Hoofdmenu

Wensen voor Telmee.nl

Gestart door Titia Wolterbeek, juni 26, 2009, 15:20:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Titia Wolterbeek

Mis je bepaalde toepassingen in Telmee, die je er wel graag mee zou willen kunnen? Meld ze hier, dan zullen we laten weten of en zo ja wanneer we ze kunnen realiseren.


Date Lutterop

Gefeliciteerd met dit forum. Ongetwijfeld zal het meehelpen Telmee toegankelijker te maken. Zelf zit ik al een aantal jaren af te wegen welk van beide portalen ik zal gaan gebruiken voor het doorgeven van mijn gegevens. Beide hebben hun voors en tegens, en het lukt me nog steeds niet om een definitieve keuze te maken. Dat is ook de reden waarom ik slechts incidenteel op beide invoerportalen waarnemingen doorgeef.

Al vele jaren voer ik al mijn waarnemingen van verschillende diergroepen in ORDE in, het invoerprogramma van de NEV. Het moge duidelijk zijn dat ik niet al die duizenden records opnieuw in ga zitten toetsen. Ik heb al meerdere keren via e-mailcontact bij Telmee geinformeerd naar de mogelijkheid om dergelijke grote databestanden in een keer in te voeren. Tot dusverre heb ik daar nooit antwoord op gekregen, behalve dat de vraag wordt doorgestuurd. Misschien is dit forum een geschikte plaats om duidelijk te maken waarom deze functionaliteit bij Telmee ontbreekt, en of er plannen zijn om dit te veranderen.

Groet,

Date


warp

Beste Date,

We zijn bezig om het importeren van bestanden in telmee mogelijk te maken. In eerste instantie een standaard excel-formulier, maar daarna willen we ook data uit andere applicaties kunnen inlezen.
Ik wil zelf graag de exportmogelijkheid van Klasse gebruiken om mijn waarnemingen te kunnen importeren in Telmee. Helaas hebben momenteel andere zaken prioriteit, maar we willen het toch wel snel (deze zomer?) realiseren.
Het lijkt me niet dat we nog iets moeten maken voor Orde. We moeten onze beperkte capaciteit selectief inzetten, en ik neem aan dat Orde toch langzaamaan wordt vervangen door Klasse?
groet,
Wim Arp

www.telmee.nl

Date Lutterop

Dat klinkt goed. Hopelijk gaat het ook allemaal lukken binnen afzienbare tijd. En die (was het geen) 50 euro moeten we er dan maar voor over hebben om over te stappen van Orde naar Klasse. We wachten af.

Groet,

Date


Hinko

De navigatie op de kaartjes wijkt nogal af van wat gebruikelijk is (lees GoogleMaps).
Persoonlijk vind ik dit nogal onhandig. Een meer Intuïtieve navigatie zou welkom zijn.
mvgr, Hinko

marijn

Citaat van: Hinko op juli 10, 2009, 09:19:45 AM
De navigatie op de kaartjes wijkt nogal af van wat gebruikelijk is (lees GoogleMaps).
Persoonlijk vind ik dit nogal onhandig. Een meer Intuïtieve navigatie zou welkom zijn.

Hoi Hinko,
Ben ik het wel mee eens. Bijna iedereen is tegenwoordig gewend aan navigatie in GoogleMaps-stijl. Er zijn echter ook gebruikers die de meer klassieke navigatietooltjes (die in feite meer functionaliteit bieden) wel waarderen. Misschien is het even wennen, misschien wordt het een keer veranderd. De kaartjes tonen nu trouwens op het hoogste zoomniveau de topografische kaart. Die in GoogleMaps-stijl aanbieden is praktisch helaas niet haalbaar volgens mij.

