Welke muis is dit?

Gestart door Jan Visser, januari 23, 2010, 16:54:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

mystacinus

ik kwam een zwart-wit foto van een dwergmuis tegen in de Handbook of British Mammals die genomen was vanuit ongeveer dezelfde gezichtshoek als dit beest. Daar zie je een zelfde pootlengte. Ik zal deze gelegenheid scannen en plaatsen op dit forum.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mlahaye

Hallo Ludy en andere waarnemers,

Het lastige bij het beoordelen van foto's vind ik het perspectief. Het is soms lastig in te schatten hoe groot het dier op de foto nu precies is en de kenmerken van de dwergmuis op de foto vond ik niet direct heel overtuigend. In de hand zullen de meeste waarnemers (jij en ik inclusief), weinig moeite hebben met de juiste determinatie van dwergmuis of bosmuis.

De vraag over de maten is inderdaad heel relevant. De ervaring leert dat jongen van kleine zoogdieren pas het nest verlaten (kennelijk) als de meeste ledematen en andere 'onderdelen' al redelijk volgroeid zijn. Ook bij het braakballen pluizen valt mij keer op keer op, dat de schedeltjes qua maat niet veel van elkaar afwijken. Een uitzondering vormen daarbij jonge veldmuizen, maar over het algemeen is nauwelijks onderscheid te zien tussen adulten en juvenielen. Daarmee zijn de opgegeven maten veelal bruikbaar om soorten te onderscheiden (mits de maten uitsluitend zijn).

Maurice


mystacinus

Het beeldscherm van mijn andere vaste pc is naar de malle moer. Scannen van die afbeelding moet maar een andere keer, al kan dat even duren... Voor wie dit bijzonder goede handboek heeft/tegenkomt: pag 234 laat de bewuste afbeelding zien: the handbook of british mammals van G.B. Corbet & S. Harris, 1991. Blackwel Scientific Publications. Ja Maurice, 3D foto's zouden misschien duidelijker zijn, tegen die tijd is de jongere generatie zo oud als jij nu, en ben ik de vijftig gepasseerd.

Wat die pootlengte betreft, ik maak uit diverse reacties op dat grote bosmuis of bosmuis op basis daarvan onderscheiden worden. Gevolg daarvan is dat de grote bosmuis oprukt. Hoe valide is dit kenmerk ...? Iets voor een DNA onderzoek wellicht?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Theo Linders

Citaat van: mystacinus op januari 27, 2010, 21:33:22 PM


Wat die pootlengte betreft, ik maak uit diverse reacties op dat grote bosmuis of bosmuis op basis daarvan onderscheiden worden. Gevolg daarvan is dat de grote bosmuis oprukt.

De in de achterhoek gevangen dieren hadden NIET alleen grote poten en zijn niet puur daarop gedetermineerd, denk ook aan gele halsband, staart de grote van het dier zelf.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Marina

t Zou ook een beetje vreemd zijn als een Grote Bosmuis uitsluitend op pootlengte werd gedetermineerd.
Dan zou elke jonge Grote een gewone lijken, en een beetje forser uitgevallen gewone zou dan opeens een Grote zijn.
Er zijn toch wel meer kenmerken waarop onderscheiden wordt.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

mystacinus

dat is voor mij nog een vraag
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen