Hoofdmenu

MIBO Almelo

Gestart door Jan Jacobs, februari 23, 2010, 09:48:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Jacobs

Hoi, De Mibo van Almelo laat op een van de foto's een wit gestreepte rug zien. Zoiets als bij een Kleine Bonte. Komt dat vaker voor? Groet, Jan.

Erwin Reinstra

Opvallend veel wit inderdaad. Ook op de vleugels trouwens! Er is wel variatie bij MiBo, maar zoveel wit heb ik in ieder geval nog nooit gezien. Onderzijde vind ik ook erg licht (lijkend), maar e.e.a. is niet heel goed te zien op de foto (heb je meer fotos'?). Doet inderdaad behoorlijk denken aan kleine bonte zo. Kan het wellicht (partieel) leucisme zijn?
Met vriendelijke groenten,
Erwin


HPM


Deze waarnemingen dus
http://waarneming.nl/waarneming/view/46475657
http://waarneming.nl/waarneming/view/46396108

Dat lijkt me inderdaad niet goed. Maar Kleine hebben geen roze broek.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Erwin Reinstra

Met deze links/ foto's is het veel duidelijker. Bedankt.

Het is en blijft m.i. overigens wel een MiBo, maar wel erg afwijkend.
Maar is het leucisme, een geval extreme variatie of wellicht zelfs iets met hybride-invloeden?!?!

De onderste foto uit de eerste link lijkt me trouwens een "volkomen normale" MiBo.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Mark Zevenbergen

Hallo,

Het was mij bij mijn waarneming ook al opgevallen, maar ik heb er eigenlijk geen aandacht aan besteed. Ik had het voor mezelf afgedaan als "variatie binnen de soort". Het is zo wel makkelijk om de vogels individueel te herkennen.

Als ik zo de foto's bekijk, lijkt de vogel inderdaad leusistische trekjes te vertonen.

grts Mark

Jaap Denee

Wel typisch dat die leucistische trekjes dan zulke sterke gelijkenis vertonen met bepaalde kenmerken van Kleine Bonte Specht. Bestaan er gedocumenteerde gevallen van Middelste Bonte Specht x Kleine Bonte Specht?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Steven Wytema

Deze Mibo lijkt ook veel minder streping op de flanken te hebben dan ik gewend ben.
Ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijkheid 'hybride'...!
Steven Wytema


frankw

Er zit daar ook een vrouw Kleine Bonte Specht met extreem witte bovenzijde, zo heb ik ze ook nog nooit gezien en kon ook geen foto vinden die er ook maar bij in de buurt kwam. Toeval?

Steven Wytema

Citaat van: frankw op februari 23, 2010, 12:09:59 PM
Er zit daar ook een vrouw Kleine Bonte Specht met extreem witte bovenzijde, zo heb ik ze ook nog nooit gezien en kon ook geen foto vinden die er ook maar bij in de buurt kwam. Toeval?
deze http://waarneming.nl/waarneming/view/46411311 bedoel je?
Steven Wytema


frankw

Lijkt er wel op ja. In mn herinnering was ie nog witter, maar het kan zijn dat mn geheugen me in de steek laat. :angel:

Steven Wytema

#10
ik weet niet of ik hiermee het copyright schend, maar heb de twee afbeeldingen even naast elkaar gezet.
Als je het mij vraagt kan het sowieso geen leucisme oid zijn, en is er inderdaad sprake van gemengd bloed...

Wel vreemd dat er ook een wit-ruggige Kleine Bonte Specht zit.. is er een Witrugspecht bezig de boel te besmetten? :angel:
Steven Wytema


Erwin Reinstra

Ik weet alleen gevallen van Syrische bonte x grote bonte (Oostenrijk) en witrug x grote bonte (in Zweden geloof ik).
Nog nooit iets gelezen, gezien of gehoord van hybriden van en/of tussen kleine bonte en middelste bonte.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Vincent Hart

Hier nog een (beroerde) foto van de lichte mibo: http://waarneming.nl/waarneming/view/46311528
Word ondertussen wel benieuwd hoe z'n linkerkant eruitziet (die hAd ie wel nl, in het veld).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

http://www.jstor.org.proxy-ub.rug.nl/pss/2412300

Dit artikel citeert Bauer (1958) over hybrides Syrische x  Grote Bonte. Kom alleen via de universiteitsbieb van de RUG niet bij het artikel dus kan niet precies lezen welk artikel dit is en wat Woodruff hierover zegt.
groet,
Redmar

Thijs Fijen

#14
http://www.jstor.org/stable/pdfplus/2412300.pdf
pagina 216.. Zegt er niet zo veel over..
Thijs Fijen

redmar_woudstra

Dit is niet het hele artikel alleen niet... Helaas.
groet,
Redmar

Thijs Fijen

Thijs Fijen

redmar_woudstra

De proxy van de Ub van de RUG geeft mij slechts recht op het lezen van de eerste pagina. Ik kan niet verder bladeren of de pdf downloaden. Raar, want normaal gesproken heeft de RUG wel toegang tot artikelen op Jstor.
groet,
Redmar