Groeten,
Marijn Prins
Team Telmee
Marijn Prins

Erik Korsten

Wat een enorm goede aanvulling zou zijn voor Waarneming.nl en Telmee is een multi-waarnemingen invoermodule. Na een nacht vleermuizenonderzoek zou ik graag van het onderzochte gebied de waarnemingen per soort ipv per waarneming invoeren.
Dus dat je een scherm krijgt waar je bovenaan de volgende kenmerken moet invullen:
-datum
-soort
-gedrag
-waarnemingsmethode
etc.
Als je dat hebt gedaan klik je op de kaart alle punten aan waar je die soort met dat gedrag en methode hebt waargenomen. Iedere locatie wordt dan op de kaart weergegeven. Als je daarmee klaar bent sla je de waarnemingen op met een knop (ALLES OPSLAAN) en dan worden al die punten met de ingevulde kenmerken afzonderlijk opgeslagen.
Nu moet ik vaak tientallen waarnemingen van dezelfde soort en dezelfde kenmerken invoeren en dat kost veel tijd. Op deze manier kan het veel sneller.
Het is ook erg praktisch voor het retrospectief invoeren van waarnemingen uit het verleden die je alleen op een kaartje hebt staan.

groeten,
Erik Korsten

PS: ik weet dat ik bij Waarneming.nl een PDA kan gebruiken en dat het ook tijd scheelt. Tot nu zit bijna alles van mij in Telmee en daar wil ik ook graag mee verder.

Athene

Het zou handig zijn wanneer in de export die je in Telmee kunt maken ook de invoerdatum bij de waarnemingen staat vermeld. Als je je eigen exports (die ik weer in een ander systeem importeer) up-to-date wilt houden kun je zo gemakkelijker ook de waarnemingen terugvinden die als waarnemingsdatum een eerdere datum hebben dan de datum van de vorige export.

Groeten, Mark

Hinko

De verspreidingskaartjes wil ik meestal wat gedetaileerder zien, daarom zoom ik in. Als ik vervolgens naar een andere soort ga, springt het kaartje weer naar de oorspronkelijke extent. Reuze irritant. Kan hier wat aan gedaan worden?
mvgr, Hinko

pjb

Als je vanuit het scherm 'Waarnemingen' achter elkaar een aantal waarnemingen wilt wijzigen, dan zou het handig zijn dat, nadat je een wijziging hebt opgeslagen, het scherm met alle waarnemingen (van de map die je hebt geselecteerd) weer terugkomt. Nu moet je steeds weer op de link 'Waarnemingen' klikken.
Grt, Peer.

Date Lutterop

We zijn inmiddels bijna een half jaar verder (zie mijn berichten bovenaan deze pagina), en ik ben erg benieuwd of er vorderingen zijn met betrekking tot het invoeren van bestanden in Telmee.

Zelf heb ik inmiddels de overstap gemaakt van Orde naar Klasse, maar in afwachting van de gebeurtenissen liggen mijn invoeractiviteiten (inclusief veel achterstallig materiaal) momenteel stil. Mijn vraag is dan ook of er werkelijk enig zicht is op realisatie van een invoermogelijkheid vanuit Klasse, zodat ik mijn data tot dusverre (12.000 vondsten, 900 soorten) kan invoeren.

Groet,

Date


Louis.Boumans

Ik sluit me aan bij Date's vraag...

Vervolgens .. zou het goed zijn als een geautomatiseerde oplossing komt voor het omzetten naar het data model dat gebruikt wordt in museum collecties en / of in GBIF (de zgn Darwin Core en ABCD schema's). Het handigste is het wanneer dit direct vanuit Klasse zou kunnen, maar een omweg via Telmee.nl is ook een mogelijkheid. Kun je wellicht wat subsidie voor krijgen bij GBIF.

De concrete aanleiding voor deze vraag is dit: Ik wil een deel van mijn vliegencollectie onderbrengen in het Zool Museum A'dam. De insectencollectie in het ZMA (en in andere musea) is in het algemeen niet gedigitaliseerd. Dat is jammer, zo weet niemand wat er in de collectie is, maar ook onvermijdelijk want alle etiketten digitaliseren is echt onbegonnen werk.  In deze context is het jammer als van nieuwe collectie-items die al gedigitaliseerd zijn de digitale informatie verloren gaat omdat ze niet in het datamodel passen. De museum specimens die wèl gedigitaliseerd zijn - vooral gewervelde dieren - zijn bovendien te zien op de GBIF portal (http://data.gbif.org). Ik heb de datamanager van het ZMA al gevraagd of hij naar dit probleem wil kijken. Maar is het misschien ook iets voor Telmee.nl om over na te denken? Of gaat dat weer via de GegevensAutoriteit Natuur?

groet, Louis


jfbouwmeester

Bij meldingen waarbij ik een foto heb geplaatst staat; waarneming in behandeling. Voor de rest gebeurt hier niets mee. Zou ik dezelfde waarneming bij waarneming.nl melden dan staat er na verloop van tijd bij welke soort het is of dat ik de melding op onzeker moet zetten of iets dergelijks.
Zou zo iets ook bij telmee kunnen gebeuren?

vriendelijke groeten,

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Date Lutterop

Vanuit Team Telmee is hier voor het laatst gereageerd op 10 juli jongstleden. En dat terwijl hier toch vanaf 24 juli meerdere mensen hebben gepost. Het zou wenselijk zijn als Telmee deze reacties serieus zou nemen en zou willen reageren.

