Hoofdmenu

onderzoek?

Gestart door laatvlieger, januari 15, 2010, 12:15:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Stel dat ik graag gegevens zou willen hebben van waarneming.nl voor een onderzoek? In het verleden heb ik o.a. de pestvogeltellingen en de halsbandparkietentelling georganiseerd.

Maar ik kan me ook lokaal onderzoek voorstellen. Bijvoorbeeld voor de birdclub katwijk waarvoor ik regioadmin ben en af en toe stukjes schrijf voor het lokale tijdschrift.

Zijn gegevens dan nog beschikbaar? Kunnen we nog verspreidings (lokaal/ nationaal) onderzoek doen, of is dit nu ook allemaal niet meer vrijelijk beschikbaar voor non-profit? Mogen de gegevens dan wel gepubliceerd worden?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

hiskodevries

Citaat van: laatvlieger op januari 15, 2010, 12:15:44 PM
Stel dat ik graag gegevens zou willen hebben van waarneming.nl voor een onderzoek? In het verleden heb ik o.a. de pestvogeltellingen en de halsbandparkietentelling georganiseerd.

Maar ik kan me ook lokaal onderzoek voorstellen. Bijvoorbeeld voor de birdclub katwijk waarvoor ik regioadmin ben en af en toe stukjes schrijf voor het lokale tijdschrift.

Zijn gegevens dan nog beschikbaar? Kunnen we nog verspreidings (lokaal/ nationaal) onderzoek doen, of is dit nu ook allemaal niet meer vrijelijk beschikbaar voor non-profit? Mogen de gegevens dan wel gepubliceerd worden?
voor lokaal staan de werkgroep exports tot je beschikking
de ndff heeft niet het alleenrecht
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn de Jong

Wouter,

Alles wat nu in waarneming.nl beschikbaar is, blijft beschikbaar. Waarneming.nl zal niet veranderen. Dit staat in het contract wat vorig jaar is afgesloten, zie hiervoor http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=69960.0.html

Of je extra gegevens uit de NDFF,  bv van SOVON, krijgt, is een ander verhaal. Dat moet je aan de NDFF zelf vragen.

Alleen als je zelf geld verdiend met het uitvoeren van het onderzoek, zoals het schrijven van een passende beoordeling of een MER, wordt je doorverwezen naar de GAN. Overigens is het op dit moment niet mogelijk om voor dit doel direct gegevens van waarneming.nl te krijgen.
Martijn de Jong

Klaas van Dijk

Citaat van: laatvlieger op januari 15, 2010, 12:15:44 PM
Stel dat ik graag gegevens zou willen hebben van waarneming.nl voor een onderzoek? In het verleden heb ik o.a. de pestvogeltellingen en de halsbandparkietentelling georganiseerd.

Maar ik kan me ook lokaal onderzoek voorstellen. Bijvoorbeeld voor de birdclub katwijk waarvoor ik regioadmin ben en af en toe stukjes schrijf voor het lokale tijdschrift.

Zijn gegevens dan nog beschikbaar? Kunnen we nog verspreidings (lokaal/ nationaal) onderzoek doen, of is dit nu ook allemaal niet meer vrijelijk beschikbaar voor non-profit? Mogen de gegevens dan wel gepubliceerd worden?

hoi Wouter,

Het afgelopen half jaar heb ik al zeker tweemaal gegevens uit waarneming.nl gebruikt voor het schrijven van artikelen in 'De Grauwe Gors', het tijdschrift van Avifauna Groningen. Gewoon een kwestie van een selectie maken van de desbetreffende soort en eruit halen wat je nodig hebt.

Het ging om de volgende vragen / stukken:

(1): voorjaarsaantallen Grutto's op een pleisterplaats nabij de stad Groningen (Koningslaagte) met een overzicht van recente voorjaarsmaxima van Grutto in de rest van de provincie Groningen. Waarneming.nl leverde geen nieuwe inzichten in aantallen Grutto's in de Koningslaagte (want vooral eigen tellingen en die van een aantal andere vogelaars), maar wel inzicht in recente piekaantallen Grutto's rond het Zuidlaardermeergebied. Voor dit overzicht van Groningen had ik ook tal van andere bronnen (deels digitaal) geraadpleegd. Het ging in totaal om vier verschillende digitale bronnen: www.lauwersmeer.com, www.avifaunagroningen.nl, www.waarneming.nl en http://www.werkgroepnld.nl/ Daarnaast ook nog dingen via Sovon en aantallen van allerlei vogelaars die alleen in boekjes o.i.d. stonden. Artikel is al verschenen. Gewoon bij methode vermeld welke bronnen ik heb geraadpleegd voor overzichten etc.

(2): overzicht over voorkomen van Slechtvalk op de Groene Toren in Helpman. Ook dus in de stad Groningen. Daar was de site van Avifauna Groningen vele malen beter / nauwkeuriger dan die van waarneming.nl Maar dus wel helemaal nagelopen om te checken of ik niet iets over het hoofd had gezien. Stuk verschijnt binnenkort in De Grauwe Gors.

En wat langer geleden waarneming.nl ook doorgespit voor aanvullende waarnemingen van een overwinterende Baltische Mantelmeeuw in Groningen (artikel is al verschenen in Limosa). Hier ook drie digitale archieven geraadpleegd: lauwersmeer.com, avifaunagroningen.nl en waarneming.nl Ook hier waren lauwersmeer.com en avifaunagroningen.nl beter / vollediger / meer precies dan waarneming.nl Maar daar stond tegenover dat de allerlaatste waarneming van de BAMA in waarneming.nl stond.

Voordeel van waarneming.nl is dat er altijd een naam bijstaat. Dat is niet het geval bij lauwersmeer.com en avifaunagroningen.nl Dus bij de laatste waarneming van BaMa heb ik gewoon even hierover contact gezocht met de waarnemer (die ik overigens wel kende).

M.i. kun je alles wat openbaar op waarneming.nl staat voor al je werk (betaald of onbetaald) gebruiken. Want dat doe je ook met een openbaar papieren bron (rapport, boek, tijdschriftartikel etc.). En de auteur / waarnemer kun je altijd benaderen voor meer details.

Groetjes, Klaas