Thijs Fijen

Oh, bij mij wel.. Het hele artikel.. Stuur je wel een pb oid.
Thijs Fijen

Christian

Citaat van: scwytema op februari 23, 2010, 12:26:43 PM
Wel vreemd dat er ook een wit-ruggige Kleine Bonte Specht zit.. is er een Witrugspecht bezig de boel te besmetten? :angel:

Dan is die in 't Gooi ook goed bezig geweest  ;)
http://gooi.waarneming.nl/waarneming/view/42323575
http://gooi.waarneming.nl/waarneming/view/41797746
Christian Brinkman

Miranda Zutt

Hallo allemaal,

Ik heb even een mail gestuurd naar Kees Roselaar over deze specht. Hij is er zelf ook afgelopen zondag wezen kijken. Zijn reactie:
"Ik heb die bleke ook gezien en volgens mij was het gewoon een adulte man in vers kleed, binnen de normale variatie van de soort".
Ik heb zelf nóg  :P een beroerde foto van het beest, die zal ik ook nog even toevoegen bij mijn waarneming (zie link Vincent Hart).
Groetjes
Miranda

Vincent Hart

Hij moet dan eigenlijk wel nog beroerder zijn, Miranda  ;)
Fijn dat een ex-docent van me mij m'n enige fatsoenlijke NL MiBo op m'n lijst laat handhaven  :angel:
(sorry voor deze zin btw)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Nou gun ik jou je MiBo wel hoor, Vincent, maar ik heb de 41 pagina's met foto's hier op waarneming.nl eens op mijn gemakje doorgebladerd (okay, het betreft dan nog steeds een redelijk beperkt aantal individuen, maar veel van de foto's zijn rond jan/feb/mrt gemaakt) en ik heb m.b.v. Mr. Google een beperkte speurtocht ondernomen en ik kom geen enkele foto tegen waarop ik een dergelijk kleed zie. Dus om het nu "gewoon" een adulte man in vers kleed te noemen, die past binnen de variatie van de soort, gaat er, gek genoeg, bij mij niet zomaar in.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Da's fideel van je Jaap! Mocht 'die bleke' een kleibo x mibo zijn dan is dat 1) heel vet en 2) heb ik dan nog een 'onfatsoenlijke' waarneming (van een vogel waar behalve waarnemingsduur niet mis mee was) dus ik hou het sowieso wel droog. Uiteraard heb je gelijk dat - hoewel Roselaar bepaald geen beunhaas is - het feit dat het hem 'binnen de normale variatie van verse exx. lijkt te passen' nog zeker geen onontkoombaar bewijs is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Erwin Reinstra

Alhoewel ik zelf de optie hybride naar voren bracht geloof ik daar eerlijk gezegd helemaal niet in. Kop-, buik/ flanktekening en onderstaart e.d. lijkt verder normaal voor MiBo, evenals de bouw van de vogel. En er zijn zover ik weet geen gevallen van kleine bonte x middelste bonte bekend. Maar dat deze hoeveelheid wit op de vleugels en vooral de rug binnen de normale variatie van MiBo valt gaat er bij mij ook (nog) niet in.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


BramtK

Interessant, wie maakt betere foto's?
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

De middelste bonte zou witte punten aan de slagpennen moeten hebben. Die zie ik niet
bij de Almelose.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Hier een paar beeldcitaten uit Cramp

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Debby Doodeman

Misschien helpt dit?
Foto's van (dezelfde?) met strepen, laatste foto van een 'gewone' op dezelfde plaats.

Groetjes,
Debby

frankneijts

#29
Vooralsnog zie ik in met name de vorm van kop en snavel en grootte van de vogel geen aanleiding om aan iets anders te denken dan aan een Mibo. In "Woodpeckers" (2004) vermeldt Gorman bij Mibo "Does not seem to hybridize with other woodpeckers" dus ik zou er ook voorlopig even van uit gaan dat dat ook hier niet het geval is. Wèl vermeldt hij een Mibo uit Tsjechië die abnormaal wit was m.u.v. rode kruin en roze onderzijde, dus nog veel witter dan deze.
Als de vogel in "vers kleed" zou zijn, impliceert dat dat-ie pas geruid heeft en dat is weer wat merkwaardig omdat Mibo's normaliter in nazomer en herfst ruien.
Al met al zou ik het voorlopig even houden op een afwijkend gekleurde Mibo: de door Gorman genoemde Tsjechische vogel toont aan dat die bestaan, zelfs nog extremer. Denk ook aan de hier en in Dutch Birding al eens opgevoerde Nederlandse Grote Bonte die lijken op de Noord-Afrikaanse ondersoort numidus (hier zo'n vogel uit De Pan bij Maarheeze).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'