Groet,

Date


Ineke

Hallo Date,

Inderdaad zijn we een beetje stil gewenst op dit topic. Excuses daarvoor. Maar maak je geen zorgen: alle wensen die hier geuit worden komen bij ons in het systeem met een bepaalde prioriteit. We kijken dan of, en zo ja wanneer, we de wensen implementeren.
Als je vragen hebt of fouten ontdekt kan je die in de anderen topics kwijt!

Groet,
Ineke Koopmans - Team Telmee

Ineke

Citaat van: jfbouwmeester op december 21, 2009, 23:34:57 PM
Bij meldingen waarbij ik een foto heb geplaatst staat; waarneming in behandeling. Voor de rest gebeurt hier niets mee. Zou ik dezelfde waarneming bij waarneming.nl melden dan staat er na verloop van tijd bij welke soort het is of dat ik de melding op onzeker moet zetten of iets dergelijks.

Hallo Jan,

Dank voor je opmerking. Foto's die worden toegevoegd aan waarnemingen worden in principe getoond in het menu soortinformatie. Als je dat niet wil kan je het vinkje 'publiceren' uitzetten. Omdat we zeker willen weten dat de soortnamen bij de foto's juist zijn, worden al deze waarnemingen handmatig gevalideerd.
Je kan je voorstellen dat dat een bult werk is. De validatieteams zijn inmiddels bijna ingericht en we verwachten in de loop van januari te gaan starten met valideren van alle soortgroepen. Bij een aantal soortgroepen (dagvlinders, vogels) loopt dit al een tijdje en heb je misschien gemerkt dat sommige waarnemingen handmatig gevalideerd worden.

Groet,
Ineke
Team Telmee

Date Lutterop

#16
CiteerHallo Date,

Inderdaad zijn we een beetje stil gewenst op dittopic. Excuses daarvoor. Maar maak je geen zorgen: alle wensen die hiergeuit worden komen bij ons in het systeem met een bepaalde prioriteit.We kijken dan of, en zo ja wanneer, we de wensen implementeren.
Als je vragen hebt of fouten ontdekt kan je die in de anderen topics kwijt!

Groet,
Ineke Koopmans - Team Telmee

Bedankt voor je reactie. Helaas moet ik hieruit ook opmaken dat het onderwerp van mijn melding hier geen prioriteit heeft, of moeilijk/niet realiseerbaar is.
Graag zou ik toch zien dat op korte termijn mijn vraag inhoudelijk wordt beantwoord, zodat ik in staat ben om een keuze te maken tussen Telmee en waarneming. Ik ben bang dat ik het antwoord al een beetje weet  :'( ...

Groet,

Date


Titia Wolterbeek

Beste Date,

Ik zag je vraag en kan me je wens goed voorstellen. Ik zag ook dat we je al hadden beloofd dat we dit deze zomer (afgelopen dus) mogelijk zouden maken. Zover zijn we helaas nog niet, dat is duidelijk...

We hebben inmiddels naast het portaal twee standaard upload-mogelijkheden naar de NDFF: een zogenaamde bulkloader voor grote databases (via xml) en een excelupload waarmee kleinere bestandjes geupload kunnen worden. Wanneer je wilt kunnen we je het standaard-excelformulier zoals we dat nu gebruiken toesturen, dan kun je kijken of je daar wat mee kunt. 

Voor het uploaden van Klasse is het excelformulier denk ik nog geen oplossing. Ik wil wel in januari contact opnemen met de bouwers van Klasse om te overleggen of we dit toch op redelijk korte termijn mogelijk zouden kunnen maken, want ik zou het heel positief vinden wanneer dat kan. Het gaat vaak toch om heel unieke bestanden en zou heel goed zijn als ook die via de NDFF toegankelijk gemaakt zouden kunnen worden.

