2 kleine vosjes

Gestart door Rickgel1, januari 08, 2010, 09:44:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rickgel1

Ik kwam deze week thuis in een logeerkamer opeens 2 levende kleine vosjes tegen. Ik neem aan dat ze in mijn lekker warme logeerkamer een perfect overwinter plekje hebben gevonden.
Ik heb ze rustig laten zitten. Toen dit weekend een lekker zonnetje kwam zag ik ze opeens op een zonnig plekje op de muur een beetje fladderen

Ik laat ze rustig zitten en blijf volgen hoe het verder met de vlinders verloopt

Is dit normaal of komt dit wel vaker voor. Ik heb nog nooit eerder in de winter een paar vlinders in huis ondekt?

Alvast bedankt,
Rick
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Tim Asbreuk

Kleine vos en andere dagvlinders die als imago overwinteren, doen dit liever op een koude plek. Het wakker worden door de verwarming kost namelijk onnodig veel energie. Hierdoor is de kans klein dat ze het aankomend voorjaar halen. Eén keer wakker worden kan nog maar als dit vaker gebeurt is de kans klein dat ze het halen. Het is beter de vlinders te verplaatsen naar een koudere locatie.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Rickgel1

Citaat van: Tim Asbreuk op januari 08, 2010, 10:39:33 AM
Kleine vos en andere dagvlinders die als imago overwinteren, doen dit liever op een koude plek. Het wakker worden door de verwarming kost namelijk onnodig veel energie. Hierdoor is de kans klein dat ze het aankomend voorjaar halen. Eén keer wakker worden kan nog maar als dit vaker gebeurt is de kans klein dat ze het halen. Het is beter de vlinders te verplaatsen naar een koudere locatie.
Wat is een goede koude lokatie voor deze vlinders? ??? . Buiten is het nu te koud neem ik aan :duim:
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Vincent

Vincent

Rickgel1

Ja maar daar vriest het ook of maakt dat niet uit?
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

vuurvlinder

Daar kunnen ze prima tegen.  ;)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Rickgel1

Nou daar sta ik echt van de kijken. Dan zijn ze toch zo stijf bevroren? Ik ga ze daar dan maar heen verplaatsen (Operatie Kleine Vos ;D )

Allen bedankt voor de tips!! :duim:
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Vincent

Daar kunnen ze wel tegen. Zie ook http://vlindernet.nl/vlindersalgemeen.php?id=315

Ook vlinders die als ei, rups of pop overwinteren gaan in het (vroege) voorjaar gewoon weer verder met hun ontwikkeling, ook na een strenge winter. Gelukkig maar! Ze zullen het natuurlijk niet allemaal overleven, maar in principe zijn ze erop berekend. Een Citroenvlinder hangt gewoon onder een blaadje te overwinteren in de vrieskou. Ze hebben een natuurlijk anti-vries in hun lijfje.
Vincent