurt/niet bij de jongen...
...nadeel vond ik dat het een "vliegeneiland" is maar daar heb je in deze periode geen last van.

Bij aankomst in 't haventje ben je gelijk bij het informatiecentrum waar er voor 1 euro koffie of thee is... ...zo'n 4 kilometer links staat op de hoek van het eiland een "restaurant" voor soep, tosti, patat enz.

Rechts van het haventje ga je naar het gebied "Wildernis" hier is alles nog wat ongerept en (voor mij) het meest interessante deel van het eiland.
Dit gebied is heerlijk om te struinen.

Auto's mogen trouwens niet mee naar de overkant (mits bestemmingsverkeer)

Dit even in het kort, hier meer info, ook over tijden van de pont:
http://www.natuurmonumenten.nl/content/tiengemeten



groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)


wijnands

Nou, ben er vandaag eindelijk aan toegekomen om te gaan. Vreselijk mooi eiland, heb een 8gb kaart meer dan halfvol geschoten. Voor het eerst bergeenden gezien. Nu nog een paar dagen vrij om de foto's door te lopen. De eerste staan er al.

http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/sets/72157623549091402/
Groeten,
Jeroen Wijnands

Tinok

Hoi Jeroen,

Leuk ik ga je fotos gelijk bekijken want wij zitten er over 2 weken een weekendje in een huisje van Staatsbosbeheer. Leuke manier van je verjaardag vieren, lekker met bezoek over het eiland struinen ipv in een kring taart eten;-)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wijnands

Hoor graag hoe dat bevalt zo'n huisje. Er komen de komende dagen nog meer foto's hoor, ben ze aan het uitzoeken en bewerken.
Groeten,
Jeroen Wijnands

marcel123

#6
http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=10708091&md5=e8cd735be26c0b96a77e1def34674e7b
Documentaire van Digna Sinke. Het eiland Tiengemeten verandert tussen1996 en 2009 van landbouwgebied in 'nieuwe natuur'. Het proces kostvele miljoenen. Nadat de laatste boer gedwongen van zijn grondvertrokken is, wordt het eiland verdeeld in drie zones: wildernis,weelde en weemoed. Een documentaire over hoe Nederland natuur maakt.

http://www5.knnv.nl/knnv-moeraswerkgroep/natuureiland-tiengemeten



Nog meer fotos:
http://www.panoramio.com/map/#lt=51.737128&ln=4.315267&z=2&k=1&a=1&tab=1

Tinok

Leuk om de verandering te zien maar wat een vreselijke grafstem die verteld. Echt niet om aan te horen, na een half uur kreeg ik zin om iemand een klap voor zijn kop te geven (nou eigenlijk alleen de stem.... :angel: )
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

marcel123

Citaat van: Tinok op maart 06, 2010, 19:05:47 PM
kreeg ik zin om iemand een klap voor zijn kop te geven (nou eigenlijk alleen de stem.... :angel: )
Op het forum had ik tot nu toe een heel andere indruk van je... Ik had het niet zo beleefd, ze kijkt in een soort nostalgie terug.

wijnands

Zal de docu ook 's kijken, als de stem me niet aanstaat gaat het geluid wel laag. Ben inmiddels door de foto's heen en kan maar 1 conclusie trekken, ik moet terug!
Groeten,
Jeroen Wijnands

Tinok

#10
Hoi Marcel
De indruk die je van me hebt zo van op het forum klopt wel hoor! Ik ben over het algemeen zeer vriendelijk en beschaafd (tja dat je dan ook een schaduwzijde hebt die heel af en toe naar boven komt, wie heeft dat niet >:D ).
Ik vond het eerlijk gezegd gewoon zonde van de docu dat ze zo treurig en zonder enige intonatie haar verhaal doet. Doordat er zo weinig variatie in haar stem zit wordt het saai (en in mijn ogen dus irritant). Wat mij betreft lekker door iemand anders laten inspreken dus.
Nostalgie kan je op meerdere manieren weergeven maar dit was wat mij betreft depressief en dat is toch iets heel anders :) Maar goed te lezen dat jij het anders beleefd hebt, zo zie je maar weer.
Jeroen, mooie fotos hoor, ik moet zeggen dat ik ook erg veel zin heb in komend weekend. Nu maar duimen voor een beetje aardig weer....
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

markmeijrink

Tja we zijn niet allemaal David attenborough of Alan Titmarsch. Vraag me nu ineens af in Nederland hebben we een equivalent die vroeger natuurdocu's op de publieke omroep insprak, kan alleen niet op zijn naam komen.

M.v.gr. Mark

Ted van der Knaap

Citaat van: markmeijrink op maart 08, 2010, 22:04:30 PM
Vraag me nu ineens af in Nederland hebben we een equivalent die vroeger natuurdocu's op de publieke omroep insprak, kan alleen niet op zijn naam komen.
De vraag lezend komt bij mij Antoon van Hooff direkt op... ...weet niet of ie natuurdocu's insprak maar herinner hem wel als iemand met een prettige stem en pratend met passie
(...of deed-ie alleen iets met dierentuinen?!?)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

markmeijrink

Citaat van: Ted van der Knaap op maart 08, 2010, 22:13:57 PM
Citaat van: markmeijrink op maart 08, 2010, 22:04:30 PM
Vraag me nu ineens af in Nederland hebben we een equivalent die vroeger natuurdocu's op de publieke omroep insprak, kan alleen niet op zijn naam komen.
De vraag lezend komt bij mij Antoon van Hooff direkt op... ...weet niet of ie natuurdocu's insprak maar herinner hem wel als iemand met een prettige stem en pratend met passie
(...of deed-ie alleen iets met dierentuinen?!?)

Ja dat is 'em. En idd. was hij ook betrokken bij Burgers' Zoo. Die stem, sorry jeugdsentiment ;D

M.v.gr. Mark

Tinok

Ik las op de website van de herberg dat meer mensen deze docu minder vonden. Dit was deel 3 , deel 1 en 2 gingen meer over het proces er voor: de worsteling om van een landbouweiland een natuureiland te maken en die werd wel goed ontvangen. http://www.herbergtiengemeten.nl/ onderaan zie courant
Dit een mooi filmpje van NM waarvan ze zelf zeggen dat het een completer beeld geeft van dit eiland:
http://www.youtube.com/watch?v=Egfp4cx_wUA
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wijnands

Ik ben er gisteren weer geweest. Blijft een heel unieke plek.


Dit soort dingen vind ik bij mij in de buurt helaas niet.



en



Alleen juist door dat open landschap is het sappelen met foto's maken tenzij je met zoiets rondloopt:



Ik kom met veel moeite niet verder dan:

Groeten,
Jeroen Wijnands