Miervliegjes

Gestart door hedy2411, februari 07, 2010, 21:36:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Zijn dit dan miervliegjes...?

nr 1

hedy2411

nr 2

gerardpennards

Nope, je kunt de toevoeging 'vliegjes' weglaten...... ;D ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

hedy2411

 ???   ???  ...zijn het mieren..?

amvanerkelens

huh  ???

no 2 lijkt mij meer een bladwesp.

groet Alie

gerardpennards

Nope, allemaal mieren.
De gevleugelde mannetjes zien er vaak totaal anders uit dan dat je je een mier voorsteld, het is niet voor niks dat ze in de Hymenoptera zitten.... :rolleye: :rolleye:
;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Robert Heemskerk

#6
Lijkt mij toch een soort wespje, nr 2.

Zie o.a. antenne, gekleurde pootdelen en de verdonkerde vleugel(rand) en vleugelstigma.
Tenthredo sp.?


gerardpennards

Nope, blijft een mier. Kijk idd maar eens naar z'n antenne, het eerste lid is heel lang. meestal hebben de mieren geknikte antennen maar sommige mannetjes (zoals deze) houden hem gestrekt....
Helaas zit hij zo dat de knoop op z'n eesrte achterlijfssegment niet kunt zien, maar tis echt een mier......
;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

Robert Heemskerk

wow.., bedriegelijk zeg  :o

Die vleugel ziet er ook zo ''Symphyta'' uit.
Dat wist ik niet, dat mannetjes mieren er zo uit konden zien.
Heel Symphyta-look-a-like zegmaar..  :rolleye:
Nog niet eerder gezien zoiets.

Iets bekend over welke miersoort?

groet, Robert

gerardpennards

Ik zou zeggen verplaats dit topic naar de Hymenoptera, dan zullen we zeker meer te weten komen....
;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

hedy2411

Ik kan 't toch niet zelf verplaatsen...

Harsbijtje

Het zijn inderdaad Mieren; op de onderste 2 foto's in ieder geval Knoopmieren. 
Zie de dubbele 'knoop' tussen borststuk en achterlijf.

Robert Heemskerk

dag Albert,

Je bedoelt de bovenste twee denk ik? (NR 1)
Daar heb je beeld van het stuk tussen borstuk en achterlijf.

Harsbijtje

Bedoel inderdaad de 2 foto's van Nr 1.

p.boer

De bovenste foto betreft een drentelmier, een mannetje, Stenamma spec. Daar zijn twee soorten van: S. debile en S. westwoodi. Alleen aan de kaken is te zien welke van de twee soorten het betreft. Een zeer leuke waarneming. S.v.p. op waarneming.nl plaatsen. Peter Boer
De onderste is ook een mannetje van een Formica soort, van het subgenus Serviformica en dan weer van de rufibarbis-groep. Het is zelfs in de hand niet te zien om welke soort het precies gaat.
Peter Boer