Glanskop/Matkop?

Gestart door JelteV, december 15, 2009, 16:17:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

JelteV

Hallo,

Is dit een glanskop of een matkop (blijft lastig...). Ik zag hem in de tuin. Ik dacht aan glanskop, want de matkop heeft een lichte armpenbaan. Ik hoop dat de foto's goed zijn.
Graag even wat uitleg voor de volgende keer.

Jelte
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Martijn Bot

Volgens mij zie ik het "nieuwe" determinatiekenmerk voor Glanskop, namelijk het lichte vlekje op de bovensnavel. Correct me if I'm wrong...!

frankneijts

#2
Citaat van: Martijn Bot op december 15, 2009, 16:37:07 PM
Volgens mij zie ik het "nieuwe" determinatiekenmerk voor Glanskop, namelijk het lichte vlekje op de bovensnavel. Correct me if I'm wrong...!

Er valt niks te corrigeren Martijn...... 8)
Op diverse foto's is het lichte vlekje heel duidelijk te zien (op de basis van de bovensnavel). Buiten dat: iets glimmende pet, geen overdreven dikke harses, wang naar achteren toe bruiner wordend, geen vleugelveeg. Kortom: zelfs de minder harde kenmerken zijn allemaal pro-Glanskop.

Voor Jelte nog even: De meeste in de huidige litertuur genoemde (kleed-)  kenmerken zijn afzonderlijk niet dignostisch: alleen de 2-kleurige wang van Glanskop (eenkleurig witachtig bij Matkop) scoort nog ruim boven de 50% (ik dacht ca. 65%?) maar de andere zijn bij beide soorten zó variabel (en/of afhankelijk van slijtage, ruistadium) dat ze hooguit in combinatie enige waarde kunnen hebben. Dat lichte vlekje op de basis van de bovensnavel, recent "ontdekt", eventueel gecombineerd met een lichte streep langs de snijrand van diezelfde bovensnavel, is echter in 95% van de gevallen een goed kenmerk voor Glanskop: komt dus bij Matkop niet (nauwelijks) voor.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JelteV

Hoi Frank,
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik zal het markeren in mijn boek.
Jelte
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

EdwinK

Is dit op basis van hetzelfde kenmerk ook een glanskop ?


frankw

lijkt er wel op, maar het kan in dit geval ook lichtval zijn, volgens mij.

frankneijts

Denk niet dat het lichtval is, het vlekje lijkt me daarvoor te 'netjes' begrensd. Bovendien wijzen het kleine ronde kopje en de 2-kleurige wang (achterzijde is bruiner) ook op Glanskop.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sander Haak

Citaat van: frankneijts op december 15, 2009, 18:05:06 PM
Dat lichte vlekje op de basis van de bovensnavel, recent "ontdekt", eventueel gecombineerd met een lichte streep langs de snijrand van diezelfde bovensnavel, is echter in 95% van de gevallen een goed kenmerk voor Glanskop: komt dus bij Matkop niet (nauwelijks) voor.

Die snijrand krijg ik nog niet echt te pakken. Is die wel goed waarneembaar in het veld?
Groet, Sander Haak (Woerden)

redmar_woudstra

Nu ben ik even kwijt waar ik het las, maar ik heb ergens gelezen dat Glanskoppen wél naar voedertafels komen en Matkoppen niet. Dit zal ongetwijfeld niet zo'n hard argument zijn als het snavelvlekje, maar wellicht dat iemand iets kan zeggen over de praktische bruikbaarheid van deze veronderstelling? Ik heb te weinig glans-/matkoppen in mijn leven gezien om dit te kunnen bevestigen.
groet,
Redmar

frankneijts

Citaat van: Sander Haak op december 29, 2009, 11:07:02 AM
Citaat van: frankneijts op december 15, 2009, 18:05:06 PM
Dat lichte vlekje op de basis van de bovensnavel, recent "ontdekt", eventueel gecombineerd met een lichte streep langs de snijrand van diezelfde bovensnavel, is echter in 95% van de gevallen een goed kenmerk voor Glanskop: komt dus bij Matkop niet (nauwelijks) voor.

Die snijrand krijg ik nog niet echt te pakken. Is die wel goed waarneembaar in het veld?

Dat vlekje is beter zichtbaar dan de lichte streep langs de snijrand die bovendien niet altijd aanwezig lijkt te zijn. Ook is de lichtval hier veel vaker spelbreker dan bij dat vlekje. Dus ik snap best dat je dat niet "te pakken krijgt". Ik zou ook proberen om die geluiden goed onder de knie te krijgen want die geven, althans bij mij, toch in de meeste gevallen de aanwezigheid van de soort (Glanskop in dit geval) weg. (Maar let op "na-apers": onlangs had ik nog een Koolmees die bedrieglijk kon "niezen"........)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: redmar_woudstra op december 29, 2009, 11:41:52 AM
Nu ben ik even kwijt waar ik het las, maar ik heb ergens gelezen dat Glanskoppen wél naar voedertafels komen en Matkoppen niet. Dit zal ongetwijfeld niet zo'n hard argument zijn als het snavelvlekje, maar wellicht dat iemand iets kan zeggen over de praktische bruikbaarheid van deze veronderstelling? Ik heb te weinig glans-/matkoppen in mijn leven gezien om dit te kunnen bevestigen.

Daar hebben we het hioer ook al eens over gehad Redmar. Persoonlijk heb ik beide soorten op voedertafels gehad: Glanskoppen in Utrecht (prov) en Matkoppen in Brabant. Of ze dat wel of niet "makkelijk" deden heb ik niet kunnen vaststellen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RonJMBerkhout

Ik ken de Matkop ook als bezoeker van voederplekken in tuinen (o.a. in Weesp). Maar dat is inderdaad weinig voorkomend in mijn ervaring. Vooral pinda's zijn favoriet bij zowel Glanskop en Matkop. Die worden meestal direct in nabij gelegen bossen verstopt. Matkoppen zullen echter (bijna) nooit ver de bebouwde binnenvliegen, zoals Glanskoppen doen...
Citaat van: redmar_woudstra op december 29, 2009, 11:41:52 AM
Nu ben ik even kwijt waar ik het las, maar ik heb ergens gelezen dat Glanskoppen wél naar voedertafels komen en Matkoppen niet. Dit zal ongetwijfeld niet zo'n hard argument zijn als het snavelvlekje, maar wellicht dat iemand iets kan zeggen over de praktische bruikbaarheid van deze veronderstelling? Ik heb te weinig glans-/matkoppen in mijn leven gezien om dit te kunnen bevestigen.

redmar_woudstra

Ik heb zelf een Matkop op een voedertafel, gelukkig hoef ik die waarneming niet te herzien vanwege die reden dus  :duim:
groet,
Redmar

RonJMBerkhout

Citaat van: redmar_woudstra op december 29, 2009, 22:03:32 PM
Ik heb zelf een Matkop op een voedertafel, gelukkig hoef ik die waarneming niet te herzien vanwege die reden dus  :duim:

Voor de leuk:

http://www.flickr.com/photos/head_for_a_hat/3169772365/

Groet