Hartelijke groet,
Titia



Louis.Boumans

Ik heb de vraag over upload uit Orde / Klasse ook al een tijd geleden aan de orde gesteld, bij het team van waarneming.nl. Het kost natuurlijk enige studie en tijd om de velden te mappen, maar misschien dat een ervaren datamanager dit in twee weken voor elkaar krijgt? Misschien is het makkelijker om Klasse op dit punt aan te passen zodat er een geschikt output format komt. Uiteindelijk moet er een algehele beweging komen naar meer standaard op het gebied van datamodellen..

Date Lutterop

Hallo Titia,

Hartelijk dank voor je reactie. Zoals ik al vreesde lijkt er dus voorlopig geen mogelijkheid geboden te worden om mijn gegevens openbaar te maken. Het zij zo; ik voer mijn data gewoon verder in in Klasse, en wacht in spanning af...

Groet,

Date


Eduardos

Bij paddestoelen zijn de opties onder "Bewijs" o.a. foto en verzameld maar niet de combinatie van beide. Misschien een idee om toe te voegen!

Titia Wolterbeek

Goed idee. Ik neem aan dat het technisch geen probleem is (?), dan nemen we het mee bij volgende aanpassingen.
Titia

Eduardos

Bij de paddestoelen mis ik een soort: Phyllotopsis nidulans, ook bekend als oranje schijnoesterzwam, enkele jaren geleden voor 't eerst vastgesteld (zie nmv-webstek). Is er een andere manier om waarnemingen van ontbrekende soorten te melden?

Ernst

Hallo mensen,

Ik heb net alle berichten even gelezen en ben er achter dat de meeste mensen die hier gebruik van maken ook echt fanatieke natuurspotters zijn. Dat is bij mij niet zo. Ik ben meer van het af en toe lekker buiten lopen, en als ik dan iets bijzonders zie probeer ik uit te vinden wat het is en als ik mijn camera bij mij heb om er uiteraard een foto van te maken. Ik vind het dan ook erg leuk dat ik waarnemingen op telmee kan melden, zo zag ik vorig jaar een waterspitsmuis vlak bij mijn huis, helaas heb ik er geen foto's van maar van de zomer zal ik de hond niet uitlaten zonder dat ik de camera bij mij heb.

Maar dat alles terzijde, ik wilde op telmee eigenlijk wel zien wat er al zoal in mijn omgeving is gespot. Dat ik bijvoorbeeld in een straal van 10km kan zien wat er door andere gebruikers is gespot.

Groeten

Ernst

Serviceteam NDFF

@Eduardos: Ondanks de late reactie kan ik je nu wel laten weten dat je de oranje schijnoesterzwam voortaan kunt invoeren.

@Ernst: We hebben je wens genoteerd. Hopelijk wordt dit in een van de volgende releases mogelijk gemaakt.

Vriendelijke groet,
Nicoliene Peet
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

Titia Wolterbeek

Citaat van: d.lutterop op december 30, 2009, 12:42:31 PM
Zoals ik al vreesde lijkt er dus voorlopig geen mogelijkheid geboden te worden om mijn gegevens openbaar te maken. Het zij zo; ik voer mijn data gewoon verder in in Klasse, en wacht in spanning af...

Beste Date,
We hebben begin maart een afspraak met de makers van Klasse, daarna zal ik laten weten welke mogelijkheden we zien.
Hartelijke groet,
Titia Wolterbeek

Date Lutterop

OK, ik wacht rustig verder. Inmiddels is men bij waarneming.nl ook al bezig met pogingen om mijn bestand te importeren in waarneming. Wie het eerst komt...

Groet,

Date


anjaaa

Beste mensen, ik sluit me aan bij de wens van Ernst (zie paar berichten omhoog) ; mijn meeste waarnemingen zijn in een straal van 250 meter rond mijn huis. Graag zou ik kunnen kijken of hier nog meer bijzonderheden gemeld zijn die ikzelf nog niet ontdekt heb.

Groeten  Anja

Serviceteam NDFF

Dag Anja,
Je wens staat genoteerd (bij die van Ernst). 
Met vriendelijke groet,

Serviceteam NDFF

vuurvlinder

Ik kan geen rendieren invoeren. Kan dit toegevoegd worden aan de soortenlijst?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.