Hoofdmenu

(twee) stormeeuwen?

Gestart door rrrrr, januari 06, 2010, 11:43:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Vanmorgen wat vliegbeelden geprobeerd te maken. Hierbij 2 daarvan.

006 is volgens mij een stormmeeuw, die begin ik te herkennen (hoop ik....).
Is 015 er ook één? Die donkere rand aan de staart krijg in nergens boven water, maar aangezien er (bijna) niets anders rondvloog.......
Indien 015 er toch één is: vast een jongere vogel en is daar dan een kj. aan te plakken?

En als ik er helemaal naast zit: een correctie wordt zeer gewaardeerd. Ik moet dit toch een keer leren vind ik.

Rob

Klaas van Dijk

hoi Rob,

Yep. Allebei Stormmeeuw. Geen twijfel mogelijk.

006 heeft bv donker oog (feitelijk iris), relatief dunne snavel met mooi (deel).bandje. Dat zijn de kenmerken waar ik het aan zie. Er zijn vast nog wel meer.

015 is gewoon een mooie 2KJ (eerste-winter) Stormmeeuw. Dus geboren in 2009. Dunne snavel, plm. net zo groot als andere Stormmeeuwen. 2KJ Kok- en Stormmeeuw hebben allebei zo'n donkere staartband. Maak ook maar eens dergelijke mooie foto's van de onderzijde van een 2KJ Kokmeeuw en ga gewoon de verschillen bestuderen.

Kijk maar eens goed in de ANWB gids. Daar staat alles vaak behoorlijk goed in beschreven (Pontische Meeuw uitgezonderd).

Momenteel gemakkelijk om mooie foto's van Stormmeeuwen te nemen.

Groetjes, Klaas

rrrrr

Dank je wel voor de uitleg Klaas.
Ik moet toch maar eens de ANWB gids in de boekhandel gaan bekijken dus........

Nu nog een kokmeeuw opscharrelen....... ;)

En over dat "gemakkelijk" mooie foto's van stormmeeuwen gesproken. Dat viel nog niet mee....dit (vind ik) de eerste echt gelukte foto's die ik gemaakt heb. En 015 kan vast nog wel beter. Ik leer nog steeds bij.

Rob

Klaas van Dijk

hoi Rob,

Is gewoon heel goed om een aantal goede vogelboeken / determinatiegidsen / (kopieën van) determinatie-artikelen te hebben en ze voortdurend zelf te raadplegen en bij je te hebben bij iedere tocht buiten. Dat heb ik vroeger ook eindeloos veel gedaan (en soms nog wel). Dan leer je beter kijken en opletten naar de kenmerken die voor een bepaalde soort belangrijk zijn. En m.i. is het zelf hebben van een ANWB-gids toch wel een minimale voorwaarde om een beetje serieus met vogels kijken / op naam brengen bezig te zijn. Vroeger (ver voor de tijd van de ANWB-gids) had ik altijd een vogelboek bij me. Want dan kon ik ter plekke alles goed bekijken en desnoods letten op kenmerken die ik eerst niet goed had bekeken.

Excuses dat ik dacht dat het maken van de foto's vanzelf ging. Ik ben geen fotograaf en vergeet dan snel dat het vaak erg veel moeite kost om goede foto's te maken.

O ja, in het begin zul je het dus meemaken dat je een bepaalde vogel niet op naam kunt brengen. Bijvoorbeeld omdat je -achteraf- niet goed genoeg naar het juiste kenmerk hebt gekeken o.i.d. Is helemaal niet erg, want dat hoort er gewoon bij. En deels is het ook de 'jizz' (een moeilijk meetbaar iets; vaak pas te leren bij veelvuldig waarnemen van een soort) en het stap voor stap uitsluiten van soorten die het niet zijn.

Groetjes,

Klaas

rrrrr

Tot nu toe "doe ik de determinatie" met "Vogels van Europa" van Lars Jonsson. In het meeuwenhoekje blijf ik dan steken. Inmiddels al diverse topics en sites als bookmark aangemerkt, maar toch blijf ik nog geregeld tegen lastige zaken aanlopen. Al die meeuwensoorten, kj en -kleden  :rolleye:
Met libellen had ik een soortgelijke ervaring. De 5e druk van de veldgids gekocht en daar stonden fototips in. Daar heb je wat aan!
En die excuses: helemaal niet nodig hoor. Ik ben ook geen fotograaf, maar een hobbyplater die zo nu en dan probeerd "goede" vogelfoto's te maken en kom dan tot de ontdekking dat ik wil weten wat ik op de plaat heb gezet....omgekeerde wereld dus.
En dat plaatjes maken valt nog niet mee (hoewel er enige progressie te noteren valt).

Vanmiddag toch maar even naar de boekhandel  ;D .

Rob

Harm058

Even een vraagje tussendoor, welke ANWB vogelgids is nu het beste?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden